کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس سازمان امور اجتماعی کشور خبر داد

اجرای طرح "نماد" در مدارس 7 استان

20 مرداد 1397 ساعت 9:33

رییس سازمان امور اجتماعی کشور طرح نماد( نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) را تشریح کرد و گفت: این طرح در سال ۹۶ در ۱۳۰ مدرسه نظرآباد البرز به صورت پایلوت اجرا شد و در بیش از ۱۰۰ مدرسه در ۶استان نیز آغاز شده است. همچنین ۲۷ میلیارد تومان در ردیف بودجه معاونت سلامت و تربیت بدنی برای اجرای مراحل ابتدایی طرح نماد در سال ۱۳۹۷ دیده شده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، رستم‌ وندی درباره طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) در ادامه گفت: این طرح از سال ۱۳۹۵ با حمایت سازمان امور اجتماعی، شورای اجتماعی و فرهنگی و ۹ دستگاه اجرایی از جمله قوه قضاییه، سازمان برنامه و بودجه، بهزیستی و ناجا با توجه به آسیب‌های اجتماعی و با رویکرد پیشگیری از بروز آسیب تدوین و اجرا شده است که در مرحله اول مختص به کودکان و نوجوانانی است که در معرض آسیب‌های جدی هستند.

وی با بیان اینکه «معلمان» افسران وکارگزاران حوزه تربیت فرزندان جامعه و دانش آموزان هستند، اظهار کرد: وقتی معلمی نشانه های افسردگی، خودکشی و اعتیاد را در دانش آموز می بیند بایستی چگونه در این موضوع دخالت کند؟ این موضوع نیازمند آموزش است و طرح نماد به معلمان آموزش های لازم را می دهد و مهارت های لازم در این زمینه را منتقل می کند. این طرح در سال های گذشته در برخی استان ها به صورت پایلوت اجرا شده است.همچنین امسال این طرح ادامه پیدا خواهد کرد و این طرح بایستی همه مدارس را در بر گیرد.اما فعلا به دلیل کمبود امکانات و اعتبارات در برخی مدارس اجرایی شده است و اجرایی شدن آن در کل مدارس در کشور نیازمند اعتبار گسترده‌ای است.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور در ادامه به تشریح این طرح پرداخت و گفت: به طور مثال اگر دانش آموزی در خانواده تنش و دعوا باشد و تحت فشار های وارده به خودکشی فکر کند، معلم مدرسه با دریافت نشانه‌ای از آن دانش آموز، سریعا به مراقب بهداشتی و مشاور مدرسه اطلاع می دهد و به فراخور آسیب، این دانش آموز به سازمان یا نهادی که در آن امر بایستی مداخله کند ارجاع داده می‌شود. به عبارت دیگر اگر این دانش آموزارن به مشاوره روانشناختی احتیاج داشته باشند سازمان بهزیستی باید سریع دانش آموز و پدرو مادر آن را دعوت و از بروز آسیب جلوگیری کند یا اگر دانش آموز نشانه های فقر و سوءتغذیه دارد باید به سرعت با کمیته امداد امام خمینی(ره) تماس بگیرند تا آن دانش آموز را تحت پوشش قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح «نماد» در تمام مدارس کشور نیاز به بودجه یکهزار میلیارد تومانی دارد، ادامه داد: اجرای این طرح در بیش از ۱۰۰ مدرسه در ۶ استان آغاز شده است. همچنین این طرح در سال ۹۶ در ۱۳۰ مدرسه در نظرآباد البرز به صورت پایلوت اجرا شد. این طرح به صورت جامع در نظرآباد به عنوان نمونه اجرا شدتا تمام ظرفیت ها و هماهنگی های بین بخشی آزمایش شود .معلمان هر ۱۳۰ مدرسه آموزش داده شدند و مراقب بهداشت روانی نیز آنجا مستقر شده است و یک "مدیر مراقبت" در شهرستان نیز قرار داده‌ایم تا پروژه به صورت کامل اجرا شود.

به گفته وی، استان تهران و البرز جزء استان هایی با آسیب پذیری بالا هستند و مباحثی چون مهاجرت، چند فرهنگی بودن و برخی شاخص های دیگر باعث شد تا نظرآباد برای اجرای جامع طرح «نماد» انتخاب شود و تمام دستگاه ها هماهنگ شدند و فرماندار شهرستان نیز به طور کامل بر اجرای این طرح واقف است.

رستم وندی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: برای اجرای این طرح در سال ۹۵ و ۹۶ سازمان اجتماعی وزارت کشور اعتبار لازم را تامین کرد و امسال هم کمک هایی از جانب سازمان اجتماعی کشور انجام خواهد شد. همچنین امسال نیز در معاونت سلامت و تربیت بدنی ردیف بودجه‌ای برای طرح دیده شده است زیرا سازمان برنامه و بودجه پشتیبان اصلی این پروژه است و به همین دلیل ۲۷ میلیارد تومان در ردیف بودجه معاونت برای اجرای مراحل ابتدایی طرح نماد در سال ۱۳۹۷ در نظر گرفته شده است.


کد مطلب: 633203

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633203/اجرای-طرح-نماد-مدارس-7-استان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com