کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تک‌خوانی‌ زنان در تئاتر شیراز و سکوت مدیرکل ارشاد

20 مرداد 1397 ساعت 12:28

این روزها آن‌قدر تب اقتصادی داغ است که حواس همگان را فقط به خود جلب کرده، اما کسی از اوضاع نابسامان فرهنگ و هنر خبری ندارد.


به گزارش جهان نیوز، این روزها آن‌قدر تب اقتصادی داغ است که حواس همگان را فقط به خود جلب کرده، اما کسی از اوضاع نابسامان فرهنگ و هنر خبری ندارد. برگزاری کنسرت‌ها و برنامه‌های هنری این روزها در شیراز به حاشیه رفته است، به‌طوری‌که پس از جنجال لب زدن و پِلِی‌بَک حمید هیراد در کنسرت شیراز که با تعجب همگان روبه‌رو شد و مخاطبان این خواننده را متهم به کم‌فروشی کردند، این‌بار اجرای تئاتر سیاسی «شطّ رنج» به کارگردانی علی قیصری در شیراز حاشیه‌ساز شده است.

این تئاتر علاوه بر اینکه رنگ و بوی سیاسی داشت، با تک‌خوانی خواننده زن به همراه بود که با دستور ارشاد فارس متوقف شد؛ چراکه در دین، عُرف، قانون و تمام آیین‌نامه‌های وزارت ارشاد، تک‌خوانی زنان درانظار عمومی ممنوع است. (فیلم این تک‌خوانی در اختیار خبرگزاری فارس قرار دارد.)

مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز در توییتر خود بدون اشاره به علت تعطیلی این تئاتر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس را پاسخگوی لغو این برنامه دانست.



اما سولماز دهقانی دیگر عضو شورای شهر شیراز موضعی تندتر اتّخاذتر کرد و در صفحه شخصی خود در اینستگرام در واکنش به این اتفاق با نوشتن کلمه «شرم باد»، مشکلات اقتصادی مردم را بهانه کرد و نوشت:

«باز هم بدلیل آوازخوانی زنان برنامه‌ای دیگر لغو شد! متأسفیم برای کسانی که در این بحبوحه گرانی و رشد نجومی دلار اینچنین چنگ می‌زنند بر اندک دلخوشی‌های مردم»



سولماز دهقانی در حالی مشکلات اقتصادی را بهانه‌ای برای عدم برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی دانسته است که در چند هفته اخیر در صحن علنی شورای شهر شیراز هیچ اشاره‌ای به مشکلات معیشتی مردم نکرده؛ مضاف بر آنکه اساساً افرادی که به نمایش تئاتر و کنسرت موسیقی می‌نشینند، اغلب از افراد ضعیف جامعه در حوزه اقتصادی نیستند.

نگذارید شیراز را ویران کنند!
اما علی قمصری کارگردان تئاتر «شط رنج» یک گام جلوتر گذاشت و اساساً آواز خواندن زنان را بدون مشکل دانست! او همچنین با انتقاد شدید و استفاده از کلماتی همچون «بی‌فرهنگی» و «بی‌قانونی» در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، هشتگ «#نه_به_لغو_برنامه_هنرى» را انتخاب کرد و با دعوت از مردم برای جریان‌سازی در فضای مجازی نوشت:

«نمی‌دانم چه در صداى بانوان نهفته است که این‌چنین دلواپسان را منقلب می‌کند. یک خواهش از شما دارم؛ با بازتاب دادن این بی‌مهری با هشتک #نه_به_لغو_برنامه_هنرى یا به هر شکل دیگر مانع تکرار دوباره‌ی این بی‌فرهنگی‌ها و بی‌قانونی‌ها شوید.»

او همچنین بدون اشاره به برگزاری ده‌ها نمایش و کنسرت موسیقی پاپ در شیراز، لغو این برنامه غیرقانونی را به مثابه ویرانی این شهر گرفت و در ادامه نوشت: «شیراز شهر مهمى است. نگذارید ویرانش کنند!»

سکوت آقای مدیرکل
اما مدیرکل ارشاد فارس که یکی دو ماهی است به این سِمَت منصوب شده و می‌تواند براحتی از تصمیم قانونی خود دفاع کند، تصمیم گرفت دست به عصا حرکت کرده و در قبال حمله‌‌های منتقدانش موضع سکوت اختیار کند.

صابر سهرابی که پیش از این حاضر به گفتگو با رسانه‌های دیگر هم نشده بود، به خبرنگار گروه فرهنگی فارس در شیراز نیز گفت: فعلاً صحبتی در خصوص «شطّ رنج» نخواهم داشت و در فرصتی مناسب شرح ماوقع را به رسانه‌ها خواهم گفت.

وی پیرامون جنجال لب زدن و پِلِی‌بَک حمید هیراد در کنسرت شیراز نیز گفت: این مسئله توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری است و توسط خود آن‌ها نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تک‌خوانی زن بدون تردید حرام است
اما آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری که این روزها چندین موضع‌گیری در قبال مشکلات معیشتی مردم داشته و در این‌باره حتّی با رئیس‌جمهور نیز نامه‌نگاری کرد، نسبت به مسائل فرهنگی شیراز هم واکنش نشان داد.

این استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز با اشاره به نقش فاخر نمایش در عرصه فرهنگ گفت: اگر ارزش‌های ملی، دینی و سنت‌های فارس و شیراز در قالب تئاتر و فیلم به عرصه نمایش درآیند، بی‌شک طرفداران زیادی را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به استقبال قریب به یکصد و پنجاه هزار نفری مردم شیراز از نمایش میدانی و چندرسانه‌ای «فصل شیدایی» تنها طی ده روز در تابستان سال گذشته اظهار کرد: اگر هنر ارزشمند و فاخر در چارچوب قانون و شرع ارائه شود قطعاً مخاطب دارد، اما طبق نظر مراجع عظام بدون تردید تک‌خوانی زن در برابر آقایان حلال نیست و مشکل شرعی دارد.

انحراف افکار عمومی از موضوعات اقتصادی
کلانتری با اشاره به وضعیت بسیار ناراحت‌کننده اقتصادی افزود: ممکن است برخی بخواهند با این حواشی فضای مشکلات اقتصادی را عوض کرده و توجه انظار عمومی را از ندانم‌کاری‌های اقتصادی به موضوعات دیگری جلب کنند.

وی بروز این اتفاقات را نتیجه کم‌کاری نیروهای ارزشی دانست و تصریح کرد: مخاطبان اگر در قالب هنر فاخر و ارزشمند شاهد جلوه‌های ناب ملی و دینی باشند نیازشان رفع خواهد شد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: اگر مسئولی با اطلاع از احکام شرعی تک‌خوانی زن، مجوز برگزاری این‌گونه برنامه‌ها را صادر کرده است، باید او را متنبّه کرد.

منبع:فارس


کد مطلب: 633290

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633290/تک-خوانی-زنان-تئاتر-شیراز-سکوت-مدیرکل-ارشاد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com