پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴
۳۴

در برابر تحریم های جدید آمریکا چه باید کرد؟

پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۹
کد مطلب: 632861
روشن است هدف آمریکا از بازی‌ای که راه انداخته، تغییر سیاست‌های ایران در برخی حوزه‌های خاص بویژه در منطقه است. موثرترین پاسخ به آمریکا این است که آمریکا در عمل ببیند این فشارها نه‌تنها سیاست ایران در منطقه را تغییر نمی‌دهد و آن را تهاجمی‌تر و رادیکال‌تر خواهد کرد، بلکه حتی ممکن است سیاست‌های هسته‌ای ایران را هم که فعلا در چارچوب برجام قرار دارد، تغییر دهد. به میزانی که محاسبات آمریکا در این حوزه کنترل شود، رفتار تحریمی آن هم کنترل خواهد شد.
در برابر تحریم های جدید آمریکا چه باید کرد؟
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی محمدی: یکم- آمریکا اعمال تحریم‌های خود علیه ایران را رسما از بامداد روز 16 مرداد آغاز کرده است. هدف اصلی ترامپ این است که به ایران بگوید کاملا جدی است اما آمریکایی‌ها خوب می‌دانند برنامه تحریمی آنها علیه ایران در بلندمدت دچار 2 چالش عمده عدم اجماع جهانی و سازگاری‌پذیری ایران با تحریم‌هاست، بنابراین احتمالا تصمیم خواهند گرفت در کوتاه‌مدت حداکثر مقدار فشار را به ایران وارد کنند. در واقع در یک جمله، کاری که آمریکا قصد دارد بکند وارد کردن حداکثر مقدار فشار به ایران در حداقل مقدار زمان است، طوری که اگر ایران بتواند مقطع چند ماهه فشار را پاس کند – که کار دشواری نیست- پروژه‌ای که آمریکا برای تغییر رفتار موشکی و منطقه‌ای ایران حساب جدی روی آن کرده، عملا منتفی خواهد شد.

دوم- در کوتاه‌مدت، مهم‌ترین برنامه آمریکا وارد کردن فشار روانی به ایران و به هم زدن تعادل روانی جامعه است. همه گزینه‌هایی که اکنون به کار گرفته شده‌- یا از این به بعد به کار گرفته خواهد شد- در واقع گزینه‌های عملیات روانی است ولو اینکه ظاهر اقتصادی، امنیتی، سایبری، سیاسی یا دیپلماتیک داشته باشد. اساسا مدت‌هاست آمریکا هدف اصلی خود در ایران را «کنترل افکار عمومی» قرار داده و به جنبه روانی گزینه‌های خود اهمیت بیشتری می‌دهد تا جنبه‌های عینی و فیزیکی آن. به عنوان نمونه تحریم‌ها را در نظر بگیرید. هدف از گزینه تحریم ایجاد یک چالش اقتصادی بسیار بزرگ به گونه‌ای که ایران قادر به مدیریت آن نباشد نیست، چرا که آمریکایی‌ها می‌دانند – و تجربه هم در گذشته نشان داده - هیچ نوعی از تحریم قادر به ایجاد آن مقدار از مشکل برای کشوری مانند ایران نیست که اساسا قادر به کنترل آن نباشد. همین حالا آمریکایی‌ها فشار فراوانی روی خریداران نفت ایران وارد کرده‌اند تا واردات خود از ایران را قطع کنند ولی لابد خود خوب می‌دانند که نفت ایران در هر حال فروخته می‌شود، بنابراین اثر فیزیکی روی اقتصاد نمی‌تواند هدف اصلی تحریم‌ها باشد، بلکه هدف اصلی وارد کردن فشار روانی به جامعه و خارج کردن رفتار اقتصادی آن از وضعیت نرمال است که می‌تواند به بحران‌هایی مانند گرانی ارز و سکه و حتی پدیده‌ای مانند احتکار خانگی کالا بینجامد. درباره سایر گزینه‌ها هم همین اصل صادق است. به عنوان یک مثال دیگر، هم آمریکا و هم اسرائیل بخوبی می‌دانند حملات فیک و بی‌ارزش به مکان‌های سوخته و از قبل تخلیه شده در سوریه برای تحقق ماموریتی که آن را «اخراج ایران از سوریه» می‌نامند، فقط یک شوخی بی‌مزه است، با این حال می‌بینیم عملیات روانی و رسانه‌ای روی این حملات با جدیت تعقیب می‌شود تا افکار عمومی در داخل ایران تصور کند دستاوردهای میدانی ایران در سوریه به سرعت در حال از دست رفتن است! از این جنبه، کنترل فضای روانی جامعه، سخن گفتن مرتب و صادقانه با مردم، جلوگیری از شکل‌گیری شایعات و پاسخ‌های آنلاین رسانه‌ای به برنامه روانی دشمن اصلی‌ترین کاری است که باید در ماه‌های آینده در دستور کار باشد.

سوم- تیم فعلی در آمریکا بسیار عجول است و با نگاهی ساده به سیاست تصور می‌کند می‌تواند در زمانی کوتاه و با ابزارهایی ساده، دستاوردهایی بزرگ خلق کند. نمونه کره‌شمالی مصداق تام و تمام این ساده‌اندیشی است. از آن بدتر، مذاکره‌ای است که ترامپ با پوتین کرده و ساده‌دلانه تصور می‌کند می‌تواند ایران و روسیه را در منطقه روبه‌روی هم بگذارد. همین عجله، خود به نقطه ضعف اصلی پروژه تحریمی آمریکا علیه ایران تبدیل شده است. آمریکا به دلیل عجله‌ای که دارد عملا فشار روانی تحریم روی جامعه ایرانی را پیشاپیش تخلیه کرده، بنابراین در موعد اجرای تحریم قادر به وارد کردن هیچ شوک روانی جدیدی به اقتصاد ایران نبوده است (قیمت دلار در روز 16 مرداد به جای افزایش افت کرد). مردم ایران - دقیقا بر خلاف آنچه آمریکا می‌خواهد - روز به روز بیشتر در حال پی بردن به این موضوع هستند که مسائل اقتصادی ایران ریشه در شیوه مدیریتی و کیفیت تصمیمات مسؤولان داخلی دارد و مرتبط کردن آن به سیاست خارجی بیشتر عملیات روانی یک طرف ذی‌نفع خارجی است تا اینکه واقعا از یک حقیقت در اقتصاد ایران خبر دهد. هر چه زمان بگذرد و تصمیم‌های بیشتر و دقیق‌تری گرفته شود، بی‌ارتباط بودن نوسانات اقتصادی به سیاست دفاعی و منطقه‌ای ایران بیشتر خود را نشان خواهد داد و این امر از حیث راهبردی زیرپای راهبرد تحریمی آمریکا را خالی می‌کند.

چهارم- اروپایی‌ها طی 2 روز گذشته در بیانیه‌هایی گفته‌اند با تحریم‌های جدید آمریکا مخالفند و قصد دارند قوانینی را اجرا کنند که از شرکت‌های اروپایی در مقابل تحریم‌های آمریکا محافظت خواهد کرد. مجموعه مقررات موسوم به «مسدود‌کننده» که اروپا می‌خواهد در این حوزه اجرا کند، هیچ زمان دیگری در گذشته تست نشده، بنابراین هیچ قضاوت روشنی در این باره که آیا این قوانین می‌تواند به طور موثر با تحریم‌های ثانویه آمریکا مقابله کند، وجود ندارد. اکنون آزمون مهمی برای اروپا ایجاد شده و باید دید اروپایی‌ها در عمل چه میزان حاضر به ایستادگی و پرداخت هزینه خواهند بود. تست این موضوع قبل از فرارسیدن تحریم‌های 13 آبان، تکلیف ایران را در این باره که آیا واقعا برجام ارزش ادامه دادن با اروپا را دارد یا نه، بخوبی روشن می‌کند.

