جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
پژوهشگران موسسه فناوری جورجیا:

کم‌آبی بدن روی عملکرد ذهن تاثیر می‌گذارد

پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 631198
یک مطالعه جدید از موسسه فناوری "جورجیا" نشان داد که کم‌آبی بدن بر عملکرد ذهنی تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود افراد برای تمرکز با سختی مواجه و یا در هماهنگی حرکات خود دچار مشکل شوند.
کم‌آبی بدن روی عملکرد ذهن تاثیر می‌گذارد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، طبق یک مطالعه جدید از موسسه فناوری جورجیا در آتلانتای آمریکا، کم‌آبی بدن ظاهرا نه تنها بر سلامت فیزیکی افراد تأثیر می‌گذارد، بلکه عملکرد ذهنی آنها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.روزانه باید چه مقدار آب نوشید؟ پاسخ به این سوال به سادگی گفتن 8 لیوان نیست. کمبود آب بدن خطرناک است، در حالی که نوشیدن بیش از حد آن نیز ممکن است منجر به مشکلاتی شود.

با این وجود براساس مطالعه جدید، افرادی که دچار اختلال در تمرکز می‌شوند، می‌توانند نوشیدن آب را امتحان کنند، زیرا ممکن است مشکل از کم‌آبی بدن باشد که باعث بروز اختلالات ذهنی در آنها شده است.با توجه به یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله پزشکی و علم در ورزش‌ها و تمرینات(Medicine & Science in Sports & Exercise)، کمبود آب باعث کاهش عملکرد شناختی، به ویژه در کارهایی که مستلزم توجه، حضور ذهن و هماهنگی حرکتی است، می‌شود.

محققان ادعا می‌کنند پس از بررسی داده‌های چندین مقاله پژوهشی در مورد کم‌آبی و تاثیر آن بر توانایی شناختی دریافته‌اند که این فعالیت‌ها وقتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند که کمبود آب بدن از دو درصد تجاوز کند."میندی میلارد-استفورد"، مدیر آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی موسسه فناوری جورجیا گفت: ما متوجه شدیم زمانیکه افراد دچار کم‌آبی می‌شوند، کارهای خود را که نیاز به پردازش پیچیده دارند یا کارهایی که نیاز به توجه زیادی دارند، به خوبی همیشه انجام نمی‌دهند.

همانطور که در آزمایشات، افرادی که آب بدنشان بیش از یک حد کم می‌شد، به طور فزاینده‌ای در کارهای نیازمند توجه که غیر تکراری بود، مانند فشار دادن یک دکمه در الگوهای مختلف به مدت چندین دقیقه، دچار اشتباه می‌شدند.
موارد واقعی و روزمره این فعالیت‌ها عبارتند از تمرکز در جلسات طولانی، رانندگی و یا انجام کار یکنواخت در یک کارخانه.
محققان ابراز نگرانی کرده‌اند که از دست دادن آب بدن به دلیل تعریق زیاد، ممکن است به وقوع حوادث غیرمترقبه در محیط‌های خطرناک مانند کارخانه ماشین‌آلات سنگین منجر شود.

برای افراد که سایز متوسطی دارند، 2 درصد کم شدن آب بدن، موجب اختلال در عملکرد ذهنی آنها می‌شود که تقریبا معادل یک لیتر عرق کردن است. این ممکن است تعرق زیادی به نظر بیاید، اما در واقع خیلی زودتر از چیزی که اکثرمان فکر می‌کنیم، اتفاق می‌افتد.

"دان کاسا" پروفسور دانشگاه کانکتیکات گفت: اکثر مردم متوجه میزان تعرق خود در گرما نمی‌شوند. از دست دادن یک لیتر از آب بدن مثلا با 30 دقیقه دویدن حاصل می‌شود.این بدان معناست که نوشیدن آب به طور مرتب برای افرادی که خواهان عملکرد جسمی و روانی متناسب هستند، به ویژه در روزهای گرم که خارج از خانه هستند، ضروری است.
آشامیدن آب ممکن است بیشترین تاثیر را برای بهبود توانایی ذهنی نداشته باشد، اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که یکی از راه‌های قابل اتکا به دلیل کم‌آبی بدن است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *