کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عامل مهم تخریب روحیه نظامیان صهیونیست

20 مرداد 1397 ساعت 9:12

عامل مهمی که باعث تخریب روحیه نظامیان و فرماندهان میدانی رژیم صهیونیستی می‌شد، صدور مکرر دستورات متناقض در فواصل زمانی کوتاه بود.​


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، مرور خاطرات جنگ 33روزه رژیم صهیونیستی ضد حزب‌الله لبنان تنها به‌معنی تکرار خاطرات زیبای تاریخی نیست، بلکه زنده نگه داشتن یکی از نقاط عطف عملکرد و تأثیرگذاری مقاومت در لبنان است که همچنان پیامدهای خود را در منطقه دارد و بخشی جدایی‌ناپذیر از موازنه قدرت بازدارنده در برابر دشمن صهیونیستی است. این جنگ باعث شد اسرائیل محدودیت قدرت و توان خود برای استفاده از ابزار نظامی را بشناسد.

آنچه در این مجموعه مطالب مورد بررسی قرار می‌گیرد، یادداشتهای علی شهاب تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه است که در پایگاه خبری شبکه ماهواره‌ای المیادین به‌مناسبت سالروز جنگ 33روزه منتشر شده است.تعداد دستورات متناقضی که در طول جنگ 33روزه تنها به تیپ 551 رسیده بود، حدود 11 دستور بود. عجیب‌ترین این دستورات زمانی بود که از این تیم خواسته شده از بالگردها پیاده شوند و از شهرک صهیونیستی زرعیت تا شهرک رشاف پیاده بروند.

دستور جدید دان حالوتص به تیپ های گولانی و چتربازان این بود که نباید برای کشتن رزمندگان حزب‌الله یا اسارت گرفتن آنها از مرزها زیاد دور شوند. این دستور بعد از آن صادر شد که سه تلاش گذشته ارتش برای ورود به شهر بنت‌جبیل با شکست مواجه شده بود.

در روز هفتم آگوست نیروهای یگان چتربازان بار دیگر وارد عمل شده تلاش کردند از منطقه صف الهوا در ورودی شمالی شهر بنت‌جبیل وارد این منطقه شوند. این نیروها بلافاصله در کمین حزب‌الله لبنان گرفتار شدند که در نتیجه این عملیات 3 نفر از نظامیان رژیم صهیونیستی به‌هلاکت رسید، در نتیجه این مأموریت لغو و دستور عقب‌نشینی صادر شد.
از سوی دیگر تیپ 551 آماده انتقال نیروهای خود از طریق هوا و اجرای عملیات هلی‌برن زمینی در منطقه رشاف بودند. این عملیات بخشی از طرح بزرگ برای تسلط بر مناطق پرتاب موشکهای کاتیوشا به‌سمت سرزمین‌های اشغالی بود.
هنوز نیروهای عملیات‌کننده از بررسی دقیق میدان عملیات خود فارغ نشده بودند که دستور توقف عملیات صادر شد.
مجموعه دستورات متناقضی که به‌صورت متوالی تکرار می‌شد، در مورد تیپ چتربازان نیز انجام شد. آنها وارد درگیری‌های بی‌فایده‌ای برای اشغال شهر مرزی عیتا الشعب شدند.

کمیسیون امور خارجی و امنیت کنیست رژیم صهیونیستی که در رابطه با شکست‌های جنگ لبنان تحقیق می‌کرد در گزارش خود به مشکلات زیادی در رابطه با جایگزینی پی‌درپی دستورات نظامی اشاره کرد. این گزارش برگرفته از شهادت‌های افسران و نظامیان شرکت‌کننده در جنگ بود.

این دستورات متناقض، تأثیر منفی زیادی در سطوح فرماندهی میدانی نیروهای رژیم صهیونیستی داشت. در برخی موارد دستورات نظامی صادرشده از سوی فرماندهان تیپ‌ها و گردان‌ها حدود 50 صفحه بود که شامل نقشه‌های میدانی نیز می‌شد، به این ترتیب یک فرمانده میدانی باید با دقت این نقشه‌ها را مطالعه می‌کرد تا بتواند نیروهای خود را بر اساس آن مستقر کند. اما تغییرات متوالی در این شرایط حتی قبل از این‌که مطالعه دقیق نقشه قبل به پایان رسیده باشد، روحیه نظامیان و فرماندهان میدانی را از بین می‌برد.

بر اساس شهادت یکی از نظامیان که در گزارش کمیسیون خارجی و امنیت کنیست رژیم صهیونیستی به آن اشاره شده، هرج‌ومرج موجود در زمینه صدور دستورهای نظامی به‌گونه‌ای بود که می‌گویند: "ما دایم به‌صورت روزانه سه دستور نظامی متناقض دریافت می‌کردیم و زمانی که دستورات جدیدی برای ما می‌رسید، آن‌ها را مسخره می‌کردیم".
ادامه دارد... .


کد مطلب: 633189

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633189/عامل-مهم-تخریب-روحیه-نظامیان-صهیونیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com