پنجم- روشن است هدف آمریکا از بازی‌ای که راه انداخته، تغییر سیاست‌های ایران در برخی حوزه‌های خاص بویژه در منطقه است. موثرترین پاسخ به آمریکا این است که آمریکا در عمل ببیند این فشارها نه‌تنها سیاست ایران در منطقه را تغییر نمی‌دهد و آن را تهاجمی‌تر و رادیکال‌تر خواهد کرد، بلکه حتی ممکن است سیاست‌های هسته‌ای ایران را هم که فعلا در چارچوب برجام قرار دارد، تغییر دهد. به میزانی که محاسبات آمریکا در این حوزه کنترل شود، رفتار تحریمی آن هم کنترل خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جناب محمدی تو و امثالت که مخالف برجام‌بودید و خوشحالید از وضع تحریمها نحوه دور زدن تحریمها هم از کاسبان تحریم و ریختن میلیاردها دلار تو جیب بابک زنجانی ها و رضا ضراب ها میگذره خودت بهتر میدونی ولی لابد بعضیا نفعشون در هرچه منزوی تر کردن ایرانه که فشار تحریم و حس نمیکنن کار ایران به جایی رسیده که یه افغانی تو تلویزیون ایران ، ایران و منزوی ترین کشور دنیا معرفی میکنه کلیپشم هست ببین و خجالت بکش
Iran, Islamic Republic of
حرف های تکراری و نخ نما بی اثر است . احسنت بر جناب آقای محمدی که تحلیل گر خوب مسائل سیاسی است و به درستی هم تحلیل می کند.
Iran, Islamic Republic of
حرفهای تکراری و نخ نما نیست زنجانی و صراب واقعیتن برای کسی که خودش و به خواب زده هیچ توضیحی قانع کننده نیست
خاک بر سر خواصی که نمی خواهند برجام را آتش بزنند
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
مردم ولایتمدار از امثال ظریف و روحانی، توقع حرف شنوی از رهبر و آتش زدن برجام را ندارند ولی از خواصی که ادعای ولایتمداری دارند توقع دارند که یا وقتی که ترامپ برجام را پاره کرد به خواست رهبر تمکین می کردند و آنرا آتش می زدند یا حالا که تحریمها برگشته اند، این برجامِ به قول حضرت آقا : «معیوب» را آتش بزنند وگرنه ولایتمداری این مدعیان، دروغ است. حداقل در سخنرانی هایشان خواست رهبر را فریاد بزنند.
Saudi Arabia
چرند و پرند نگو
Iran, Islamic Republic of
به تمام رسانه ها اصولگرا گفتند ...سفارش کردند... دستور دادند ..که تحلیل های ابکی این اقا را بزک کنید ..........روزی مخالف برجام ....روزی موافق برجام ...........یک روز حامی قوه قضاییه .......تو هرزمینه ای هم که فکرشو کنید تحلیل می کنه..................
Iran, Islamic Republic of
خیلی خودشو ناراحت نکن
محمدباقر
Iran, Islamic Republic of
نه اینکه اکنون پول نفت را با دلار وبا افتتاح حساب در بانک های بزرگ آمریکا و اروپا دریافت میکنین شما غرب پرستان باید خجالت بکشید ولی بعید میدانم چون روی شما از سنگ پای قزوین هم سختره
آجرلو از قزوین
Iran, Islamic Republic of
لطفا به سنگ پای قزوین توهین نکنید. سنگ پای قزوین هزار بار شرف دارد، بر این مدعیان اصلاحات . سنگ پا پیاده نظام اسرائیل در کشور نیست، ولی اینها هستند.
Iran, Islamic Republic of
کسی از وضع تحریم خوشحال نیست
حرف این بود با این دست فرمون ذلت پذیری به هدف نمیرسید

چرا ما تحریم فروش نفت شدیم اما تحریم خرید بنزین نشدیم
چون به پول نفت نیاز داریم اما در تولید بنزین خودکفا هستیم
راه شکستن تحریم که براساس نقطه ضعف ما شکل گرفته باج دادن نیست بلکه برطرف کردن اون نقطه ضعفه
United Arab Emirates
با این مسئولین بی کفایت فکر نکنم مردم دوام بیارن؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
United States
به به مهدی خان محمدی چند وقتی بود که تشریف نداشتند و اظهار نظر نمی کردند فکر کنم فشار اقتصادی حال ایشان را هم حسابی خراب کرده !
Iran, Islamic Republic of
فشار اقتصادی ، دولت آقای روحانی را حسابی خراب کرده نه آقای محمدی را!
Iran, Islamic Republic of
آمریکا و اروپا فقط یک چیز از ما می خواهند و بس : شکست کامل انقلاب و نظام ، برگشت به گذشته ، اعلام غلط کردم از سوی ما بابت انقلاب اسلامی ، مجازات سخت و شدید تمام کسانی که در انقلاب و نظام نقش داشتند و استقرار کامل یک سیستم آمریکایی ، تخریب تمام مساجد و زیارت گاهها و اماکن مذهبی ، برقراری اماکن و مراکز فساد و فحشا ، ممنوع کردن دین اسلام و ...
Iran, Islamic Republic of
اونوقت آیا آمریکا حاضر میشه به خاطر اینهمه جنایت در حق مردم ایران ، یه عذرخواهی ساده بکنه !!!
حق توهش که یادمون نرفته !!!
Iran, Islamic Republic of
😂
Iran, Islamic Republic of
تو خود امریکا هم اسلام ممنوع نیست!! مسجد هم داره!! سیستم امریکایی چطوریه؟ یعنی یه اقتصاد قوی؟ یه اقتصاد زورگو؟
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
بله در آمریکا " اسلام آمریکائی" آزاده ولی اسلام ناب محمدی اجازه اظهار وجود نداره
Iran, Islamic Republic of
آمریکا ۶۷ تریلیون دلار بدهی داره
یعنی این دلاری که چاپ میکنه هیچ پشتوانه طلا نداره و کاغذ بدون پشتوانه ست
و فقط با امپراطوری رسانه ایش بر دنیا حاکمه
فقط کافیه دلار از مبنا بودن در معادلات تجاری کنار بره اونوقت خواهیم دید امپراتوری پوشالی آمریکا در چشم بهم زدنی چطور مث برف آب خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
سلام . تحریم‌ها شروع شده و صحبت از چرایی اون الان مغلطه است . فقط من خواستم این نکته حل بشه که چرا عراق ، عراقی که موجودیت الانش مدیون ماست ، برقش مدیون ماست آبش مدیون ماست ! داره از تحریم های امریکا حمایت میکنه ؟ ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چرا بقیه کامنت رو سانسور کردید ؟ خوب اون آقایی که همیشه دم از این میزد که اگه ما به عراق کمک نکنیم داعش میاد لب مرز و دشمن میاد همسایه ما میشه ، الان بیاد در مورد اینکه دشمن اومده لب مرز توضیح بده ، این همه هزینه مالی جانی برای یک مشت انسان بی لیاقت فرصت طلب کردید که چی ! ...
Iran, Islamic Republic of
خواهشا منتشر کنید کامل مساله اینجاست آمریکا بخواد به ایران حمله کنه خود همون عراق از شمالش که نیچروان بارزانی هم از موضع بغداد در همراهی با آمریکا در تحریمهای ایران حمایت کرده تا خود العبادی شیعه پایگاه میدن آمریکا ایران و بکوبه داعش هم که به لطف کردستان عراق وارد شد اون پولی که خرج کمک به ارتش عراق شد باید خرج ساخت دیوار امنیتی بین ایران و عراق میشد الان یه عدهدمیان میگن شیعیان عراق با ما خوبن بله فقط احزابی که از ایران تغذیه میکنن با ما خوبن اگر شیعیان از زائران ایرانی پذیرایی میکنن بخاطر حدیث امام علیِ وگرنه شیعیان عراق هم با ایران بدن!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر وزیر جنگ امریکا بودی با این تزت مملکتو تا حالا نابود کرده بودی
Iran, Islamic Republic of
هیچ کسی جز انسانهای ابله یا خائن درون خونه خودش ( یا الاقل دم در حیاط خونه ) با دشمنش درگیر نمیشه
بلکه برا آسیب کمتر به خونه قرار درگیری رو جایی خیلی دورتر از خونه ش میذاره
حتی اگه بعدا بعضی همسایه طرف دشمنو بگیرن
Iran, Islamic Republic of
آقای محمدی تحلیلهای بسیار خوبی دارین
Iran, Islamic Republic of
آقای محمدی خان نشستی بالا نمیدونی چه خبره
یه چرخ بزنی میفهمی تحریم چکارداره میکنه
Iran, Islamic Republic of
واسه محمدی و جلیلی و ... که تحریم بی اثره برای مردم عادی تاثیر داره
Iran, Islamic Republic of
داستان شما که میگی تحریم رو مردم اثر داره
مث داستان معتادیه که هر روز یه بخشی از اثاث خونه رو میبره بازار میفروشه
کسی نمیگه اثر نداره
شما با توجیه تاثیرش حرکت معتاد رو توجیه میکنی
در حالیکه اصل کار ترک اعتیاد و کار کردنه

بقول جلیلی که سال ۹۲ گفت باید سلاح تحریم رو بی اثر کرد نه اینکه در قبال برداشتن تحریم امتیازی بدیم چون مدتی بعد به بهانه دیگه تحریم میکنه و امتیاز میخواد
Iran, Islamic Republic of
امثال محمدی برای همین داد می زدن و مخالفت می کردن با برجام به خاطر اینکه این روزها رو می دیدند... ولی شماها اون روزا مشغول بزن و برقص بودین
India
...
اینم که فقط حرف می زنه
خب شش سال تیم مذاکره کننده تو چی کرد جز تحریم و اتحاد دنیا بر علیه ایران. ایران منزوی الان از کنج رینگ خارج شده
اگه دست شما بود که تا الان خانمان ملت سوخته بود
Iran, Islamic Republic of
هنوز نفهمیدی همین برجامی که به دردمون هم نخورد به لطف همون 6 سال زیربار نرفتن جلیلی بود، قبل جلیلی همین روحانی قرارداد سعدآباد رو امضا کرد که اونجا هم اروپایی ها عهدشکنی کردند... چرا شماها درس نمی گیرید؟ چرا در برابر فهمیدن مقاومت می کنید؟
ذغال به همه میگه شما سیاه هستید.
بلایی سر ملت اوردید که تا 100 سال دیگه به شما و جلیلی رای نمی ده