چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

زرگترین بازنده تحریم‌های آمریکا علیه ایران؟

دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب: 632020
تصمیم آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌ها به شدت به برخی شرکت‌های آلمانی و اروپایی که در ایران فعالیت می‌کنند آسیب وارد خواهد کرد.
زرگترین بازنده تحریم‌های آمریکا علیه ایران؟
به گزارش جهان نيوز، خروج آمریکا از برجام موجب می‌شود تا شرکت‌های اروپایی و آلمانی فعال در ایران به شدت آسیب ببیند.
به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه اعلام کرده است که قصد دارد فعالیت در ایران را متوقف کند.

این گروه خودروسازی که دومین خودروساز بزرگ در اروپا محسوب می‌شود سال گذشته میلادی ۴۴۵ هزار دستگاه در ایران خودرو تولید و به بازار عرضه کرد.

همین امر بازار ایران را به یکی از بزرگترین بازار های پژو سیتروئن در جهان تبدیل می‌کند.
شرکت فرانسوی رنو نیز اعلام کرده است که به حضور خود در ایران ادامه خواهد داد اما فعالیت‌های خود در این کشور را کاهش خواهد داد.

در روز ۱۶ جولای سال جاری این شرکت طی بیانیه‌ای اعلام کرد فروش خودروهای رنو در بازار ایران ۱۰.۳ درصد کاهش یافته و به ۶۱۳۵۴ دستگاه رسیده است.

قرار بود شرکت خودروسازی دایملر کراسلیر آلمان, تولید کننده خودروهای بنز، نیز با همکاری دو شرکت ایرانی اقدام به تولید و مونتاژ کامیون‌های بنز در این کشور کند.

فولکس واگن نیز قصد داشت برای نخستین بار در ۱۷ سال گذشته فروش خود در بازار ایران را از سر گیرد اما احتمالا حضور پررنگ این شرکت در آمریکا بر تصمیم مقامات این خودروساز آلمانی برای حضور در ایران اثر خواهد گذاشت.

به طور کلی شرکت های آلمانی در سال ۲۰۱۶, ۲.۶ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۷ معادل ۳ میلیارد دلار با ایران تجارت کردند.
علیرغم آنکه ایتالیا بزرگترین شریک تجاری تهران در اروپا محسوب می‌شود اما آلمان بزرگترین صادر کننده به ایران در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

آسیب شرکت‌های اروپایی و آلمانی به اینجا ختم نمی‌شود بلکه دو شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز و لوفتهانزا نیز مجبور خواهند شد تا فعالیت‌های خود در ایران را متوقف کرده و پروازهای خود با مبدا یا مقصد تهران را لغو کنند چرا که در غیر این صورت انها باید از خیر پروازهای خود با مبدا یا مقصد شهرهای آمریکا بگذرند.

شرکت هتل‌های زنجیره ای آکور هتلز فرانسه نیز که در سال ۲۰۱۵ فعالیت در ایران را آغاز کرد به همراه گروه هتل‌های روتانای امارات مجبور هستند فعالیت در ایران را کنار بگذارند.

گروه هتل‌های زنجیره‌ای ملیای اسپانیا نیز که در سال ۲۰۱۶ قرارداد ساخت یک هتل ۵ ستاره را با نام گرند میلیا قو با طرف‌های ایرانی امضا کرد نیز تحت تأثیر تحریم های آمریکا قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر ساخت این هتل ادامه دارد و این شرکت اعلام کرده است گفتگو درباره حضور و یا خروج از ایران فعلا زود است.
در حوزه بانکداری نیز طرف‌های اروپایی و موسسات مالی آلمانی متضرر خواهند شد.

بانک‌های بزرگ آلمانی نظیر دویچه بنک و کامرز بانک پس از آن که از سوی آمریکا به پرداخت جریمه‌های هنگفت محکوم شدند فعالیت در ایران را کنار گذاشتند.

بانک های منطقه هلابا و Dz bank نیز پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران را ترک کردند.

شرکت زیمنس آلمان نیز که در سال ۲۰۱۶ به ایران برگشت و به دنبال ایجاد بازار برای توربین‌های گازی و ژنراتورهای برق خودرو بود توانست قرارداد تامین کمپرسورهای یکی از تاسیسات گاز طبیعی در ایران را برنده شود.

سخنگوی زیمنس اعلام کرده است این شرکت به طور کامل به تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران و تمام قوانین بین‌المللی در این زمینه پایبند خواهد بود.

بنابراین فعالیت‌های این شرکت آلمانی در ایران نیز متوقف خواهد شد.
 
منبع: آنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *