پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

جزئیات طرح جان بولتون برای اغتشاش در ایران

دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب: 632279
روزنامه خراسان در گزارشی به یک نوشته از جان بولتون اشاره کرد که حاوی راهبردهای ایجاد اغتشاش در ایران است و توسط دونالد ترامپ نیز در حال اجراست.
جزئیات طرح جان بولتون برای اغتشاش در ایران
به گزارش جهان نيوز روزنامه خراسان در گزارشی با اشاره به پیشنهاد ناگهانی ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران، از این نوشت که این پیشنهاد بر اساس طرحی از جان بولتون شکل گرفته است.

خراسان همچنین در این باره نوشت: جان بولتون سال گذشته در 28 آگوست 2017 (5 شهریور 1396) زمانی که هنوز هیچ سمتی در دولت ترامپ نداشت، متنی را در نشنال ریویو با عنوان «چگونه از توافق هسته ای با ایران خارج شویم؟» منتشر کرد که در آن پیشنهاد کرده بود ابتدا باید «تهدید جدی را که [توافق هسته ای] برای ایالات متحده و متحدان ما، به ویژه اسرائیل [دارد] توضیح دهیم» و سپس می توان با ارائه «اطلاعات جدید و محرمانه درباره رفتار غیر قابل قبول ایران در سراسر جهان پروژه لغو برجام را تقویت کنیم.»

جالب توجه است که حدود یک هفته قبل از آن که ترامپ خروج آمریکا از توافق هسته ای را رسما اعلام کند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بخشی از پازلی را که بولتون سال قبل چیده بود، اجرا کرد. او با اجرای یک نمایش تلویزیونی و نشان دادن تعدادی زونکن و سی دی مدعی شد که این اسناد محرمانه نشان می دهد برنامه هسته ای ایران به سمت تولید سلاح سوق داشته و اکنون نیز ایران برنامه مخفی تولید سلاح اتمی را دنبال می‌کند. ادعای نتانیاهو البته از سوی اکثر کشورها و به خصوص اتحادیه اروپایی و آژانس انرژی اتمی رد شد اما این اتفاق نشان می دهد که طرح پیشنهادی بولتون تا چه اندازه نقشه راه آمریکا بوده است... بولتون همچنین در طرح پیشنهادی خود گفته بود که آمریکا باید اعلام کند که «خروج از برجام به دلیل رفتارهای بین المللی غیرقابل قبول ایران و تهدید آن برای منافع ملی ایالات متحده» اتفاق افتاده است. توصیه ای که در نطق 19 اردیبهشت دونالد ترامپ که خروج آمریکا از توافق هسته ای را رسما اعلام کرد، به خوبی رعایت شد! جان بولتون همچنین پیشنهاد کرده بود که آمریکا قبل از خروج از توافق هسته ای باید حضور ایران در سوریه، عراق و لبنان و نیز نقش تهران در حمایت از حزب ا... لبنان را برجسته کند. مسئله ای که در 1.5 سال اخیر به دفعات از سوی آمریکایی ها رخ داد.
 
در ادامه گزارش خراسان همچنین آمده است: طرح بولتون پس از همه این پیش زمینه ها دارای چهار قدم اصلی بود:۱- رایزنی سریع و بدون سر و صدای آمریکا با بازیگران عمده مانند فرانسه، انگلیس، آلمان، اسرائیل و عربستان سعودی. اطلاع رسانی در خصوص عزم واشنگتن مبنی بر لغو برجام به دلیل آن چه «تخطی های آشکار ایران و دیگر رفتارهای غیر قابل قبول این کشور» نامیده شده است.۲- تنظیم و تدوین مدارکی که تشریح کننده آن هستند که توافق به نفع منافع ملی آمریکا نیست، ایران چگونه آن را نقض کرده و چرا از زمان توافق رفتار ایران در منطقه بدتر شده است.۳- آغاز کمپینی دیپلماتیک به خصوص در اروپا و خاورمیانه با تأکید بر اولویت داشتن خطرهایی که از سوی ایران متوجه جهان است.۴- برنامه ریزی یک کمپین برای جلب حمایت و همراهی کنگره و افکار عمومی در داخل و خارج از آمریکا. بولتون همچنین پیشنهاد کرده بود که بخشی از تمرکز آمریکا باید روی اقدامات سپاه متمرکز و تشریح شود که اقدامات سپاه علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه است.

در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: جالب این جاست که جان بولتون در سناریوی خود تاکید کرده بود که «N.S.C»  یا همان شورای امنیت ملی آمریکا باید یک «طرح تاکتیکی» برای استفاده از تمام ابزارهای دیپلماتیک ایجاد کند. بولتون که در آگوست 2017 این سناریو را منتشر کرده بود حدود هشت ماه بعد به سمت مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا منصوب شد و توانست نسخه خود رابه جریان بیندازد.

خراسان همچنین نوشته است:
«البته پیشنهادهای بولتون فقط به ایجاد ژست مذاکره منتهی نشده بود. او حتی پیشنهادهایی از قبیل تجهیز اسرائیل به جنگنده های بیشتر از نوع اف-35، لغو روادید ایرانیان از جمله دانشجویی، ورزشی و...، مخالفت با ایران از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل و ... را نیز مطرح کرده بود. با این حال قسمت جالب توجه تر این پیشنهادها جایی است که جان بولتون در سناریوی 2300 کلمه ای خود تاکید کرده بود که همزمان با تلاش برای لغو برجام و پس از خروج رسمی آمریکا از توافق هسته ای، واشنگتن باید از «مخالفان ایران اعلام حمایت و به آن ها کمک کند». بولتون سپس تصریح کرده بود که این حمایت ها و کمک ها باید شامل گروه های فعال در بلوچستان، خوزستان، مناطق کردنشین  و نیز گروهک داخلی مخالف جمهوری اسلامی باشد. وی حتی خواستار حمایت از اتحادیه های کارگری، دانشجویی و تشکل های زنان شده بود.

بولتون در بخش پایانی سناریوی خود تصریح کرده بود که اقدام علیه ایران باید «بالاترین اولویت دیپلماتیک دولت باشد و یک فرمانده تمام وقت داشته باشد و نیاز است که به منابع (مالی) آن نیز توجه شود.با توجه به جزئیات این سناریو که به نظر می رسد تاحدود زیادی مو به مو از سوی آمریکایی ها اجرا می شود، به خوبی می توان به دستاویزهای عوام فریبانه آن برای نشان دادن ژست مذاکره و نیز اهداف پشت پرده آن و نیز رمز و راز حمایت های گاه و بی گاه آمریکایی ها از اغتشاشات در داخل ایران که مسیرهای اعتراضات مدنی را نیز مسدود می کند، پی برد.»[۱]
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اعوانى
Iran, Islamic Republic of
..
اعوانى
Iran, Islamic Republic of
...