پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۵۸
رئیس دولت اصلاحات دیگر تیتر یک نیست

بایکوت اظهارات اخیر خاتمی حتی در رسانه‌های ضدانقلاب/ ماهیگیری از وضعیت معیشتی مردم شکست خورد

سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 632392
اگرچه رئیس دولت اصلاحات تلاش کرد از آب گل‌آلود اعتراضات مردمی نسبت به عملکرد اقتصادی دولت، به نفع جریان متبوعش ماهی بگیرد و از این طریق فضا را برای تکرارهای انتخابات آتی سنجیده و فتح بابی در این خصوص رقم زند، اما سلب مسئولیت اصلاح‌طلبان از عملکرد دولت کنونی چنان وصله‌ای نچسب و غیرقابل اجراست که تکرارش چون بومرنگ با شتاب بیشتری به سمت جریان اصلاحات بازخواهد گشت
بایکوت اظهارات اخیر خاتمی حتی در رسانه‌های ضدانقلاب/ ماهیگیری از وضعیت معیشتی مردم شکست خورد
گروه سیاسی جهان نيوز، محسن مهدیان: نکات ذیل را می توان درباره دلایل اظهارات اخیر رئیس دولت اصلاحات نوشت:
 اول بحران پایگاه اجتماعی است. پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات دچار چندپارگی و تشویش ساختاری شده است. همه داشته‌ها و سرمایه اصلاحات به این پایگاه اجتماعی ناهمگون سیاسی بود. از متدین تا مطرب و بهایی و ضدانقلاب در این جبهه بودند، اما امروز ماجرا تغییر کرده است. مهم‌ترین خاصیت شبکه‌های اجتماعی خالص‌سازی است. پرده‌ها افتاده است و بدنه اصلاحات و پایگاه اجتماعی این جریان در حال تفکیک و پاکسازی است. این روزها ضدانقلاب حساب خود را از اصلاح‌طلبان هم جدا کردند. شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» نشانه است.

دوم    بحران مشروعیت است. پروژه «تکرار می‌کنم» به سرانجام خوشی نرسید؛ وضعیت امروز دولت عیان است و توضیح به نیاز ندارد. در تمام عرصه‌ها متوقف شده است. مهم‌ترین دستاوردش که برجام بود نیز در بدترین شکل ممکن زمین خورده است.
آن‌سو‌تر مجلس؛ در تراز و ارزیابی هر مدیر باتجربه و کارشناس منصفی، ضعیف‌ترین کارنامه در طول تاریخ انقلاب را دریافت می‌کند. شورای شهر و شهردار تهران نیز به‌عنوان نماد دموکراسی پایتخت، گرفتار شکست پیاپی در تصمیم‌گیری و اثربخشی شدند و هر روز در نارضایتی مردم تهران بیشتر لطمه می‌بینند.

سوم    بحران ژنرال‌ها است. ژنرال‌های این جریان چند دسته شدند؛ گروهی ضدانقلاب و فراری. گروهی نیز افسردگی پیدا کردند و همزمان با کهولت سن از دور سیاست‌ورزی خارج شدند. دسته‌ای از چهره‌های سفید و جوان هم به دلیل اینکه تنها شاخص گزینش آنها عبور از فیلتر شورای نگهبان بود، دارای کمترین کارآمدی و اثربخشی بودند و از این جهت هیچ وقت محل مشورت و نقش‌آفرینی قرار نگرفتند. و اما دسته آخر که مدیران باسابقه این جریانند، بیشترین سهم را در شکست این روزهای اصلاحات پیدا کردند. این دسته، مدیرانی هستند که در دولت فعلی با رانت سیاسی و اقتصادی قدرت پیدا کردند و مسیر «کارگزارنیزه شدن اصلاحات» را فراهم ساختند.

با این مقدمه قدری طولانی امروز خاتمی به بحران ساختاری در اصلاحات رسیده و به نظر من فروپاشی اصلاحات با قرائت گذشته خاتمی و یارانش قطعی است. این حرف‌های جدید با نیت بازسازی ساختاری انجام شد که متاسفانه به دلیل اطلاعات غلطی که به ایشان دادند، وضعیت اصلاحات را بدتر کرد.

نکته قابل‌توجه بعدی این است که چرا این اظهارات در رسانه‌های اصلاحات و ضدانقلاب بایکوت شد؟ به‌طور اختصار می‌توان گفت به جهت فاصله معنادار آن از مسائل روز! گویی خاتمی 97 ظهور کرده است. از این جهت این سخنان سه اشکال جدی داشت که باعث شد ضدانقلاب خاتمی را هو کند و اصلاح‌طلبان شرم‌شان بیاید که آن را تحویل بگیرند.

اشکال اول فاصله پیشنهادها از واقعیت‌های حقیقی جامعه بود. من واقعا به آقای خاتمی پیشنهاد می‌کنم در اعتراضات خیابانی کنار مردم باشند تا از نزدیک شعارها را بشنوند. برای او و جریان متبوع وی خوب نیست که پیشنهادشان برای خروج از وضع موجود تا این میزان متفاوت از خواست مردم باشد. واقعا تصور کردند مردم برای تغییر نگاه رسانه ملی، عفو عمومی، رفع حصر یا برگزاری هیات منصفه به خیابان آمدند.

اشکال دوم این بود که به دولت پشت کردند و این رفتار را هیچ‌کس نمی‌پذیرد، چراکه خلاف اخلاق سیاسی است. باید بایستند و جوابگو باشند. مشکلات پیچیده اقتصادی بر گرده دولتی است که با پروژه تکرار می‌کنم به قدرت رسیده است.

اشکال سوم و درنهایت اینکه گرچه خاتمی عذرخواهی کرد و از دولت انتقاد هم می‌کند، اما همین‌جا نیز صداقت ندارد. چطور ممکن است به دولت انتقاد کنند، ولی راهکارشان برای عبور از وضع موجود، رفع حصر و عفو عمومی و... باشد. چطور ممکن است از دولت انتقاد کنند، اما اصلاح‌طلبان مجلس حاضر نباشند سوال از رئیس‌جمهور را امضا کنند؟!

*فرار به جلو تکراری
در همین حال روزنامه فرهیختگان نیز طی گزارشی نوشته است: سخنان منتشرشده سیدمحمد خاتمی در دیدار با کسانی که پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس دولت اصلاحات، آنها را نمایندگان ادوار مجلس خوانده بود، با واکنش‌های متفاوتی میان اصلاح‌طلبان مواجه شد.
اگرچه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب سعی داشتند با تیترهایی چون راهکارهای پانزده‌گانه خاتمی برای خروج از وضعیت فعلی، سخنانش را مهم جلوه دهند، اما در واقع متن مذکور چنان سرشار از عبارات تکراری بود که عباس عبدی نیز معترف شد این مواضع و دیدگاه‌ها چیز جدیدی نداشت.

اگرچه برخی اصلاح‌طلبان -که عمدتا از طیف رادیکال اصلاحات به‌شمار می‌روند- همچون مصطفی تاجزاده، با عبارتی چون «راهکارهای خاتمی حجت را بر همه تمام کرد» سعی کردند جوی به نفع جریان اصلاحات ایجاد کنند تا بلکه از این طریق اعتماد بدنه اجتماعی را بازسازی کرده و راه نجاتی برای سبد خالی‌شده رایشان بیابند. با این‌حال دست اصلاح‌طلبان از تاثیر بر بدنه اجتماعی نیز خالی ماند، چراکه به گفته عباس عبدی، مردم و جامعه از هر گروه یا گرایش سیاسی انتظار عمل دارند نه‌فقط تحلیل!

