کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نئوکان‌ها ترامپ را ربودند

20 مرداد 1397 ساعت 9:42

مایکل مالوف، از نیروهای رسمی سابق وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا و همچنین مسئول بخش کارشناسی سیاست‌های امنیتی دفتر وزیر دفاع آمریکا از تغییر و تحول سیاست خارجی دونالد ترامپ می‌گوید.


به گزارش جهان نیوز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پرحاشیه آمریکا، شاید تصور می‌کرد قوانین و اصول حاکم بر بازار و اقتصاد که او در آن ماهر است، در عالم سیاست هم نتیجه می‌دهد اما وقتی وارد کارزار سیاست شد، متوجه تفاوت‌های این دو عرصه شد. ترامپ به دلیل رسیدن به کاخ سفید، از مسیری خارج از قاعده مرسوم در انتخابات آمریکا، تصور می‌کرد که می‌تواند با ایجاد هیاهو حواس‌ها را از امور اصلی منحرف کند و در کنار آن، سیاست‌هایی که صلاح می‌داند را اجرایی کند. صهیونیست‌ها و حامیان آنها در آمریکا، در مواجهه با چنین پدیده‌ای، در ابتدا او را طرد کردند و تحت‌فشار قرار دادند ولی رفته‌رفته و در فرصت مناسب، به او نزدیک شدند و آنچه در سر داشتند را به رئیس‌جمهور آمریکا دیکته کردند.

مایکل مالوف، از نیروهای رسمی سابق وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا و همچنین مسئول بخش کارشناسی سیاست‌های امنیتی دفتر وزیر دفاع آمریکا  از تغییر و تحول سیاست خارجی دونالد ترامپ می‌گوید. برآیند سخنان او این است که ترامپ به سمتی هدایت شده است که برخورد با ایران را در اولویت سیاست‌های خود قرار دهد. بر همین اساس نیز افرادی مانند جان بولتون و دیگر افراد تندروی مخالف ایران می‌توانند دوباره رویای حمله به ایران یا براندازی جمهوری اسلامی را در سر بپرورانند. در ادامه گفت‌و‌گو با مایکل مالوف را می‌خوانید.

بسیاری معتقدند دونالد ترامپ تحت‌تاثیر شدید نئوکنسرواتیوهای آمریکایی و لابی صهیونیست است. نظر شما در این‌باره چیست و این ارتباط چه زمانی شکل گرفت؟نئوکنسرواتیوهای متحد با جمهوری‌خواهان و لابی صهیونیستی هیچ‌گاه واقعا ترامپ را از خود ندانسته و از او به‌طور کامل حمایت نکرده‌اند.

چرا؟
 دلیل این مساله را می‌توان در ترجیح ترامپ به رابطه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، عدم‌تمایل به تغییر حکومت در سوریه و همچنین تلاش برای گفت‌وگو با رهبر کره شمالی دید. حتی زمانی که دونالد ترامپ کاندیدای ریاست‌جمهوری بود، حدود 50 کارشناس سیاست خارجی که شامل نئوکان‌ها، افراد وابسته به لابی صهیونیستی و افراد شاخص جمهوری‌خواهان می‌شدند نامه‌ای را در مخالفت با ترامپ نوشتند که در آن آمده بود پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری باعث خواهد شد امنیت ملی آمریکا به مخاطره بیفتد.

در طول رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 پول ولفوویتز چهره شاخص نئوکان‌ها که ارتباط قوی‌ای با لابی صهیونیستی دارد و در دولت جرج بوش معاون وزارت دفاع آمریکا بود، صراحتا اعلام کرد انتخاب ترامپ برای آمریکا بسیار خطرناک است و باید در انتخابات از هیلاری کلینتون حمایت شود.

وضعیت فعلی متفاوت با آن چیزی است که شما مطرح می‌کنید.
زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد، نئوکان‌ها و لابی صهیونیستی- به‌طور موقت فضا- را طوری تغییر دادند که خود را به ترامپ نزدیک کنند. البته این اتفاق تنها زمانی رخ داد که ترامپ نسبت به مساله اسرائیل اشتیاق بیشتری از خود نشان داد و مواضع سرسختانه‌ای نسبت به حکومت ایران اتخاذ کرد. او حتی اقدام به خروج از توافق هسته‌ای با ایران که در زمان باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده منعقد شده بود، کرد. با این حال ترامپ اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی با نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد هر زمانی که ایرانی‌ها بخواهند با آنها دیدار خواهم کرد، آنها تمایل دارند که با ما ملاقات کنند.

نقش این جریان در خروج ترامپ از توافق هسته‌ای چه بود؟
زمانی که ترامپ تصمیم گرفت از مذاکرات هسته‌ای با ایران خارج شود، نئوکان‌ها از اقدامات سختگیرانه علیه ایران حمایت کردند. ترامپ بعد از خروج از برجام بلافاصله شرایطی فراهم کرد تا تاریخ چهارم نوامبر تحریم‌های گذشته به صورت کامل برگردد. تاریخی که نه‌تنها تحریم‌های قبل از توافق هسته‌ای برخواهد گشت بلکه محدودیت‌های جدیدی نیز اعمال خواهد شد. ترامپ تهدید کرده است هر کشوری که نفت ایران را خریداری کند، تحریم خواهد کرد، به علاوه هر شرکتی که با شرکت‌های آمریکایی مبادلات تجاری دارد اگر با ایران همکاری اقتصادی داشته باشد تحریم خواهد شد. این تهدید آمریکا را در معرض تقابل با اتحادیه اروپا، روسیه، چین و بسیاری از کشورهای جهان قرار می‌دهد.

