کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کدام کارگردانان راهی فجر ۳۷ می‌شوند؟

20 مرداد 1397 ساعت 14:32

حضور کارگردانانی همچون مسعود ده نمکی، فریدون جیرانی، پوران درخشنده، محمدحسین مهدویان، سعید روستایی، صفی یزدانیان و مرتضی علی عباس میرزایی نشان دهنده حضور و تقابل دو نسل متفاوت از سینمای ایران در جشنواره فجر امسال خواهد بود.


به گزارش جهان نیوز، با نزدیک شدن به فصل تولید آثار سینمایی برای حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اخبار، گمانه زنی‌ها و برخی اوقات شایعات در خصوص حضور و یا عدم حضور کارگردانان بنام سینمای ایران در بزرگترین رویداد سینمایی کشور آغاز می شود. 

همواره برای علاقمندان به سینما حضور کارگردانان صاحب سیمرغ و یا موفق در سالهای گذشته اتفاقی جذاب است. اتفاقی که علاوه بر تنوع آثار سینمایی در سال آینده، تنور جشنواره فیلم فجر را نیز داغ تر از هر وقت می کند. 

امسال نیز کارگردانان بسیاری در جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت و به بدون شک می توان این دوره از جشنواره را رقابتی سنگین میان با تجربه ها و جوانان جویای نام دانست. 

حضور کارگردانانی همچون مسعود ده نمکی، فریدون جیرانی، پوران درخشنده، محمدحسین مهدویان، سعید روستایی و صفی یزدانیان نشان دهنده حضور و تقابل دو نسل متفاوت از سینمای ایران در جشنواره فجر امسال خواهد بود. 

به بررسی حضور کاگردانان و آثاری که خود را برای رقابت در جشنواره فیلم فجر سی و هفتم آماده می کنند پرداخته است که به شرح زیر است: 

فیلمبرداری فیلم سینمایی زندانی‌ها در جمکران به پایان رسید+تصاویر جدید
مسعود ده نمکی
ده نمکی امسال و بعد از دو سال غیبت فیلم سینمایی "زندانی ها" را راهی جشنواره فیلم فجر خواهد کرد. این فیلم هم اکنون مراحل تولید خود را پشت سر گذاشته و برای حضور در فجر مرحله پس از تولید را سپری می کند. 

آذر ماه سال گذشته مسعود ده نمکی بالاخره از دریافت پروانه ساخت فیلم سینمایی "زندانی‌ها" خبر داد و پروژه کارگردان اخراجی ها از آن موقع پیش تولید خود را آغاز کرد. این خبر در حالی بود که آخرین اخبار از ساخت فیلمی با محوریت زندگی "طیب حاج رضایی" خبر می داد تا آنجا که ساخت این فیلم به طور کلی متوقف شد.

ده نمکی پس از دریافت پروانه ساخت زندانی ها در صفحه رسمی اینستاگرام خود نوشت: زندانی ها پروانه ساخت گرفت تا رسماً وارد چرخه تولید شود. برخلاف اخبار منتشر شده، زندانی ها فیلمی سیاسی و یا تاریخی نیست و موضوع آن اخلاقی معنوی و اجتماعی است. انشالله در یادداشتهای روزانه جزییات بیشتری خواهم نوشت. دعا کنید تا می شود بتوانیم فیلم را در سکوت و بدون حاشیه به پایان برسانیم.

هدایت هاشمی، بهنام تشکر، هومن برق نورد، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی زاده، رسول نجفیان، امیر نوری در آخرین ساخت مسعود ده نمکی به ایفای نقش پرداخته اند.
فیلم  سینمایی "زندانی ها" مضمونی اجتماعی داشته و به رسم آثار دیگر ده نمکی ته مایه هایی از کمدی را به همراه خواهد داشت.

آشفته‌گی فریدون جیرانی در جشنواره فیلم فجر/بهرام رادان با نقشی متفاوت به جشنواره فیلم فجر می‌آید/////////سه شنبه
فریدون جیرانی
فریدون جیرانی کارگردان نام آشنای سینمای ایران پس از تجربه متفاوت کارگردانی فیلم سینمایی "خفه‌گی" این بار به سراغ اثری با نامی هم خانواده یعنی "آشفتگی" رفته است.

بهرام رادان بازیگر مطرح سینمای ایران نقش اول این اثر سینمایی را ایفا می کند. این فیلم اولین همکاری بهرام رادان با جیرانی است و این بازیگر سینما در "آشفتگی" در نقشی بسیار متفاوت جلوی دوربین رفته است.

پیش از این قرار بود فیلم جیرانی به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برسد اما وی اعلام کرد به دلیل ایجاد مشکل در امر تهیه و تولید پروژه موقتاً تعطیل شده است. "حامد بهداد" و "نوید محمدزاده" اولین گزینه های بازی در "آشفتگی" بودند که حضورشان نسبتاً قطعی شده بود اما بعد از توقف پروژه حضور آنها نیز منتفی شد.

آشفتگی رئالیستى و اجتماعى نیست. یک فیلم است درباره عشق و جنایت. این تعریفی است که فریدون جیرانی طی یادداشتی درباره تازه‌ترین ساخته خود گفته است. فیلمی که با توجه نوع طراحی صحنه باز هم حال و هوایی کلاسیک را تداعی می کند.

انسانیت از سیمرغ جشنواره فیلم فجر با ارزش‌تر است/بازیگران جوان را دوباره از طریق فراخوان انتخاب می‌کنم/////////////////جمعه
پوران درخشنده
درخشنده که سال گذشته به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت امسال و بعد از ماه ها پیگیری برای دریافت پروان ساخت با فیلم "هیس پسرها گریه نمی کنند" راهی جشنواره فیلم فجر خواهد شد. 

به تازگی اخباری مبنی بر علاقه درخشنده از حضور "شهاب حسینی" در جدیدترین فیلم خود به گوش می رسد اما این حضور هنوز از سوی حسینی تایید نشده و باید دید آیا بازیگر سریال شهرزاد بار دیگر با درخشنده همکاری می کند یا نه. 

پوران درخشنده نویسنده و کارگردان سینما درخصوص آخرین مراحل ساخت فیلم جدید خود با نام "هیس پسرها گریه نمی‌کنند" گفت: خدا را شکر که مجوز بالاخره صادر شد و به نوعی پیش تولید را آغاز کرده‌ایم. البته من در حال حاضر کارهایی در راستای فیلم را پیگیری می‌کنم و هنوز انتخاب بازیگران شروع نشده است.

وی درباره استفاده بازیگران جوان در فیلم جدید خود افزود: در فیلم سینمایی "زیر سقف دودی" فراخوانی برای انتخاب بازیگران جوان برای فیلم منتشر شد که بازتاب خوبی داشت و جوانان استقبال بسیار زیادی از آن انجام دادند. برای "هیس پسرها گریه نمی‌کنند" هم به همین صورت به زودی فراخوانی برای انتخاب بازیگران جوان منتشر خواهد شد.

فیلم دوم فیلم روستایی با بازیگران تکراری/آیا موفقیت ابد و یک روز تکرار می‌شود/////////////////دوشنبه
سعید روستایی

"سعید روستایی" نام کارگردانی است که شاید تا سه سال پیش هیچکس نمی‌دانست این نام قرار است اثر اولش به پر جایزه‌ترین فیلم جشنواره سی و چهارم فیلم فجر مبدل شود.

روستایی پیش از ساخت فیلم سینمایی "ابد و یک روز" در کارنامه خود کارگردانی سه فیلم کوتاه با نام‌های "شنبه"، "مراسم" و "از طرف آنها" را می‌دید، اما ابد و یک روز نقطعه عطفی در زندگی وی محسوب می‌شود. وی پس از آن نگارش فیلمنامه "سد معبر" به کارگردانی "محسن قرایی" را انجام داد.

اخبار از همان ابتدا بسیار طوفانی آغاز شد. همکاری پیمان معادی، شهاب حسینی و سعید روستایی خبری بود که به سرعت در محافل هنری دست به دست شد تا همه در انتظار ساخته دوم روستایی در مقام کارگردان با نام "متری شیش و نیم" باشند.
 
شش ماه پیش به یکباره، اما تمامی هیاهو‌ها درباره فیلم دوم روستایی با اعلام انصراف شهاب حسینی برای بازی در این فیلم خاموش شد. زوج معادی و حسینی که پیشتر نیز سابقه همکاری را داشته اند برای بسیاری زوج بسیار دیدنی بود، اما این اتفاق مقدور نشد.

"نوید محمدزاده" و "پریناز ایزدیار" پس از جدایی حسینی به پروژه جدید سعید روستایی پیوستند تا وی فیلم دومش را با همان بازیگران ابد و یک روز بسازد. اتفاقی که بدون شک برای این کارگردان ریسک بسیار بزرگی محسوب می‌شود و باید دید تا چه حد می‌تواند از تکرار موقعیت و کاراکتر‌ها جلوگیری کند.
 
براساس آخرین اخبار دورخوانی فیلمنامه "متری شیش و نیم" طی هفته گذشته آغاز شده و روستایی قصد دارد دومین فیلمش را به زودی کلید بزند. روستایی این فیلم را برای حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند.
 
هنوز درباره سایر بازیگران این فیلم سینمایی صحبتی به میان نیامده، ولی به احتمال فراوان روستایی برای جلوگیری از تکرار در بازیگران فیلم اول و دوم خود می‌بایست از بازیگرانی متفاوت‌تر بهره ببرد.

منبع:میزان


کد مطلب: 633350

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633350/کدام-کارگردانان-راهی-فجر-۳۷-می-شوند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com