شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

درس‌های اقتصادی برای دولتمردان ایران

يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 631859
دولتمردان ترک به جای انفعال و بی برنامگی در برابر دسیسه اقتصادی آمریکا از مردم برای مقابله با سقوط ارزش لیر در برابر دلار درخواست کمک کردند.
درس‌های اقتصادی برای دولتمردان ایران
به گزارش جهان نيوز، اتفاقات تقریبا مشابه‌ای در همسایگی کشورمان در حوزه اقتصادی درحال رخ دادن است اما نگاه دولتمردان به این مشکلات و رفتار و عکس العملی که نسبت به آن بروز داده‌اند، نشان می دهد که هم برای افکارعمومی ارزش زیادی قائل هستند و هم برای رفع مشکل برنامه ریزی جدی دارند.

با بالا گرفتن تنش در روابط ترکیه و آمریکا نرخ برابری دلار در برابر لیره ترک روز پنجشنبه به بالاترین حد خود در تاریخ این کشور رسید اما مردم ترکیه در برابر این سقوط ارزش پول ملی خود در برابر دلار آمریکا دست به کار شدند و به جای اینکه برخی به سوداگری و دلالی در بازار کمک کنند، در اقدامی نمادین دلارهای آمریکایی را سوزاندند تا وحدت خود را برای حفظ اقتصاد کشورشان نشان دهند.

از سوی دیگر دولتمردان نیز سعی کردن با اطمینان دهی به افکارعمومی و به طور شفاف وضعیت را تشریح و از مردم برای رفع این مشکل خواهش کردند، آنان را یاری دهد.

در همین رابطه، «رجب طیب اردوغان» ، رئیس جمهور ترکیه از مردم این کشور خواست برای حفظ ارزش پول ملی، جواهرآلات و ارزهای خارجی خود را به لیره تبدیل کنند.

حرکتی که در آن دو نکته اساسی نهفته است اعتماد مردم به دولتمردان و اعتماد متقابل دولتمردان به مردم و دخیل کردن آنان در سرنوشت اقتصادی کشورشان.

این درحالی است که در چند ماهی که از نیمه اول سال طی شده است و روزهای متعدد شاهد افزایش سرسام آور قیمت دلار و سقوط پول ملی کشورمان هستیم هنوز برنامه خاصی برای برخورد جدی در کشور از سوی دولتمردان ارائه و اجرا نشده است.

 چندی پیش بود که  «اسحاق جهانگیری»  به طور دستوری از دلار ۴۲۰۰ تومانی به عنوان قیمت رسمی دلاردر کشورمان سخن گفت و بقیه خرید و فروش دلار را قاچاق اعلام کرد اما بعد از مدتی کسانی که با دولت برای تنظیم بازار کار می کردند و از آن دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند خود به سوداگری و دلالی در بازار رو آوردند. موضوعی که در التهابات بازار تلفن همراه، توسط وزیر ارتباطات افشا شد.

از سوی دیگر هنوز هیچ دولتمردی به طور واضح و صریح نسبت به وقایع روی داده در حوزه اقتصادی و بازار ارز و سکه با مردم سخن نگفته است و این موضوع مورد انتقاد شدید افکارعمومی قرار گرفته است. تنها عملکرد دولت در این عرصه تغییر رئیس کل بانک مرکزی بود که دوره ریاست اش تمام شد و جالب اینجاست که رئیس کل جدید که به تازگی مهر ماموریت‌اش برای سفارت چین خورده بود، ماموریت خود را نیمه کاره رها کرد و به کشور بازگشت. موضوعی که کارشناسان بیان می کنند به علت بی برنامگی دولت انجام شد. این درحالی است که رئیس کل جدید هم برنامه خاصی هنوز ارائه نکرده است.

البته «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور که تا چندی پیش سمت سخنگویی دولت را نیز بر عهده داشت از مردم درخواست کرد که دلار و طلای خود را به بازار بیاورند که بسیاری خصوصا سلبریتی‌هایی که روزگاری برای رای آوری حسن روحانی تلاش می کردند، واکنش منفی به این موضوع نشان دادند و بیان کردند که دولتمردانی که زندگی اشرافی دارند خود ابتدا طلا و دلارهای خود را در بازار عرضه کنند که در این خصوص واکنشی از سوی هیچ یک از مسئولان و حتی حرکت نمادین برای این کار دیده نشد.

به هر جهت، آنچه در این چند ماهه از دلتمردان دیده می شود اگر نگوییم دست روی دست گذاشتن است، بیشتر انفعال مدیریتی و بی‌برنامگی مشهود بوده که بعضا با اقدامات اشتباه مانند دو نرخی کردن قیمت ارز و رانت دلاری دادن بدون نظارت به برخی از نزدیکان دولت این بحران را تشدید کرده است.

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *