جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۹
۱۷۵
معمای جدید رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان؛

آغاز یک بازی جدید این بار با نام «رفراندوم»/ مگر روحانی خودش ثمره ۲ رفراندوم با مشارکت بالا نیست؟

سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 632476
اینکه چرا رئیس جمهور موضوع همه پرسی را مطرح کرد و این مسئله را برای چه چیزی مورد اشاره قرار داد، سئوالی است که بسیاری سعی کردند با گمانه زنی ها و تحلیل های خود به آن پاسخ دهند.
آغاز یک بازی جدید این بار با نام «رفراندوم»/ مگر روحانی خودش ثمره ۲ رفراندوم با مشارکت بالا نیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: از میان صحبت‌های شب دوشنبه رئیس جمهور اشاره وی به اصل 95 قانون اساسی گمانه‌زنی های متفاوتی را به وجود آورد.

روحانی در بخشی از این گفت‌وگو به مسئله رفراندوم و اصل 59 قانون اساسی اشاره کرد و گفت:«ما اگر دموکراسی را تعمیق ببخشیم و حتی اگر در یک مسئله‌ای اختلاف نظر داریم و برایمان مهم است طبق اصل 59 قانون اساسی چرا پای صندوق‌های رای نیاییم و از آن استفاد نکنیم و به قول معروف به کمرش بیل خورده است. همه اینها بر اساس شرایطی است که در قانون اساسی آمده است و دولت باید لایحه دهد و مجلس آن را تائید و رهبری فرمان دهد. من کاری با آن ندارم اگر مسئله‌ای در سیاست داخلی، سیاست خارجی و فرهنگی است اشکالی ندارد،‌ مسائل عادی را مجلس تصمیم می‌گیرد اما مسائل خیلی مهم اصل 59 برای ما پیش‌بینی کرده است. این برای تثبیت نظام است. اصل 59 قانون اساسی نظام را تثبیت می‌کند.»
 
اما اینکه چرا رئیس جمهور که خود خروجی یک رفراندوم با حضور بیش از 70 درصد مردم است موضوع همه پرسی را مطرح کرد و این مسئله را برای چه چیزی مورد اشاره قرار داد، سئوالی است که بسیاری سعی کردند با گمانه زنی ها و تحلیل های خود به آن پاسخ دهند.

در همین رابطه، «عبدالله گنجی»، مدیرمسئول روزنامه جوان در صفحه شخصی خود در توییتر درباره اظهارات شب گذشته روحانی درباره رفراندوم نوشت:  «فکر می کنیدچرا روحانی رفراندوم را طرح کرد؟ خودش که گفت زمان مذاکره نیست.از دشمن تا مردم کف خیابان و خود روحانی هم مساله اصلی را اقتصاد می دانندآخی اگر در یک صحبت طولانی این را هم نمی گفت اصلاح طلبان دق می کردند.او روانشناسی اصلاح طلبان را خوب بلد است.تیتر خوبی براشون جور کرد.»

البته پس از صحبت‌های حسن روحانی با پیش‌بینی درستی که فعالان رسانه‌ای داشتند رسانه‌های اصلاح‌طلب تیتریک خود را به موضوع همه پرسی اختصاص دادند.

حجت الاسلام مجید انصاری معاون سابق حقوقی رئیس جمهور درباره علت اشاره روحانی به اصل همه پرسی در قانون اساسی بیان داشت: « آقای روحانی خواستند در صحبت های خود بگویند که این راهکار در قانون اساسی وجود دارد. اما وقتی صحبت از رفراندوم به میان می آید برخی جریانات سیاسی یا اشخاص از روی آگاهی یا یا ناآگاهی این مسئله را مساوی با نوعی تجدید نظر خواهی در برخی خطوط نظام یا ساختار نظام تلقی می کنند و به همین دلیل علیه آن موضع می گیرند. در حالی که تغییر ساختار اساسی نظام راهکار دیگری دارد و آن به بازنگری در قانون اساسی مربوط می شود.»

فعالان سیاسی و رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی هم گمانه زنی‌های مختلفی در این عرصه داشتند. برخی موضوع FATF را به میان کشیده و بیان داشتند که هنوز دولت برای زنده نگه داشتن برجام که عراقچی آنرا منوط به پذیرفتن FATF کرده بود، به دنبال تصویب آن هستند.

از سوی دیگر نمایندگان اصلاح طلب مجلس نیز پیشتر بحث رفراندوم را برای مذاکره با آمریکا مطرح کرده بودند و با پیشنهاد مذاکره بدون شرط  ترامپ نیز این موضوع بیشتر از سوی آنان تکرار شده بود.

در همین رابطه، «قاسم میرزایی نکو» نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید به روزنامه اعتماد گفت:« باید در موضوعات مهم مثل برجام، رابطه یا گفت‌وگو با امریکا و... با نظر و رای مردم تصمیم‌گیری بشود. باید از مکانیزم سوال از مردم استفاده کرد تا معلوم شود که افکار عمومی چه می‌خواهند.»

البته این نماینده اصلاح طلب درحالی از ابزارقانونی همه پرسی طرفداری می کند که موضوع سئوال از رئیس جمهور که حق نظارتی نمایندگان است را نفی و درباره آن بیان می کند: «با توجه به شرایط ویژه کشور و اتفاق نظر همه در مورد عادی نبودن این وضعیت، طرح سوال جایگاهی نداشت و ادامه این رویه حتما وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.»

با این شرایط چطور طرح سئوال از رئیس جمهور مبنایی ندارد اما رفراندوم مبنا پیدا می کند، سئوالی است که نماینده اصلاح طلب به آن پاسخی نداده است.

 بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان مجلس نیز در حساب توییتری خود با اشاره به اصل ۵۹ قانون اساسی در حساب توییتری خود نوشت: «برخی بر این باورند که «مردم» راه حل مشکلات را مذاکره و توافق با آمریکا میدانند و برخی معتقدند که «مردم» اجازه چنین مذاکره‌ای به مسئولان نمیدهند. آنچه مسلم است هر ایرانى عزت و آبادى ایران را میخواهد. پس بهتر نیست طبق اصل۵۹ قانون اساسی،نظر مردم را از خود آنها، پای صندوق رای بشنویم؟»

البته روحانی تا حدودی تکلیف مذاکره با آمریکا را مشخص کرد اما اصلاح طلبان نشان داده‌اند که چندان به سخنان رسمی تعلق خاطری ندارند و سعی می کنند سیاست‌های خود را با ترفندهای مختلف به مقصد برسانند. در این جهت رفراندوم نیز طرحی است برای پیشبرد اهداف اصلاح طلبان و برای هر ابزاری که از لحاظ سیاسی و قانونی نتوانستند اجرا کنند سعی می کنند به موضوع رفراندوم مرتبطش کنند. موضوعی که البته اگر متداول شد بایستی در کشور برای هر مسئله ای رفراندوم صورت گیرد و از سوی دیگر سیاست های کشور معطل و مسکوت برنامه پیچیده و زمانبر رفراندوم گردد.

با این شرایط گمانه زنی‌های بسیاری در خصوص طرح اصل 59 قانون اساسی که توسط روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی مطرح شد، بوجود آمده است. موضوعی که بیشتر از اینکه کاربرد اجرایی داشته باشد، در جهت انحراف افکارعمومی و بازی عملیات روانی جدیدی است که در این شرایط نه می تواند گره گشای مسائل کشور باشد و نه کاربرد سریع و نتیجه بخشی دارد. تنها اصلاح طلبان از طریق آن می توانند افکارعمومی را به خود جلب و برای پیشبرد اهداف خود بازی جدید جنگ روانی ترتیب دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی
اولی در مورد کفایت دولتش
مجری یک هیات بی طرف باشد
هاشمی : این بحثها برای پرت کردن حواس از مشکلات مملکت و سکه و دلار و شکست برجام است
Iran, Islamic Republic of
...
آیا هنوز هم بعضی ها می خواهند دستان روحانی راببوسند؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
روحانی با دست پاچگی در مصاحبه ، لبخند های دروغین و سخن از رفراندوم ، و پرهیز از عذرخواهی از پیشگاه ملت بزرگ ایران ، نمره خوبی کسب نکرد.
Iran, Islamic Republic of
پولمو نمیگیره ببره سهام بخره سود کنم
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم جرا نسبت بعضی ها با رفرااندم مثل جن و بسم الله میمونه
Iran, Islamic Republic of
چون یه موضوع کاملا سیاسی است نه مدیریت و کاری
Iran, Islamic Republic of
رفراندوم خیلی خوبه..خب الان کار چی دارید انجام بدید؟؟رفراندوم رو بعدش نوکرتونم هستیم!
Denmark
یه ضرب المثل سیاسیه که میگه:
تا اسم رفراندم میاد اصولگرا رنگ از رخش میپره.

آقا روحانی خودش از رفراندم اومده، 22 بهمن خودش رفراندمه، 9 دی رفراندمه، عاشورا رفراندمه و ...... همش قبول. بابا بزارید یه بارم رفرادم برگذار بشه. مگه نمیگید همین نتایج بیرون میاد؟ چرا میترسید؟!
دیرفهم
Iran, Islamic Republic of
اولین کسیکه پیشنهاد رفراندم داد بنی صدر بود ، ولی عاقبت بخیر نشد و آخرش با لباس و آرایش زنونه همراه با مسعود رجوی از ایران فرار کرد ،دخترشم رو دستخوش به اون مردک هوسباز داد و الآن هم در همسایگی قبرستان پاریس همدم مرده های نصرانیه!!؟
Iran, Islamic Republic of
.چون باید از مردمی که شکمش واجب تر از دینشه ترسید عزیزم . برای همین هم خدا انتخاب امام رو به رای نذاشت .
شکم گرسنه دین هم ندارد دوست عزیز.
Russian Federation
آفرین ... دقیقا به همین دلیل دنیا رو به آخرتش میفروشه دوست عزیز ...
United States
...
Iran, Islamic Republic of
از میون این همه پیامبر آخه چرا فقط جرجیس؟
میخوای فقط استیضاح بشی، چیزی شبیه مصاحبه برای دکتری یا استخدام در گارگاه یا بیمارستان.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اصلاً نمی ترسیم. اتفاقاً حالا بهترین موقعیت برای رفراندوم هست. آدمهایی با فریب افکار عمومی، پنج سال مملکت رو معطل گذاشتند. با برجام نافرجام؛ بلکه بد فرجام، آبرو و عزت و استقلال کشور رو هدف قرار دادند. چند دهه مقاومت و صلابت ملت رو آسیب زدند. پاسپورت ایرانی رو بی اعتبار کردند. دلار را به 12000 رسوندند؛ 70 درصد صنایع کشور رو داغون کردند، افتخارات هسته ای جوانان دانشمند کشور رو به باد دادند؛ اختلاس و فساد و رانت رو به اوج رسوندند؛ امید جامعه جوان ما رو نا امید کردند؛ بیکاری رکورد زد؛...
United States
پس شما با اختلاس و رانت خواری و ربا در حد دولت قبل مشکل نداشتی الان چون احساس میکنی خیلی بیشتر شده نگران شدی خیلی جالب منطق بعضی از دوستان
Iran, Islamic Republic of
منطق تو خیلی جالبه.
اولن ک دولت قبل ک خودتونید عزیزم!دومن دولت نهم و دهم اگه توش مشکلی بود، اختلاس و دزدی و...بود ولی کار هم بود.رونق اقتصادی هم بود.
الان چرا مردم اعتراض دارن؟چون هم فساده و هم رونقی نیست
Iran, Islamic Republic of
1)عاشورا رفراندومه؟؟!!!اگه سطح تحلیل سیاسیت همینه ک دیگه هیچی!!!
2)رفراندوم خوبه.خیلی هم خوبه.ولی یخورده کار کن بعد بگو رفراندوم.رفراندوم باشه بعد انجام کار و بارتون.ینی مسئله کشور الان رفراندومه؟یا وضع اقتصاد و کم کاریه؟
کیامرس اسنفدیاری
Iran, Islamic Republic of
اگر همه پرسی در ایران متداول شود بایستی در کشور برای هر مسئله ای همه پرسی صورت گیرد و از سوی دیگر سیاست های کشور معطل و مسکوت برنامه پیچیده و زمانبر همه پرسی گردد.
یکی از آفتهای دموکراسی یا مردمسالاری؛ انتخاب یا انتخابات بر مبنای هیجان و احساسات است، به مناظره های سالهای88، 92 و 96 برگردیم می بینیم طیف به ظاهر پیروز و برنده، با ایجاد یک فضای دو قطبی منفی و نه دو قطبی مثبت، و بیان مسائل و موارد امنیتی مطرح شده در هنگام برگزاری شوراهای فراسازمانی (مانند شورای تامین شهرستان و شهر تهران، شورای امنیت کشور و ...) که نمی بایست این گفتگوها و اخبار محرمانه مطرح شوند که البته به نحوی از سوی طیف پیروز مطرح شد که این شائبه به وجود آمد که طیف مقابل به دنبال امنیتی کردن مسائل یا دیکتاتوری و برخورد قهری بوده و هست. بهتر است بگوییم نوعی بی اخلاقی یا بی تقوایی صورت گرفت که نتیجه این رفتار تنها و تنها ایجاد یک بی اعتمادی در بین مردم با هر گونه گرایش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که حتی در حال حاضر طرفداران طیف پیروز هم دارند بد جوری چوب کار خود را می خورند، با کمال تاسف باید بگویم از سال 92 تا کنون سیاستمداران، ساستگزاران، دیپلماتهای ما همگی در یک دور باطل بوده اند تنها به پشتوانه رای مردم کارهای آنها مشروعیت یافت، مردمی که با هیجان و احساسات و نه با منطق و درک موضوع و فهم مسئله، پای صندوق می روند و با این دوگانه که ما از بین بد و بدتر یکی را انتخاب می کنیم، در حالی حقیقت موقعی عیان می شود که واقعیت چهره تلخ خود را به بدترین شکل ممکن نشان می دهد؛ که پیشینیان گفته اند: از ماست که بر ماست و خود کرده را تدبیر نیست. والعاقبت للمتقین و السلام علی من اتبع الهدی.
United States
میتونید جلوی سرعت دموکراسی را گرفت ولی محال است بتوانی جلوی حرکتش را بگیری آقای اسفندیاری عزیز
Iran, Islamic Republic of
آفرین مشکل که تنها بود و نبود دمکراسی نیس. اصلاً خدمترسانی صادقانه به مردم صد برابر می‌ارزه به دمو- کراسی.
کیامرس اسفندیاری
Iran, Islamic Republic of
هم میهن گرامی؛ کسی با اصل دموکراسی یا مردمسالاری مخالف نیست؛ بلکه همان گونه که انسانها بایستی برای پیشگیری از بیماری دست به یک سری کارها بزنند باید برای پاک بودن و پاک ماندن فرایند دموکراسی نیز اقدام کنند. برای جنابتان مطالعه دقیق قانون اساسی کشور را برای شروع کار توصیه می نمایم. پاینده و سرافراز باشید.
France
...
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
این دولت در سال ۹۳ یکبار دریافت یارانه را در واقع به رفراندوم گذاشت و مرتب تبلیغ کرد که کسانی که نیاز ندارند ثبت نام نکنند
نتیجه چه شد ؟
۹۷درصد مردم برای یارانه ثبت نام کردند
یعنی دست رد به خواسته دولت زدند
یعنی سه درصد به درخواست دولت پاسخ مثبت دادند !!!!
Iran, Islamic Republic of
عمده مشکلات اقتصاد کشور ناشی از سوء مدیریته و به تحریمها مربوط نیست و رئیس جمهور باید بجای فرافکنی برای عبور از بحران اقتصادی تدبیر کنند.
United States
کاملا درست است اتفاقا برای رفع همین سو مدیریت که شما میفرمایید باید رفراندوم انجام شود. هست و نیست مردم از بین رفته است خانواده هزار فامیل مثل اقتاپوس بر اقتصاد کشور پنجه انداخته است که خود را قانونی میداند فقط رفراندوم چاره کار است تا مشخص شود این چگونه قانونی است که فقط منافع جناح حاکم در آن گنجانده شده است
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
14/59. 5/16
اولا اختاپوس نه اقتاپوس ...ثانیا ادم با سواد؟ هرچی یه نفر میگه راچشم بسته تکرارنمی کند!رفراندم شرایط خاص دارد واینکه الان مطرح شده فرار از افتضاح بوجود اورده با استفاده از هیجانات است.
United Arab Emirates
۱۰.۰۵
۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰👏👏👏
United States
خیلی بی ربط مطلب نوشتی مضحک ترین مطلبی بود که خوندام
United States
آقای دلواپس ممنون از تذکر املایی که دادی رفراندوم در قوانین کشورها درست برای اینچنین مواقعی قانونی شده است شما دارید به برگزاری رفراندوم از نگاه سیاسی حزبی که دوستش داری و نگران هستی با رفراندوم دیگر اثری از آن حزب نباشد مطلب مینویسی برای اینکه نگاهت به امور چنین بوده است ولی نگران نباش در نظام جمهوری اسلامی همه احزاب اجازه فعالیت دارند دوران افراط گرایی اوایل انقلاب گذشته است که یک حزب برای همه احزاب دیگر پاپوش درست میکردو آنها را از گردنه راه بر می داشت تا خودش بتنهایی پست های قدرت را در اختیار بگیرد دیگر کشور به ثبات رسیده است و مردم نظام مشان
را دوست دارند و به فکر انقلابی دیگر نیستند و فقط خواهان اصلاحات اساسی در بعضی قوانین هستند که اجازه رانت خواری و اختلاس گری و ربا خواری به صورت قانونی را میدهد
United States
اقای دلواپس شما باتوم را بگیر برو خیابون ، اینجا ما ۳ تا اطهار نظر می کنیم .
Greece
ها ها فقط باتوم بدستانی مثل شما از رفراندوم می ترسید . حکومت شده ارث پدریتون ، هیچ کس حق نداره بر خلاف شما حرف بزنه . تاریخ خیلی چیزها را ثابت خواهد کرد .
Iran, Islamic Republic of
رفراندم جزئی از قانون اساسی هست و کسی نمیتواند قبولش نداشته باشد
Iran, Islamic Republic of
رفراندوم هم مثل انتخابات لوس میشه ومردم نسبت به اون هم کم کم بی خیال می شوند ....الان دوره اعدام آقازاده هاست نه رفراندوم !
Iran, Islamic Republic of
کسی از رفرادوم میتواند دم بزند که حداقل یک وجه بارز برای عرضه داشته باشد کسی که نه سواد دینی دار نه سواد سیاسی دارد نه سواد علمی مصطلح دارد نه حتی سواد اخلاقی دارد و فقط با یک کلید قلابی آمده که در مملکت خود را بر روی بیگانه باز کند و 5سال بدنبال سراب دوید بعد هم ناکام ماند فکر میکند مردم گروه گروه به او رای میدهند هیهات هیهات
United States
چه بازی جدیدی ایشان رییس جمهور مردم ایران است و تقاضای اجرای یکی از قوانین آنرا کرده است چرا سفسطه میکند و قصاص قبل از عمل میکنبد آنان که مخالف رفراندان ملت هستند همان رانت خوران و اختلاسگران هستند که منافعشان بخطر می افتد و برایشان در حفظروضع موجود هست
United States
...
Sweden
فعلا که بخش عمده رانت ها و رانتخوارها در خود همین دولت است. وزیران چند هزار میلیاردی نمونه بارز آنست! بعد دولتی که حداقله حقوق مردم رو هم با بی تدبیری یا به عمد نابود کرده و کشور رو دچار خسرات بی پایان کرده دم زدن از دموکراسی و رفراندم واقعا مضحک و خنده دار است. اینها رو فقط برای رد گم کردن و تهیه خوراک عده ای افسادطلب افاضه فرموده است شما جدیدش نگیرید.
United States
شما چرا دست و پا یت به لرزه افتاده همیشه رای مردم ملاک همه امور است
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
کدام مردم؟ مردمی که اسیر رسانه های اصلاح طلب و اشرافی شده اند.
تاریخ به ما درس میدهد. حضرت علی (ع) هم با نظر همین مردم به حکمیت ابو موسی عشعری تن داد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
همه رسانه ها و تریبونها که دست شماست بازم میترسین؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
رای مردم ملاک است مشروط به اینکه خروجی آن نماینده اصلاحات باشد، وگرنه بریزید تو خیابون
United States
جواب منطقی بده آقای ابوذر سفسطه نکن همه مات حافظ تاریخی خوبی دارند و انقلابشان را دوست دارند و می‌خواهند نا اهلان را از قطار رانت خواری و اختلاس گران را از پست های کلیدی کشور و نفت خوران را از سر شیرهای نفت بردارند و خون شهیدان شان را زنده نگه دارند
France
...
هاشمی : جواب ابوذر منطقی است
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا ابوذر جواب منطقی داد
شما تا وقتی دم از دمکراسی می زنید و صندوق رای را قبول دارید که کاندیدای شما رای بیاورد !!!
کسانی که در سال ۸۸ زیر میز انتخابات زدند بزرگترین غارتگران هستند
چون مردم آنها را قبول نکردند ولی می خواستند با زور لشکر کشی خیابانی به قدرت برسند تا اقلیتی ثروتهای اکثریت را چپاول کنند
آنها برای اولین بار در پای صندوق رای بنای جرزنی را گذاشتند !!!!!!!!!
رفراندم حق مردم ایران است .
France
اقای ابوذر چرا از رفراندوم می ترسی ؟ چون میدونی هیچ شانسی نداری . درسته ولی اگر رفراندوم نشه اتفاقات بدی خواهد افتاد . رفراندوم حق این مردم هست . ایران ملک شخصی باباتون نیست . مملکت ثروتمندی مثل ایران را به این روز انداختید و ادعا هم می کنید ؟ رفراندوم حق مردم ایران هست .
مالک
Iran, Islamic Republic of
...
قدیانی
Iran, Islamic Republic of
این تایید شده طی دو دوره توسط عالی ترین نهادهای نظارتیه. البته وقتی دو تا گزینه بد و بدتر بذاری جلوی ملت و بگی همینه که هست, مطمئنا به همون بد راضی میشن و از خیر بدتر میگذرن. به هر حال با همون کلید قراضه ملت را پای, صندوقها کشید, وگرنه مشارکت زیر 30 درصد میشد ...
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مردم گزینه بدتر را انتخاب کردند.
Iran, Islamic Republic of
فقط بررسی عدم کفایت ایشان در مجلس
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی شلوغش نکن؛ خیلی ساده مشکلات اقتصادی بدون رفراندم مشکل همه است این را چه خواهی کنی؟
Iran, Islamic Republic of
چقدر از راي مي ترسيد!
فوبيا دارين به راي مردم
اسم رفراندوم مياد 4ستون بدنتون ميلرزه!
اين نشون ميده چقدر مردمي هستين :))
Iran, Islamic Republic of
آخه شما افساد طلبان واداده نتیجه رفراندوم هم طبق میل تون نباشه می زنید زیرش ...جون به جونتون کنند مثل همون ترامپ قمار باز زیر میز می زنید...
Iran, Islamic Republic of
بله مردمی نیستیم اسلامی هستیم چون از مردمی که از ترس جنگ رای میدن و به خاطر موسیقی و آزادی کنسرت میرن پای صندوق رای باید ترسید
United States
کسی که مردم کشورش را دوست داشه باشه از کنسرت و موسقی و ترس از جنگ و مسایل دیگه که مد نظر شما هست نمیترسد چون اینها حق اولیه مردم است!!!
United States
چرا مردم را از داعش و طالبان می ترسونید ؟
Amir
Australia
سلام
اگه ایشون آقای روحانی طرفدار رفراندم است بیا یک رفراندم بگذار که ملّت از از گارکرد این دولّت در این 6 سال چه درسیاست خارجی وچه درسیاست
داخلی ، اقتصاد مسکن مهر وبیگاری بهداشت وووووآنوقت رفراندم درباره
مذاکره.
سلام
Iran, Islamic Republic of
آقا من میگم بیایم و مسئله ادامه کار روحانی رو بگذاریم به رفراندوم. به نظرم خیلی نتایج جالبی خواهد داشت....
مندلی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
United States
پیشنهاد شما فرار رو به جلو است ولی باز هم خوب است عزل روحانی همراه با انتخاب آزاد بدون نظارت استصوابی با نظر و رای مردم
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
نهادهایی مانند شورای نگهبان در تمامی کشورها وجود دارد و هیچ نظام عاقلی آن را کنار نمی گذارد تا یک صلاحیت حداقلی برای کاندیداها وجود داشته باشد
United States
شما هیچ اطلاعی از قوانبن انتخاباتی کشورهای دنیا نداری توصیه میکنم بروید حتما مطالعه بفرمایید و شرایطشان را بخوانید حتما این کار را بکنید ... ما مردم انقلاب و کشورمان را دوست داریم
Iran, Islamic Republic of
.و..
Iran, Islamic Republic of
هیچ جای دنیا شورای نگهبان وجود نداره . همه دنیا قانون وجود داره ولی در اینجا این چند نفر تصمیم میگیرن و قانون را همین جند نفر تفسیر میکنن
Iran, Islamic Republic of
معیارهای صلاحیت حداقل هست که مشکل ایجاد می کنه!! معیار در ایران چیه در فرانسه چیه؟ به این پاسخ بدین
United States
مردم شعور دارند اگه اجازه بدهند خودشان آدم با لیاقت را انتخاب کنند
دیرفهم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دقیقا این مطلب باید به رای گذاشته بشه که ایا مردم میخواهند روحانی تا 1400 رییس جمهور باشه --بله یا خیر
Greece
نه باید پرسید ایا می خواهن مملکت بر عهده یک نهاد نطامی باشه یا نه ؟ ایا مردم خواهن رابطه با دنیا هستند یا خیر ؟ ا...
Iran, Islamic Republic of
...
United States
و مسئولینی غیر از روحانی
United States
باشه یک شرط شما تعیین کنید نیم شرط کوچک هم مردم تعیین مبکنند ما قبول داریم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
امام عسكرى سلام الله علیه:
جُعِلَتِ الْخَبَائِثُ فِي بَيْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الْكَذِبُ.
همه پليدى‏ ها را در خانه‏ اى نهادند و كليد آن، دروغ است.
امام صادق علیه السلام
إِنَّ مِمَّا أَعَانَ اللَّهُ بِهِ عَلَى الْكَذَّابِينَ النِّسْيَان‏
از جمله كمكهاى خداوند بر ضد دروغگويان فراموشى است.
كافى(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص 341، ح 15
جهان این بازی را ادامه نده
United Kingdom
اولویت جنگ اقتصادی است پیگیر مطالبه رهبری از روحانی در خصوص تشکیل"کارگروه نقدینگی و بانک ها" از اقتصاد دانان مومن شجاع و کاربلد باشید
Iran, Islamic Republic of
چرا ناراحت شدید؟
اگر مردم ایران توی رفراندوم رای به برقراری رابطه با آمریکا بدن، همه باید قبول کنن.
Iran, Islamic Republic of
امریکا ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
امریکا از سال 32 تاکنون اینقدر در حق مردم ایران ستم کرده که بعید است مردم به رابطه با شیطان بزرگ راضی باشند.
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جریان انحرافی و مخوف اصلاحات همیشه به فکر منافع خود بوده است!!! اما یک نکته؛ اصل 59 قانون اساسی اشعار می دارد «در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه ‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد» اگر روحانی احساس می کنه که باید همه پرسی در مورد عملکردش انجام بشه؛ حتما چیز خوبیه؛ رفراندوم برگزار بشه!!!!اصلا ببینیم حالا که مردم از عملکرد دولتش ناراضی نیستند آیا حاضر به رفراندوم هست!!!
Iran, Islamic Republic of
...
حامد
Iran, Islamic Republic of
رفراندوم ساقط کردن دولت نیاز امروز و حلال مشکلات این کشور است. دولت روحانی از مدیریت اوضاع درمانده شده و کشور را به سمت یک پرتگاه می برد. مشکل فقط وضعیت اقتصادی نیست. بلکه امکان شروع دور جدیدی از فتنه ها و اغتشاشات خیابانی وجود دارد. دولت هم در اقتصاد هم در امنیت شکست خورده است. باید رفراندومی برگزار شده و این دولت به کنار رفته و انتخابات جدیدی انجام شود.
Iran, Islamic Republic of
...
United States
مردم صد در صد موافق رفراندوم هستند!!!!!!!!!!!! حتی با تعیین تکلیفی که شما اصول گریان عزیز میکنید
Iran, Islamic Republic of
همین مثبت ومنفی کامنت ها میگه از جانب 100درصد مردم تکلیف نده !!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جناب روحانی.
یه سری به فضای مجازی بزنی بد نیست!!! سر بزن و بعد از رفراندوم حرف بزن!!!...
Iran, Islamic Republic of
داداش اشتباه نکن
این رفراندوم رفراندوم کردنها رد گم کنیه
خودشون بیش از هرکسی میدونن مردم دیگه دو زار براشون خورد نمی کنن

اما این پیام به مردم نبود پیام به مجلس بود که بگه اگه پا رو دُمم بزاری کشورو به آشوب میکشونم
چون در صورت قانع نشدن مجلس از جوابهای روحانی
در مرحله اول به قوه قضاییه ارجا میشه
در صورت همین روند دولت
هم مجلس و هم شورای عالی قضایی میتونه کفایت سیاسی رییس جمهور رو بررسی کنه
سید
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس جمهور با تکرار اصل 59 قانون اساسی دنبال چی می گردی پدر جان . یادت رفته تو صحبتهای تبلیغیت گفتی (آب و صابون بیاریم روتونو بشورید / شما زبان مذاکره رو بلدید ، شما زبان مردم خودتون رو بلد نیستین / و ...... ) چرا می خوای دو دسته گی ایجاد کنی .
Iran, Islamic Republic of
واقعن شما چرا اینقدر نسبت به کلمه رفراندوم حساسیت دارید
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
چون کدخدای شما از زمان تشکیل کشور آمریکا، قانون اساسی خود را به رفراندم نگذاشته است اما در ایران، مدعیان دموکراسی که کپی برداری از نظامات غربی است، هر زمان که نوبت به پاسخگویی عملکردشان می شود، بحث انحرافی رفراندم را مطرح می کنند و افکار عمومی را به بازی می گیرند
در سال 88 انتخابات برگزار شد و رقیب این آقایان رای آورد، اصلاحات چی ها زیر میز بازی زدند و فتنه و آشوب به پا کردند.
United States
...
Iran, Islamic Republic of
چون نتیجش چیزی مث دولت تدبیر و امید(...
Germany
چون نظر مردم را در مورد خودشان میدانند
Iran, Islamic Republic of
...
اصلاحطلب شناس غیر ماهر
Iran, Islamic Republic of
اخه اصلاحطلبا هیچ وقت دغدغه نان و معیشت مردم را نداشتند و الان هم اصلا ندارند اما از استیصال مردم خوب بلدند با بی تقوایی تمام و خیانت وافر سواستفاده کنند و اتفاقا همیشه هم می برند
زن برادرم دندان درد شدید داشت خیلی بی تابی میکرد به شوهرش باگریه گفت دارم می میرم چه کنم شوهرش گفت مسواک را اینطور بزن و خمیر را بخور دستت را بزار روی فک و دست دیگه ات را بزار روی انگشت 60 خود خوب می شی بیچاره باور کرد/ این قوم خائن همی طورند///
«فکر می کنیدچرا روحانی رفراندوم را طرح کرد؟ خودش که گفت زمان مذاکره نیست.از دشمن تا مردم کف خیابان و خود روحانی هم مساله اصلی را اقتصاد می دانندآخی اگر در یک صحبت طولانی این را هم نمی گفت اصلاح طلبان دق می کردند.او روانشناسی اصلاح طلبان را خوب بلد است.تیتر خوبی براشون جور کرد.»
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دولت باید مواظب باشد جذابیت قیمت دلار باعث نشه کالاهای اساسی مردم وسوخت به کشورهای همسایه قاچاق بشه.
Iran, Islamic Republic of
معلوم نیست مردم به نظر و خواست مدعیان اعتدال و اصلاح پاسخ مثبت دهند. برجام و پسابرجام بسیاری از ادعاها را پوچ نمایانده است.
شعبده باز
Iran, Islamic Republic of
ما شعبده بازها هر وقت کم میاریم در جعبه مارگیریمون باز مبکنیم. کلا جو عوض میشه
بیل زن
Iran, Islamic Republic of
...
سعید
Iran, Islamic Republic of
حالا شما چرا از خود ضعف نشون می دید رفراندومی در کار نیست نگران نباشید
دیرفهم
Iran, Islamic Republic of
عمو حسن! اگه نظرسنجی یارانه ها رفراندم نبود پس چی چی بود؟؟!
علی اصغر کوثری
Iran, Islamic Republic of
...با توجه به دستآورد بزرگ آنها که یک مشت کاغذ به نام برجام بود و خسارت بزرگ هسته ای و برگشت تحریمها. لذا کاملا از رفراندم استقبال می کنیم!!!
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چقدر از رفراندوم میترسین. این همه آسمون ریسمون نداره که. بگین میترسیم.
خخخخ
محمد
Germany
نیازی به نظر مردم نیست سپاه نظرش باید اجرا شود و به هر قیمتی.
Iran, Islamic Republic of
خبر دستگیری استاندار سابق کرمان ،که قطعا صحت ندارد . یکی از دوستان بنده در خبرگزاری فارس میگفت ، این خبر سازی از سوی فارس و جهان نیوز اتفاق افتاد!!!!!!!!!!!!!!!!! تا بتوان ایشان را به عنوان یک چهره معرفی کرد.
رضا
Iran, Islamic Republic of
ببينم جهان ؛
شما جماعت محترم ! چرا از رفراندم رم ميكنيد ؟! مگه قراره ناظر بين المللى بياد ؛؛ يا خداى ناكرده شمارش آراء بعهده اصلاح طلبها باشه ؟! نه عزيز من اجراى پروژه از صفر تا صد در تيول خودتونه ! اگر ميترسيد اصلاحاتى ها باز هم مثل ٨٨ جرزنى كنند اين دفعه همه رو يك هفته - نه سه روز - قبل از اجراى پروژه از دم بازداشت يا بعبارتى قرنطينه كنيد تا وقتى كه به خوبى و خوشى و ميمنت و مباركى آراء رو شمارش كنيد، شمارش كه تموم شد و آبها از آسياب افتاد قول شرف بديد همه شونو آزاد كنيد ! بعد از چهل سال خواهشاً اجازه بديد يكبار هم كه شده اين حسرت بر دل ملت نمونه و اونها هم احساس كنند در مسائل مهم و سرنوشت ساز دخيل اند .
Iran, Islamic Republic of
شما وعده رفع مشکلات با مذاکره را دادید.
رفراندوم برای ریاست جمهوری انجام شد.
شما رای آوردید.
مذاکرات انجام شد.
نهایتا شکست خوردید.

به جای تجربه آموزی و اصلاح خط مشی ها، پیشنهاد رفراندوم مجدد برای همین موضوع را می دهید. این نشان می دهد، راه دیگری برای مشکلات ایران نمی شناسید و از طرفی توان قبول مسئولیت شکست های مشابه را ندارید.

با استواری ادامه مسیر را بپیمایید: یا همین کوچه را ادامه دهد، شاید بن بست نبود، یا مسیرتان را بر اساس تجربه اصلاح نمایید.
Iran, Islamic Republic of
شما جناب روحانی
تا به روز اوس محمود نیفتادی اگه چیزی هست بگو تا ملت بفهمن علت اصلی فلاکت و بدبختیشون در حال حاضر کیه؟ ...
Iran, Islamic Republic of
علت بدبختی و فلاکت مردم مدیریت بسته لیبرال هاست که از اول انقلاب در پست های کلیدی نظام مشغول بکارند و اجازه حضور جوانان تحصلیکرده و پرتلاش به عرصه را نمی دهند.
United States
نهایتا شما شکست دادید برجام را و این را همه مردم میدانند احتیاج به اینهمه خودتان را به کوچه علی چپ زدن نیست
Iran, Islamic Republic of
منم موافق رفراندوم برای برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوریم تا یکی کاربلد بیاد سرکار
United States
اسم ا ن رفراندوم نیست انتخابات هست . اول برو فرق رفراندوم با انتخابات را بخون بعد بیا لادعا کن ....
قدیانی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
روحانبی حاصل انتخابات بین خودش و رئیسی و چند نفر دیگه بود این رفراندوم اون رفراندوم نیست اگر واقعا نمیدونید که منظور از رفراندوم چیه به شعارهای مردم نگاه کنید
Iran, Islamic Republic of
یعنی بین بد و بدتر بالاجبار بد را انتخاب کردیم
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه بدتر را انتخاب فرمودید.
حامد
Iran, Islamic Republic of
راستی چه خبر از قیمت شیر و لبنیات. مثلا شیر پاکتی کم چرب، بی سر و صدا شد 2200 تومان.
این همان شیری است که روز قبل از هدفمندی یارانه 300 تومان بود. روز بعد از هدفمندی 500 تومان شد. به مردم 45 هزار تومان داده شد. مردم گفتند باشد. نمی دانستند قرارا است مثلا این شیر تا 2200 تومان برسد اما یارانه همان 45 تومان باقی بماند.

کره حیوانی مهر سال 95، 2000 تومان بود. هنوز دو سال نشده قیمت همان کره به 4500 تومان رسیده است. یعنی 125 درصد رشد قیمت.

دم از رفراندوم می زنند تا اذهان را منحرف کنند. تحمیق را خوب بلدند.

راستی می دونستید در حالی که ناله و فغان قشر فرهنگی و معلمان بلند بود به جای افزایش حقوق آنها آمدند حق سختی کار آنها را 50 درصد کاهش دادند؟

از این راستی ها زیاد است. اما اینها هر چه می گویند دروغ می گویند. دروغ گویانی که تورم را 7 درصد اعلام می کنند.
Saudi Arabia
...
Saudi Arabia
...
رر
Iran, Islamic Republic of
منظور اين است كه ايا موافق باز گشايي سفارت امريكا در ايران هستيم يا نه!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
...
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
به قول دوستمون آقای کیامرس اسفندیاری قرار نیست برای هر چیز کوچک و بزرگ رفراندوم برگزار بشه چرا که رفراندوم فرآیند خاص خود و طولانی مدته؛ لذا جناب روحانی بهتره بجای تئوری پردازی به فکر وعده های که به مردم داده باشه!!!
Iran, Islamic Republic of
اونقدرا هم‌ پیچیده نیست با وجود تکنولوژی امروزی میشه حتی اینترنتی اینکار انجام شه ولی برای کسی که بخواد انجام‌ بده
...
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
مسأله رفراندوم و تغییر در اصولی از قانون اساسی چند وقتیه مورد انتظار جریان اصولگرایی قرار داره و به دنبال حذف پست ریاست جمهوری هستند ضمن آنکه در اول انقلاب هم همینطور بوده و رئیس‌جمهور پست تشریفاتی بوده!! نمی دونم طرح این موضوع چقدر به مزاج جناب روحانی سازگاره!!!!! ای کاش اتفاق بیفتد!!!
...
Iran, Islamic Republic of
احتمالا رئیس جمهور بر این باور است که با مراجعه به اصل 59 قانون اساسی می تواند مشکلات اقتصادی و نابسامانی را به سرعت ترمیم کند....
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی خسته شدیم بشینید کار کنید...
Denmark
...
Iran, Islamic Republic of
...
سلام
Iran, Islamic Republic of
اولين رفراندوم براى همين دولت و مشروعيت آن باشد.
Canada
بعدشم برای شما و مشروعیتتون.
United Arab Emirates
۰۸.۴۲
اشتباه مثبت دادم
Germany
از همه نوکران غرب و طرفداران دمکراسی غرب بپرسید
کدام کشور غربی رفراندم برگزار کرده ؟ کی و کجا ؟ اسم ، تاریخ برگزاری و موضوع رفراندم را بگویند و روشنگری کنند !
امریکا عربده دمکراسی میکشد و فرانسه جیغ بنفش لیبرالیسم سرمیدهد و خود را مهد دمکراسی می نامد ولی هیچگاه نظام سیاسی کشورشان را به سخره نگرفتند .
متاسفانه برخی از سیاستمداران ایران مریض ، قالتاق ، پوپولیست و فریبکارند و حاضرند بخاطر دستمالی کل ایران را به آتش بکشند
Iran, Islamic Republic of
...
United States
چشمات باز کن و ببین از اسپانیا گرفته تا انگلیس و اسکاتلند که تازه ترین های آنها آست و مردم نظرشان را گفتند و نمادها را مجبور به انجام آن کردند
حميد
Iran, Islamic Republic of
ترس از تغيير با انجام رفراندوم براي انحصار طلبان موجب مخالفت مي شود تا با تداوم وضعيت موجود بتوانند به پر كردن جيب هاي خود ادامه دهند و مردم روز به روز فقيرتر شوند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
اگر موافق رفراندوم هستند رفراندم بگذارند برای انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری و مجلس .
یا حذف پست ریاست جمهوری و احیا نخست وزیری
Iran, Islamic Republic of
جهان خان داری اشتباه میزنی
رای گیری به هر نوع مراجعه به آرای عمومی گفته می شود مانند انتخابات و...
اما رفراندوم نوع خاصی از رای گیری می باشد که در مسایل مهم از مردم نظر خواهی می شود.
Iran, Islamic Republic of
اصل 95 قانون اساسی یااصل 59 قانون اساسی
دوخط نمی توانی دست بنویسی
Iran, Islamic Republic of
طبق اصل 59 در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد.
اما انتخابات در اصل‌ ششم‌ آمده، در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ امور كشور باید به‌ اتكاء آرای‌ عمومی‌ اداره‌ شود، از راه‌ انتخابات‌: انتخاب ‌رئیس‌‌جمهور، نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، اعضای‌ شوراها و نظایر اینها، یا از راه‌ همه‌پرسی‌ در مواردی‌ كه‌ دراصول‌ دیگر این‌ قانون‌ معین‌ می‌گردد.
پس روحانی با انتخابات رئیس جمهور شده نه رفراندم
Iran, Islamic Republic of
هنوز بین فرق بین انتخابات و رفراندم را نمی دانی از زمین زمان ایراد می گیری
امیر
Iran, Islamic Republic of
از اول انقلاب هر دولتی که منتسب به اصلاحات بوده یک جوری کشور را ناامن و بدبخت کردن می خوان بفروشن همه جوره ولی دولنهای اصولگرا هرچی باشن و بودن کشور فروش نیستن کدام طیف اصلاح طلب د رحمله داعش سینه سپر کرد یکدونه رو اسم بیارید وجود ندارد یا من نمی دانم ولی طیف اصول گرا روببین چند تا شهید برای ناموس کشور دادن اقای روحانی مشکل شما اینه که مشکل اب ونان ندارین واصلا درک نمی کنید
عمار
Iran, Islamic Republic of
فرار به جلو با حربه های گوناگون!!
باشه رفراندوم بشه اولین رفراندوم برادران باشد.
دومی نحوه اعدام آقا زاده های زالو صفت.
سومی کرسنتیان
چهارمی علل وریشه های نابسامانی های اخیر ومدیران نالایق
پنجمی بررسی کفایت یا عدم کفایت
ششمی نحوه برخورد با مسئولینی که خانواده اشان خارج از کشور هستند اما خودشان داخل .
هفتمی نحوه برخوردبا مسئولان منفعل و عدم پاسخگو
هشتمی نحوه برخورد با کسانی که هرروز درحال کوچکتر کردن سفره مردم هستند.
نهم وعده های سرخرمن عمل نشده مثل چرخیدن انواع چرخها
دهم سیاستگذاران بی سیاست مسائل اقتصادی کشور
یازدهم بررسی گلابیهای نارس
دوازدهم چرایی به طول انجامیدن دادرسی ها در موضوعات کلان کشور که یک جورهایی وابستگی در پرونده ها موجود است.
سیزدهم باشد برای دولت 13
سیدمحمد
روسای جمهوری ایران موقع انتخابات فقط وع می گویند و بعد هم کسی از ایشان سوال نمی کند که چرا کارهایی که گفتی رو انجام ندادی و اگر در توانت نبود چرا وعده دادی بعد که رای اوردن بلا سر مردم می اورند و مردم دیگر به هیچ یک از ارکان نظام هیچ گونه اعتمادی ندارند این رو هم امریکا انجام داده ؟
Iran, Islamic Republic of
رفراندم برگشت اقا زادها از امريكا و انگليس و برگشت اموال وداراييها به يغما رفته به ايران موافقم
Iran, Islamic Republic of
در طول 5 سال و اندی ریاست جمهوری اقای فریدون (روحانی) چه گلی بر سر ملت و کشور زد که حالا با رفراندم بخواهد بزند بابا دست بر دار از این همه جو سازی//
یعنی باور کنیم شما نمی دونید رفراندوم با انتخابات فرق می کنه. هم در لفظ وهم در محتوی. حداقل به خودتان رحم کنید
Iran, Islamic Republic of
شروع فتنه بزرگ يعني غارت بزرگ و اختلاس بزرگياتفاق افتاده و ميخوان بدن پوشش خبري ميخوان براي انحراف افكار .مردم بيدار و هوشيار باشيد
Iran, Islamic Republic of
همه پرسی خوبه، همه پرسی با این موضوع که آیا حسن روحانی هنوز هم رئیس جمهور باشه یا انتخابات زودهنگام برگزار بشه؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
تحریم وتورم و قیمت ارز و سکه وکمبود جنس در بازارو احتکار وبیکاری جوانان و شروع تحریمهای جدید ووووووووبا این وضع تعدادی از نمایندگان مجلس: سوال از ریس جمهور نه .استیضاح نه
اما دنبال رفع حصر فتنه گران ومذاکره با امریکا و رفراندوم هستند
چرا ؟
یک نفر
Iran, Islamic Republic of
درباره رفراندوم در ایران باید گفت که واقعا مشخص نیست که وقتی کسی درباره رفراندوم در ایران صحبت می کند مقصودش اصلاح یک عیب است یا استفاده از اهرم رفراندوم برای ناک اوت کردن رقیب....
محمد علی
Iran, Islamic Republic of
مشکلی نیست رفراندوم برگزار کنید و اجرای آن را از وزرادت کشور به یک نهاد مستقل دیگر واگزار کنید و از مردم سوال شود که ۱- آیا این دولت موفق بوده ؟ ۲ -آیا مایلید که این دولت به کارش ادامه دهد ؟ ۳- چرا گرانی ، بیکاری ، حقوق های نجومی ، رکود ، اختلاس بخصوص برادر رئیس جمهور و معاون اولش ، فقر ، فحشا ، فساد ریشه ای ، جرم و جنایت و...... در این دولت در طول تاریخ بی نظیر است
United Arab Emirates
۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰👏👏👏
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سوای روحانی وغیره مگرشماها معتقدنیستید که همه مردم موافق هستن پس چراازرنراندوم میترسید
احمدى
Iran, Islamic Republic of
...
احمدى
Iran, Islamic Republic of
آقاى روحانى 6سال است که پنبه درگوشهاى خودگذاشته وهىچ صداىى جزءصداى خودش را نمىشنود...!!!!
احمدى
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....!!!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....