پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

تحریم‌های مالی آمریکا جدی نیست

مجید شاکری
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب: 632250
به لحاظ سیاسی، آمریکا از برجام خارج شده اما هنوز از لحاظ فنی از برجام خارج نشده است و اگر 15 مرداد تحریم‌ها را برگرداند، از لحاظ فنی هم از برجام خارج می‌شود.
جهان نيوز - دکتر مجید شاکری: تحریم‌هایی که آمریکا قرار است امروز بازگرداند، دو نوع است:‌ تحریم‌های مالی و غیرمالی. تحریم‌های مالی شامل تحریم‌های مربوط به اسکناس و اوراق مالی و طلاست. تحریم‌های غیرمالی نیز شامل خودرو و هواپیماست که متخصصان مربوطه باید درباره میزان اثرگذاری آن براقتصاد کشورمان اظهارنظر کنند.
 
درباره تحریم‌های مالی (طلا و اسکناس) که امروز بازخواهد گشت، واقعیت آن است که این تحریم‌ها آن‌چنان اثری بر اقتصاد ایران ندارد. تحریم اسکناس، به لحاظ فنی، شدنی نیست زیرا اساسا روش‌هایی که بانک مرکزی برای آوردن اسکناس دارد، روش‌های مبتنی بر صادرات خرد است و هیچ کس نمی‌تواند چنین روشی را مورد هجمه قرار دهد و آمریکایی‌ها ابزار یا فناوری‌ای که بتوانند مانع این روش‌ شوند یا آن را ردگیری کنند، عملا ندارند. این واقعیت را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. درباره تحریم‌های طلا یک سند در وزارت خزانه‌داری آمریکا به طور رسمی وجود دارد که اساسا تحریم‌های طلا کارآمد نیستند. یعنی هرچیزی که از بانک خارج شود ابزارهای تحریمی‌ آمریکا در مورد آن، بسیار کند می‌شود.

بنابراین درباره طلا هم خود این موضوع نمی‌تواند موثر باشد.البته به این معنا نیست که ما از این پس در تامین طلا و اسکناس دچار مشکل نخواهیم شد، بلکه تامین حجم مورد نیاز ایران به اسکناس ارز و طلا از لحاظ لجستیکی دشوار است و خیلی کار راحتی نیست اما با این وجود، مشکل تحریمی نیست بلکه لجستیکی است و بانک مرکزی راه‌حل‌هایی دارد. اما قطعا آثار روانی دارد و باید برای مردم توضیح دهیم که این تحریم‌ها خیلی موثر نیست. ضمن این‌که در این مرحله تحریم سوئیفت هم اجرا نخواهد شد و هنوز هم نشانه‌ای از فشار آمریکا بر سوئیفت وجود ندارد.
 
الان تصمیمات داخلی تاثیر بیشتری بر بازار ارز دارند تا تحریم‌ها و بسته سیاستی بانک مرکزی بشدت می‌تواند در کاهش التهابات موثر باشد. البته تحریم‌های مالی اصلی و جدی در آبان‌ماه برخواهد گشت که بانک مرکزی و وزارت نفت را تحریم خواهد کرد. از نظر نویسنده تحریم‌های 15 مرداد جدی نیست و بازار هم جدی نگرفته است.
 
نکته پایانی آن که به لحاظ سیاسی، آمریکا از برجام خارج شده اما هنوز از لحاظ فنی از برجام خارج نشده است و اگر 15 مرداد تحریم‌ها را برگرداند، از لحاظ فنی هم از برجام خارج می‌شود.
مرجع : روزنامه جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سروش
Iran, Islamic Republic of
اگه تحریم مالی دولت امریکا جدی نیست پس سیستم تصمیم گیری و اجرایی ما ضعیف است که به این حال روز افتاده ایم.
Iran, Islamic Republic of
تا حالا همه تصمیمات امریکا جدی بوده وتاثیرش رو هم می بینیم ونباید دشمن رو دست کم بگیریم