کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پاس‌کاری کمیسیون انتخابات و دولت افغانستان

17 مرداد 1397 ساعت 14:45

در حالی که سخنگوی اشرف غنی استفاده از بیومتریک را وابسته به تصمیم کمیسیون انتخابات افغانستان دانسته است اما رئیس این کمیسیون تصریح کرد که کابینه دولت در یک سال گذشته با استفاده از فناوری بیومتریک و برگزاری انتخابات هوشمند مخالفت کرده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، «عبدالبدیع صیاد» رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان در نشست خبری اعلام کرد که این کمیسیون مخالفتی با طرح پیشنهادی احزاب درباره روند انتخابات ندارد.

وی خاطرنشان کرد که احزاب سیاسی خواستار تغییر نظام رای واحد غیرقابل انتقال به نظام رای چند بعدی، نظارت بر روند انتخابات و استفاده از فناوری بیومتریک در روند رای دهی هستند.

تغییر نظام انتخاباتی
رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان درباره تغییر نظام انتخاباتی گفت: این کمیسیون نمی‌تواند در نظام انتخاباتی تغییر ایجاد کند زیرا این از صلاحیت‌های دولت و پارلمان افغانستان است.وی افزود: تغییر نظام رای واحد نیاز به تعدیل قانون انتخاباتی دارد که در مورد آن تنها دولت و پارلمان افغانستان می‌تواند تصمیم بگیرد.صیاد اظهارداشت: طرف احزاب، کمیسیون انتخابات نیست زیرا کمیسیون انتخابات مسئولیت دارد که روند انتخابات را مطابق با قانون انتخاباتی این کشور به پیش ببرد.

نظارت احزاب سیاسی
رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان در رابطه با نظارت احزاب سیاسی از روند انتخابات گفت: ما با مشارکت احزاب سیاسی در روند نظارت از انتخابات مشکلی نداریم.وی افزود: کمیسیون انتخابات بارها خواستار همکاری احزاب سیاسی در روند انتخابات شده است اما به شرط آنکه احزاب از مداخله در روند انتخابات خودداری کنند.صیاد تصریح کرد که احزاب سیاسی نمایندگانی را برای اخذ اعتبار نامه به کمیسیون انتخابات افغانستان معرفی کنند تا بتوانند از آغاز تا پایان روند انتخابات و شمارش آرا حضور داشته باشند.

روند بیومتریک
رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان با اشاره به استفاده از فناوری بیومتریک در انتخابات خاطرنشان کرد که این کمیسیون 14 ماه پیش طرح برگزاری هوشمند انتخابات را به کابینه دولت افغانستان ارائه کرده بود.
وی افزود: اما کابینه دولت افغانستان از تائید طرح این کمیسیون برای استفاده از فناوری بیومتریک در روند انتخابات خودداری کرده است.

صیاد تصریح کرد که کمیسیون انتخابات افغانستان مخالفتی با استفاده از فناوری بیومتریک در انتخابات ندارد اما انتخابات پارلمانی باید در زمان از پیش تعیین شده آن برگزار شود.رئیس کمیسیون انتخابات خاطرنشان کرد که استفاده از فناوری بیومتریک در انتخابات نیاز به زمان دارد زیرا این کمیسیون باید کارمندان جدیدی استخدام کرده و آنها را آموزش دهد.

وی از احزاب سیاسی خواست که گروه فنی را برای بحث درباره امکان استفاده از فناوری بیومتریک بدون ایجاد تاخیر در زمان برگزاری انتخابات معرفی کند تا با ناظران بین‌المللی و اعضای فنی کمیسیون انتخابات افغانستان گفت‌وگو کنند.
در حالی که کمیسیون انتخابات افغانستان دولت این کشور را به مخالفت با برگزاری هوشمند انتخابات متهم می‌کند ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز روز گذشته تصریح کرد که مخالفتی با استفاده از فناوری بیومتریک در روند انتخابات ندارد.

دولت افغانستان
«هارون چخانسوری» سخنگوی اشرف غنی روز گذشته در نشست خبری تصریح کرد که به شرط عدم مخالفت کمیسیون انتخابات با استفاده از فناوری بیومتریک در انتخابات پارلمانی این کشور موافقت خواهد کرد.وی افزود: اگر کمیسیون انتخابات با استفاده از بیومتریک در انتخابات موافقت کند دولت افغانستان نیز حاضر است تا در حد توانش تسهیلات برای استفاده از این فناوری در انتخابات را فراهم کند.کمیسیون انتخابات و دولت این کشور در حالی یکدیگر را به مخالفت با استفاده از فناوری بیومتریک متهم می‌کنند که کمتر از 70 روز زمان به برگزاری انتخابات در این کشور باقی مانده است.

احزاب سیاسی
این در حالی است که حدود 20 روز پیش شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان در نشست مشترکی کمیسیون انتخابات را به دروغ گویی متهم کرده و خواستار استفاده از فناوری بیومتریک شدند.بر اساس گزارش کمیسیون انتخابات 9  نفر در روند ثبت نام رای دهندگان شرکت کردند اما احزاب سیاسی افغانستان این آمار غیر واقعی دانسته و تا کنون حاضر به پذیرش آن نشده است.

با این حال، اختلافات ادامه دارد و احزاب سیاسی افغانستان هشدار دادند که اگر خواسته‌های انتخاباتی آنها نادیده گرفته شود از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور جلوگیری خواهند کرد.

 


کد مطلب: 632796

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/632796/پاس-کاری-کمیسیون-انتخابات-دولت-افغانستان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com