سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۴۸
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

امتیازدهندگان امروز به آمریکا همان امتیاز دهندگان به شوروی دیروزند/حذف نخست‌وزیر؛ بزرگ‌ترین اشتباه ساختاری در بازنگری قانون اساسی

جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 631383
صفارهرندی تأکید کرد کوتاه آمدن در قبال دشمنی که خود را در موضع مسلط می‌بیند، بزرگ‌ترین اشتباه است؛ صدام که در سال پایانی جنگ تحمیلی خودش را در این موضع می‌دید با پذیرش قطعنامه توسط ایران، جنگ را تمام نکرد و ادامه داد.
امتیازدهندگان امروز به آمریکا همان امتیاز دهندگان به شوروی دیروزند/حذف نخست‌وزیر؛ بزرگ‌ترین اشتباه ساختاری در بازنگری قانون اساسی
گروه سیاسی جهان نيوز: محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست بصیرت افزایی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: کوتاه آمدن در قبال دشمنی که خودش را موضع تسلط می‌بیند، بزرگ‌ترین اشتباه است. در سال پایانی جنگ زمانی که صدام خودش را در موضع تسلط دید، با پذیرش قطعنامه توسط ایران، جنگ را تمام نکرد و ادامه داد.

به گزارش جهان نيوز، محمدحسین صفارهرندی افزود، اکنون هم اگر دلیل اینکه تحریم‌ها آزاردهنده بوده و وضعیت ما را بر هم زده است بعضی‌ها وضعیت کنونی را با هرج‌ومرج آخر جنگ تشبیه می‌کنند و می‌گویند چاره‌ای نیست که به نوشیدن جام زهری که امام هم به خاطر حفظ کشور این کار را کرد، تن دهید.

وی با اشاره به تاریخ پایان جنگ، یادآور شد: تاریخ به ما می‌گوید بعد از پذیرش قطعنامه 598 جنگ تمام نشده و ادامه داشته است همچنان که ما در عملیات مرصاد و در جبهه‌های جنوب شهدای زیادی را داده‌ایم.

این مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کارشناس سیاسی گفت: قبول شرایط طرف مقابل لزوما به معنای دسترسی به وعده‌ها نیست.

محمد حسین صفار هرندی ضمن بیان اینکه وقتی تن به قبول شرایط طرف مقابل می‌دهید، لزوماً به آن چیزی که به شما وعده داده‌اند، دسترسی پیدا نمی‌کنید، یادآور شد: در زمان پایان جنگ، گروهی از سیاسیون بر این عقیده بودند که «جنگ، جنگ تا پیروزی» و باید آن پیروزی را دست‌مایه یک معادله خوب قرار دهیم اما وقتی در این زمینه ناکام ماندند و در جبهه‌های نبرد شکست می‌خوردیم، سرانجام گفتند که دیگر نمی‌توان این راه را ادامه داد پس به سمت این برویم که جنگ را به هر قیمتی تمام کنیم.

وقایع سیاست بین‌الملل در زمان کنونی همچون سال‌های پایانی جنگ است
صفار هرندی وقایع سیاسی کنونی بین‌الملل را همچون وقایع سال‌های پایانی جنگ دانست و گفت: در روزهای گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا از مذاکره با ایران بدون هیچ پیش‌شرطی سخن گفت و عده‌ای از موضع ساده‌ لوحانه و عده‌ای هم با شیطنت این موضوع را دست گرفتند که نباید تعلل کرد و باید مذاکره کرد.

البته وزیر امور خارجه با صحبت‌هایی، این پیشنهاد را زایل کرد و چندین پیش‌شرط گذاشت.وی متذکر شد کوتاه آمدن در قبال دشمنی که خودش را موضع تسلط می‌بیند، بزرگ‌ترین اشتباه است. در سال پایانی جنگ زمانی که صدام خودش را در موضع تسلط دید، با پذیرش قطعنامه توسط ایران، جنگ را تمام نکرد و ادامه داد.