در این میان نکته قابل‌توجه در لابه‌لای گفته‌های رئیس دولت اصلاحات را می‌توان در نقد به دولت و فاصله‌گذاری از عملکرد روحانی و کابینه به‌خصوص تیم اقتصادی‌اش جست‌وجو کرد؛ نقدی که شیپور عبور اصلاح‌طلبان از دولت را به بلندترین وجه ممکن می‌نوازد. حالا بعد از پنج سال خاتمی سعی دارد با عذرخواهی -آن‌هم به‌عنوان یک «شهروند عادی»- و همچنین برکشیدن تیغ عریان نقد از عملکرد و سوءمدیریت‌های دولت، تکرارهای خود را در اذهان عمومی به فراموشی سپرده و از این طریق اصلاحات را از اتوبان همراهی با دولت با سرعت بیشتری عبور دهد.

خاتمی در انتقاد از دولت گوی سبقت را از منتقدان جریانی‌اش گرفت و بلندتر از آنها حنای «تقصیر دیگران» است را بی‌رنگ ‌خواند و تاکید کرد که «ضعف‌ها، بی‌برنامگی‌ها و حتی عدم اجرای برنامه‌های مصوب را نمی‌توان گردن رقیب انداخت.»

اگرچه رئیس دولت اصلاحات تلاش کرد از آب گل‌آلود اعتراضات مردمی نسبت به عملکرد اقتصادی دولت، به نفع جریان متبوعش ماهی بگیرد و از این طریق فضا را برای تکرارهای انتخابات آتی سنجیده و فتح بابی در این خصوص رقم زند، اما سلب مسئولیت اصلاح‌طلبان از عملکرد دولت کنونی چنان وصله‌ای نچسب و غیرقابل اجراست که تکرارش چون بومرنگ با شتاب بیشتری به سمت جریان اصلاحات بازخواهد گشت.

شاید از همین جهت باشد که اظهارات سیدمحمد خاتمی در جلد و صفحات اکثریت روزنامه‌های اصلاح‌طلب همچون شرق، سازندگی، آرمان و... جایی نداشت و نادیده گرفته شد. حتی برخی از هواداران دوآتشه رئیس دولت اصلاحات در توئیتر به وی توصیه کردند که به شغل شریف عاقد بودن ادامه داده و بیش از این خود را منفور نکند.

حسین دهباشی نیز خطاب به خاتمی توئیت کرد: «چه اخلاقی است که چنین غیرمسئولانه به جای پاسخگویی فرار به جلو نموده و در جایگاه پرسشگری، به مطالبه و تکرار رهنمودهای مبهم و خیالی بنشیند؟»

صادق زیباکلام چندی پیش به صراحت گفته بود میزان سرخوردگی از عملکرد لیست‌های تکراری خاتمی چنان است که برای انتخابات‌های بعدی دو بار که سهل است 20 بار هم تکرار کند، اثری نخواهد داشت. بی‌تردید شمارش معکوس برای انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری هرچه تندتر شود، اتوبان عبور و مرورهای اصلاح‌طلبان نیز با ترافیک شدیدتری مواجه خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بصیرت
Iran, Islamic Republic of
..
قابل توجه جناب آقای خاتمی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
همه ديگه يك پا سياستمدار هستند اين جماعت متقلب پشت هر جرياني رو ميگيره يا جلو مياندازه تا دلار و يورو صيد كنه وبفرسته امريكاو اروپا و بعد به ريش هر دو گروه در گير بخنده. خلاصه هم را بهم ميفروشه و فقط بفكر كسب پوله
پارسا
Iran, Islamic Republic of
دیگه دوران گول زدن مردم گذشته/ خاتمی با دولت روحانی برای همیشه تمام میشه
Iran, Islamic Republic of
تمامیت خواهان داخل نشین و سرنگونی طلبان خارج نشین، دو روی سکه استبداد،خودکامگی و خشونت طلبی و دشمن جنبش اصلاح طلبی و دموکراسی خواهی مردم ایران هستند که کشور را به سوی تباهی رهنمون می کنند!
رشد آگاهی ها ، خشونت پرهیزی و هوش سیاسی مردم ایران اجازه نخواهد داد خوابهای آشفته ی سرنگونی طلبان خارج نشین و تمامیت خواهان داخل نشین - که باهم وحدت استراتژيک پیدا کرده اند-تعبیر شود...
" مهدیان" ها آینده را خواهند دید و بر اثر شوک حاصل از تداوم شکست های پیاپی خود، خواهند خندید...
Germany
بازم خواب آشفته دیدی. روحانی و خاتمی در قلوب ملت هستند
Iran, Islamic Republic of
روحانی مجددا یک مشت حرف ها و وعده های عمل ناشدنی تحویل داد دلتان به این حرف ها خوش باشد
Iran, Islamic Republic of
قلوب ملت ؟
از قلب خودت مایع بزار و قلب ما رو به لجن نکش
Germany
قلب شما خیلی وقته مشکل داره منظور اصلا قلب شما نبود
Iran, Islamic Republic of
مردم به شدت از رای به روحانی نادم و پشیمان شده اند و به خاتمی که این کاندیدا رو پیشنهاد کرد بد و بیراه میگن .
Iran, Islamic Republic of
کدام قلب ؟
Germany
جهان نیوز جان بازم مثل همیشه به هیج جا نمیرسین و شکستهای بعدی در راهه
هادی
Iran, Islamic Republic of
اینا کارشون آب در هاون کوبیدن و دست بردار نیستن...
Iran, Islamic Republic of
آب در هاون کوبیدن برجام بی فرجام بود عزیزم .
هادی
Iran, Islamic Republic of
برجام فرجام داشت و اگر شما سنگ اندازی نمیکردید بیشتر هم میشد...
ولی ببینیم منطق جنگ شما چی میشه...
دلار 9000 تومانی و سکه 3300 سیب و گلابی برجامه !
Iran, Islamic Republic of
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام بود تحریم هم بود و فقط قدرت و توان هسته ای ما نبود یعنی خسارت محض بود.
Germany
با تثبیت اوضاع بعد تحریم ظالمانه آمریکا سنگ مخالفان خارجی و داخلی دولت به سنگ خورد
Iran, Islamic Republic of
نتيجه اين تحريم ها طمع شما در مذاكره با امريكا بود حاضر نبوديد سهم اقا زادها را درامريكا كم كنيد و سهم دلال هاي سياسي و مقامات درگير در ماجرا را زياد اين هم اخر عاقبتش .شما از مردم كاسبي ميكنيد در مذاكرات بنفع خود
Iran, Islamic Republic of
در مذاكره فكر كردن كدخدا هم مثل ما مردمه كه با حرف سرش كلاه بزارن و سهمشو ها و هستي و نيستيشون هاپولي كنند بدن به اقا زادها ولي غافل از زور و زرنگي كدخدا
Iran, Islamic Republic of
با تثبیت دلار در نرخ 9000 تومان مردم بیچاره شدند .
Iran, Islamic Republic of
