کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کودکان از چه سنی با کتاب آشنا شوند؟

20 مرداد 1397 ساعت 9:03

متخصص کودک و نوجوان در کردستان، اظهار کرد: کودکان باید سال‌ها قبل از شروع مدرسه با کتاب آشنا شوند، کتاب‌های مصور باید از سن 3 سالگی به بازی‌های کودکان اضافه شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، مختار ویسانی اظهار کرد: برای بیشتر خانواده‌ها آنچه اهمیت دارد درس خوان بودن فرزندانشان است، اما باید به خاطر داشته باشیم این هدف تنها با کمک مدرسه و هم زمان با شروع تحصیل میسر نخواهد شد و لازم است بسترهای مناسب، مدت‌ها پیش از آن فراهم شود. 

وی تصریح کرد: پژوهشگران بر این باورند و می‌گویند نخستین گام‌هایی که برای عادت دادن کودک به کتابخوانی برداشته می‌شود مربوط به دوران جنینی است و به همین دلیل به مادران توصیه می‌شود در دوره بارداری و در طول روز، زمانی را به خواندن شعر، داستان و ترانه‌های کودکانه برای فرزندشان اختصاص دهند و در فضایی آرام و بی سر و صدا با صدای بلند برایش کتاب بخوانند. 

این متخصص کودک و نوجوان در کردستان، بیان کرد: مادران وقتی فرزندشان به دنیا می‌آید باید تلاش کنند پیش از خواب کتاب‌های کودکانه بخوانند و با نشان دادن تصاویر کتاب، از همان دوران فرزندشان را با کتابخوانی آشنا کنند. 
ویسانی عنوان کرد: والدین باید برای تقویت رشد زبان و گفتار کودک و رشد شناختی وی، از سن سه سالگی کتاب‌های مصور را به بازی‌های کودکان اضافه کنند. 

 وی ذکر کرد: کودکان باید کتاب‌هایی که هیچ نوشته‌ای یا متنی روی آن نیست و صرفا عکس و تصاویر یک گروه از مفاهیم است مانند یک کتاب مصور که  دارای عکس اشخاصی چون پلیس، کشاورز، دکتر، نانوا و آتش نشان و کتاب‌های دیگر شامل انواع میوه‌ها را به مرور زمان بشناسند. 

این متخصص کودک و نوجوان ادامه داد: تجربه نشان داده است این شیوه نه تنها تاثیر فراوانی در ایجاد علاقه کودک به کتاب دارد، بلکه پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نشانگر این موضوع است که کودکان دو تا پنج ساله، پس از این که یکی از والدین برایشان کتابی بخوانند و تصاویر آن را توصیف کنند در بازی هایشان با همسالان خود و عروسک‌هایشان دوباره از آن کتاب استفاده می‌کنند.

وی اعلام کرد: همچنین کودکان براساس تصاویر و حافظه خود به بازگویی روایت داستان می‌پردازند که این موضوع باعث رشد هوشی کودک و تقویت حافظه آنها می‌شود که در این صورت کودک می‌تواند به تدریج با کتاب آشنا شود.
ویسانی با تاکید بر اینکه در ابتدا باید حتما کتاب کاملا مصور و بدون نوشته به کودک معرفی کنیم، گفت:کودکان بالای یک سال به تصاویر رنگی کتاب‌های کودکانه واکنش نشان داده و توجه می‌کنند و ساعت‌ها با آن بازی کرده و سرگرم می‌شوند.

وی در پایان یادآور شد: کودکان از همان ابتدای رشد فکری خود از محیط اطراف الگوبرداری می‌کنند و پدر و مادر نخستین الگوها هستند پس هنگاهی که کودک، والدین خود را در حال مطالعه می‌بیند به عنوان یک عادت همیشگی از آن تقلید می‌کند. 
 


کد مطلب: 633182

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633182/کودکان-سنی-کتاب-آشنا-شوند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com