امروز هم اگر دلیل اینکه تحریم‌ها آزاردهنده بوده و وضعیت ما را بر هم زده است بعضی‌ها وضعیت کنونی را با هرج‌ومرج آخر جنگ تشبیه می‌کنند و می‌گویند چاره‌ای نیست که به نوشیدن جام زهری که امام هم به خاطر حفظ کشور این کار را کرد، تن دهید.

صفار هرندی همچنین خاطرنشان کرد ظرفیت به نمایش گذاشته‌شده مردمی، عراق را مجبور به پذیرش شرایط ما کرد و آن‌ها را به پشت مرزهای بین‌المللی عقب راند.

وادادگان خواستار مذاکره با آمریکا هستند
این کارشناس مسائل سیاسی به برخی نگاه‌های سیاسیون در بعد از پذیرش قطعنامه اشاره کرد و گفت: بعد از پایان ظاهری جنگ، عراق در زمان صدام ادعاهایی داشت و بر اروندرود ادعای حاکمیت می‌کرد، این ایستادگی صدام در برخی مسئولان و مقامات کشور چنان تأثیر داشت که برای اینکه جلوی جنگ جدید را بگیریم تن به این خواسته بدهیم و تحلیل‌شان این بود که پشت این خواسته، شوروی قرار دارد و ما این هزینه را بپردازیم و سپس با شوروی مذاکره کنیم که در فلان موضوع جانب ما را بگیرد.

امتیازدهندگان امروز به آمریکا همان امتیاز دهندگان به شوروی دیروزند
محمد صفار هرندی افزود این تحلیل‌ها را آقای ولایتی به امام (ره) منتقل می‌کنند و این مسئله با ابراز ناراحتی و موضع‌گیری ایشان، تمام می‌شود و دیگر این مباحث مطرح نمی‌شود، اما متأسفانه آن جریانی که بر این نظر بود که به شوروی امتیاز دهیم اکنون می‌گویند به آمریکا امتیاز بدهیم زیرا نگاهشان وادادگی است.

صفارهرندی در تحلیل وادادگان اظهار داشت: تحلیل و برآورد غلط به این معنا است که فکر می‌کنند اگر این کار را انجام دهیم می‌توانیم از یک معبر دشواری عبور کنیم درحالی‌که برعکس این کار بزنگاه سقوط در آن معبر است و چون بهایی از جنس منافع ملی است که داده می‌شود این به معنای آغاز جنگ است.

هرندی یادآوری کرد صدام با این تحلیل، به بازرسان سازمان ملل به مدت 10 سال اجازه داد همه نقاط آماد و محل دپوی تسلیحاتش را بازرسی کنند، آن‌ها در این مدت همه دارایی‌های دفاعی صدام را به اسم اینکه این‌ها سلاح‌های کشتار جمعی است، منهدم کردند. وقتی تمام این سلاح‌ها را از بین بردند و عملا قدرت دفاعی عراق صفر شد، به عراق حمله کردند.
وی با رد این مواضع که اکنون دوره موشک و مذاکره نیست گفت: این ادعایی بیش نیست زیرا این حرف‌ها دروغ است.

ایستادگی و مقاومت؛ بر هم زننده معاملات آمریکا
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه ایستادگی و مقاومت معاملات آمریکا را بر هم می‌زند، گفت: باوجوداینکه آمریکا بارها در سوریه ما را تهدید کرده بود ولی ما همچنان بر روی راهبرد خود ایستادگی کردیم و همین باعث شد راهبرد آمریکا رنگ ببازد و سیر سقوط دومینو وار مراکز وابسته به آمریکا هم جاری شد، هرچند که ما در این میان، هزینه‌ هایی هم دادیم که شهید حججی و نزدیک به 80 نفری که در آن منطقه به شهادت رسیدند بخشی از آن بها بودند که ما برای برهم زدن راهبرد آمریکا هزینه کردیم.

صف‌آرایی دو نگاه در کشور؛ تداوم تفکر انقلابی یا انقلاب در موزه
محمد حسین صفارهرندی گفت: در این کشور دو نوع نگاه مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند؛ یک نگاه می‌گوید تفکر انقلابی، یعنی همان مسئله‌ای که در اول انقلاب بود امروز هم باید در جان کشور و نظام و در میان ملت جاری باشد تا ما بتوانیم از هویت ایرانی و اسلامی و از نظام و ملت دفاع کنیم.

صفار هرندی به جریان دوم اشاره کرد و گفت: جریان دوم بر این نظر است که انقلاب یک پدیده تاریخی بود و دوره‌اش دوره همان سال‌های اول دهه 60 است و اواخر 60 تمام می‌شود و باید بعد از آن باید به سراغ اندیشه دیگری بروید که انطباق با شرایط جهان داشته باشد و مستحیل در شرایط جهانی شود.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متذکر شد: جریان دوم، افرادی هستند که بسیاری از آن‌ها از تندترین نظریه‌پردازان جریان انقلابی بودند که در دهه 60 گریبان افراد را به جرم اینکه شماها آدم‌های سست‌عنصر، محافظه‌کار و تسلیم طلبی هستید می گرفتند.

محمد حسین صفار هرندی تصریح کرد اکنون این جریان نظریه‌پرداز به بن‌بست رسیده، تفکر انقلابی را مطرح می‌کنند و حتی برخی از این هم عبور کرده‌اند و می‌گویند انقلاب اشتباه بود زیرا انقلاب سبب می‌شود واقعیات جهان دیده نشود و برخی خسارات ناشی از این است. تفکر انقلابی ایدئولوژیک است و ایدئولوژی با واقعیات تطابق ندارند.

وی خطاب به پژوهشگران و مدیران مرکز اسناد، متذکر شد: محصول نهایی کار شما باید در جهت یکی از این دو نظریه باشد؛ البته این مرکز تاریخ جنگ را برای این بازگو می‌کند تا بگوید دلیل پیشرفت‌های ما این بود که ما بر سر موضع حقی که به آن رسیده بودیم، ایستادیم .

انتظار روی کار آمدن دمکرات‌ها؛ گزاره‌های ساده‌لوحانه‌
صفارهرندی دراادمه این نشست با اشاره به برجام گفت: متأسفانه برخی منتظر هستند تا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دمکرات‌ها بر سر کار بیایند درحالی‌که باید از دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری خواهان ترسید چراکه بعضی از جنگ‌های معروف در جهان همچون جنگ ویتنام در زمان دموکرات‌ها شروع‌شده و در زمان جمهوری خواهان تمام‌شده است.

وی ابراز داشت: این از گزاره‌های ساده‌لوحانه‌ای است که به افکار عمومی تحمیل می‌شودو باید لااقل در میان نخبگان از آن احتراز کنیم.
صفار هرندی بابیان اینکه تردیدی نیست که ما مشکلات ساختاری را از اول انقلاب تاکنون داشته‌ایم اظهار داشت: یکی از این مشکلات در نوع چینش کابینه است، دولت؛ دولتی که با رأی زیاد مردم، رئیس‌جمهور بر سرکار می‌آید و این پشتوانه قدرتمندی است و نمی‌توان این فرد را به اسم ناکارآمدی برکنار کنید چون این فرد با حمایت توده‌ای مردمی تکیه می‌دهد و خودش را پشت این حمایت‌ها پنهان می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین با تأکید بر اینکه باید رئیس دولت داشته باشید و نه رئیس ملت، تصریح کرد: وقتی در جامعه رهبری دارید یعنی تکلیف رئیس ملت را معلوم کرده‌اید. در بازنگری قانون اساسی با این نگاه که دولت قدرتمند باشد، نخست‌وزیر را حذف و رئیس‌جمهور را به جایش نشاندند و گفتند با قدرت بیشتر دولت را اداره کند.

محمد حسین صفار هرندی ولی جلوه‌های برجسته روسای جمهوری شما ادای رئیس ملت درآوردن است و به آن رأیشان تکیه می‌کنند و آن وقت میدان‌داری آن گونه می‌کنند.

حذف نخست‌وزیر؛ بزرگ‌ترین اشتباه ساختاری در بازنگری قانون اساسی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بزرگ‌ترین اشتباه ساختاری در بازنگری قانون اساسی را حذف نخست‌وزیر دانست و گفت: ما باید نخست‌وزیر را نگه می‌داشتیم ما رئیس دولت نیاز داریم. ما به دولتی احتیاجی داریم که دائم در قبال عملکردهای خودش پاسخگو باشد نه اینکه تا شبهه سؤال از رئیس‌جمهور مطرح می‌شود عده‌ای سؤال از رئیس‌جمهور را تقبیح می‌دانند درحالی‌که این راحت‌ترین کار است ولی چون رئیس‌جمهور رئیس ملت خودش را می‌خواهد جا بزند، این کار برای سؤال‌کنندگان عواقب دارد.

محمد حسین صفار هرندی متذکر شد: نقش اصلی در مشکلات امروز  مشکل کارگزار و مدیریت کننده است. ما تشتت مدیریتی داریم به خصوص در دستگاه‌های اجرایی و در دستگاه‌های اجرایی چندین نگاه در مورد مسائل کشور وجود دارد.

صفارهرندی در ابتدای این نشست هم با اشاره به فعالیت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، در خصوص راویان گفت: راویان در دوران جنگ دستگاه ضبط‌ صوت در دست در کنار فرماندهان قرار می‌گرفتند و گاهی  باوجود اینکه رانده می‌شدند اما با اصرار در صحنه نبرد می‌ماندند تا از بسیاری از وقایع و رخدادهایی که باید ثبت شود، غافل نمانند.

هرندی درپایان فعالان در این عرصه را تابعین راویان زمان جنگ برشمرد و گفت: نیروهای این مرکز در حفظ و نگهداری و پروردن و به مرحله ظهور و بروز رساندن آن اسناد و نوشته‌ها و نوارهای ضبط‌ شده تلاش می‌کنند و  در دوره تصدی سردار نائینی که مرد عمل است حتماً  رونق چندباره را در کارها و مخصوصا توزیع یافته‌های انباشته‌شده که دریایی است و ما فقط از گوشه‌هایی از آن سیراب می‌شویم می بینیم و امدواریم ایشان  اهتمام بیشتری داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م ج
Iran, Islamic Republic of
...
United States
ما نظام جمهوری اسلامی را دوست داریم تنها راه چاره این است که علما در خیابانها حاضر شوند و ملت پشت سر آنها حرکت کنند و مسولین را وادار کنند تا اصلاحات اساسی در قوانین انجام شود تا بساط رانت خواری و اختلاس گری ...جمع شود
Iran, Islamic Republic of
امامان جمعه صف اول باید باشند
Iran, Islamic Republic of
...
Germany
البته اصلاحات اسلامی نه اصلاحات آمریکایی
Iran, Islamic Republic of
اگه دوستش داری ... آخه چه چیز اینا دوست داشتنیه؟
Iran, Islamic Republic of
گور باباي اينا ما نظاممونو دوست داريم اينايي كه تونظام نفوذ كردند از منافقين بد ترند كه اينگونه محيط رو برا زد و بند و فساد آماده ميكنند و بعد مسير رو براي آمريكا هموار مي كنند.
ولی
Iran, Islamic Republic of
امام بعدازجمله جام زهر فرمودند من ابروی خود را با خدا معامله کردم وقطعنامه را پذیرفتم .وهمه دستاوردها ی پایان جنگ از معامله امام با خداست؟!ما بعد از امام چند بار با خدا معامله کردیم؟
اقای ضرغامی بفرمایند دولت انگلیس ,اسراییل ؛عراق وپاکستان بهتر از دولت ایران امریکا,فرانسه یا ترکیه موجود است؟در کشورهای نخست وزیری چه کشمکش هایی برای نصب وعزل نخست وزیر وجود دارد؟
Iran, Islamic Republic of
ضرغامي كجا بود؟
اشتباه مي زني!
Iran, Islamic Republic of
حذف نخست وزیر‌ به خواست و‌ لابی هاشمی بود تا وقتی خودش رییس جمهور شد کسی موی دماغش نشود
متاسفانه تصمیم خسارت باری بود که تا الان تاوانش را میدهیم
و حتی مجلس رییس دولت را برای توضیح نمیتواند احضار کند چه رسد به عزل
اما اگر مانند قبل بود مانند سایر کشورها الان نخست وزیر صد دفعه عزل میشود
لعنت بر شیطان / مرگ بر آمریکا
Netherlands
ان شاءلله یکبار برای همیشه.
مجروحی داریم با قطع تنفس و شکستکی استخوان ، اولیت شکستگی نیست.بی توجهی به افکار و شرایط امت بحدی رسیده که اعتراض زیاد است اما زمان این اعتراضات بسیار خطرناک.
نخست وزیر هم در سال هشتاد و هشت دیدید که چه فتنه ای بر پا کرد و بعد از فروکش کردن در حال رشد مجدد است. یعنی اینکه کار خوب هم با روش غلط نتیجه ندارد ....
Iran, Islamic Republic of
اقای صفار هرندی جز و ان دسته از افرادیست که مداکره کردن با امربکا را خیانت می داند. درحالیکه اگر بخودتان اعتماد بنفس داشته باشید و منافع ملی را روی میز بگدارید نه تنها مداکره بد نیست بلکه بسیار هم مفید است.
ایا زیر بار تحریمها و فشارهای بین المللی برویم انقلابی هستیم و اگر در پای میز مداکره منافع ملی خود را حفط کنیم میشویم واداده و خاین؟
ترامپ الان دارد به اروپا می گوید من درخواست مداکره بدون شرط کردم و ایرانیها نپدیرفتند ما اگر به منافعمان فکر کنیم باید این حربه را از او بگیریم.
مداکره کردن نه تنها بد یست بلکه بسیار هم مفید است. مداکره کنیم تا به منافعمان برسیم. ترامپ ادم معامله گر است و تا بحال ایران را به جنگ تهدید نکرده است. از مداکره نترسید.
United States
چیزی که هیچگاه مورد نظر مسئولان نبوده منافع ملی مردم بوده است
Iran, Islamic Republic of
بابا ول کنید
6 سال مذاکره کردید بسه
یه کم به داخل نگاه کنید
Germany
ترامپ همین دو هفته پیش تهدید به جنگ کرد
Iran, Islamic Republic of
شما قبل از هركاري بايستي مسائل داخلي رو حل كني. مذاكره در شرايطي ممكن هست مفيد باشه كه اعتبار و اقتدارلازم و حداقلي را داشته باشي والا به كسي صرفا به خاطر مذاكره امتياز نمي دهند....
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
اعتماد به نفس داریم
ولی نمی خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم
چون عقل هم داریم
اعتماد به نفس بدون عقل خطرناک است و انسان را به ورطه نابودی می کشاند
Iran, Islamic Republic of
برای نجات کشور باید پست نخست وزیری احیا شود
سید
Iran, Islamic Republic of
...
United States
...
Iran, Islamic Republic of
کاش بجای پست نخست وزیری پست ریاست جمهوری حذف می شد .
یقیناً این همه تنش نمی داشتیم .
مطمئناً با افزایش اختیارات رهبری کشوری مقتدر تر خواهیم داشت .
Iran, Islamic Republic of
افزایش چی دقیقا؟
حامد
Iran, Islamic Republic of
اقای هرندی ایا شما پسری دارید با سن 35 با مدرک دکتری ریاضی بیکار و حق الزحمه بگیر در دانشگاه ازاد و پیام 24 ساعت تدریس ساعتی 80000 ریال افای هرندی ایا شما دختری با سن 30 دم بخت دارید تحصیلکرده با مدرک کارشناسی ارشد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف اما پدری با حقوق 15 میلیون بازنشستگی جهازیه در مدت سه ماه سه برابر شده . اگر شما وجدان داشته باشید فقط یک روز سری به بیمارستان های دولتی بزنید .امار سرطانی ها سکته قلبی ها سکته مغزی ها و .........
Iran, Islamic Republic of
البته ایشون از این درد ملت غافل نیست ولی واقعا منهم نمی دانم با دولت چکار کنم
Iran, Islamic Republic of
منظورتون اینه اگه با آمریکا مذاکره کنیم برای دخترتون شوهر پیدا میشه یا جهاز از آمریکا واسش میارن؟
Iran, Islamic Republic of
خدا از شما و اون جریان انحرافی که باعث شد اینقدر فتنه ها در این کشور ایجاد شود نگذرد ما که نمی گذریم.
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی منفی دادم
آدمیزاد
Colombia
مشکل آقای هرندی در اینست که گفتگو را با امتیاز دادن یکی میداند ، ...
عبدالمهدی
Iran, Islamic Republic of
بدلیل تجربه ی برجامه که این برداشت رو دارن و داریم . ما هم همینطور فکر می کنیم ، اگر قرار به مذاکره باشه کی مذکره می کنه ؟ ظریف و دوستان ، نتیجه جی می شه ؟ امتیازت نقد فراوان برای امریکا و قولهای توخالی و تقریبا هیچ! برای ایران و ایرانی
این تجربه برجامه که ما رو به این برداشت رسونده
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
من نمی فهم "مذاکره بدون هیچ پیش شرطی" یعنی چه!!! مگه میشه مذاکره کرد بر سر هیچ!؟ توی مذاکره باید یه چیزی بدی تا یه چیزی بگیری!! اصلا مذاکره بر سر همینه یه چیزی بدی یه چیزی بگیری!؟ وقتی می گند بدون قید و شرط و پیش شرط، این دیگه مذاکره نیست!! گپ و گفت دوستانس!!؟؟ حالا این وسط اصلاح طلبان مخوف و انحرافی چرا اینقدر اصرار بر مذاکره دارند خیلی جالبه!!! و جالبتر اینه که توی اون مذاکره برجام که آقایون دولتمرد ما براش قداست بالایی قائل بودند و به قول خودشون خیلی چفت و بست داره، مو لای درزش نمی ره، اینقدر افتضاح شد که ترامپ به راحتی زد زیر شو دولت ما تا الان هیچ کاری نتونسته انجام بده!!! چه برسه به این مذاکره بدون پیش شرطشون!!!!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
حامد جان عزیز سلام
در جریان برجام و مذاکرات برجام و کمی قبل از اون یه نامه ای از یک دختر دانشجو با مدرک کارشناسی ارشد رو آقایون دولتمرد ما و رسانه‌های اصلاح طلب مطرح کرده بودند که اون دختر خانم گلایه کرده که چرا داریم برای هسته ای و هسته‌ای شدن اینقدر زحمات به جون می خریم در حالیکه جوانان مسکن ندارند،
بکارند، تورم بر اونها فشار میاره و دهها درد دیگر!!!؛ اینقدر نامه اون دختر خانم رو آب و تاب دادند که دل هر آزاده ای را می لرزاند، اما غافل از اینکه نامه دست مایه ای شد برای و دولت مثل خیلی از وعده های که داد و عمل نکرد برجام را بزرگ کرد در حالیکه دنیا می دونست هسته‌ای در ایران فقط و فقط جنبه علمی و صنعتی داره، اما الان به یمن دولتمردان ما، نه هسته ای داریم و نه تحریم ها برداشته شد، در حالیکه اون مذاکرات خیلی هم قانون مدارانه بسته شده بود،، ولی دیدیم که چه بر سر برجام اومد و روحانی که یک روز میگفت بریم با کدخدا ببندیم،!! الان میگه مگر کشورها دیوانه اند با آمریکا مذاکره کنند!!!!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
خدمت همه دوستان خوانند جهان نیوز عرض کنم برای شناخت هر چه بهتر آمریکا و سیاستمداران آمریکا سه کتاب معرفی می کنم.
1- تحولات جهانی در اندیشه امپراتوری قرن جدید؛ نوشته محمد کاظم
2- روزی که جهان دگرگون شد؛ نوشته محمود طلوعی
3- تاریخ ناگفته و پنهان آمریکا؛ نوشته نصیر صاحب خلق
Iran, Islamic Republic of
چه صاحب نظراني!!؟
خدايي همين كتابهاي آب دوغ خياري رو ميخونيد وضعتون اينه و قدرت تحليل نداريد :))
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
...
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
...
Sweden
...
کاربر محترم . با تشکر ضمن اینکه با بسیاری از مطالب شما همراه هستیم لاکن بدلیل ولانی بودن و بیان برخی موارد مطروحه امکان انتشار ندارد خواهشمند است خلاصه نویسی کرده و ارسال داریدو جهان نیوز
Sweden
با سلام. اگر با نظرات موافقید و نتیجه کار را در همان چیزی میبینید که حقیر میبیند خوب بسم الله خودتان بعنوان رسانه در طرح مسئله پیشقدم بشوید. با تشکر
Iran, Islamic Republic of
این امتیاز دادن به شوروی و امریکا و روسیه طی این سالها فقط باعث تداوم بقای یک عده شده و برای مردم جز نکبت و بدبختی چیزیرنداشته
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگر وجود همزمان دو پست ریاست جمهوری و نخست وزیر درست یا نادرسته بهتره موضوع باز بشه و محاسن و معایبش سنجیده بشه. اینطوری که یک نظریه ای بدون پرداخت مطرح بشه درست نیست
Sweden
سلام دوست عزیز. فکر کنم الان دیگه بحث اینه که فقط انتخابات مجلس داشته باشیم و ریاست جمهوری حذف بشه. البته سیستم پارلمانی و نخست وزیری هم معایبی دارد که با بحث و مشورت طولانی میتوان معایب آنرا کمتر کرد که نظام کارآمدتر و شفاف تر بشود.
عباس
Iran, Islamic Republic of
هر روز یک تز، بابا برید با خودتون تکلیفتون رو مشخص کنید
Iran, Islamic Republic of
یکی از موافقان اصلی حذف پست نخست وزیری خود آقا بودند. ایشون اعتقاد داشتند وقتی مردم به رییس جمهور رای میدهند، این رییس جمهور نباید پست فرمایشی باشد.
Sweden
آقا سال ۹۰ فرمودند میتوان در آینده اگر شرایط ایجاب کند سیستم را تغییر داد. سال ۶۸ آقای رفسنجانی پایه کار سیستم ریاستی بود و بعد از ۸ سال میخواستند ریاست جمهوری او را مادام العمر بکنند.
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم پایه گذار سیستم ریاستی چه کسی بود ، اما تا جایی که حافظه ام یاری می کند، امام دستور کاری را برای هیئت بازنگری قانون اساسی مشخص کرده بودند که ایجاد تمرکز در مدیریت کشور از جمله آن بود . رییس هیئت بازنگری هم حضرت آیت الله خامنه ای - رییس جمهور وقت- بودند .
این هم که حضرت آقا - با لحاظ پیشینه طرح بحث(!) - در پاسخ یک سئوال دانشجویی راه را برای تغییر سیستم از ریاستی به پارلمانی -البته برای آینده دور(!) - باز گذاشتند، معنایش لزوما آن نیست که اصلاحات ساختاری سال 68 اشتباه استراتژیک بوده .
بله الان این سیستم ریاستی با منافع خیلی ها سازگار نیست!
Sweden
مثلا چرا سیستم ریاستی در تضاد با منافع بنده منتقد این سیستم باید داشته باشه؟
Iran, Islamic Republic of
...
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
...