کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اتاقی‌ها از معاملات بازار ثانویه چه می‌گویند؟

17 مرداد 1397 ساعت 8:12

با توجه به اجرایی شدن بسته ارزی جدید از امروز سه‌شنبه و اینکه مبادلات ارزی به جز کالاهای اساسی در بازار ثانویه و به صورت نرخ توافقی بین صادرکننده و واردکننده انجام می‌شود


به گزارش جهان نیوز، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: هنوز خرید و فروش چندانی در بازار ثانویه انجام نشده که قیمت مشخص باشد اما قیمت توافقی حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار خواهد بود.

احمد کیمیایی اسدی  اظهار کرد: عرضه‌کنندگان عمده ارز غیردولتی و غیرنفتی که شامل پتروشیمی و فولادی‌هاست، باید ارز خود را در بازار ثانویه عرضه کنند لذا باید منتظر بود و دید که بازار چگونه پیش می‌رود و واردکنندگان با چه قیمتی ارزشان را تهیه می‌کنند.

وی افزود: در هر صورت باید قیمت پایین‌تر از بازار باشد، چراکه معاملات به صورت خرد بوده و عمده نیست؛ بنابراین باید قیمت ارز در بازار ثانویه حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصدی زیر قیمت بازار باشد  اما نمی‌توان قیمت دقیقی ارائه کرد.

کیمیایی اسدی اظهار کرد: قیمت‌ها باید به گونه‌ای باشد که صادرکننده بتواند ارز خود را عرضه کند، چراکه اگر قیمت پایین باشد، صادرکننده رغبت به صادرات نخواهد داشت و مشکلات سه - چهار ماه اخیر تکرار خواهد شد. همچنین اگر قیمت بالا باشد، واردکنندگان به خصوص واردکنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان با مشکل مواجه می‌شوند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در حال حاضر اگر قیمت‌ها در کانال ۸۰۰۰ تومان باشد، متعادل و برای صادرکننده و واردکننده مناسب است.

به گزارش ایسنا، ضمن کارآمد عنوان شدن بسته جدید ارزی و پیش بینی اینکه در کشور روال عادی و طبیعی ایجاد شود، محتمل است که  افزایش عرضه و کاهش تقاضای ارز در بازار ایجاد شود و در نتیجه  قیمت‌ها سیر نزولی  در پیش گیرند. همچنین از مهمترین نتایج  ارائه بسته‌ جدید ارزی این است که کشور در یک شرایط منطقی و علمی در بحث ارز قرار گرفته که نشان از درستی  پایه سیاست‌گذاری‌ها دارد.

البته تنها نگرانی آنگونه که اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مطرح می‌کنند این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی مجدد منجر به فساد و رانت‌ها شود و شفافیت و نظارت کامل بر آن نباشد.

منبع: ایسنا


کد مطلب: 632594

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/632594/اتاقی-ها-معاملات-بازار-ثانویه-می-گویند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com