کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آقای متهم ژست منتقد گرفت و طلبکار شد!/ ۱۵ راهکار سیاسی خاتمی برای حل مشکل اقتصادی!

15 مرداد 1397 ساعت 8:35

بی‌ربط بودن راهکارهای پانزده‌گانه خاتمی به مسائل فعلی کشور گویای این‌است که او همچنان ترجیح می‌دهد به‌عنوان طلبکار حاضر شود تا مجبور نباشد بابت خیانت‌ها و تَکرار کردن‌هایش پاسخگو باشد!


گروه سیاسی جهان نیوز: همه‌چیز از لایحه بودجه سال‌97 آغاز شد که ساعاتی پس از ارائه آن به مجلس، با موجی از انتقادات به‌ویژه از سوی هنرمندان در فضای مجازی مواجه شد. ایجاد هشتگ‌هایی با عناوین «#پشیمانیم» و «#کاش_به عقب_برگردیم» دیگر واکنش گسترده مردم به بودجه سال 97‌در فضای مجازی بود.

به‌جز حمله هنرمندان به روحانی اما سیاستمداران سرد و گرم چشیده روزگار هم نسبت به سیاست‌ورزی حسن روحانی انتقادات تندی را مطرح کردند، انتقاداتی که آقای عبدالله ناصری از تحلیلگران اصلاح‌طلب آن را «عبور از روحانی» تعبیر کرد، البته بی‌توجهی روحانی به اعضای فراکسیون امید هم خود مزیدی بر علت شد تا اینکه طلسم یکساله دیدار فراکسیون امیدی‌ها با حسن روحانی در دوم مردادماه شکست.

امیدی‌ها که مهمان دفتر رییس‌جمهوری در پاستور شدند، با نقدهای بی‌پرده و صریح روحانی را نشانه گرفتند.

عدم‌ارتباط دولت با بدنه فراکسیون امید، بی‌توجهی رییس‌جمهوری در رأس دولت به برخی وعده‌های انتخاباتی‌اش، عدم ‌به‌کارگیری نخبگان در دولت، عدم‌ ارتباط شفاف و بی‌واسطه دولت با مردم، برخی انتصابات نادرست در استان‌ها، ضعف عملکرد برخی وزرا و مدیران ارشد اجرایی، بروز نارضایتی‌های مردم در حوزه سیاست داخلی و آموزشی، عدم‌خروجی مناسب طرح دولت در اختصاص 5/1میلیارد برای اشتغالزایی و... از جمله مهم‌ترین گلایه‌های مطرح شده از سوی نمایندگان به روحانی بود.

به گزارش صبح نو، البته نشست فراکسیون امیدی‌ها با حسن روحانی شامل جمع کوچکی از نمایندگان می‌شد؛ خانم‌ها‌ و آقایان محمدرضا عارف، علی مطهری، محمدرضا تابش، محمد علی وکیلی، فاطمه سعیدی، علی نجفی خوشرودی، احمد مازنی، علیرضا رحیمی، الیاس حضرتی، بهرام پارسایی، عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگان حاضر در این نشست بودند.

به گفته وکیلی، بحث‌ ترمیم کابینه از دیگر نکاتی بود که در نشست مورد بررسی قرار گرفت، البته تنها چندروز بعد از این نشست امیدی‌ها شاهد عدم تغییرات در تیم اقتصادی دولت بودند و با انتشار نامه‌ای با او اتمام‌حجت کردند.
نکته عجیب‌تر اما ابراز پشیمانی رییس اصلاحات بود، آقای سیدمحمد خاتمی که خود کمپین «پشیمان» را دسیسه‌ای علیه روحانی دانسته و گفته بود که «ما نه تنها از حمایت و رأی به آقای روحانی پشیمان نیستیم که همچنان قاطعانه از ایشان حمایت می‌کنیم و ایشان را موفق می‌دانیم و این موج تخریبی به وجود آمده را هدفمند و دسیسه‌ای برنامه‌ریزی شده برای مأیوس کردن مردم می‌دانیم.» خود روز گذشته با نمایندگان ادوار دیدار و با تشریح مشکلات موجود در کشور، به‌عنوان یک شهروند دوستدار ایران و اسلام به‌دلیل نقص‌ها و کمبودها، با همه وجود از مردم عذرخواهی و 15راهکار برای برون رفت از وضعیت کنونی ارائه کرد.

رییس دولت اصلاحات، به‌خاطر تَکرارش از مردم عذرخواهی کرده و گفته از «انفعال دولت متعجبم» و از رهبر انقلاب درخواست کرده که «با فرمان و دستورات خود مسائل و مشکلاتی که امروز کشور را دچار چالش کرده حل کنند.»

او گفته است: «ضعف‌ها و بی‌برنامگی‌ها و حتی عدم اجرای برنامه‌های مصوب را نمی‌توان به گردن رقبا انداخت، این چاره کار نیست. باید مسائل حل شود. کنترل سریع نوسانات ارزی، کارآفرینی، بازگرداندن امنیت و سودآوری تولید، مبارزه با رکود و رسیدگی جدی به وضعیت معیشت طبقات محروم باید اولویت دولت باشد. چه کسی یا چه‌چیزی مانع ‌ترمیم کابینه و روی کارآمدن یک کابینه کارآمد قوی، توانمند، متخصص و دلسوز است؟ حتماً نقص‌هایی وجود داشته که امروز با این وضعیت مواجهیم. مانع ‌ترمیم دولت برای عملکرد قوی‌تر، منسجم‌تر و کار‌آمدتر و با برنامه‌تر برای حل مشکلات مردم چیست؟ وعده‌هایی داده شده، اما عملی نشده که یا در نتیجه عدم اهتمام به آن بوده که مسوولان موظف‌اند به مردم بگویند، یا بخشی از آن با موانع بیرونی مواجه بوده که مردم حق دارند این را هم به شکل شفاف بشنوند؛ نگاه داشتن مردم میان هوا و زمین کار اشتباهی است. دولت همچنین می‌تواند قدم‌هایی برای برداشتن موانع و تنظیم رابطه با رأس نظام بردارد.»

جالب آنکه در اوج مشکلات اقتصادی و دلار 10‌هزار تومانی و سکه 5/3 میلیونی، خاتمی 15‌راهکار برای حل مشکلات ارائه داده ولی حتی یکی از آن 15‌راهکار هم اقتصادی نیست! بی‌ربط بودن راهکارهای پانزده‌گانه خاتمی به مسائل فعلی کشور گویای این‌است که او همچنان ترجیح می‌دهد به‌عنوان طلبکار حاضر شود تا مجبور نباشد بابت خیانت‌ها و تَکرار کردن‌هایش پاسخگو باشد!

شاید لازم به یادآوری است که آقای خاتمی خود با ارسال ویدئویی «تَکرار» کرد و خواستار رأی به روحانی شد، اما او هیچ زمان فکر نمی‌کردند به جایی برسند که فریادهای یک سال پیش رقیب خود را این چنین تَکرار کنند؛ ضعف‌ها و بی‌برنامگی‌ها و حتی عدم اجرای برنامه‌های مصوب را نمی‌توان به گردن رقبا انداخت، این چاره کار نیست باید مسائل حل شود.

 حال به نظر می‌رسد که تنها در یک سال، نتیجه «تکرار»‌های بدون تفکر و حاصل از ذوق‌زدگی‌های سیاسی، اقتصاد کشور را تا جایی برده است که حتی رییس دولت اصلاحات خود نیز ابراز پشیمانی می‌کند.

حال رسانه‌ها و فعالان اصلاح‌طلب تلاش می‌کنند عذرخواهی او برجسته شود، اما قسمت مهم آن سخنرانی آنجاست که می‌گوید: «ما از انتخاب خود #پشیمان نیستیم!» عذرخواهی‌ای که به‌خاطر تَکرار بوده‌، اما با رنگ و لعاب سیاسی تلاش شده تا خیلی به چشم نیاید، حال آنکه گرای غلط دادن به مردم گناهش بیش از یک عذرخواهی ساده است؛ در این میان جماعتی همچنان تبعیت از حرف و راهکار امثال خاتمی رو تَکرار می‌کنند. البته رییس دولت اصلاحات باید بداند آبی که رفته دیگر به جوی باز نخواهد گشت و عذرخواهی نمی‌تواند درمانی بر دردهای امروز و اقتصاد بیمار کشور باشد. 


کد مطلب: 632049

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/632049/آقای-متهم-ژست-منتقد-گرفت-طلبکار-۱۵-راهکار-سیاسی-خاتمی-حل-مشکل-اقتصادی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com