جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

کاهش ۲۰ درصدی میزان آب در کشور

چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب: 632822
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی میزان آب در کشور گفت: ۱۰۷ شهر با جمعیت ۱۰ میلیون نفر در تنش آبی هستند.
کاهش ۲۰ درصدی میزان آب در کشور
به گزارش جهان نيوز، حمیدرضا جانباز امروز چهارشنبه در نشست معاونین عمرانی سراسر کشور که به ریاست استاندار کرمانشاه و با حضور مهندس خندان دل معاون عمرانی وزیر کشور و مهندس جانباز و دکتر سروش معاونین وزیر نیرو و به میزبانی کرمانشاه برگزار شد گریزی به وضعیت منابع آب در کشو زد و اظهار داشت: در بخش آب و فاضلاب پیچیدگی های زیادی داریم از جمله در مسائل اجتماعی، اقتصادی، ملاحظات زیست محیطی و در سالهای اخیر ملاحظات امنیتی نیز در بخش آب به چشم می خورد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: برعکس سایر شرکتهای خدماتی علاوه بر تحویل محصول آب باید فاضلاب را نیز به شیوه مناسب از محل استقرار جمعیت منتقل و تصویه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در امر آبرسانی و دفع فاضلاب باید مسئله سلامت و کیفیت را در نظر بگیریم.

جانباز تصریح کرد: در بخش آب ۹۹.۵ درصد جمعیت را تحت پوشش داریم اما این رقم در بخش فاضلاب فقط ۴۹ درصد است.

وی با بیان اینکه در بخش آب از کشورهای خاورمیانه و غرب آسیا جلوتر هستیم گفت: متاسفانه در بخش فاضلاب نسبت به این کشورها عقب هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشر با اشاره به اینکه ۸۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش آب با کیفیت و استاندارد هستند، بیان داشت: متاسفانه در کشور ۵۶ سد ما وضعیت بحرانی دارند و در برخی از سدها فقط ۸ درصد آب پشت سدها باقی مانده است وقتی آب به این حد می رسد رشد میکروب و شکوفایی جلبک در آنها افزایش می یابد و با مشکل عمده ای مواجه می شویم.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از جمعیت شهری در تنش آبی هستند و حدود ۱۰۷ شهر با جمعیت ۱۰ میلیون در این وضعیت قرار دارند.

وی از کاهش ۲۰ درصدی میزان آب در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر برای حدود ۶ هزار روستا با ۲۲۰ هزار جمعیت توسط تانکر آبرسانی صورت می گیرد که ۱۱۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان هستند.

جانباز اذعان داشت: در کشور حدود ۱۱۴ طرح آبرسانی در کشور در دست اقدام است که ۲۷ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح نیاز داریم در حالی که طی امسال فقط ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای این طرح ها در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: در این راستا ۲۶ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد داریم که با این اعتبار تا پایان سال تکمیل خواهند شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور یادآور شد: در کشور قیمت آب به نسبت پایین است اما فاصله زیادی بین قیمت تمام شده آب با قیمت فروش آن وجود دارد که همچنان این فاصله در حال افزایش است.

وی سال گذشته قیمت به ازای تامین هر متر مکعب ۱۰۰۰ تومان هزینه شد این در حالی بود که فروش آن در شهرها ۴۸۰ تومان به ازای هر متر مکعب تمام شد اما در روستاها این مبلغ با وجود اینکه خدود ۱۱۰۰ تومان برای ما تمام می شود ولی با هزینه ای حدود ۲۷۰ تومان به فروش می رسد که اصلا به صرفه نیست.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *