کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ وحش مشهد

16 مرداد 1397 ساعت 15:31

نماینده تام‌الاختیار مدیرکل محیط‌ زیست استان در امور تخصصی حیات‌ وحش با اشاره به آغاز روند درمان تنها پلنگ ایرانی باغ وحش وکیل‌آباد مشهد آخرین وضعیت سلامت «ارس» را تشریح کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، فربد هومن در خصوص آخرین وضعیت سلامت «ارس» پلنگ ایرانی باغ وحش وکیل‌آباد مشهد، اظهار کرد: با توجه به اتفاقات اخیر باغ وحش مشهد کمیته تخصصی در اداره کل محیط‌زیست استان شامل اساتید هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، نماینده دام‌پزشکی استان، شخص مدیرکل محیط‌زیست استان، نماینده حقوقی و بازرسی و یک دام‌پزشک شکل گرفت.

وی ادامه داد: روز شنبه، 14 مرداد ماه، کمیته تشکیل شد و با توجه به تعامل خوب بین محیط‌زیست و دام‌پزشکی در کم‌تر از 24 ساعت در باغ‌وحش حضور یافته و «ارس» برای اولین بار در مشهد با امکانات قابل حمل دام‌پزشکی مورد معاینه قرار گرفت.

نماینده تام‌الاختیار مدیرکل محیط‌زیست استان در امور تخصصی حیات‌وحش خاطرنشان کرد: در این کمیته مقرر شد که از انتقال این حیوان به تهران جلوگیری و مراحل درمانی در مشهد آغاز شود و درصورتی که تا یک یا دو ماه آینده در مشهد درمان موفقیت‌آمیز نبود به تهران منتقل شود.

وی تصریح کرد: این حیوان به دلیل بیهوشی که در سال 93 داشته دچار شوک عصبی و تشنج بود و بیهوش کردن مجدد حیوان با این بیماری ریسک بالایی داشت که یکی از دلایل عدم رسیدگی به این حیوان بود؛ خوش‌بختانه دیروز موفق شدیم به مدت یک ساعت و 37 دقیقه حیوان را بیهوش کنیم که طی این زمان دستگاه‌ها نصب و رادیولوژی، سونوگرافی و نمونه‌برداری از خون و زخم‌های حیوان انجام شد و پس از حدود یک ساعت و 25 دقیقه معاینه به اتمام رسید.
هومن اضافه کرد: متأسفانه زخم‌های بین انگشت‌های حیوان عفونت کرده و بوی نامطبوع آن در حین معاینه محرز شد. متأسفانه تاریخچه‌ای از پرونده پزشکی حیوان موجود نبود و ما تنها از تشنج حیوان خبر داشتیم و همه مراحل معاینه مستندسازی شد.

وی از بازگشت حیوان به شرایط عادی پس از بیهوشی خبر داد و افزود: به دامپزشک باغ‌وحش گفتیم علائم حیاتی «ارس» را چک کند؛ طی دو روز گذشته علائم حیاتی به حالت عادی برگشته و غذایش را نیز به‌طور معمول خورده است. بعد از اعلام نتیجه آزمایش طی روزهای آینده داروهای تخصصی نیز تجویز خواهد شد.

نماینده تام‌الاختیار مدیرکل محیط‌زیست استان در امور تخصصی حیات‌وحش گفت: تصمیم بر این شد که این کمیته به کار خود ادامه دهد و جلسات خود را ماهی یکبار برگزار کند و اگر مورد خاصی مانند ارس وجود داشت جلساتی برگزار شود.

در روزهای گذشته خبرهایی از وضعیت نامساعد «ارس»، تنها پلنگ ایرانی باغ وحش وکیل‌آباد مشهد و احتمال مرگ قریب‌الوقوع این حیوان توسط برخی فعالان حقوق حیوانات منتشر شده بود. باغ وحش وکیل‌آباد مشهد پس از انتشار خبرهایی از مرگ مشکوک تعدادی از حیوانات، ورود دادستانی به ماجرا و پلمب آن توسط اداره کل دام‌پزشکی خراسان رضوی به علت آنچه شرایط غیربهداشتی محیط عنوان شده بود در وضعیت نابه‌سامانی قرار دارد.  
 


کد مطلب: 632532

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/632532/وضعیت-سلامت-تنها-پلنگ-ایرانی-باغ-وحش-مشهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com