کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گام بلند مجلس برای تغییر کابینه؛

​آیا دولت ربیعی را به پای دیگر وزرای اقتصادی قربانی کرد؟/ ماجرای پسران ربیعی و معاونش در دبی

17 مرداد 1397 ساعت 13:58

با استیضاح ربیعی شاید به نوعی برای استیضاح دیگر چندان مجلس نتواند به راحتی عمل کند اما تصمیم امروز نمایندگان نشان داد که مجلس با همه انتقاداتی که به آن وارد است می تواند در راستای تحقق مطالبات مردم موثرعمل کند.


گروه سیاسی جهان نیوز: بالاخره مجلس اولین قدم برای استیضاح یک وزیر را برداشت. اسیتضاح «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همه حواشی که امروز در مجلس حول این موضوع بوجود آمد رای آورد و وی اولین وزیری است که باید کابینه روحانی را ترک کند.

وکلای ملت با 129 رای مثبت، 111 رای منفی، 3 رای ممتنع از مجموع 243 رای ماخوذه با ابقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سمت خود مخالفت کردند.

ربیعی قربانی کرباسیان شد؟
از حواشی و قیل و قال‌های ابتدای مجلس برای استیضاح ربیعی که حتی سعی شد جلسه استیضاح از رسمیت بیفتد، بگذریم به موضوع نظر پنهان و آشکار دولت درباره استیضاح ربیعی می‌رسیم.

وقتی یکی از نمایندگان موافق استیضاح پشت تریبون مجلس قرار گرفت از مکالمه خود با معاون پارلمانی دولت، درباره این استیضاح سخن گفت که باعث حاشیه‌هایی در مجلس شد.

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در جریان بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مخالفت با عملکرد ربیعی و موافق استیضاح روایت کرد: «چند روز پیش با آقای امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور صحبت کردم که بین ربیعی و کرباسیان چه کنیم؟ به من گفت از کرباسیان دفاع کنید اما ربیعی را خودتان می‌دانید!»

موضوعی که این شائبه را به وجود آورد که دولت می‌خواهد ربیعی را قربانی کند تا دیگر وزرای اقتصادی خود از جمله کرباسیان، از استیضاح در امان بمانند.

همین موضوع سبب انتقاد شدید «قاسم میرزایی نکو»، نماینده اصلاح طلب به او و درگیری میان این دو شد. مقصودی پس از پایان اظهاراتش از پشت تریبون به سمت صندلی‌ خود در حال حرکت بود که در این بین میرزایی‌نکو عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس و مخالف استیضاح ربیعی به سمت مقصودی حمله‌ور و سخنان رکیکی علیه او مطرح کرد. لحن صحبت‌های میرزایی‌نکو موجب عصبانیت شدید مقصودی شد به طوریکه وی قصد وارد کردن ضربه‌ای به او داشت. این موضوع با وساطت برخی از نمایندگان فیصله یافت.

سخنان مقصودی درباره مکالمه‌اش با معاون پارلمانی دولت، سبب شد تا حسینعلی امیری نامه ای به مجلس ارائه دهد و تاکید کند که او و دولت از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت می‌کند.

فعالیت پسران ربیعی و معاونش در دبی و شائبه معامله با برخی نمایندگان
در حین استیضاح وزیر بود که نماینده مردم رباط کریم موضوع بحث برانگیزی را درباره فعالیت پسران ربیعی و معاونش در دبی مطرح کرد.

حسن نورزی در مجلس  گفت: «پسر شما با پسر تقی‌زاده معاون شما در دبی شرکت دارند که رابط آنها عبدالناصر موسوی جزایری است. باید در این رابطه توضیح دهید.»

در همین حین برخی از نمایندگان نیز بیان کردند که ربیعی استاد لابی بازی است و حتی برخی از نمایندگان را نیز خریده است.

«سید قاسم جاسمی»، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز با بیان اینکه صبح امروز برخی از از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند و به گفته آقای مقصودی شام و نهار و رفت و آمدهای دیپلماتیک در چند روز گذشته باعث خنثی‌ شدن این استیضاح شده است، اظهار داشت: «من خواهش می‌کنم شأن و منزلت و جایگاه مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید. بدانید که مردم نمایندگان شجاع، صادق و پاکدست می‌خواهند.»

این موضوع باعث شد که پزشکیان، نائب رئیس اول مجلس در مقام پاسخ برآید و نسبت به این ادعاها اعتراض کند.
مسعود پزشکیان در مخالفت با طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، گفت: «بنده قصد صحبت کردن نداشتم اما با توجه به مسائلی که پیش آمد احساس کردم باید از تمامیت مجلس دفاع کنم.»

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «جو راه انداختند که اگر به استیضاح رأی ندهید، حیثیت مجلس زیر سؤال می‌رود؛ باید به حق رأی داد.اگر کسی پول گرفته است باید از مجلس اخراج شود؛ این حرف‌ها انصاف نیست و کسی باج نگرفته است.»

همچنین، «محمدرضا پورابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی با تأکید براینکه امروز بدهکارترین سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: «آقای پزشکیان مدعی می‌شود تخلفی در تأمین اجتماعی صورت نگرفته است. من پیشنهاد می‌کنم وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه فعالیت‌های اقتصادی پسران ربیعی و پروژه‌های اقتصادی که ورود کرده اند را بررسی کند که اکنون موجب مشکلاتی برای پدرشان شده‌اند. آقای پزشکیان! خانم زهرا پزشکیان مسئول فاینانس پتروشیمی جم چه ارتباطی با شما دارد؟»

اولین گام بلند مجلس برای تغییر کابینه دولت
با همه حرف و حدیث‌ها مجلس اولین گام بلند خود برای تغییر کابینه اقتصادی دولت را برداشت. دولت در این عرصه با کندی و تنبلی خاصی نشان داده است که چندان مایل به تغییر و تحول در میان تیم اقتصادی خود نیست. حمایت معاون پارلمانی دولت از ربیعی و همچنین سخنان یکی از نمایندگان مجلس نشان می دهد که دولت نسبت به تغییراتی که کارشناسان و همچنین نمایندگان خواهان آن هستند، مخالف است.

البته با استیضاح ربیعی شاید به نوعی برای استیضاح دیگر چندان مجلس نتواند به راحتی عمل کند اما تصمیم امروز نمایندگان نشان داد که مجلس با همه انتقاداتی که به آن وارد است می تواند در راستای تحقق مطالبات مردم موثر عمل کند.  


کد مطلب: 632781

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/632781/آیا-دولت-ربیعی-پای-دیگر-وزرای-اقتصادی-قربانی-ماجرای-پسران-معاونش-دبی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com