چطور زمان احمدی نژاد میگفتین تقصیر احمدی نژاده الان مقصر تحریمه
Iran, Islamic Republic of
تحریم ها رو احمدی نژاد و دوستان برای این کشور به ارمغان آوردند!
Germany
جهان نیوز در این اوضاع اقتصادی در حال عقده گشاییه ولی بازم به کاهدون زدین چون از این نمد چیزی گیرتون نمیاد
Germany
جهان نیوز جمع کن بساتطو خسته نشدی؟ آزموده را آزمودن خطاست به جایی نرسیدین و از این به بعد هم نخواهید رسید
Iran, Islamic Republic of
برو خجالت بکش چند تا کامنت میذاری بیکار الدوله !
Iran, Islamic Republic of
ایشالله همشون تموم بشن چه راست چه چپ چه ....... . همه و همه !
با تمام وجودم از دولت حمایت میکنم
Germany
با تمام وجود از مملکت دفاع میکنم وقتی دشمنی مثل آمریکا و رژیم صهیونستی در حال جنگ با دولت هستند من به هیچ عنوان با دشمنان اسلام و ایران همنوا نمیشم
Iran, Islamic Republic of
سال هشتاد و هشت به بعد که همنوا شده بودی
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید بزرگوار
جهان خجالت بکش با این انحرافات فکر میکنی این سید از چشم مردم می افتد
Iran, Islamic Republic of
سیادت این سید با زیر آب زنی و فرافکنی مدتهاست مخدوش شده است. خاتمی باید مدتها قبل از هدایت غلط طرفدارانش و امروز ملت عذر خواهی میکرد. دیگر بزرگواری در ایشان نیست.
Iran, Islamic Republic of
خودت امثال خودت که دنبال این دروغ گو ها هستید خجالت بکشید
Germany
مخالفان دولت شکست دولت را به گور خواهند برد چون اوضاع اقتصادی در حال تثبیته
Germany
ملت نه به رسانه های ضدانقلاب نگاه میکنه نه به اونا دسترسی داره خودتو اذیت نکن جهان به جایی نمیرسی
امیر
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا شما یکی از آقازاده هایی هستید که دچار مشکل شده و چون شناخته شده و لو رفته حالا رفته تو یه گوشه ای پنهان شده و بیکاری ها و عقده هاش رو از طریق این نظر ها خالی میکنه
Iran, Islamic Republic of
خاتمی راس فتنه 88 است و فراموش ناشدنی است
Iran, Islamic Republic of
ننگ بر فتنه گر.
خاتمی باید پاسخگو باشد.
Iran, Islamic Republic of
سید با معرفی این کاندیدای ناکارآمد و لیست امید ناامید از چشم مردم افتاد .
خاطره
Iran, Islamic Republic of
حیف شد ضدانقلاب دیگه اصلاح طلبانو تحویل نمی گیره/ دیگه آخرین پشتیبانو هم از دست دادیم....!
تهرانی
Iran, Islamic Republic of
ضدانقلاب ها از بی صداقتی خاتمی کفری شدند/ ببین کار به کجا رسیده
Iran, Islamic Republic of
نگران نباش البته او نگران نباشه در یک هنرنمایی دیگه دل روح الله زم و وووو را بدست می اورد/ ...
Iran, Islamic Republic of
روح‌الله زم کلا از همه اینها بیزاره ...
Iran, Islamic Republic of
آقاي خاتمي اگر خواهان وحدت مردم براي پيشرفت كشور است و خود را فرزند معنوي امام مي داند و براي نظام و انقلاب دلسوزي مي كند خيلي خوب و نيك .
اما چون در انتخابات 88 راي مردم را ناديده گرفت ( كاري به فرد انتخاب شده نداريم ) و از قبل انتخابات با اعلام تقلب در انتخابات و تشكيل گروه صيانت از انتحابات در حال مهندسي آشوب بعد از انتخابات بودند اعلام كنند اين كار اشتباه بوده و مي بايست هرگونه تخلف و تقلب از مسير قانون پيگيري مي گرديد تا مسئله حل شود .
با لج بازي بيهوده كاري صورت نمي گيرد
Iran, Islamic Republic of
...
عباس گودرزی
سلام چرا کسانی که متهم هستند بجای اینکه محاکمه شوند وپاسخگوی خیانتشان باشند با سخنپراکنی در جامعه باعث اختلاف و تنش شده و رسانه ها نیز تصویر و سخنان آنها را منتشر می کنند ؟ قوه قضائیه باید شفاف سازی کرده و اگر ایشان متهم است به اتهام او رسیدگی و حکم صادر شود در غیر اینصورت تکلیف مردم را با اینگونه اشخاص مشخص نمایند. اکثر عامه مردم در شناخت دوست و دشمن سردر گم شده اند .
