کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد از طرح تصویب رشته "مراقبت سلامت"

17 مرداد 1397 ساعت 12:16

رئیس سازمان نظام پرستاری ضمن انتقاد از آنچه که آن را طرح تصویب رشته مراقبت سلامت خواند، گفت: چرا وقتی پرستاران بضاعت فعالیت در این حوزه را دارند باید رشته و چالش جدیدی ایجاد کنیم؟


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، اصغر دالوندی در نشست خبری امروز سازمان نظام پرستاری گفت: در سال‌های اخیر حاشیه‌هایی اطراف سازمان نظام پرستاری وجود دارد. به همین دلیل یکی از اقداماتی که در دوره اخیر انجام شد محور قرار دادن پژوهش در این سازمان بود تا همه چیز مبتنی بر شواهد اعلام شود.

وی ادامه داد: افزون بر این، آموزش نیز در این سازمان جهت دهی شد. زیرا نقش پرستاری در آموزش جامعه بسیار مهم است و ما به سمت آموزش مردم در حال حرکت هستیم. به همین دلیل با روسای سازمان‌های هلال احمر و اورژانس به تفاهم رسیدیم تا نقش پرستاری را در جامعه پررنگ کنیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری در ادامه تصریح کرد: وقتی گفتمان علمی و آموزشی وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات قابل حل است. چون نظام پرستاری قصد دارد تعامل دو جانبه‌ای با وزارت بهداشت داشته باشند. در این مدت نیز وزارت بهداشت این موضوع را درک کرده که ما قصد داریم به وزارت بهداشت کمک کنیم.

وی در ادامه با اشاره به بحث واگذاری صلاحیت حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری در حوزه اجرایی افزود: ما سعی کردیم مسئله تربیت پرستار بیمارستانی به جایی رسانده شود؛ اما امسال می‌بینیم که دو کد رشته بدون ارزیابی دقیق و شاخص‌های مناسب در دفترچه کنکور در خصوص این رشته قرار گرفت. وزارت بهداشت باید در این زمینه پاسخگو باشد. چرا که مشخص شدن زیرساخت‌های جذب هیات علمی بالینی و بورسیه شدن دانشجویان پرستاری اجرایی نشد. به همین دلیل به صراحت گفتیم که با این تفاسیر پیشنهاد ما تمام و جمع شدن ماجرای تربیت پرستار بیمارستانی بود.

دالوندی در ادامه با بیان اینکه هدف از تربیت پرستار بیمارستانی افزودن سالیانه 500 نفر به جمعیت نیروهای پرستاری بود، افزود: سازمان سنجش نیز علاوه بر این مورد 15 درصد یعنی معادل 900 نفر به جمعیت کدرشته‌های پرستاری اضافه کرد. این در حالیست که این رشته نیاز به عرصه فعالیت و مرکز بهداشت دارد. به همین دلیل و با توجه به محقق نشدن معیارهای تربیت پرستار بیمارستانی توجیهی برای ادامه آن نمی‌ماند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به طرح تصویب رشته مراقبت سلامت اظهار کرد: 80 درصد سرفصل‌های این رشته با رشته پرستاری همپوشانی دارد. وقتی پرستاری وجود دارد، تربیت مراقبت سلامت چه معنایی دارد. این موضوع تنش بزرگی است. جامعه پرستاری، مرکز توسعه برد پرستاری، رئیس انجمن علمی و همچنین سازمان نظام پرستاری با این رشته مخالف هستند.

وی افزود: بهانه طرح ایجاد رشته مراقبت سلامت این بود که پرستاران با حقوق یک میلیون و 700 هزار تومان در حوزه بهداشت فعالیت نمی‌کنند، اما کارشناس مراقبت سلامت می‌خواهد بدون درکی از بیمار و بدون اینکه واحد پاتولوژی بگذراند در این زمینه فعالیت کند. شورای برنامه ریزی نمی‌تواند رشته‌ای که 40 درصد و بیشتر همپوشانی دارد تصویب کند. وقتی پرستاران این بضاعت را دارند که در این حوزه فعالیت کنند، چرا باید رشته و چالش جدیدی ایجاد و نارضایتی شغلی پرستاران را تشدید کنیم.

     


کد مطلب: 632754

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/632754/انتقاد-طرح-تصویب-رشته-مراقبت-سلامت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com