در کنار این نئوکنسرواتیوهای آمریکایی، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی نیز در سیاست‌های ضد‌ایرانی ترامپ مشارکت فعالی دارند.در کنار مشاوران نئوکنسرواتیوی که ترامپ را احاطه کرده‌اند، تصمیم سرسختانه ترامپ برای تحت‌فشار قرار دادن ایران در نتیجه تاثیر ماه‌ها ارتباط میان اسرائیل و عربستان برای حمایت از اقدامی نظامی علیه ایران برای جامه عمل پوشاندن به منافع و مقاصد خود است. ائتلاف سعودی - صهیونیستی که بیشتر با تاکید و اصرار اسرائیل صورت گرفته سیاست خارجه خاورمیانه‌ای آمریکا را تا حدود زیادی شکل داده است. جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و جارد کوشنر داماد او، افراد بسیار نزدیک بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هستند. نقش نتانیاهو در شکل‌گیری سیاست خارجه ترامپ به قدری زیاد بوده که نگرانی‌ها بیش از پیش درخصوص کنترل آمریکا توسط اسرائیل بیشتر شده است.

در ایران جان بولتون به‌عنوان شخصیتی ضدایرانی و جنگ‌طلب شناخته می‌شود. روی کار آمدن وی در دولت ترامپ، نشان از تاثیرگذاری لابی صهیونیستی بر ترامپ دارد. ترامپ چرا او را به سمت مشاور امنیت ملی برگزید؟
 بولتون نئوکان تمام‌عیار در دولت ترامپ نه‌تنها در مخالفت با حکومت ایران علنا صحبت می‌کند بلکه در عمل نیز به‌طور فعال به دنبال تغییر رژیم در ایران است. بولتون در سال 2003 تمام تلاش خود را برای وقوع جنگ در عراق به کار بست و همچنین سال‌ها به دنبال تغییر حکومت در سوریه، لیبی و ایران بوده است. نفوذ جان بولتون بر ترامپ، برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده و فشار شدید اقتصادی طراحی شده است تا مردم ایران را به خیابان‌ها بکشاند و درنهایت به سرنگونی نظام حاکم در ایران منجر شود. بولتون برای اهمیت بخشیدن و اجرایی‌تر کردن خواسته‌هایش با گروه‌های معارض ایرانی همان‌طور که دیگر مقامات دولت ترامپ (مقامات وزارت خارجه و دفاع) با نمایندگان گروه‌های مخالف کرد ایرانی دیدار داشته‌اند، دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

یکی از شروط ترامپ برای ادامه برجام، تغییر رفتار منطقه‌ای ایران بود. این مساله گویا بیشتر ناظر به مطالبات لابی صهیونیستی است که ترامپ آن را دنبال می‌کند.

ایالات متحده حضور نظامی خود در خلیج‌فارس را برای قدرت‌نمایی و همچنین اعلام آمادگی به منظور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران تداوم داده است. آمریکا همچنین به‌منظور جلوگیری از دسترسی مستقیم ایران به مدیترانه، بدون اجازه دولت سوریه نیروهای ویژه خود را در خاک این کشور مستقر کرده است. همچنین واشنگتن به صورت سیستماتیک ایران را توسط 30 پایگاه نظامی محاصره کرده است. اینها ثمره سیاست‌ها و اقدامات طولانی‌مدت نئوکان‌ها و صهیونیست‌ها برای مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه بوده است؛ اگر نخواهیم بگوییم که آنها به دنبال براندازی کامل جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

اندیشکده محافظ‌کار «هریتیج» که در واشنگتن مستقر است سال‌ها برنامه‌ریزی و پیگیری این سیاست را رهبری و دنبال کرده است. در کنار این اندیشکده می‌توان به مرکز نئوکانسرواتیوی با نام موسسه «امریکن اینترپرایس» اشاره کرد که با همان قوت به دنبال تغییر رژیم در ایران بوده است. جالب است بدانید جان بولتون برای سال‌ها یکی از افراد موثر موسسه امریکن اینترپرایس بوده و بعدها به‌عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ آغاز به کار کرد.

پس می‌توان گفت درحال حاضر، یک پیوند عمیق بین ترامپ و نئوکنسرواتیوها شکل گرفته است؟
در حقیقت این مساله ایران بود که باعث آشتی و نزدیکی میان نئوکنسرواتیوهای مخالف ترامپ با رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده شده است. نئوکان‌ها ارتباط تنگاتنگی با لابی صهیونیستی در آمریکا دارند و هدف هر دوی آنها ایجاد جنگ با ایران است، همان‌طور که توانستند جنگ عراق را راه بیندازند.

 یکی از حامیان اصلی مالی کمپین «شلدون آدلمند» بود که نه‌تنها تاثیر زیادی بر تصمیم ترامپ برای تغییر مکان سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس گذاشت بلکه سال‌های سال از حامیان علنی بر‌اندازی در ایران بود. روابط نئوکان‌ها و لابی اسرائیلی به سال‌های دور برمی‌گردد. کارشناسان زیادی درباره روابط نزدیک بسیاری از نئوکنسرواتیوها با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و راست‌گراها در اسرائیل نوشته‌اند. افراد شاخص و تاثیر‌گذار نئوکان‌ها در آمریکا طی گزارشی در سال 1997 در مطلبی خطاب به نتانیاهو نوشتند که پیشنهاد ما این است تمام خاورمیانه به‌گونه‌ای تغییر کند که تامین‌کننده منافع اسرائیل باشد.

منبع:فرهیختگان


کد مطلب: 633208

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633208/نئوکان-ها-ترامپ-ربودند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com