جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تاجیکستان در حمله داعش هم ایران را متهم کرد

سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 630785
وزارت کشور تاجیکستان درحالی حزب نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را در حادثه تروریستی این کشور متهم کرده که داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و گفته مهاجمین، سربازان خلافت اسلامی داعش بوده‌اند.
تاجیکستان در حمله داعش هم ایران را متهم کرد
به گزارش جهان نيوز ، وزارت امور داخلی تاجیکستان صبح امروز طی گزارشی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را به دست داشتن در قتل 4 توریست خارجی در مناطق جنوبی این کشور متهم کرده است. این در حالی است که داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و گفته توریست‌ها را «سربازان خلافت» زیر گرفته‌اند.

البته پیش‌بینی این موضوع برای تحلیل‌گران عجیب و دور از انتظار نبود، چرا که در تحولات اخیر این کشور موردی نبوده که در آن دولت حزب نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را متهمنکرده باشد.
در گزارش این وزارتخانه بدون ارائه هیچ اطلاعاتی و یا اسناد و مدارکی اشاره کرده که رهبری گروه مهاجم حسین عبدالصمداف 4 سال پیش در شهر قم و مازندران ایران آموزش ایدئولوژیک و خرابکاری دیده و در آنجا از طریق شخصی به نام ناصرخوجه عبیداف، با حزب نهضت اسلامی تاجیکستان بیعت کرده است.

در این بیانیه آمده است: «هنگام پرسش سوالاتی از عبدالصمداف، وی تایید کرد که او رهبری گروه جنایتکار مذکور را بر عهده داشته است. از اظهارات وی بر می‌آید نامبرده در سال‌های 2014 تا 2015 برای 4 مرتبه به شهر قم و (استان) مازندران در ایران رفته و آموزش‌های ایدئولوژیک، جنگی- خرابکاری دیده است. او در آنجا با اعضای تشکیلات تروریستی و افراط‌گرایی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، از جمله ناصرخوجه عبیداف دیدار کرده است».

این اتهامات دولت تاجیکستان در حالی است که داعش مسئولیت این حمله را پذیرفته و گفته است که این افراد سربازان خلافت داعش در تاجیکستان بوده‌اند. حال سوال اساسی اینجاست سربازان داعش با تفکرات تکفیری و تروریستی که اصلی‌ترین دشمن خود را ایران و تشیع معرفی می‌کنند، چگونه در قم که مرکز علمی تشیع و از اصلی‌ترین نقاط علمی-فرهنگی مقابله با داعش است آموزش دیده‌اند؟

البته این اتهامات دولت تاجیکستان علیه جمهوری اسلامی ایران تازگی ندارد و پیش از این بارها اظهارات بی‌پایه و اساس اینچنینی را به کشورمان صورت داده است. چندی پیش نیز مستندی سراسر تناقض در خصوص جنگ داخلی تاجیکستان در تلویزیون دولتی این کشور پخش کرده بودند که تلاش داشت ایران را عامل جنگ و ترور در این کشور در دهه 1990 معرفی کند. حال آن که بسیاری از تحلیل‌گران حوزه تاجیکستان و کشورهای کفیل صلح که از نقش ایران در صلح تاجیکستان اطلاع داشتند، این برنامه تلویزیونی را یک طنز سیاسی دانسته‌اند.

بسیاری از تحلیل‌گران تاجیک بر این عقیده‌اند که تحرکات سفارت عربستان سعودی طی ماه‌های اخیر در تاجیکستان موجب شده تا این جریانات رسانه‌ای علیه ایران شکل بگیرد. پیش از این برخی منابع به گفته بودند حمایت‌های مالی و سفرهای حج رایگان سفارت سعودی به خبرنگاران و دیدارهای پیاپی با مقامات عالی‌رتبه تاجیک در تفریحاتی همچون شکار، چنین طرح‌هایی ریخته می‌شود.

منبع: تسنیم

     
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *