سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۶
۳۵
زنگ خطری در خصوص مقابله با قانون منع بکارگیری بازنشستگان

قانون منع بکارگیری بازنشستگان سرنوشت حقوق‌های نجومی را پیدا می کند؟/پیرمردها دل از میزهای مدیریتی خود می‌کنند؟

پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 632981
زنگ خطری در خصوص مقابله با قانون منع بکارگیری بازنشستگان آنهم از سوی گروه های سیاسی که شعار جوان گرایی می‌دادند، به صدا در آمده است.
قانون منع بکارگیری بازنشستگان سرنوشت حقوق‌های نجومی را پیدا می کند؟/پیرمردها دل از میزهای مدیریتی خود می‌کنند؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: تقریبا دو هفته است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را اصلاح و محدودیت‌های جدیدی را در این قانون اعمال کرده‌اند.

این طرح که با ۱۹۴ رای موافق از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید، تنها اجازه بکارگیری بازنشستگان بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل روسای سه قوه،‌ معاون اول رییس جمهور،‌ نواب رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رییس جمهور هستند را می‌دهد و مشمولان بندهای د و ه را که شامل استانداران و معاونان استانداران همطراز سفرا و معاونان وزرا هستند را از قانون حذف کردند.

بعد از تصویب این قانون رسانه‌ها برخی از افرادی که مشمول طرح شده و بایستی محل کار خود را ترک کرده و به فرد کم سن و سال تری از خود بدهند، شناسایی کردند. یکی از این مسئولان شهردار جدید تهران است. اما تا به امروز شورای شهر پنجم که حالا با قانون جدید شهردار دوم خود را نیز برکنار شده، می بیند سعی دارد با چنگ و دندان از این کار جلوگیری کند. 

برخورد تفسیری و استثنا قائل شدن در قانون یکی از آسیب‌های جدی است که بعضا باعث نابه‌سامانی و حتی فساد شده است. اینکه قانونی طراحی و تصویب شود و سپس با منافع و نظر برخی همخوان نباشد و آنان به فکر تبصره و استثنا درمورد آن بیفتند و آن را از استواری و استحکام بیندازند، آسیبی است که متاسفانه در برخورد با قانون اغلب مشاهده می شود.

در ابتدا در خصوص موضوع بازنشستگی افشانی گفته شد که وی در طراز وزراء است و بر همین اساس قانون جدید شامل حال وی نمی شود اما این موضوع برای بسیاری قابل قبول نبود. کار افشانی برای بازنشستگی حتی به استفساریه مجلس هم کشید، در همین رابطه «علی عطا»، سخنگوی شورای شهر تهران در مورد بازنشسته بودن یا نبودن افشانی گفت: «می‌توان برای رفع این ابهام از استفساریه مجلس استفاده کرد.»

اما «پروانه مافی»، نماینده اصلاح طلب تهران برخلاف هم جناحی‌های خود در شورای شهر تهران اعتقاد دارد که افشانی هم مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شود و استثنا شدن شهردار تهران را تکذیب کرد. البته به غیر از افشانی در شهرداری تهران بازنشسته‌های دیگری نیز نامشان آورده شده که بایستی زودتر پست خود را ترک کنند. «مرتضی حاجی» یکی از همین افراد است که گفته می شود استعفا کرده اما به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، استعفای مرتضی حاجی از مدیرعاملی موسسه همشهری با مخالفت شهردار فعلی تهران مواجه شده است.

این موضوع به شدت یک زنگ خطری را در مورد قانون منع به کارگیری بازنشستگان به صدا در می‌آورد. در خصوص موارد دیگر نیز همین مسئله تکرار شد و در ادامه موضوع پیچیده و گم شده و عاقبت به قهقرا رفت. حقوق‌های نجومی که جنجال بسیاری نیز به پا کرد و از مردم کوچه بازار گرفته تا افراد مشهور را نگران و عصبانی کرد، یکی از این موارد است. در این خصوص اما دولت با وجود بیانیه رئیس جمهور که برای آرام کردن افکارعمومی صادر شد و در آن تاکید شد که دولت با هیچ کسی عقد اخوت نبسته است کار در مراحل بعد به جایی رسید که «محمدباقر نوبخت» از نجومی بگیران تقدیر عجیب و غریبی کرد و آنان را سرمایه و امین نظام خواند. 

دولت در مراحل بعدی نیز نه تنها برخورد جدی با نجومی بگیران نکرد بلکه برخی از افرادی چون صفدرحسینی که به سبب افشای محتویات فیش حقوقی‌شان استعفا کرده بودند دوباره در مقطعی به کار گیری کرد. اعداد و رقم‌های متفاوتی هم درباره تعداد و میزان حقوقی که مدیران دولتی گرفته بودند از سوی دولت مطرح شد که بعضا دولت به طرفداری از مدیران خود این موارد را عادی‌ خواند.

‏روحانی ۱۴ تیرماه ۹۵ در بیانیه‌ای درباره حقوق‌های نجومی نوشت که دستگاه‌ها ظرف یک ماه باید حقوق مسئولان را به شکل عمومی به مردم اعلام کنند اما شاهد آن هستیم که حقوق های نجومی به پاداش‌های نجومی هم کشیده شده است و یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به پاداش‌های میلیاردی برخی مدیران دولتی اعلام کرد که ۱۱ نفر از این افراد درخواست بازنشستگی داده و پاداش خود را دریافت کردند، اما مجددا در سال ۹۷ به کار بازگشتند.

البته قوه قضائیه با اینکه اعلام می کرد از سوی دولت درباره حقوق‌های نجومی موردی به قوه قضاییه گزارش نشده اما برای چندین تن از این افراد کیفر خواست صادر کرد و به بررسی 21 پرونده پرداخت که برخی از این افراد محکوم شدند. اما در انتها جنجال حقوق‌های نجومی در طوالی زمان و با وجود مسامحه دولت به برخورد سفت و سختی منجر نشد.

بیم آن می رود که در خصوص قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز همین روند مضمحل کننده تکرار شود. درواقع از همین ابتدا که این قانون تصویب و توسط شورای نگهبان تایید شده است، برخی به جهت تداخل منافع جناحی‌شان با قانون مذکور برای بی اثر و منفعل کردن آن خیز بلند برداشته‌اند. کسانی که اگر به شعارهای انتخاباتی آنها رجوع کنیم همواره بر جوان گرایی و استفاده از نیروی جوان تاکید داشته‌اند اما در مقام عمل به شعارهای خود پشت پا می زنند.

حالا به جهت منافع این گروه‌های سیاسی توان و انگیزه جوانان ایرانی بایستی پشت سر پیرمردهایی که چندین دهه است در صدر مدیریت کشور حضور دارند و بسیاری مشکلات کشور به جهت نوع نگرش و عملکرد آنان بوجود آمده است، هرز و تحلیل برود و شاهد هدر رفتن عمر و جوانی خود باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرگ برغارت گر بیت ولمال
Iran, Islamic Republic of
اینها وقتی با زبا خوش نمی روند با ید مثل همان کاریکاتر اول صفحه انداختشان بیرون؟؟؟؟؟
United States
خدا لعنت کند کسانی را بالاتر از قانون عمل میکنند و خود را خادم مردم میدانند وفقط دوستی خاله خرسه است رفتار آنها
علی
Iran, Islamic Republic of
مشکل این است که دولت وامدار همین پیسر مردهاست ...
رضا
Iran, Islamic Republic of
اون وقت به جووناي تحصيلكرده بيكار كه تجمع ميكنن اعتراض ميكنيد. از ماست كه بر ماست
لعنت بر شیطان / مرگ بر آمریکا
Netherlands
حَتَّىٰ زُرْتُمُ ٱلْمَقَابِرَ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ
محمد
Iran, Islamic Republic of
حالا که در شورای نگهبان مانده
بعد از تصویب هم از ما بهتران هزار راه حل دارند
Netherlands
شورای نگهبان تایید کرده
محمد
Iran, Islamic Republic of
کدخدایی تکذیب کرد
United States
پیر مردها هم چنان در ند بیچاره ها چگونه شکم زن و بچه اشان را سیر کنند تازه اکثر این بزرگان چون تمام عمر با خلوص نیت کار کرده اند چیزی برای خود پس انداز نکرداهند پس مجبور هستند تا آخر عمر کار کنند
United States
در سطح شهر بسیاری از رانندگان تاکسی را میبینم که با این بسیار بالا باز مجبور هستند کار کنند تا خجالت زده فرزندان خود نباشند
Iran, Islamic Republic of
کجاییدکه پیرمردهای بازنشسته در برخی دستگاه‌ها ازجمله وزارت جهاد کشاورزی کاررا طوری درست کرده اند که شامل این قانونها نشوند
Romania
حالا تو فقط یه وزارتخانه را دیدی؟ برو بالا عزیز دل برادر
کریم تال
Iran, Islamic Republic of
سلام .روابط عمومی وزارت امور خارجه اعلام کرده که هیچ نیروی بازنشسته ای در این وزارتخانه مشغول به کارنیست در حالی که تعدادی از سفرا و مدیران این دستگاه رسما بازنشسته اند .یکی از آن ها آقای غلامعلی خوشرو است که در سال ۸۴ رسما بازنشسته شد . اما الان در سازمان ملل سفیر است . یا آقای عراقچی. نباید تبعیض قائل شوند . نباید گذاشت عده ای قانون را دور بزنند . و دنبال استفساریه یا مجوز های خاص یا پارتی بازی باشند . در این صورت در روی همان پاشنه خواهد چرخید .
India
...
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این وابستگی به کار هم در دولتی ها و هم نیروهای نظامی یک آفتی شده و مجال رشد جوانان را گرفته است
Romania
انشاالله دبیر شورای نگهبان با این پدیده برخورد میکنه
سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
نگران نباشیداینهاراازیک دربیرون میکنندازدردیگر
فرزندانشان بعنوان جانشین واردمیشوندزیاددلتنگشان نباشید
msadra48@gmail.com
Iran, Islamic Republic of
...
Netherlands
یه سری هم به نجومی بگیرهای سازمان انرژی اتمی هم بزنید. !!!!!!!!!!!!!!!!
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
با با شما جلو آقای کدخدایی را بگیرید که از تایید آن در شورای نگهبان جلوگیری نکند و صورت مسئله را پاک نکند آن موقع به فکر رفتن یا ماندن افشانی باشید
شما مار در آستین خودتان است
Iran, Islamic Republic of
عراق جزو جهان نیست یا جهان نیوز چشم دیدن و دل چاپ کردن حمایت آشکار عراق از تحریم آمریکا بر علیه ایران رو نداره ؟ روز خبرنگار رو به شما خبرنگاران پنهانکار و مردم فریب هم تبریک میگیم . بالاخره همه جور خبرنگار داریم .
Iran, Islamic Republic of
سیاسیون و مذهبیون عراق همگی تحریمهای امریکا بر علیه ایران را محکوم کرده اند و از دولت و ملت ایران حمایت کرده اند.
Iran, Islamic Republic of
شرکت های زیر مجموعه وزارتخانه خصوصا هیات مدیره این مجموعه ها محل لانه کردن افراد بازنشسته است . باید قانون را بدون استثناء برای همه اینها اجراء کرد.
Iran, Islamic Republic of
دو ماه فرصت دادن تا آقازاده ها از فرنگ جمع کنن بیان جای باباهای بازنشستشونو بگیرن
ققنوس
Iran, Islamic Republic of
بالاترین حقوق ومزایای کهکشانی رو در دانشگاههای علوم پزشکی پیدا کنید که به صورت مستقل وهیات امنایی یاهیات رئیسه مزایاهای کهکشانی(خارج از شمول.حق مدیریت.کارانه های چندصدمیلیونی و...)بدون سروصدا ومحرمانه دریافت میکنندومدیران ومسئولانش شاهانه زندگی میکنند...
ققنوس
Iran, Islamic Republic of
باسلام.درسازمانهایی که بصورت هیات امنایی یاهیات رییسه اداره میشه(دانشگاههای علوم پزشکی و....)دراکثر موارد قوانین رسمی مملکتو زیر پا میزارن وعملا سیستم قانون علیه قانون راپیدا کردن بازنشسته هارو با یک مصوبه کذایی هیات رئیسه تا چند سال نگه میدارن و هیچ ارگانی نمیتونه جلوی تصمیمات او نارو بگیره و دیگر اینکه همین هیات امناء وهیات رئیسه های کذایی مسبب اصلی فیشهای حقوقی کهکشانی در این گونه سازمانهای فاسد شده اند به طوری که یک مدیر رده پنجم غیرهیات علمی در یک دانشگاه درجه دو در غرب کشور سرجمع تا هفتاد میلیون درماه دریافتی داره که این دریافتی ظالمانه و طاغوتی وحرام زاییده اون سیستم قانون علیه قانونه در پایان تازمانی که قوانین ومقررات در کشوریکپارچه نشه وضع همینه وبدتر هم میشه
Iran, Islamic Republic of
...
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
همش تقصیرامریکا است طبق قانون امریکا تا 120سالگی هم میشود کار کرد ادم مثل تراکتور نیست نباید بازنشسته شود دانشمندان هم اشتباه می کنند که انسان هرچه پیرتر میشه کم تحرک تر ومغز وجسمش کم کار میشه کلا اشتباه می کنن
Iran, Islamic Republic of
دل كندن محاله محاله .جام چرب وچيله
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ننگ است براي دولتي كه شعار قانون گرايش گوش فلك را كر كرده است با وجود 9 ميليون جوان تحصيل كرده بيكار كه آنها از خانواده خود شرمنده و خانواده از آنها شرمند ه ...
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در کشور ما همیشه برای حل مشکلات آدرس غلط میدهند در حالی که در تمام دنیا دولتهای توسعه یافته برای تاخیر در بازنشستگی تلاش میکنند در ایران برعکس همه برای بازنشستگی زودتر از موعد تلاش میکنند و البته نمی گویند که با این قانون چه مشکلی از کشور قرار حل بشه آیا با این 1000 نفر مشکل بیکاری چند میلیونی را میخواهید حل کنید و یا در پس پرده فقط عوام فریبی استو هیچ
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خیلی خنده دار هست شورایی که داره قوانین مجلس را اوکی می کنه متوسط سن انها بالای 85 هست ..دبیر با 92 سال سن داره منع بکارگیری بازنشسته ها را بررسی میکنه .. .