جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۴

امیری: طرح سوال از رئیس‌جمهور غیرقانونی است!

چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 631073
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: سوال از رئیس‌جمهور خلاف قانون اساسی و خلاف قانون آیین نامه داخلی است.
امیری: طرح سوال از رئیس‌جمهور غیرقانونی است!
به گزارش جهان نيوز، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پایان جلیه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره سوال از رئیس‌جمهور که امروز در صحن مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، عنوان کرد: مردم عزیز و شریف ایران عنایت دارند که سوال از رییس‌جمهور ابتدا در سال گذشته مطرح شد. نمایندگان رییس‌جمهور تعیین شدند و در جلسه کمیسیون مربوطه پاسخ دادند.

وی افزود: در فاصله کوتاهی سوال دوم مطرح شد مجددا نمایندگان رییس‌جمهور در کمیسیون حاضر شدند و به نمایندگان پاسخ دادند، آنها هم قانع شدند.

امیری یادآور شد: سوال اول و دوم از حد نصاب قانونی افتاد. در فاصله کوتاه‌تر سوال سوم از رییس‌جمهور مطرح شد و مجددا نمایندگان رییس‌جمهور در کمیسیون حضور پیدا کردند و تعدادی از نمایندگان قانع شدند و سوال سوم هم از حد نصاب خارج شد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: سوال چهارم را آقایان مطرح کردند، نمایندگان آقای رییس‌جمهور در جلسه کمیسیون اقتصادی حضور پیدا کردند و توضیح دادند. با توضیح نمایندگان سوال چهارم هم از حد نصاب قانونی افتاد. متاسفانه سوال کننده‌های محترم رفتند تعدادی امضا جمع کردند چون از نظر آیین‌نامه داخلی مجلس نمی‌شد سوال کننده‌ها مجددا امضا الحاق کنند و مجلس قبول نکرد.

وی ادامه داد: متاسفانه تعدادی از آقایان سوال‌کننده رفتند با تعدادی از کسانی که از سوالشان منصرف شده بودند و قانع شده بودند، صحبت کردند و آنها را وادار کردند که از انصرافشان، انصراف دهند. سوال حق مجلس است. تحقیق و تفحص حق مجلس است. استیضاح حق مجلس است. قانون اساسی این حق را به مجلس شورای اسلامی داده اما باید از این حق قانونی استفاده کرد. آنچه که اتفاق افتاد کاملا خلاف اصول مسلم حقوقی است،‌ و سوال از رئیس‌جمهور خلاف قانون اساسی و خلاف قانون آیین نامه داخلی است. هر حقوقدان یا هر حقوق‌خوانی هم در این کشور می‌داند که انکار بعد از اقرار مسموع نیست.

امیری با اشاره به اینکه کسی که آمد از سوالش انصراف داد مجددا انصراف از انصراف در هیچ جای قانون پیش بینی نشده است، گفت: مجلس براساس قانون آیین نامه داخلی اداره می‌شود. آیین دارد و به همان شکلی که ما در حقوق خصوصی می‌گوییم اصل بر اهلیت است در حقوق عمومی می‌گوییم اصل بر عدم صلاحیت است، در هیج جای قانون و آیین نامه داخلی مجلس انصراف از انصراف پیش بینی نشده است و متاسفانه این عمل کاملا خلاف قانون اتفاق افتاده است.

وی گفت: از کلیه ظرفیت‌های قانونی باید استفاده کنیم و کشور باید براساس قانون اداره شود. کشور براساس قانون اساسی باید اداره شود. آقای رییس‌جمهور سوال،‌ استیضاح، تحقیق و تفحص و اعضای دولت به همین نحو حق مجلس می‌دانند اما باید از این حق به شکل قانونی استفاده شود.

امیری با اشاره به اینکه برای آنچه که اتفاق افتاده بنده حاضرم در تلویزیون مناظره کنم، گفت: طرح سوال‌های متعدد از آقای رییس‌جمهور جز هدف سیاسی به دنبال اینکه مشکل مردم و مملکت را حل کند، نیست. سوال‌هایی که از آقای رییس جمهور مطرح شده تکراری است و در صلاحیت وزارت‌خانه‌ها است. قانون عادی و قانون اساسی وظایف رییس‌جمهور را مشخص کرده است. سوال‌هایی که مطرح شده در چهارچوب وظایف رییس‌جمهور نیست. در صلاحیت دستگاه‌های دیگر است که در این خصوص حاضرم من در هرجایی که نماینده‌های سوال‌کننده بخواهند مناظره انجام دهم.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در خصوص اعلام وصول استیضاح وزیر تعاون گفت: در تماسی که با مجلس گرفتم همکاران من گفتند که سوال آقای ربیعی اعلام وصول شده که قاعدتا این استیضاح باید در کمیسیون تخصصی مربوطه مطرح شود و پس از آن اگر قانع نشدند به صحن بیاید مطرح شود که متاسفانه شنیدم این سوال هم اعلام وصول شده که بعدا در این خصوص هم صحبت می‌کنم.

منبع: ایلنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیرعباس
Iran, Islamic Republic of
به لحاظ حقوقی صرف یک پرس شام بدون مخلفات حداقل ده هزارتومان است نه برگه انصراف از سوال از رییسجمهورکه بحث هزاران میلیاردتومان است
جناب امیری به لحاظ حقوقی نماینده مجلس میتواند
ازشخص رییس جمهورسوال کنداصل ۸۸ قانون اساسی اما ماهیت سوال رامشخص نکرده اماچون رییس دولت است فرقینمیکندحول خودایشان یامعاونان یاوزرای ایشان باشددرثانی نمایندگان دولت درمجلس حاضرشده
وقولهایی داده اندکه عملی نشده ووضعیت اقتصادی کشور
روزبه روزاسفبارترشده است انتظارواقعی نه سیاسی این
است رییس جمهورمحترم درمجلس حاضرشده وواقعیهای
زندگی مردم رالااقل اززبان نمایندگانشان بشنوندوتصمیمات
مبتنی برگره گشایی رااتخاذنمایند
Iran, Islamic Republic of
الان امیری از چی ناراحته ؟
برای اینکه رئیس جمهور که بالاترین مقام اجرایی کشور است بیاد و جواب بده که چه کرده که پدر مردم داره در میاد الان آقای امیری ناراحته؟
اصلا آقای امیری همه چیز گل و بلبله و قیمت دلار و سکه هم تقصیر دولت قبل است ، این راضیت میکنه؟
United States
جل الخالق روزهای بسیار سختی برمردم رفت ،هستی ونیستی شان برباد رفت -بعد از یک دوره سکوت بسیار معنی دار آقا زبان باز کرده ودرمقابل نمایندگان ایستادگی میکند اقاجان شما دربرابر مدرسهای زمان ایستاده اید .
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
مسئول به لحاظ لغوی یعنی کسی که بواسطه ی قبول کار ی مورد سوال واقع می شود ...آقای امیری با شعور مردم بازی نکنید ...این شما هستید که حرفهایتان غیر قانونی است. نمایندگان مردم حق دارند در مورد وضع بی ریخت امروز اقتصاد کشور رئیس دولت را زیر سوال ببرند.