کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا دانش آموزان عشایر ترک تحصیل می‌کنند؟

20 مرداد 1397 ساعت 13:38

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای جذب دانش آموزان عشایر از دوره ابتدایی به متوسطه با مشکلاتی از جمله کمبود معلم تخصصی و مسائل فرهنگی مواجه هستیم.


به گزارش جهان نیوز، رضوان حکیم زاده در برنامه پرسشگر با تاکید بر اینکه اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات حل می‌شوند گفت: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کرده و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می‌رود و کیفیت مدارس عشایر ارتقا می‌یابد.

وی با بیان اینکه 187هزار و 495دانش آموز عشایری داریم گفت: از این تعداد 88هزار و 649نفر دختر و 98 هزار و 646پسر هستند. 139 هزار و 433 دانش آموز در دوره ابتدایی، 34 هزار و 913دانش آموز در دوره متوسطه اول و 13 هزار و 149 دانش آموز در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.

حکیم زاده درباره علت ریزش دانش آموزان عشایر از دوره ابتدایی به دبیرستان و تفاوت‌های آماری قابل توجه گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد ماندگاری معلمان در عشایر بسیار مهم است. در دوره ابتدایی امکان جذب بیشتری وجود دارد و چندین دانش‌آموز در یک کلاس چند پایه قرار می‌گیرند و یک معلم کفایت می‌کند ولی در دوره متوسطه دوم به دبیران مختلف نیاز داریم که به اندازه کافی وجود ندارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موانع این است که وقتی دانش آموزان به دوره نوجوانی می‌رسند کمک کار معیشت خانواده می‌شوند و اگر جایگزینی وجود نداشته باشد آنها دیگر ادامه تحصیل نمی‌دهند. این موضوع درباره دختران بیشتر صدق می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی مسائل فرهنگی و آداب و رسوم خاص عشایر را هم باید به عنوان عاملی در بازماندگی از تحصیل در نظر گرفت، گفت: البته در این چندسال با راه اندازی آموزش و پرورش عشایر، دید عشایر نسبت به تحصیل فرزندشان مثبت شده و بهبود یافته و اگر زمینه تحقق اساسنامه مدارس عشایری فراهم شود شاهد ریزش این چنینی دانش آموز نخواهیم بود.

حکیم زاده با بیان اینکه 5 هزار و 429 مدرسه ابتدایی، 592 مدرسه متوسطه اول و 273 مدرسه متوسطه دوم در دوره عشایر داریم، عنوان کرد: 17 هزار و 381 نفر آمار کل نیروی انسانی در دوره عشایر است که شامل معلم، کادر اداری و نیروی خدماتی می‌شود و عمده آنها معلم دوره ابتدایی هستند. بسیاری از این همکاران ما در کلاس‌های چندپایه تدریس می‌کنند و معلم- مدیر هستند.

وی با تاکید بر اینکه اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات حل می‌شوند، گفت: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کرده و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می‌رود و کیفیت مدارس عشایر ارتقا می‌یابد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر معلم ما پزشک، روانشناس، ماما، پرستارهایی از جنس عشایر نیاز داریم. یکی از مواردی را که قصد داریم به کمک سازمان عشایر و مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم اعمال سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه و آموزش عالی است. اکنون عشایر سهمیه‌ای در کنکور ندارند. پیگیر تعلق سختی کار به معلمان عشایری نیز هستیم.سرانه هر دانش‌آموز عشایر سه برابر دانش آموز عادی است. تلاش می‌کنیم با همکاری مراجع مربوط سهمیه خاص معلمان عشایر و سهمیه داوطلبان عشایر کنکور فراهم شود.

منبع: تسنیم


کد مطلب: 633332

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633332/چرا-دانش-آموزان-عشایر-ترک-تحصیل-می-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com