کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پرستارهای ایرانی در خانه‌ خارجی‌ها

17 مرداد 1397 ساعت 11:58

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با گلایه از پرستارنماها در زمینه خدمات پرستاری در منازل عنوان کرد: هم اکنون ۸۰ درصد خدمات پرستاری در منزل توسط غیر پرستار صورت می‌پذیرد و خدمات پرستاری در منزل توسط باجی - آباجی انجام می‌شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، دکتر اصغر دالوندی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره خدمات پرستاری در منزل اظهار داشت: باید بیمه ها در این زمینه ورود کنند تا پولی که الان در بیمارستانها هزینه میشود برای خدمت پرستاری در منازل هزینه شود زیرا هزینه خدمات پرستاری در بیمارستانها بسیار گران است بطوریکه هزینه نگهداری یک تخت بیمارستانی یک میلیارد تومان است.

وی با گلایه از پرستارنماها در زمینه خدمات پرستاری در منازل عنوان کرد: هم اکنون 80 درصد خدمات پرستاری در منزل توسط غیر پرستار صورت می‌پذیرد و  خدمات پرستاری در منزل توسط باجی - آباجی انجام می‌شود و باید مردم بدانند که خدمات پرستاری در منزل هم اکنون در کنترل پرستارها نیست.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور درباره مصادیق صحبت های خود توضیح داد: هم اکنون تعرفه پرستاری در منازل آنقدر پایین است که پرستاران می‌توانند از کار و شیفت خود بزنند و به این خدمات بپردازند مثلا هزینه یک تزریق در منزل 8 هزار تومان تعیین شده است و مسلما پرستار نمی‌تواند برای 8 هزار تومان جدا از هزینه کرایه از این سوی شهر به ان سوی شهر برود.

دالوندی با تشریح فعالیت 1200 تا 1700 مجموعه خدمات پرستاری در منزل که مجوز گرفتند، توضیح داد: ولی هم اکنون به طور دقیق مطلع نیستیم که فعالیت آنها به چه صورت است زیرا آنها با وجود تعرفه های کنونی نمی‌توانند پرستار حرفه ای جذب کنند و بیشتر فعالیت آنها ایثارگونه است زیرا تعرفه‌های گذشته برای 5 سال قبل است و شاید در شهرستانهای کوچک بتوانند از پرستار استفاده کنند.

 رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: حتی برخی از این مراکز خدمات پرستاری در منازل با وجود اینکه مجوز گرفتند فعالیت نمی‌کنند و برخی دیگر که فعالیت می‌کنند مجبور هستند برای ادامه فعالیت خود از افراد غیرحرفه ای و غیرپرستار استفاده کنند.

دالوندی تصریح کرد: بیمه‌ها فعلا قبول کردند تا برای بیماران سکته مغزی، قلبی مزمن، برخی بیماریهای کودکان برای یک مدت 6 ماه روند بیمه خدمات پرستاری در منزل را جلو ببرند کما اینکه حتی خدمات پرستاری در منزل بیماران مبتلا به سرطان را کنار گذاشتند و در نهایت پس از 6 ماه و بررسی شورای عالی بیمه و اگر برای بیمه‌ها به صرفه باشد این روند ادامه یابد یعنی همین ورود بیمه‌ها برای تعرفه خدمات پرستاری در منزل توسط بیمه‌ها دارای گارانتی نیست.

 رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشورهای توسعه یافته از پرستار ایرانی برای خدمات پرستاری در منزل استفاده می‌شود ولی ما در کشور خودمان به دلیل مشکلاتی نظیر عدم حمایت بیمه‌ها و ناعادلانه بودن تعرفه‌ها؛ مردم ایران از این خدمات محروم هستند.
 


کد مطلب: 632744

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/632744/پرستارهای-ایرانی-خانه-خارجی-ها

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com