جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

امضا‌های طلایی در بسته جدید ارزی حذف شد

چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۵
کد مطلب: 632857
معاون سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که در بسته ارزی جدید از امضا‌های طلایی یا فضا‌هایی که می‌تواند به سمت رانت گرایش یابد خبری نیست و پیگیری پرونده مختلفان و سودجویان ارزی در بسته گذشته ادامه دارد که دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه باید جدی‌تر و حساس‌تر از گذشته آن را بررسی کنند.
امضا‌های طلایی در بسته جدید ارزی حذف شد
به گزارش جهان نيوز،  پس صحبت‌های رئیس جمهور و گفته‌های دولتمردان از بسته جدید ارزی، روز گذشته این بسته اجرا و نهایتا اسامی اقلامی که به عنوان کالا‌های اساسی مشمول ارز دولتی می‌شوند نیز منتشر شد که کارشناسان و تجار آن را بهتر از بسته نخست ارزی عنوان می‌کنند.

در این باره محمدرضا مودودی - معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: تصویب و اجرای بسته جدید ارزی گامی رو به جلو برای دولت بود، چرا که خارج شدن سیاستگذاری‌های ارزی از امضا‌های طلایی یا فضا‌هایی که می‌تواند به سمت رانت گرایش پیدا کند، نکته مثبت برای مردم و نظام تجاری کشور است. هر وقت که محدودیتی ایجاد می‌شود، به سمت فساد و رانت گرایش پیدا می‌کند و در واقع پتانسیل آن را پیدا می‌کند و هر قدر این دایره محدودیت کوچک‌تر می‌شود، توان اجرایی برای جلوگیری از رانت بالاتر می‌رود و از سوی دیگر نیز می‌توان بهتر آن را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه می‌توان هوشمندانه‌تر از گذشته نسبت به سیاست‌های ارزی و تجاری تصمیم گیری کنیم و تغییراتی را نیز مجددا در بسته جدید اعمال کنیم، افزود: در بسته ارزی گذشته به دلیل تعدد بالای کالا‌های قرار گرفته در فهرست مشمولین دریافت ارز دولتی، سیستم نظارتی در واقع دولت نمی‌توانست بر همه آن‌ها نظارت درست و دقیقی داشته باشد، اما در بسته جدید تعداد این کالا‌ها به شدت کاهش پیدا کرده، محدود به کالا‌های اساسی و امنیت غذایی مردم شده است و دیگر شاهد اتفاقات تلخی که در ماه‌های گذشته می‌افتاد و تخلفاتی که صورت می‌گرفت نیستیم.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در زمینه سیاست‌های تجاری و ارزی مرتبط با کالا‌های اساسی نیز باید با تدبیر حرکت کنیم چرا که وقتی یارانه و سوبسیدی برای واردات کالا‌های اساسی داده شود، در واقع به این دلیل یارانه را پرداخت می‌کنیم که مردم و به ویژه نیازمندان جامعه با قیمت مناسب بتوانند این کالا‌ها را تامین کنند، اما اگر چنین اقدامی سبب بروز پدیده‌ای مانند قاچاق شود، کالایی که برای تامین نیاز و امنیت غذایی کشور خودمان وارد می‌کنیم، اگر از مسیر‌های غیرقانونی به کشور‌های دیگر قاچاق شود، ظلم مضاعفی به ایران صورت گرفته است.

منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
دولتمردان و نمايندگان محترم مجلس لطفا توجه خاص داشته باشيد اگر دولت براي واردات مواد اوليه كارخانجات توليدي ارز ٤٢٠٠ اختصاص ندهد در آيند نزديك كشور با مشكل اساسي روبرو خواهد شد.
ناشناس
United Arab Emirates
با آزاد سازی صرافی ها تمام ارز از کشور خارج می شود و دلار به ۲۰ هزار تومان هم می رسد. آزاد سازی صرافی ها کار اشتباهی بود و تا دیر نشده دولت باید مجددا فعالیت صرافی ها را متوقف کند.