Iran, Islamic Republic of
وقتی طوطی وار فقط یک جمله را تکرار میکنی بدون اینکه از درد مردم از گرانی و بیکاری خبر داشته باشی نتیجه همین میشود
ایمان
Iran, Islamic Republic of
امان از این قوم بنی اسرائیل (جهان نیوز و دوستان اصولگرا پلاس)
وقتی مواضع سید محمد خاتمی رو؛ غیر اینها، پوشش می دهند؛ می گویید همصدایی منافقان و سلطنت طلب ها با اصلاح طلبان
وقتی پوشش خبری انجام نمی شه؛ می گویید ببنید حتی سلطنت طلب ها هم فلانی را بایکوت می کنند...
با خودتون چند چندید دقیقا
داره دیر میشه ها، نکنید، آقا نکن، نکنید، دیر میشه ها
...
Iran, Islamic Republic of
ديگه منفور شديد حتي تبيهكاران هم دست شما رو خوندن كه غير قابل اعتماديد افساد طلب ها
Iran, Islamic Republic of
وقتی روزنامه های زنجیره ای مثل آرمان و غیره پوشش نمی دهند یعنی سید بدجور گند زده است .
فرهنگی.
Iran, Islamic Republic of
عشق من..سید بزرگوار
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
عشق ما فقط سید علی خامنه ای و سید حسن نصرالله .
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
گرچه خاتمی عذرخواهی کرد و از دولت انتقاد هم می‌کند، اما همین‌جا نیز صداقت ندارد. چطور ممکن است به دولت انتقاد کنند، ولی راهکارشان برای عبور از وضع موجود، رفع حصر و عفو عمومی و... باشد. چطور ممکن است از دولت انتقاد کنند، اما اصلاح‌طلبان مجلس حاضر نباشند سوال از رئیس‌جمهور را امضا کنند؟!
Iran, Islamic Republic of
چرا افساد طلب ها كار نميكنند؟ و چرا همه ارزش هاي مادي و معنوي را ويران ميكننند؟ اين دو سوال ميخواهم رمز گشايي بشود
gharubeh
South Africa
سلام بنده از طرفداران و دنبال کنندگان سایت جهان نیوز هستم .جناب جهان شما که همه خبر و اخبار تون راجع به اصلاح طلبان و کارگزاران هستش ی نگاهی به سایت خبری جهان بنداز از اولین خبرش تا آخر همه اخبار اصلاح طلبان رو داری بروز رسانی میکنی یعنی بیشتر از سایت های خودشون پس دیگه چرا اینقد جبهه میگیری فک کنم خودتون خبر ندارید و چون میدونید که فقط مردم اخبار اصلاحات رو توجه میکنند شما هم همش داری این خبرها رو به روز میکنید
محمد
Iran, Islamic Republic of
به به بازم این مردک فتنه گر ؟؟؟ !!!!
یادش بخیر ملاقات این مردک با جورج سروس امریکایی یهودی صفت صهیونیسم . یادش بخیر آبروش رفت ولی بازم سرتق سرتقی خودشو میخواد
نمایان کنه
یادتون هست که خاتمی منفور و به همراه برادر ش و تعداد از وطن فروشان
نامه ای به رئیس جمهور وقت امریکاه نوشتند که ؛ ایران را بیشتر تحریم کنید و دلیلشان هم از تحریم بیشتر این بود تا جمهوری اسلامی را سرنگون کنند. اما خودمون بدجوری زمین خوردن و از همه طرف پاره شدند . خدا لعنت وطن فروشان را
Iran, Islamic Republic of
جوج سیروس رو از کجات دراوردی اخوی؟
مسعود
Iran, Islamic Republic of
مرتیکه خائن خجالت نمیکشه، اینقدر با مطالبات و مشکلات واقعی مردم ایران بیگانه است که از ۱۵ مورد مثلاً راهکاری که برای کاهش مشکلات و مفاسد مبتلابه این روزهای کشور ارائه داده ، حتی یک مورد هم ربطی به مسائلی اقتصادی و سوء تدبیرهای مدیریتی مسئولین نداره! سروته حرفهاش ختم میشه به حصر و فضای باز سیاسی و آزادی و ...!! از منظر این جماعت دگم غرب پرست ، کل مشکل ملت ایران خلاصه شده در حصر چند نفر وطن فروش فتنه گر احمق و بس!!