کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جعبه سیاه مفاسد فوتبال دفن شد

17 مرداد 1397 ساعت 8:56

‌نخستین جلسه هیأت تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها در وزارت ورزش در حالی برگزار شده که حاصل کار مجلس قبل در این زمینه هیچ‌گاه مشخص نشد.


به گزارش جهان نیوز، نخستین جلسه هیأت تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها در وزارت ورزش در حالی برگزار شده که حاصل کار مجلس قبل در این زمینه هیچ‌گاه مشخص نشد و برای رسیدگی و مقابله با فسادهای افشا شده در تحقیق و تفحص‌های پیشین هیچ همتی وجود ندارد. همین موضوع باعث می‌شود عده‌ای حرکت‌های جدید این کمیته را حرکت‌هایی نمایشی و بی‌حاصل بدانند.
 

عبدالرحمان شاه‌حسینی، رییس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و عضو کمیته تحقیق و تفحص در گذشته برای افشای فسادهای رخ داده در ورزش و رسوایی مفسدان، تلاش زیادی داشت و در نتیجه اسناد و مدارکی به دست آورده بود. آنطور که خودش ادعا می‌کند این پرونده جعبه سیاه مفاسد ورزش است که حالا خاک می‌خورد و کسی به آن توجه ندارد.

حاصل اطلاعات جمع‌آوری شده توسط او و دیگر اعضای کمیته تحقیق و تفحص، بعد از قرائت در صحن علنی مجلس نیمه کاره رها شد.

با اینکه قرار بود حاصل تحقیقات این کمیته در سه بخش مختلف به قوه قضاییه، وزارت ورزش و سازمان‌های بازرسی فرستاده شود اما همه چیز فراموش شد؛ این شائبه وجود دارد که خیلی‌ها تعمدی خودشان را به فراموشی و ندیدن زدند اما چرا؟ دوره جدید مجلس در شرایطی آغاز شد که نمایندگان توجه چندانی به کمیته تحقیق و تفحص نشان نمی‌دادند و انگار دوران تبلیغات برای رای آوردن تمام شده بود. هیچ درخواستی هم برای ادامه همکاری‌ها در مسیری که شکل گرفته بود با اعضای قبلی کمیته تحقیق و تفحص مطرح نشد تا این کمیته عملا کارآیی خود را از دست بدهد و سرانجام شاه حسینی هم برکنار شد.

اکنون مدتی است این کمیته فعالیت خود را آغاز کرده و اعضای جدید آن حدود دو ماه پیش معرفی شدند و حالا این کمیته نخستین جلسه‌اش را برای رسیدگی به وضعیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در وزارت ورزش برگزار کرده است.

احد آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص مجلس با اشاره به جلسه‌ای که در وزارتخانه ورزش برگزار شده، به یکی از خبرگزاری‌ها گفته است: «قصدمان در هیأت تحقیق و تفحص به هیچ‌وجه مچ‌گیری، جنجال‌سازی و حاشیه‌سازی نیست و راهبرد این هیات هماهنگی، رفع شبهات و شفاف‌سازی است که هم به نفع باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس‌، هم وزارت ورزش و جوانان و هم کمیسیون فرهنگی مجلس خواهد بود.»

نکته اما اینجاست که اصولاً دوباره‌کاری و موازی‌کاری‌ها افراد را از اهداف مشترک‌شان دور می‌کند و نتیجه این می‌شود که بعد از مدتی کمیته تحقیق و تفحص از هدف اصلی خود دور شود و عملکردش مثل خیلی از گروه‌های مشابه به فعالیت‌هایی تبدیل می‌شود که بیشتر جنبه نمایشی دارند تا اصلاحی.

بخصوص وقتی مشاهده می‌شود که هیچ همتی برای رسیدگی به نتایج حاصل از این تحقیق و تفحص‌ها وجود ندارد. نتیجه‌ای که شاه‌حسینی، رییس سال‌های گذشته کمیته انضباطی به آن رسیده است.

وقتی دلایل حذف شاه‌حسینی از کمیته تحقیق و تفحص را از خود او جویا می‌شویم، می‌گوید: «دو، سه سال در کمیته تحقیق و تفحص زحمت کشیدم اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که هیچ اراده‌ای وجود ندارد که بخواهد پرونده‌ها را به سرانجام برساند.

ما کار را تمام کرده بودیم و در صحن علنی مجلس هم قرائت شد. پرونده‌ای که ما جمع‌آوری کرده بودیم، جعبه سیاه خوبی بود از مفاسد عده‌ای در ورزش اما نتیجه‌اش چه شد؟ به خاطر همین در مجلس جدید خودم نرفتم و گویا دوستان خوشحال هم شدند و هیچ درخواستی هم برای ادامه فعالیتی که شروع کرده بودیم، انجام نشد.»

شاه حسینی از موانعی می‌گوید که عده‌ای مقابل ادامه مسیر پرونده‌ها گذاشته بودند: «افرادی که در این پرونده‌ها، فسادهای‌شان محرز شده بود، همچنان در سمت‌های خود فعالیت می‌کنند و اتفاقاً بعضی‌های‌شان شاخ‌تر هم شده‌اند.

جالب است که بعضی از آنها سابقه محکومیت هم داشتند اما شما باید ببینید که چقدر قشنگ در این سال‌ها رشد کرده‌اند. طبیعی است که این افراد با توجه به ارتباطاتی که داشتند، سعی می‌کردند جلوی ادامه این کار را بگیرند. عده‌ای هم دنبال پارتی‌بازی بودند که اجازه ندهند این پرونده به سرانجام برسد. جالب‌تر اینکه الان متخلفان آن پرونده دم از مبارزه با فساد هم می‌زنند.»

چرا در طول این مدت شاه‌حسینی این فسادهای مشخص شده را افشا نکرده است؟ او در پاسخ به این سوال می‌گوید: «منتظر بودم تا این پرونده‌ها در مراجع مربوطه رسیدگی شوند.» حالا هیأت تحقیق1 و تفحص فعلی، بدون توجه به پرونده‌هایی که در دوره قبلی مجلس جمع‌آوری شده با رویکرد بررسی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، دوباره آغاز به کار کرده‌اند. عبدالرحمان شاه‌حسینی اما در این رابطه می‌گوید: «ای‌کاش به جای اینکه کمیته تحقیق و تفحص به دنبال موارد تازه‌ای بروند، همان نتایجی را که ما به دست آورده بودیم پیگیری کنند. دو سال از فعالیت مجلس جدید می‌گذرد و کوچکترین توجهی به پرونده‌های قبلی نشده است.»

توجه به تجربیات و یافته‌های شاه‌حسینی از تحقیق و تفحص‌هایی که در دوره قبلی مجلس انجام شده، آن هم درست در برهه فعلی که کمیته تحقیق و تفحص نخستین جلسات خود را برگزار کرده است، از موارد مهمی است که نباید نادیده گرفته شود! مجلس اطلاعاتی از سال‌ها تحقیق را در اختیار دارد و حیف است گر در جهت به سرانجام رساندن آن همتی به خرج ندهد.
 
منبع:  ایران ورزشی


کد مطلب: 632634

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/632634/جعبه-سیاه-مفاسد-فوتبال-دفن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com