کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا دولت لبنان هفته ‌آینده تشکیل می‌شود؟

20 مرداد 1397 ساعت 15:14

سعد حریری از دیروز تحرکات ناگهانی را برای تسریع در روند تشکیل دولت آغاز کرده که برخی خوش‌بینی‌ها را در فضای سیاسی لبنان ایجاد کرده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، سعد حریری نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه جدید لبنان دیروز تحرکات غافلگیر کننده‌ای را در عرصه سیاسی این کشور آغاز کرده و با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در مقر کاری وی در عین التینه و جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی و وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد. کارشناسان فضای عمومی این دیدار را مثبت ارزیابی می‌کنند.

روزنامه لبنانی الاخبار تحرکات سیاسی دیروز را در نتیجه رایزنی‌های صورت‌گرفته توسط نبیه بری و حزب‌الله لبنان و تبادل پیام‌ها و افکار میان جریان‌های لبنانی می‌دانند و امیدوار هستند این تحولات بتواند تأثیر مثبتی در روند تشکیل دولت داشته باشد.

الاخبار فضای این دیدار را بسیار مثبت ارزیابی کرده و نوشته دو طرف در این زمینه توافق داشتند که مشکلی میان میشل عون رئیس جمهور لبنان و سعد حریری وجود ندارد. همچنین دو طرف تأکید داشتند که مناسبات میان عون و حریری قوی‌تر از آن است که کسی بتواند آن را متزلزل کند.

آنها اعلام کردند که اختلافات موجود در زمینه مطالبات جریان آزاد ملی نیست، بلکه در خصوص مطالبات طرف‌های دیگر است.دو طرف همچنین در این دیدار بر ضرورت روش جدید با منطق و تأثیرگذاری بیشتر برای تسریع در روند تشکیل دولت تأکید کردند، به‌ویژه که نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه به‌خوبی می‌داند که زمان نامحدودی در اختیار ندارد و تأخیر در روند تشکیل دولت سهم همه گروه‌ها را از بین می‌برد.

درخواست کمک حریری از نبیه بری
پیش از این حریری از نبیه بری رئیس پارلمان لبنان خواسته بود تا در روند حل مشکلات تشکیل دولت به وی کمک کند. نبیه بری نیز در دیدار با افراد مختلف که دیروز برگزار شد، تأکید کرد که فضای مثبتی در روند همگرایی میان گروه‌ها وجود دارد، اما این لزوماً به‌معنی نزدیک بودن راه‌حل تشکیل دولت نیست. وی ابراز داشت این فضای مثبت که با نشست حریری و جبران باسیل به اوج خود رسیده، نباید متوقف شود بلکه همواره باید ادامه پیدا کند.

گفته می‌شود نبیه بری توصیه‌ها و نصایحی را برای حریری مطرح کرده است که می‌تواند راه‌حل مشکل تشکیل دولت باشد، اما همه مسایل به نشست‌هایی بستگی دارد که حریری طی روزهای آینده برگزار می‌کند.حریری در عین حال در دیدارهای دیروز اصرار  بر این نکته داشت که هیچ کس از خارج از کشور در روند تشکیل دولت مداخله نمی‌کند، بلکه مشکلات همگی داخلی و مربوط به سهمیه‌های گروه‌های مختلف است.

رویکرد خوش‌بینانه و بدبینانه به تحولات لبنان
در خصوص تحرکات صورت‌گرفته در عرصه سیاسی لبنان دو رویکرد وجود دارد؛ یک رویکرد معتقد است که حریری آمادگی پیشبرد روند تشکیل دولت را تا آستانه توافق با میشل عون برای تشکیل «دولت امر واقع» دارد و امتیازاتی را به شرکای خود از جمله جعجع و جنبلاط خواهد داد.

اما محافل نزدیک به تیم 8 مارس معتقدند که هنوز پیشرفت قابل توجهی در روند تشکیل دولت ایجاد نشده و هیچ طرحی برای تشکیل دولت وجود ندارد. به‌نظر آنها هنوز مذاکرات در زمینه سهمیه‌ها است و وارد بررسی محتوای پست‌ها و اسامی اشخاص نشده است.

علاوه بر این که برخی گروه‌های سیاسی اصرار قابل تأملی بر مطالبات خود دارند، از جمله این گروه‌ها حزب نیروهای لبنانی است که مورد حمایت عربستان سعودی و آمریکا قرار دارد. یکی از وزرای این حزب اعلام کرده است که حزب نیروهای لبنانی همچنان سه مبنای اولیه را مورد توجه قرار می‌دهد:‌

اول: تعهد به مأموریت حریری برای تشکیل کابینه و تسهیل در مأموریت وی تا حد امکان.
دوم: اصرار حزب نیروهای لبنانی در آنچه حق خود در ابعاد کمی و کیفی در کابینه می‌داند. این حزب به‌دنبال کسب یکی از کرسی‌های کلیدی وزارتی از سهمیه مسیحیان است و در غیر این صورت نمی‌تواند پست معاونت نخست وزیر را به دیگران واگذار کند.

سوم: اصرار حزب نیروهای لبنانی برای نمایندگی مسیحیان و ایجاد موازنه سیاسی میان مسیحیان به جریان آزاد ملی.
از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد ولید جنبلاط رئیس دروزی‌های لبنان نیز نمی‌خواهد از مطالبات خود برای دستیابی به سه کرسی وزارتی برای دروزی‌ها کوتاه بیاید.

آیا دولت هفته آینده تشکیل می‌شود؟
در همین رابطه روزنامه الشرق الاوسط به‌نقل از منابع مطلع نسبت به مواضع سعد حریری می‌گویند که فضای کنونی خوش‌بینانه و همراه با هوشیاری است. این منابع می‌گویند که برخی افکار جدید از سوی حریری خطاب به افراد ذی‌ربط ارائه خواهد شد که نتایج آن در آینده مشخص می‌شود.

این منابع تلاش کردند توپ را به زمین طرف مقابل انداخته و مدعی شدند که در صورتی که این دیدگاه‌ها از سوی طرف‌های ذی‌ربط مورد پذیرش قرار گیرد، راه‌حل نهایی مشکلات موجود ایجاد خواهد شد و معنای آن اعلام تشکیل حکومت در حدود یک هفته آینده خواهد بود.

پیش از این نیز حریری از نزدیک بودن زمان تشکیل دولت خبر داده بود، ولی عملاً با اصرار حریری و احزاب مختلف زیر چتر جریان 14 مارس اقدام جدی برای تسریع در روند تشکیل کابینه صورت نگرفت.
تحلیلگران اعتقاد دارند تیم مورد حمایت آمریکا و عربستان در لبنان نتایج انتخابات پارلمانی این کشور و فضای منطقه موجود را برای تشکیل دولت جدید لبنان مناسب نمی‌دانند و معتقدند با کسب زمان می‌توانند شرایط بهتری را برای خود رقم بزنند.

این در حالی است که تأخیر در روند تشکیل دولت لبنان، پرونده‌های مهم داخلی و منطقه‌ای این کشور را با تأخیر مواجه کرده و آسیب جدی به منافع معیشتی، اجتماعی و سیاسی مردم لبنان وارد می‌کند.


کد مطلب: 633364

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633364/آیا-دولت-لبنان-هفته-آینده-تشکیل-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com