کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش سازمان ملل از قوم اویغورها در چین

20 مرداد 1397 ساعت 15:27

نتایج تحقیق سازمان ملل نشان می‌دهد که یک میلیون اویغور در اردوگاه‌های مخفی در چین نگهداری می‌شوند.​


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم ، یک کمیته ویژه سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که گزارش های معتبر زیادی دریافت کرده است که نشان می دهد بیش از یک میلیون اویغور در اردوگاه های مخفی تحت بازداشت و نگهداری هستند.

بر اساس این گزارش "گای مک دوگال" از اعضای کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل تاکید کرده است که حدود دو میلیون اویغور و اقلیت مسلمان مجبور هستند تا در اردوگاه های سیاسی در منطقه سین کیانگ تحت نظر و بازداشت باشند.

مک دوگال در نشست دو روزه ای که برای بررسی اوضاع حقوق بشر چین برگزار شده است، گفت: ما عمیقا نگران بسیاری از گزارش های معتبری هستیم که به اسم مقابله با افراط گرایی مذهبی و برقراری ثبات اجتماعی در چین دریافت کرده ایم و این مساله وضعیت خودمختاری منطقه اویغورنشین را تغییر داده است و وضعیت را به جایی رسانده است که تعداد زیادی از اویغورها و اقلیت مسلمان اکنون در اردوگاه های مخفی تحت نظر و بازداشت هستند.

چین اعلام کرده است که منطقه سین کیانگ با یک تهدید جدی از سوی جدایی طلبان روبرو شده است که برای انجام حملات و تشدید تنش بین اقلیت مسلمان اویغور و اکثریت قوم "هان" در حال توطئه و برنامه ریزی هستند.هیئت چینی شرکت کننده در این اجلاس دو روزه حاضر به اظهارنظر درباره سخنان این مقام سازمان ملل نشده است.

دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نیز با انتشار پیامی در توئیتر نگرانی خود را نسبت به گزارش های منتشر شده درباره سرکوب اویغورها و سایر مسلمانان در چین اعلام کرده است.در این پیام آمده است: ما از چین می خواهیم تا به سیاست های غیرسازنده خود پایان داده و همه کسانی را که به صورت خودسرانه در بازداشت و تحت نظر هستند، آزاد کند.

این اتهامات از سوی منابع مختلف از جمله مدافعان حقوق بشر چین تایید شده است. این گروه حقوق بشری ماه گذشته اعلام کرد که 21 درصد همه بازداشت شدگان در چین در سال 2017 میلادی در منطقه سین کیانگ هستند.
"یو جیان هووا" نماینده چین در سازمان ملل در ژنو پیش از این گفته بود که "پکن در حال همکاری به سوی برابری و همبستگی در بین همه اقوام و قبایل است."

ولی مک دوگال تاکید گرده است که با اعضای جامعه اویغور و سایر مسلمانان مانند دشمنان کشور چین برخورد می شود، آن هم تنها به خاطر هویت دینی و قومی آنها.وی افزود: بیش از 100 دانشجوی اویغور که از سایر کشورها از جمله مصر و ترکیه به چین بازگشته اند، بازداشت شده اند.
 


کد مطلب: 633375

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633375/گزارش-سازمان-ملل-قوم-اویغورها-چین

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com