سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

چامسکی: اسرائیل در انتخابات آمریکا دخالت می‌کند

سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۳
کد مطلب: 630871
دانشمند و نویسنده مطرح آمریکایی روز سه‌شنبه از دخالت‌های رژیم صهیونیستی در انتخابات آمریکا انتقاد کرد.
چامسکی: اسرائیل در انتخابات آمریکا دخالت می‌کند
به گزارش جهان نيوز، «نوام چامسکی»، دانشمند و نویسنده مطرح آمریکایی درباره بحث داغ این روزهای جامعه آمریکا، یعنی دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا اظهارنظر کرده است. 

این زبان‌شناس ۸۹ ساله تمرکز رسانه‌های آمریکایی روی دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ را حاشیه‌ای دانسته و گفته در بسیاری از نقاط دنیا این رویکرد رسانه‌ها، شبیه «جوک» است. او همچنین به تأثیرگذاری رژیم صهیونیستی روی انتخابات آمریکا اشاره کرده است.

«چامسکی» که مولف چندین تحقیق درباره نقش پول‌های جریان‌های صهیونیسم در انتخابات آمریکا است گفت: «اول از همه، اگر شما علاقه‌ای به دخالت خارجی در انتخابات ما دارید، آنچه روس‌ها ممکن است انجام داده باشند به زحمت قابل مقایسه با کاری است که یک کشور دیگر به صورت آشکار و عیان و در پرتو حمایت‌های عظیم انجام می‌دهد.»

آقای چامسکی که با رسانه «دموکراسی ناو»، از رسانه‌های منتقد جریان صهیونیسم گفت‌وگو می‌کرد گفت: «دخالت اسرائیل در انتخابات آمریکا بسیار عظیم‌تر از کاری است که روس‌ها ممکن است انجام داده باشند.»

زبان‌شناس برجسته آمریکایی در ادامه به سفر سال ۲۰۱۵ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن بدون اطلاع رئیس‌جمهور آمریکا برای سخنرانی در کنگره علیه مذاکرات هسته‌ای با ایران اشاره کرد و آن را مصداق دخالت رژیم صهیونیستی در سیاست‌گذاری‌های آمریکا دانست. 

چامسکی گفت: «[دخالت اسرائیل در امور آمریکا] به حدی است که نخست‌وزیر اسرائیل حتی بدون اطلاع‌رسانی به رئیس‌جمهور [آمریکا] به کنگره می‌رود و آنجا سخنرانی می‌کند و در میان تشویق‌های شدید حاضران سیاست‌های رئیس‌جمهور را تضعیف می‌کند-چیزی که سال ۲۰۱۵ بین اوباما و نتانیاهو اتفاق افتاد.»

 اسفندماه سال ۱۳۹۳ نتانیاهو به دعوت «جان بینر»، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به واشنگتن سفر کرد و در یک سخنرانی با حضور نمایندگان هر دو حزب کنگره این کشور بر مخالفتش با مذاکرات هسته‌ای با ایران تأکید کرد.

چامسکی گفت: «آیا پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) بدون اطلاع رئیس‌جمهور برای خطاب قرار دادن نمایندگان هر دو حزب کنگره به اینجا آمد و از آنها  خواست مسیر سیاست خارجی آمریکا را دگرگون کنند؟»

وی تأکید کرد: «این تازه بخش کوچکی از نفوذ عظیم [رژیم صهیونیستی] است. بنابراین، اگر احیاناً علاقه‌مند به دانستن درباره نفوذ خارجی در انتخابات آمریکا هستید، جاهایی هستند که می‌توانید نگاهی به آنها بیندازید.»

نقش لابی‌های رژیم صهیونیستی در سیاست‌های آمریکا یکی از موضوعات جنجالی در این کشور است.

در سال ۲۰۰۷، «جان مرشایمر» و «استفان والت»، دو نظریه‌پرداز مطرح روابط بین‌الملل، در کتابی به نام «لابی‌های اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» این لابی‌ها را عاملی دانسته‌اند که فراتر از مسائل راهبردی و ارزش‌های بنیادین مشترک در شکل‌دهی به سیاست‌های آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی نقش دارند. 

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *