جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۲۵
ریشه یابی از دو باور مردمی؛

چرا مردم از لحاظ امنیت نظامی خیال‌شان راحت است؟/ مسئولان با امنیت شغلی و اقتصادی چه کردند؟

پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 630747
مردم در خصوص امنیت جانی در کشورمان خیالشان از همه حیث راحت است اما در حوزه اقتصادی و شغلی چالش‌های وجود دارد.
چرا مردم از لحاظ امنیت نظامی خیال‌شان راحت است؟/ مسئولان با امنیت شغلی و اقتصادی چه کردند؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: امنیت معنای گسترده‌ای دارد و شامل امنیت جانی، روانی، اقتصادی، شغلی و ... می شود اما اصل امنیت یعنی فضایی آرام و با ثبات برای رشد و بالندگی. فضایی که قطعا با مجاهدت نیروهای نظامی و امنیتی ایجاد می شود و پایدار می ماند. دیگر زمینه های امنیت نیز وابستگی شدیدی به نوع کلی آن دارند. مثلا در اقتصاد بیان می شود که «سرمایه ترسو است»؛ یعنی هر جا سرمایه گذار حس کند ضمن اینکه باید سودی از سرمایه گذاری خود حاصل کند، فضا ناامن است و سرمایه اش نیز به خطر می افتد، قطعا آنجا سرمایه گذاری نمی کند.

بنابراین بایستی ضمن تفکیک امینت، به اصل و اساس آن نیز توجه لازم را داشت. اما در ایران مردم خیالشان نسبت به امنیت جانی و فضایی که بتوانند در آن رشد و پیشرفت داشته باشند در وهله اول راحت است. این هم به مدد مجاهدت و ایثار نیروهای نظامی کشورمان حاصل شده است. چندی پیش بود که خبر ناگوار شهادت 11 نیروی کشورمان در درگیری با اشرار و گروه های تروریستی منتشر شد. شهرستان مرزی مریوان در 130 کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده و این استان دارای 220 کیلومتر مرز با کشور عراق است. اما در پایتخت و دیگر شهرهای کشور به مدد این ایستادگی‌ها هیچ خللی از نوع امنیت جانی رخ نداد. حتی از لحاظ روانی نیز مردم احساس ناامنی نکردند و خیالشان از بابت این نوع امنیت راحت بود چراکه هم به نیروهای نظامی خود اطمینان و اعتمام تام دارند و هم از قدرت نظامی کشورمان با خبرند.

اگر مسئولان در این خصوص حرفی بزنند مردم باور می کنند و در مقابل تهدیدات خارجی از جمله تهدیدات اخیر آمریکا مشاهده شد که چطور سردار سلیمانی ایستادگی کرد و این مقابله با شور و شعف مردم همراه بود و برایشان دلنشین. چه اینکه نظامیان در وقایع مختلف اگر وعده ای هم به مردم داده‌اند آنرا عملی کرده‌اند. از جمله این وعده‌ها شکست داعش و حمله موشکی به انتقام حمله تروریستی در داخل کشورمان بود که مقر اصلی فرماندهان داعشی در دیرالزور هدف قرار گرفت.

با این حال قسمت دیگر امنیت یعنی امنیت اقتصادی، شغلی و معیشتی مردم که البته بخش مهمی از زندگی آنان است و آینده و امید به زندگی را تقویت و یا تضعیف می کند در کشور دچار چالش جدی است. در بعد اقتصادی مسئولین متاسفانه آنچنان که وعده داده اند عمل نکرده اند و بی اعتمادی در مردم را در قبال صحبت های مسئولان به وضوح می توان مشاهده کرد. مثال این موارد قولی بود که چندی پیش رئیس جمهور در خصوص قیمت دلار در رسانه ملی به مردم داد. برجام و رفع تحریم ها و ... که سرداران دیپلماسی دادند نیز محقق نشد تا بی‌اعتمادی مردم در این عرصه شدیدتر شود. روش و منش زندگی برخی مسئولان که خود ترویج اشرافیت است به علت منافاتی که با شعارهای انقلاب و باوری که مردم نسبت به مسئولان دارند، بیشتر افکارعمومی را نسبت به مسئولان ناامید می کند.

اما چطور است که در حوزه امنیتی خیال مردم راحت از هر گونه تهدید و ارعاب است اما در بعد اقتصادی کشورمان به طرق مختلف تهدید می شود و مردم در این عرصه به راحتی تهدیدها را باور می کنند؟! اقتصاد ایران گرچه پرتلاطم بوده اما نشان داده پتانسیل‌های لازم برای رشد که نیروی انسانی کارآمد و نخبه و منابع عظیم از جمله این موارد است را دارد. اما مدیریت ضعیف و بی ثبات در این عرصه سبب شده تا ظرفیت‌های اقتصادی کشور نه تنها مغفول بماند بلکه دچار چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی مانند بحران اخیر ارزی شود که بعضا تا فلج کردن بازار و اقتصاد کشور نیز پیش رفته است.

البته در حوزه نظامی نیز این نبوده که همه چیز در اختیار کشور باشد و نظامیان با هیچ شروع کرده اند  اما استفاده از همین پتانسیل‌های بالقوه و به بالفعل کردن آن سبب شده تا امنیت روانی در حوزه نظامی در حالی که ایران در چهارراه جهانی و فضای مغشوش و ملتهب خاورمیانه قرار دارد، حاصل و کشورمان به جزیره ثبات معروف و نامگذاری شود.  

در حوزه اقتصادی هم همین دیدگاه وجود دارد اما متاسفانه نگاه خارجی به توسعه سبب دست کم گرفتن بسیاری از ظرفیت های داخلی شده است. همین دیروز بود که سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور دلایل تأخیر در صدور کارت هوشمند ملی را اعلام کرد و گفت: «متأسفانه بر اثر تحریم‌ها دیگر نمی‌توانیم بدنه کارت را وارد کنیم به همین دلیل اقدامات خود را برای صدور کارت تولید داخل آغاز کرد‌ه‌ایم.»

این مسئله دردی بزرگ را نشان می دهد که چگونه است در چنین زمینه کوچکی مسئولان به توان داخلی هم تکیه نمی کنند؟! بدیهی است که هر چقدر نگاه به تولید داخلی ما نازل باشد، تولید داخلی نیز در همان سطح نازل و پست باقی می ماند. کمک رسانی مسئولان در وهله اول نیز توجه و اطمینان به تولید داخلی است تا سرپا شود. اینکه پول مملکت خرج محصولات خارجی می شود، دقیقا در نقطه مقابل توان مالی و سرمایه گذاری در بخش داخلی را از بین می برد. البته که نشان داده ایم که هر وقت خواستیم توانستیم که کارها را به سرانجام برسانیم که نمونه های این امر را در زمان جنگ تحمیلی به خوبی می توان یادآور شد اما فی الواقع نگاه انقلاب هر چقدر در حوزه نظامی برآورده شد در حوزه اقتصادی ناقص مانده و امروز ضربه هایی که می خوریم در این حوزه است.
 
در همین رابطه، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بازتاب انتظارات افکار عمومی از دولت برای رفع مشکلات اقتصادی طی دلنوشته ای خطاب به حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: حمایت های بی نظیر و گسترده دلسوزان انقلاب در هفته اخیر از جنابعالی، نباید مانع اقدامات انقلابی شما در کنترل قیمت ها و جلوگیری از افزایش سرسام آور قیمت ارز و سکه، در شرایط جنگ اقتصادی با دشمنان بشود.

در ادامه این دلنوشته آمده است: چرا با آن قهر و غضبی که در شما سراغ داریم و در رقابت های انتخاباتی و یا با مخالفین خود بعضا به کار می بردید، با نارسایی ها و سوءمدیریت های بخش اقتصادی دولت برخورد نمی کنید!؟تخاذ تصمیمات مهم در شرایط سخت امروز کشور برای مقابله با فشارهای اقتصادی دشمنان نیازبه عزم و اراده ای انقلابی و قاطعیت در برخورد با کم تحرکی وضعف برخی مدیران دارد تا مردم به مدیریت همراه با تدبیر دولت شما امیدوار شوند.

اخیرا رهبر معظم انقلاب در بیانات در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین (علیه‌السلام) به همین نکته اشاره کردند.

ایشان روزی را نوید دادند که دشمن جرئت تهدید نظامی و اقتصادی ایران را ندارد و این موضوع در سایه تکیه بر توان داخلی انجام پذیر است. رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: «از مردم معمولی تا مسئولین، خودمان مراقب کار خودمان باشیم. از سهل‌انگاری، غفلت، تنبلی، اشرافیگری و تکبر نسبت به آحاد مردم و تکیه به جایگاه چندروزه‌ی ریاست پرهیز کنیم. اگر این شد، خداوند توفیقاتش را عطا خواهد کرد. ان‌شاءالله جوانان، روزی را که جمهوری اسلامی در جایگاهی قرار بگیرد که دشمنان جرئت نکنند او را تهدید نظامی و اقتصادی کنند به حول‌وقوه‌‌ی الهی خواهند دید.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت به این دیدگاه
United States
اگر نظامیان اجازه بدهند سیاسیون کارشان را بلد هستند انجام بدهند
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز، شما در خارج واقعیت داخل را نمی دانی. اینجا نظامیان ضعف دولت را پوشش می دهند و موضوعی بنام "کارامدی" در دولت بی معنی است.
هادی
Iran, Islamic Republic of
ما هم که تو ایران هستیم میگیم واقعیت همینه که ایشون گفتن...
شمایید که سرتون رو تو برف کردید....
Romania
خیلی از کشورها از لحاظ نظامی ضعیف هستند مثل اغلب کشورهای اروپایی ولی کاملا مرفه و قوی در اقتصاد
. الان تو جامعه مثلا یک یک جراح که هم عقل داره هم پول قابل احترام هست یا یک ادم گردن کلفت که نه عقل داره نه پول
قیاس مع الفارق
Italy
شما که اروپا و آمریکا رفته ای و دیده ای، کمی مطالعه بکنی بد نیست.
نرسی یوریان
Italy
فرض می کنیم 100 تومان نقدینگی داریم؛ 20 تومان آن را در اختیار نیروهای مسلح می گذاریم و بقیه آن یعنی 80 تومان را به دیگر بخشها می دهیم. حال پرسش این جا است که اگر نیروهای مسلح در هر بخشی با ایجاد توانمندی داخلی و شعور انقلابی خود می تواند از آن دارایی با توجه به تحریم همه جانبه نظامی و امنیتی کشور؛ موشک، ناو، ناوچه، هواپیما و پهپاد بسازد و به نوعی به یک ناوابستگی پایدار برسد، آیا گناهی مرتکب شده که مسئول بی عرضگی، ناتوانی یک عده مدیر ناشایسته در بخشهای دگر کشور همانند: صنعت اعم از صنایع سنگین و سبک، کشاورزی، بهداشت، آموزش و پرورش، آموزش عالی و دیگر بخشها است؟؟؟؟؟؟؟
سید سجاد
Iran, Islamic Republic of
با سلام، اگر نظامی ها از سیاست و اقتصاد بیرون بیان خیال مردم بیشتر آسوده می شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
کاربر محترم . با تشکر . امروزه در همه جای دنیا حضور نظامیان در کمک به دولت ها امری بدیهی و حتی ضروری است . در حوادث و بلایای طبیعی/ جنگ و دفاع / سازندگی و آبادانی کشور / مقابله با تروریست ها و حفاظت از مرزهای جغرافیایی و عقیدتی/ ترسانیدن دشمنان و خائنان از فکر ضذبه زدن به کشور و هزاران دلیل دیگر . جهان نیوز
هادی
Iran, Islamic Republic of
جهان جان چرا تحلیل آبکی میکنی؟
قابل توجه آقا سید سجاد
Iran, Islamic Republic of
