کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیامدهای شکست ائتلاف سعودی در بندرحدیده یمن

18 مرداد 1397 ساعت 16:35

با گذشت دو ماه از حمله ائتلاف سعودی به بندر حدیده یمن هیچ کدام از اهداف سعودی محقق نشده و ریاض در باتلاق این نبرد نیز گیر افتاده است.


به گزارش جهان نیوز، از حمله ائتلاف به رهبری عربستان به بندر حدیده یمن دو ماه می گذرد. اقدامی که با وجود یورش همه جانبه و سنگین سعودی ها به این منطقه تاکنون پیروزی مهمی نصیبشان نکرده و همچنان در یک نبرد فرسایشی و بدون چشم انداز روشن گرفتار شده اند.

عملیات نظامی در حدیده را نمی توان از سیر کلی جنگ چهار ساله ی یمن جدا کرد. متجاوزان تاکنون نتوانسته اند به هیچ کدام از اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابند. نه تنها انصارالله شکست نخورده و از سپهر سیاسی یمن حذف نشده بلکه روند وقایع این جنبش مردمی را تقویت کرده و مشروعیت بیشتری به آن بخشیده است.

از سوی دیگر بخش بزرگی از راهبردی ترین مناطق یمن به ویژه در غرب این کشور و در کناره دریای سرخ و تنگه باب المندب تحت کنترل نیروهای ارتش و انصارالله است. زمینگیر شدن نیروهای تحت حمایت عربستان و محدود شدن اقدامات آنان به حملات هوایی نشانه ی روشنی از بی برنامگی و سردرگمی سعودی ها و همپیمانانشان است.

اما حمله اخیر ائتلاف به حدیده مجموعه ای است از ناکامی ها و مشکلات که می توان آن ها را آیینه تمام نمای آن چیزی دانست که در طی این چند سال برای متجاوزان پدید آمده است در ادامه به بخشی از این پیامد ها خواهیم پرداخت.

برباد رفتن هزینه های سنگین اقتصادی و نظامی
بر کسی پوشیده نیست که عربستان و امارات تاکنون ده ها میلیارد دلار برای جنگ در یمن هزینه کرده اند از هزینه های خریداری جنگ افزار گرفته تا استخدام مزدوران داخلی و خارجی برای نبرد با نیروهای ارتش و انصارالله، اما به رغم تمام این هزینه ها سعودی ها از دو منظر با شکست و آبروریزی روبرو شده اند.

 اول آن که همه آنچه به عنوان توان نظامی ائتلاف شناخته می شد با هدف قرار گرفتن ناوهای جنگی و بمباران مواضع آنان به وسیله ی پهپادهای یمنی در نزدیکی حدیده کاملا رنگ باخته است. ناتوانی جدیدترین و پیشرفته ترین ادوات جنگی در برابر ابتدایی ترین وسایل دفاعی مردم یمن آسیب بزرگی به روحیه و توان رزمی نیروهای عربستان وارد آورده است. دوم آن که تمام این هزینه های میلیاردی عملا نتوانسته برای ریاض دستاورد ملموسی فراهم آورد هر چقدر هم که گمان کنیم حساب های سعودی ها پر است و پشتشان هم به ترامپ گرم، اما به هر روی این هزینه می بایستی به یک نتیجه ملموس می انجامید و ولیعهد ماجراجو را خرسند می ساخت.

ناکامی در عملیات حدیده که با سر و صدای زیاد و تبلیغات انبوه به راه افتاده و سعودی ها شانس زیادی برای پیروزی در آن برای خودشان فرض کرده بودند بار دیگر نکات بالا را پر رنگ کرده است.

رسوایی حقوق بشری در افکار عمومی جهانیان
هر روز که از جنگ در یمن می گذرد و فاجعه انسانی در این سرزمین ابعاد گسترده تری پیدا می کند، برگی نوین به دفتر جنایت های جنگی ائتلاف به رهبری سعودی ها افزوده می شود و پرونده سران ریاض را نزد افکار عمومی مردمان دنیا سنگین تر می کند. همین هفته بود که حمله ی هوایی به ورودی تنها بیمارستان دولتی بندر حدیده بسیاری را به کام مرگ کشید و جنایتی تازه را رقم زد.

درست است که دلارهای نفتی عربستان تا به امروز مجامع رسمی بین المللی را خاموش کرده اما در عصر کنونی نمی توان بر چنین جنایاتی سرپوش گذاشت و همگان را با پول خرید. ده ها رسانه مستقل به ویژه در دنیای مجازی روایتگر این رخدادها هستند و آسیب حیثیتی بزرگی را برای خاندان سعودی به وجود می آورند.

توان نظامی-امنیتی ارتش یمن و انصارالله
نتیجه مقایسه سطح فناوری سلاح های در اختیار ائتلاف با جنگ افزار هایی که نیروهای ارتش یمن و انصارالله در اختیار دارند روشن است اما این امر نتوانسته سرنوشت جنگ را به سود ائتلاف رقم زده و همه چیز را یکسره کند. نکته راهبردی و مهم در این میان کاربرانی هستند که از این جنگ افزارها بهره می برند.

نیروهای انصارالله از کم ترین امکانات موجود بیشترین بهره وری را داشته و از آغاز نبرد تا به امروز همواره برگ های برنده ی تازه ای رو کرده اند و با نشانه رفتن هدف هایی راهبردی در عمق خاک عربستان از تاسیسات نفتی گرفته تا فرودگاه ها نشان داده اند که توان کافی برای مقاومت را دارند.

آخرین نمونه آن هم بهره گیری هوشمندانه از توانمندی پهپادی است. این واقعیت که با وجود تحریم های همه جانبه و محاصره اقتصادی، انصارالله نه تنها توان رزمی خود را حفظ کرده بلکه ارتقا هم می دهد، سعودی ها را شگفت زده و خشمگین ساخته است به گونه ای که شکست های پی در پی خود به ویژه در حدیده را با بمباران کور مردمان بی پناه و مظلوم یمن تلافی می کنند.

فرسایشی شدن عملیات حدیده و تلفات سنگین متجاوزان بار دیگر دست برتر نیروهای انصارالله را در نبرد زمینی نشان داد و همچنین به کارگیری موشک ها و پهپادها خللی جدی در برتری هوایی نیروهای ائتلاف پدید آورده و توان بازدارندگی و تنبیه متجاوز از سوی یمنی ها را افزایش داده است.

نتیجه گیری
آن طور که به نظر می رسد نیروهای تحت فرماندهی ائتلاف در حدیده نیز به موفقیت چندانی دست نیافته و در مواضع محدود خود تحت محاصره و فشار سنگین انصارالله و ارتش یمن هستند.
سعودی ها گمان می کردند با اشغال این بندر راهبردی در کرانه دریای سرخ ارتباط یمن با جهان خارج را به کلی قطع کرده و انصارالله را از یک منبع مهم اقتصادی محروم و امنیت حمل و نقل دریایی خود و رژیم صهیونیستی را هم تضمین خواهند کرد، اهدافی که هیچ کدام محقق نشدند.

باتلاق یمن برای سعودی ها بیش از آنچه گمان می کردند خطرناک و توان فرسا شده و آغاز دور جدید گفتگوهای یمنی-یمنی شاید تنها راهی باشد که عربستان بتواند با بهره گیری از آن وضعیتش را سروسامان داده و اندک اندک پای خود را از مهلکه بیرون بکشد.

منبع: مهر


کد مطلب: 633037

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/633037/پیامدهای-شکست-ائتلاف-سعودی-بندرحدیده-یمن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com