کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیگیری اعمال سهمیه کنکور برای دانش آموزان عشایر

20 مرداد 1397 ساعت 10:23

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مواردی را که قصد داریم به کمک سازمان عشایر و مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم اعمال سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه و آموزش عالی است، گفت: اکنون عشایر سهمیه‌ای در کنکور ندارند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، رضوان حکیم‌زاده به اعلام آماری از آموزش و پرورش عشایری پرداخت و اظهار کرد: 187 هزار و 495 دانش‌آموز عشایری در کشور داریم که 88 هزار و 649 نفر آنها دختر و 98 هزار و 646 نفر آنها پسر هستند.

وی افزود: از این تعداد 139 هزار و 433 دانش آموز دوره ابتدایی، 34 هزار و 913 دانش آموز متوسطه اول و 13 هزار و 149 دانش آموز متوسطه دوم هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف آماری دانش‌آموزان ابتدایی با متوسطه اول و ریزش حدود 100 هزار دانش آموزی آن گفت: شرایط و عواملی باعث این ریزش می‌شود که ماندگاری معلمان در عشایر یکی از آنهاست. در دوره ابتدایی چندین دانش‌آموز در یک کلاس چند پایه قرار می‌گیرند و یک معلم کفایت می‌کند، ولی در دوره متوسطه دوم به دبیران مختلف نیاز داریم که به اندازه کافی وجود ندارد. یکی دیگر از موانع این است که وقتی دانش‌آموزان به دوره نوجوانی می‌رسند باید در  معیشت و امور خانواده کمک کنند که این موضوع درباره دختران بیشتر مصداق پیدا می‌کند.

حکیم‌زاده افزود: برخی مسائل فرهنگی و آداب و رسوم خاص عشایر نیز از جمله عوامل بازماندگی از تحصیل هستند. البته در چندسال اخیر و با راه‌اندازی آموزش و پرورش عشایر، دید و نگاه عشایر نسبت به تحصیل فرزندشان مثبت شده است. اگر زمینه تحقق اساسنامه مدارس عشایری فراهم شود شاهد ریزش دانش آموز در مقاطع نخواهیم بود.

وی همچنین آماری از تعداد مدارس عشایری اعلام کرد و گفت:  5429 مدرسه ابتدایی، 592 مدرسه متوسطه اول و 273 مدرسه متوسطه دوم عشایری داریم. همچنین 17 هزار و 381 پرسنل و نیروی انسانی در دوره عشایر داریم که معلم، کادر اداری و نیروی خدماتی را در برمی‌گیرد البته عمده آنها معلم دوره ابتدایی هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش عشایری مرتفع خواهد شد. همچنین اگر امکانی فراهم شود که دانش آموزانی از عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کرده و سپس جذب آموزش عالی و تربیت  معلم شوند ما معلمانی از جنس خود عشایر خواهیم داشت و نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایری بالا می‌رود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، ادامه داد: البته علاوه بر معلم به پزشک، روانشناس، ماما و پرستارهایی از جنس عشایر نیاز داریم.حکیم‌زاده با بیان اینکه یکی از مواردی را که قصد داریم به کمک سازمان عشایر و مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم اعمال سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه و آموزش عالی است گفت: اکنون عشایر سهمیه‌ای در کنکور ندارند. پیگیر تعلق سختی کار به معلمان عشایری نیز هستیم.
 


کد مطلب: 633220

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633220/پیگیری-اعمال-سهمیه-کنکور-دانش-آموزان-عشایر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com