قانون اساسی کشورت را یک بار هم که شده درست مطالعه کن، بعد می بینی در آن جا نوشته شده نیروهای مسلح در زمان صلح چه وظیفه ای دارند، نکته قابل توجه این که این اصل (فعالیتهای غیر نظامی نیروهای مسلح در زمان صلح) بر گرفته از فرمان و دستور داریوش بزرگ شاهنشاه هخامنشی است که آن زمان فرماندهان و سربازان در زمان صلح می بایستی علاوه بر حفظ توانایی جسمی و رزمی، به یکی از کارهای معمول در آن دوران یعنی کشاورزی، دامداری و یا صنعت گری (ساختن خانه، ابزار و ...) مشغول باشند.
حامد
Iran, Islamic Republic of
آمریکا از نظر نظامی این همه سال هیچ غلطی نتونسته بکنه. اما از نظر اقتصادی هر کار خواسته کرده. چون اقتصاد این کشور از اول انقلاب افتاد دست جماعت ثروت اندوز، فاسد، زالوصفت، اشرافی و لیبرال مسلک. اختلاس گر و دو تابعیتی. جاسوس و خائن. نفوذی و دزد. اگر نظامی هم دست اینا بود امروز ایران چیزی شبیه سوریه و لیبی بود.
United States
...
Iran, Islamic Republic of
حاکمیت یک وجود یکپارچه است و نمی شود به آن نگاه جزیره ای کرد این خود نظام سیاسی است که اولویت اولش مسائل امنیتی و نظامی است...
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
من هیچ گاه احساس امنیت شغلی نکردم خدا بگم اون بنده خدایی که کاری کرد که کارگران الان 3 ماهه قرارداد می بندند چی بشه؟
Iran, Islamic Republic of
الحمد الله
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
امنیت ما مرهون سپاه است
Iran, Islamic Republic of
امنیت جانی رو هم میبینیم بالاخره. یعنی توهمی که مسئولای ایرانی دارن رو ها با هیچ نوع ماده ای نمیشه بدست آورد. کار به تست امنیت جانی نمیرسه با موشک، آب تموم میشه قحطی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!مواد غذایی میاد!!!!!!!!!!!!!!!!!، بیکاری و بی آبی و گشنگی !!!!!!!!!!!!!!مملکت رو به جنگ داخلی میبره!!!!!!!!!!!!!، اونوقت میخواین موشک هاتون کجا بزنین دقیقا؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
کاربر محترم .با تشکر . پیشنهاد ما به شما اعتماد به نفس و ایمان به ملت بزرگ ایران است ما نه سوریه هستیم نه عراق و نه لیبی ما ایران هستیم و ایرانی . از خود با ختگی دردی را دوا نمی کند . اگر آن مسائلی که مطرح می کنید درست بود باید سالها پیش رخ می داد که رخ هم داد اما سر همه ماران خوش خط و خال را به سنگ کوبیدیم . پس نترسید و بقول مولا علی ع رزه پشتت را بردار و انتهای صف دشمن را ببین نه جلویش را .اگر امریکا جرات درگیری را پیدا کند تمام پایگاهها و مراکز نظامی در اسرائیل و قطر و لبنان و کره و...در تیر رس ماست ما ،نه تنها هستیم و نه در تنهایی ترسی از دشمن داریم . به جرات هم می توانیم بگوییم که امروز شهرهای آمریکا هم در امان نخواهد بود در آنروز .جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
سلام بر حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حریم ولایت - برای سلامتیشون صلوات
عمار
Iran, Islamic Republic of
علت امنیت نظامی این است که فرماندهی آن به دست شخص با کفایت ونایب امام زمان (عج) است ودر امور امنیتی سلایق جناحها ودوستان وآشنایان دخیل داده نمیشود وتنها کشور در تصمیمات مطرح است.
