کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازگشت «بن کالا» برای مقابله با سوداگری

17 مرداد 1397 ساعت 8:20

دولت یازدهم و دوازدهم در چند سال اخیر سبدهای رایگان کالایی با عنوان‌هایی مانند بسته حمایتی، بسته امنیت غذایی و... را در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار داده که هدف آن حمایت از معیشت خانوار است.


به گزارش جهان نیوز، با افزایش قیمت دلار و تأثیر آن بر بازارهای دیگر تلاش دولت این بود که با اختصاص ارز دولتی به تولید‌کنندگان و واردکنندگان کالاهای اساسی از گران شدن بی‌رویه این کالاها جلوگیری کند.
 

به گزارش تجارت‌نیوز، در کنار آن تصمیم دیگر دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در شرایط کنونی اقتصاد ادامه عرضه بسته‌های کالایی حمایتی است. این کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود و دولت در حال تهیه ساز و کار آماده کردن آن است.

وزارت جهاد کشاورزی متولی تامین کالاهای بسته حمایتی
سید حسن کاظمی رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد وزارت جهادکشاورزی در گفت و گو با «ایران»، در خصوص چگونگی تأمین کالاهای بسته حمایتی گفت: وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تامین کالاها را در سطح عمده بر عهده دارد و این وزارتخانه نیازهای کلان را با مدیریت تولید، واردات و صادرات برآورد می‌کند. به گفته کاظمی توزیع، نظارت بر توزیع، اینکه کالاها به دست چه کسانی باید برسد دیگر بر عهده وزارت جهاد نیست و وزارت صمت و تعاون،کار و رفاه اجتماعی مسئولیت‌های بعدی را بر عهده دارند.

کاظمی با اشاره به چگونگی تأمین کالاها گفت: تامین عمده کالایی با استفاده از ذخایر استراتژیک، ذخایر احتیاطی (که در شرایط خاص اقتصادی برای تنظیم بازار و متعادل کردن آن ذخایر احتیاطی داریم) و تولیدات داخلی انجام می‌شود.

رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد اینکه کالاها به چه گروهی اختصاص یابد را باید وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تعیین ‌کند و با هماهنگی وزارت صمت و کمیته تنظیم بازار توزیع و نظارت بر توزیع آن صورت بگیرد. به‌طور مثال وزارت صمت به ما اطلاع می‌دهد که چه کالاهایی قرار است در سبد حمایتی قرار گیرد و از ما در خصوص وضعیت موجودی این کالاها کسب اطلاع می‌کند و هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود.

دولت در حال تکمیل جزئیات سبد حمایتی
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که دغدغه متولیان تامین و عرضه سبد حمایتی است جلوگیری از رانت و تخلف در تهیه کالاهای این بسته با ارز ۴۲۰۰ تومانی است که به‌خاطر اختلاف قیمتی آن با ارز آزاد امکان تخلف به وجود می‌آید. محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه جزئیات سبد حمایتی هنوز در دولت قطعی نشده، گفت: تفاوت نرخ ارز در تأمین این کالاها از مباحث مهمی است که نهادهای مختلف در حال بررسی آن هستند.

مهم‌ترین موضوع این است که تفاوت قیمتی رانت یا سوء‌استفاده ایجاد نکند. قرار است تامین کالاهای بسته حمایتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد، در مقابل تولید کنندگانی که از این ارز استفاده می‌کنند تولیدشان را باید با قیمت مشخص یعنی قیمت تمام شده به علاوه سود تولید عرضه کنند. بنابراین برای تعیین قیمت نهایی این کالاها کمیته ای متشکل از ستاد تنظیم بازار وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی در حال رایزنی و تصمیم‌گیری هستند که هفته آینده نتیجه‌اش نهایی می‌شود.

یوسفی گفت: اینکه کالاهایی که با ارز دولتی تهیه شده چگونه به دست جامعه هدف برسد بسیار مهم است، در این خصوص راهکارهایی پیشنهاد شده که صدور بن کالا برای تهیه آن تقریبا قطعی شده است.

گوشت تنظیم بازاری در سبد کالا
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز در خصوص محتویات بسته حمایتی دولت به «ایران» گفت: اینکه چه کالاهایی در این بسته قرار می‌گیرد فعلاً قطعی نشده اما اگر گوشت هم جزو آنها باشد حتما از گوشت‌های وارداتی تنظیم بازار است که اکنون در بازار با قیمت‌های مصوب عرضه می‌شود. ملکی گفت: با عرضه این سبد حمایتی دولت باید با برنامه‌هایی مانند جلوگیری از قاچاق دام از افزایش قیمت گوشت جلوگیری کند.

البته رئیس جمهوری در گفت‌و‌گوی تلویزیونی تأکید کرده که با کنترل مرزهای غرب و جنوب کشور از قاچاق دام جلوگیری می‌شود که این اقدام برای جلوگیری از روند روزانه افزایش قیمت گوشت اهمیت زیادی دارد.

مسیح کشاورز رئیس انجمن واردات برنج نیز در خصوص تامین برنج سبد کالایی به «ایران» گفت: برنج یکی از اقلام اصلی سبد کالایی است که هر سال عرضه می‌شود و تامین آن نیز برعهده شرکت بازرگانی دولتی است. کشاورز افزود: بازرگانی دولتی با تأمین برنج سبد کالایی برای جایگزینی آن برای ذخایر استراتژیک اقدام می‌کند.
 
منبع: ایران


کد مطلب: 632600

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/632600/بازگشت-بن-کالا-مقابله-سوداگری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com