کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امام هشتم (ع) را به چه القابی می شناسند؟

15 مرداد 1397 ساعت 11:39

کارشناس علوم قرآنی گفت: "صابر" ، "رضی" و "وفی" از جمله سایر القاب امام هشتم (ع) هستند اما در میان این لقب‌ها، "رضا" از سایر آن‌ها مشهورتر است.


به گزارش جهان نیوز، محمدرضا کربلایی کارشناس علوم قرآنی درخصوص نام اصلی امام هشتم (ع) گفت: تمامی دوستداران و عاشقان امام هشتم (ع) ایشان را با نام امام رضا (ع) خطاب می کنند و همواره این نام در خانه های مردم برده می شود اما نام اصلی امام هشتم (ع) "علی" است.

وی درباره دلیل نامیدن حضرت ثامن الائمه (ع) به نام رضا، ادامه داد: چندین دلیل را می توان برای این نامگذاری ذکر کرد که نخستین آنها این است که ایشان در آسمان مورد رضایت خداوند و در زمین مورد رضایت خاتم پیامبران (ص) و امامان معصوم (ع) بودند.

امام رضا (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام رضا(ع) همواره راضی به رضای پروردگار و از این خصلت ارزشمند به طور کامل برخوردار بودند. راضی بودن به رضای خدا در این امام بزرگوار در حالی اتفاق افتاد که بندگان معمولی در بسیاری از شرایط ، ناراضی هستند و خدا را بابت نعمت‌های بیشماری که به آن‌ها عطا کرده است، شکر نمی‌کنند. دلیل شهرت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به نام "رضا" این است که تمامی افراد و حتی مخالفان، ایشان را پسندیدند و آن حضرت مورد رضایت همگان بودند.

کربلایی درباره برخی شبهات درخصوص نامیدن امام هشتم به نام رضا توضیح داد: برخی دلیل نامیدن امام هشتم(ع) به نام "رضا" را ناشی از رضایتمندی ایشان از ولایتعهدی برای مأمون عنوان کرده‌اند که این تعبیر از پایه اشتباه است. امام جواد (ع) این موضوع را رد کرده‌اند و به صراحت از موضوع رضایت پروردگار و معصومان (ع) از این حضرت به عنوان دلیل نامیدن ایشان به نام "رضا" سخن گفته‌اند.

امام رضا (ع)
وی درباره سایر القاب ثامن الحجج(ع)، تاکید کرد: "صابر" ، "رضی" و "وفی" از جمله سایر القاب امام هشتم (ع) هستند اما در میان این لقب‌ها، "رضا" از سایر آن‌ها مشهورتر است.

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: بسیاری از عاشقان اهل بیت نام فرزندانشان را رضا می گذارند و به همین دلیل همواره توصیه شده که در امور مربوط به اخلاق و رفتار نیز همواره ایشان را الگوی خود قرار بدهند و از ایشان پیروی کنند.

منبع:میزان


کد مطلب: 632154

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/632154/امام-هشتم-ع-القابی-می-شناسند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com