اما در امور اقتصادی که فرماندهی آن بدست روسای جمهور وبقیه قوا است .بجای صلاح کشور صلاح دوستان ،احزاب، و......درنظر گرفته میشود.وبجای افراد متخصص دلسوز انقلابی جهادگر -دوستان آشنایان وهم حزبیها به کار گرفته میشوند که نتیجه اش میشود همین.
Iran, Islamic Republic of
خدا بحق امام زمان این نیروهای انقلابی مخلص را تا ظهور آن حضرت از ما نگیر دولتیها از سپاه اقتصاد را دست سپاه بدید اوضاع خیلی بهتر میشه
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
در حوزه دفاعی و امنیتی دزد نداریم، اختلاس گر نداریم، مفسد نداریم به جاش آدم های با تقوا داریم، دین و ایمان دار داریم، آدم های دلسوز داریم، چهل ساله تحریم دفاعی شدید هستیم ولی تونستیم به جای برسیم که گنده لات دنیا جرأت نکنه دست از پا خطا کنه!!! فیلم دستگیری تفنگداران آمریکایی و انگلیسی را بارها و بارها ببینید!!! .... سرباز آمریکایی وقتی می فهمد سردار صفوی میاد برای بررسی خودشو را خراب می کنه!!! مردم حق دارند از بابت امنیت خیالشون راحت باشه!!! مشکل اقتصادی ما به این خاطره که اقتصاد دست یه مشت ... هست!!! لعنت خدا بر مفسدین
دانا
Iran, Islamic Republic of
مقاله جالبی بود ولی خواستم چند نکته را به آن برای آگاهی رسانی اضافه کنم ؛
چند مسئله در ایران مطرح شده در مورد نظامیان که هنوز جواب درستی به آن داده نشده که یک مورد عدم دخالت نظامیان در امور سیاسی کشورست که امام (ره ) فرموده بودن .
با توجه به اینکه در زمان امام خمینی (ره ) نظامیان بالاخص سپاه در امور نظارتی بودن بنابراین حرف امام (ره ) کاملا درست بوده چون زمانی که نیروی نظامی جز لایه قدرت باشد نمی تواند ناظر آن ها بوده و به موقع پالایششان کند و با توجه به اینکه طبق قانون اساسی عهده دار مسئولیت حفظ انقلاب اسلامی به عهده سپاهست و یکی از وظایف سپاه حفاظت از مردم می باشد و بسیجیان که قشر عظیم نیروی انسانی سازماندهی شده را تشکیل داده اند جز بازوهای سپاه می باشند و از خود مردمن در مورد امور امنیتی و با توجه به امنیتی شدن اقتصاد و با توجه به تمام شدن فرصت قوه مجریه و قوه قضائیه و مقننه برای ابراز اراده در مورد متخلفان اقتصادی، سپاه می تواند با توجه به وظیفه قانونی و اگر خلایی وجود دارد با توجه به حکم حکومتی مسئولیت برقراری امنیت در حوزه اقتصادی را به عهده بگیرد مطمئنا با بودن لیست متخلفان و انبارها و اموال و به وجود آوردن وضع موجود توسط متخلفان و تشدید شدن اعتراضات مردمی با مصادره اموال قاچاق و ارزو سکه و قیمت گذاری اموال محتکره به زیر قیمت بازار و گردش سکه و ارز می تواند تب و تاب موجود را پایین آورد مطمئنا همچنان سپاه می تواند از مردم محافظت کند همانطور که بعد جنگ با سازندگی و در بلایا و مشکلات با نیروهای بسیجی و در نبرد داخلی و خارجی توانسته موفق باشد
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
من توصیه می کنم برای ببینیم چرا اوضاع و احوال اقتصادی بهم ریخته فیلم های دکتر شهر زرشناس را حتما ببینند.
Netherlands
کاش نظامیا فقط کار خودشون رو انجام میدادن.

بعید میدونم جای دیگه ای تو دنیا باشه که نیروی نظامی تو یه کشور پروژه های اقتصادی انجام بده،

بی رقیب، بی مناقصه