پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

واکنش ترکیه به اعمال تحریم‌های آمریکا

پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 631258
وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم علیه دو وزیر ترک اعلام کرد: این تصمیم با اصل روابط ترکیه با آمریکا در تضاد است.
واکنش ترکیه به اعمال تحریم‌های آمریکا
به گزارش جهان نيوز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به ادامه بازداشت کشیش آمریکایی، تهدیدهای خود را علیه ترکیه عملی کرد. به طوری که «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا، «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را به خاطر رد درخواست آزادی کشیش «اندرو برانسون» و نقش آن‌ها در بازداشت وی در سال 2016، تحریم می‌کند و دارایی‌ آن‌ها طبق اختیارات دستگاه قضایی آمریکا بلوکه خواهد شد.

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم علیه دو وزیر ترک، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: به تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تحریم دو وزیر کشورمان به شدت اعتراض می‌کنیم.
در این بیانیه آمده است: تصمیم مذکور علیه دو وزیر محترم کشورمان نه با اصول دولتی انطباق دارد و نه قابل تشریح با مفاهیم حقوقی و عدالت است، بلکه ماهیت مداخله‌جویانه در سیستم قضایی ترکیه دارد. این تصمیم با اصل روابط ترکیه با آمریکا در تضاد است و بدون شک آسیب بسیاری به تلاش‌های سازنده در راستای حل مشکلات میان دو کشور وارد خواهد کرد. دولت ایالات‌متحده آمریکا را به انصراف از این تصمیم فرا می‌خوانیم. به این موضع تهاجمی که هیچ مشکلی را نیز حل نخواهد کرد، بدون اتلاف وقت پاسخ متقابل خواهیم داد.

«عبدالحمید گل» وزیر دادگستری ترکیه در واکنش به تصمیم آمریکا برای تحریم وی، در پیامی توییتری اعلام کرد: در آمریکا و دیگر کشورها، به‌جز ترکیه نه درختی کاشته و نه یک کروش (یکصدم لیر) پول دارم. آرزویی جز زندگی در ترکیه و مرگ در اینجا ندارم. اگر قسمت شود روزی در زادگاهم غازی‌عنتب یک باغ کوچک زیتون را خواهم خرید.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به تصمیم آمریکا برای تحریم وزرای کشور و دادگستری ترکیه طی مطلبی در توییتر خود تأکید کرد: این اقدام آمریکا بی‌پاسخ نخواهد ماند. تا زمانی که آمریکا نپذیرفته است که نمی‌تواند با این شیوه به خواسته‌های غیرحقوقی خود دست یابد، قادر به حل اختلافات نخواهیم بود.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ملی ترکیه نیز در واکنش به اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در توییتر خود نوشت: اقدام آمریکا در تحریم دو وزیر کشورمان در راستای ایجاد مانع در راه مقدسی است که ترکیه آغاز کرده است. ترکیه به راه خود با رهبری رجب طیب اردوغان ادامه خواهد داد و هیچ کسی از جمله آمریکا توان توقف ترکیه را نخواهد داشت. وزیران دادگستری و کشور ترکیه که هیچ، اقدام علیه حتی یک برگ از درخت در مرز ما، اقدام علیه تمام جمهوری ترکیه است. ما این را نمی‌پذیریم و ترسی نداریم. تاریخ بزرگترین شاهد این ادعاست.

گفتنی است، «آندرو برانسون» کشیش آمریکایی از 9 دسامبر سال 2016 به اتهام جاسوسی و همکاری با گروه‌های تروریستی فتح‌الله گولن و پ.ک.ک در پوشش انجام فعالیت‌های دینی در بازداشت به سر می‌برد که دادگاهی در ازمیر ترکیه در هفته گذشته حکم بازداشت برانسون را با توجه به وضعیت جسمانی وی به حبس خانگی تبدیل کرد.
پس از انتقال برانسون از زندان به حبس خانگی، در حالی که مقامات آمریکایی انتظار آزادی وی را داشتند، دونالد ترامپ و مایک پنس معاون وی واکنش نشان داده و ترکیه را به اعمال تحریم‌های اقتصادی تهدید کردند.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *