کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آب پاکی که روحانی روی دست تحول‌خواهان ریخت

منتظر تغییرات بیشتر در دولت نباید بود؟!/ مجلس تا کجا می‌تواند ماشین تغییرات دولت را هل دهد؟

18 مرداد 1397 ساعت 9:56

به نظر می رسد با تعریف و تمجید رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی از وزرایش نباید دیگر منتظر تغییری در کابینه دولت باشیم.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: بسیاری بر این اعتقادند که تیم اقتصادی دولت با ضعف و عملکرد منفی تشدید کننده مشکلات اقتصادی مردم بوده است. موضوع تغییر رئیس کل بانک مرکزی و نتایج مثبت بعد از آن این نظریه را تاحدودی اثبات می‌کند. از این رو بود که 200 تن از نمایندگان مجلس طی نامه ای که به رئیس جمهور نوشتند از وی خواستند که تغییر کابینه را برای چابکی و تغییر در عملکرد و نگرش دولت مد نظر قرار دهد.

حتی نامه نمایندگان به رئیس جمهور به عنوان اتمام حجتی برای این امر بود که دولت خود دست به کار تغییرات شود و به اصلاح کابینه بپردازد و کار به مجلس نکشد. اما امروز نمایندگانی همچون «قاسم میرزایی نکو»، نماینده اصلاح طلب مجلس معتقدند که دولت می‌خواهد هزینه تغییرات را به گردن مجلس بیندازد.

در همین رابطه، «ابوالفضل سروش»، عضو فراکسیون امید مجلس تغییر رییس کل بانک مرکزی را به تنهایی رافع مشکلات اقتصادی کشور ندانست و تاکید کرد: «اگر وزرای اقتصاد، تعاون و کار، صنعت و معدن و حتی رییس سازمان برنامه و بودجه توسط رییس جمهور عوض نشوند قطعا مجلس استیضاح و برکناری آنان را اگر چه برای کشور هزینه ایجاد می کند، به جریان می اندازد.»

موضوعی که البته فراکسیون امید با حمایت‌ها و دیداری که با رئیس جمهور داشت به نظر نمی رسد در این عرصه ورود پیدا کند. چه اینکه این فراکسیون پیشتر نیز با اغلب استیضاح‌ها و اخطارها به وزرای دولت مخالفت کرده است.

دولت اما در این میان تنها یک تغییر چشم گیر انجام داد. دوره «ولی الله سیف» رئیس کل پیشین بانک مرکزی تمام شد و «عبدالناصر همتی» جای او را گرفت. تغییری که عزل و برکناری در آن در کار نبود و روال کار یا بر انتصاب دوباره بود یا انتخاب فردی دیگری که با توجه به انتقادات از سیف وی رفت و جای خود را به دیگری داد.

از سوی دیگر درحالی که با وعده‌های چندین باره «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور این قول به مردم داده شده بود که تغییراتی در دولت در راه است اما تنها «محمدباقر نوبخت» که توامان هم مسئولیت سخنگویی دولت و هم رئیس سازمان برنامه و بودجه را بر عهده داشت، ترجیح داد که دیگر در پست سخنگویی فعالیت نکند و در سازمان برنامه و بودجه بماند. درواقع برخی از کارشناسان مطرح می کنند که استعفای سخنگو وجه الضمان ماندن وی در راس سازمان برنامه و بودجه بود.

اما رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی درباره وزرای خود گفت: « اگر مردم و دولت در کنار هم باشند و این را هر دو وظیفه خودمان بدانیم و مردم به دولت اعتماد کنند که با همه وجود دنبال حل مشکلات است و من اینجا به مردم عزیز می‌گویم که همه اعضای دولت که شب ساعت ۱۱ با آن‌ها تماس می‌گیرم که بعضی از وزرا تا دیروقت در دفتر کارشان هستند، جمعه بعداز ظهر‌ها با همه وزرا در تماس هستم که همه آن‌ها در حال فعالیت هستند یا در شهرستان در حال بازدید و افتتاح هستند یا در دفتر کارشان و در دسترس هستند. یعنی همه وزرای ما در شبانه‌روز دارند فعالیت می‌کنند.»

وی ادامه داد: «مردم ما باید مطمئن باشند که دولت، رئیس‌جمهور، وزرا، معاونین، دستگاه‌ها، و حتی قوای دیگر همه توانشان را برای این کار گذاشته‌اند.»

با این صحبت‌های رئیس جمهور به نظر می رسد که وی آب پاکی را بر دستان کسانی که خواهان تغییر و تحولات بنیادی خصوصا در تیم اقتصادی دولت بوده‌اند، ریخته است.

تغییرات کند و مدت دار نیز این مطلب را تصدیق می کند. چندی است که دولت سخنگو ندارد و گزینه‌هایی مانند «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور، « عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور، برای این پست در رسانه‌ها مطرح شده اند‌ اما هنوز خبری از انتخاب سخنگوی جدید نیست. البته در این زمینه محتمل است که « محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور به عنوان سخنگو پشت تریبون دولت قرار بگیرد. گمانه زنی‌های متعدد برای یک پست تشریفاتی در دولت و اینکه دولت هنوز برای این پست نتوانسته فردی را جایگزین کند، خود نشان می‌دهد که دولت برای تغییرات چندان چابک نیست و برای تغییرات مهم دیگر نیز یا زمان زیادی صرف می شود یا اینکه دولت عطای آن را به لقایش می بخشد.

مجلس نیز تا حدودی می تواند ماشین تغییرات دولت را هل دهد و با توجه به ویژگی‌های متفرق نمایندگان مجلس به نظر نمی‌رسد بهارستان نشیان نیز توانایی تغییرات چشمگیری را در مجلس داشته باشد؛ چراکه برخی از نمایندگان حامی دولت تغییرات در حال حاضر را ضربه به دولت می دانند تا اینکه این اصلاحات باعث تقویت دولت شود.

این روزها هم مجلس گرفتار سئوال از رئیس جمهور هست و این موضوع هزینه زیادی برای مجلس با توجه به تبلیغات سیاسی منفی دولت در بر داشته و به نظر می رسد با این ترفند چندان مجلس توانایی فشار بیشتری بر دولت را ندارد. به هر جهت دولت در حوزه تغییرات کابینه خود نیز نشان داد که چندان مصر و جدی نیست و باید دید که با همین روند روحانی و کابینه‌اش چگونه بر مشکلات اقتصادی که رئیس جمهور بازهم قولش را به مردم داد، فائق می آید.


کد مطلب: 632670

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/632670/منتظر-تغییرات-بیشتر-دولت-نباید-مجلس-کجا-می-تواند-ماشین-هل-دهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com