جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تاثیر تابستان داغ بر جسم و ذهن ما

سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 630662
اگر احساس می‌کنید تابستان جاری، گرم‌ترین تابستان است، اشتباه نکرده‌اید. در 4 سال گذشته، داغ‌ترین رکوردها گزارش شده است و امسال، چهارمین رکورد گرما در تاریخ جهان است.
تاثیر تابستان داغ بر جسم و ذهن ما
به گزارش جهان نيوز، متأسفانه، انتظار می‌رود که روند افزایش دمایی که شاهدش هستیم، ادامه پیدا کند. همچنان که ما انسان‌ها به انتشار گازهای گلخانه‌ای، مانند دی‌اکسیدکربن، به اتمسفر ادامه می‌دهیم، گرمای به دام افتاده از جذب نور خورشید در جهان نیز رو به افزایش است که باعث گرم‌تر شدن زمین و دیگر تغییرات می‌شود.

این گرما، نه تنها ناراحت‌کننده است، بلکه بر جسم، آرامش ذهنی و توانایی شناختی ما نیز اثر می‌گذارد. آنچه علم در مورد تأثیر گرما بر جسم و مغز به آن رسیده است، در این جا آورده شده است:

دمای بالا، باعث گرمازدگی می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد
قدم زدن در بیرون از خانه، در ماه‌های تابستان، می‌توانند به ما ضربه فیزیکی وارد کند. هرچه که بیشتر در گرما وقت سپری کنید، اثرات بیشتری از گرما را در بدن خود مشاهده خواهید کرد. اول، افزایش دمای بدن می‌تواند موجب تعریق شدید، پوست مرطوب، کم‌آبی، خستگی، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، گرفتگی عضلات و ضعف زودرس شود.
افراد در این شرایط، باید خود را به یک محل خنک برسانند، آب بنوشند، دوش آب سرد بگیرند و یا یک لباس نمدار خنک به تن کنند. اگر این علائم بیش از یک ساعت به طول بیانجامند، بدتر شوند و یا فرد دچار استفراغ گردد، باید به سراغ کمک‌های پزشکی رفت.

اگر دمای بدن به قدر کافی بالا رود، ممکن است سکته گرمایی رخ دهد
اگر دمای بدن به 39.4 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر برسد، ممکن است سکته گرمایی رخ دهد که یک موقعیت اورژانسی خطرناک و مرگبار است. علائم این وضعیت، شامل بسیاری از نشانه‌های گرمازدگی است. هرچند که ممکن است یک فرد مبتلا به سکته گرمایی دچار نبض تند و قوی، احساس سردرگمی و از دست دادن هوشیاری شود. همچنین احتمالاً در این حالت، تعریق متوقف شود.

افراد مبتلا به سکته گرمایی نیاز به خنک‌ شدن فوری دارند. در این وضعیت، به فرد دچار سکته گرمایی، هیچ نوشیدنی‌ای ندهید، آن‌ها را فوراً به یک محل خنک ببرید، به آن‌ها لباس خنک بپوشانید و یا آن‌ها را به حمام آب سرد برده و با شماره 115 تماس بگیرید.

گرمای شدید ما را گنگ می‌کند
اگر تا به حال احساس کرده‌اید که گرما، مغز شما را مه‌آلود می‌کند، مانند وقتی که در یک اتاق پر از بخار هستید، مانند وقتی که نمی‌توانید نفس بکشید و نمی‌توانید به وضوح فکر کنید، شما تنها نیستید.
تعدادی از مطالعات نشان می‌دهند که با افزایش درجه حرارت، ما به آرامی و غیردقیق‌تر در برابر تست‌های شناختی عمل می‌کنیم. این پدیده همه را در برمی‌گیرد؛ از دانشجویانی که در حال انجام یک آزمون هستند تا کارکنان اداری نیازمند تفکر را.

گرما باعث بدتر شدن آلودگی و کیفیت هوا، دشوارتر شدن تنفس و ابتلا به بیماری می‌شود
در روزهای گرم، گرمای خورشید باعث واکنش بین آلاینده‌ها و گازهای اتمسفر برای ساخت ازون می‌شود. هرچه دما بالاتر رود، آلودگی ازونی نیز افزایش پیدا می‌کند. علاوه براین در روزهای گرم، هوای آلوده غلیظ‌تر می‌شود و ساکن می‌ماند.
مطالعه‌ای نشان داد که با هر افزایش یک درجه سانتی‌گرادی دما، آلودگی ازونی حدود 22000 نفر در سراسر جهان را از طریق مشکلات تنفسی، آسم و آمفیزم (اختلال در کارایی جذب اکسیژن توسط ریه) از بین می‌برد!

آلودگی هوای غیر اوزونی مرتبط با آب و هوای گرم نیز، میزان سرطان ریه، آلرژی و آسم و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.طبق مطالعات، آلودگی هوا در حال حاضر، هرساله 9 میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند. به طوری که با افزایش دما، تعداد تلفات افزایش پیدا می‌کند.

دمای زیاد غیرمعمول، می‌تواند باعث افزایش میزان خودکشی شود
مطالعه‌ای در ماه جاری میلادی نشان داد که هر 1 درجه سلسیوس افزایش دمای میانگین ماهانه، با افزایش نرخ خودکشی ماهانه همراه است. به‌طوری‌که در کشورهایی مانند ایالات متحده امریکا، این نرخ حدود 7% و در مکزیک حدود 2% است. محققان معتقدند این میزان تا سال 2050 میلادی به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

افراد مبتلا به سکته گرمایی نیاز به خنک‌ شدن فوری دارند. در این وضعیت، به فرد دچار سکته گرمایی، هیچ نوشیدنی‌ای ندهید، آن‌ها را فوراً به یک محل خنک ببرید، به آن‌ها لباس خنک بپوشانید و یا آن‌ها را به حمام آب سرد برده و با شماره 115 تماس بگیرید

هوای گرم‌تر، می‌تواند سلامت ذهنی را رو به زوال ببرد
ممکن است بسیاری از ما عبور از زمستان به سمت تابستان را با خلق مثبت پیوند بزنیم. اما این‌طور به نظر می‌رسد که گرما می‌تواند بارها و بارها ما را از پای دربیاورد.
همان‌طور که ارتباط آب و هوا با افزایش نرخ خودکشی مرتبط است. همان محققان با تحلیل 600 میلیون نوشته در فضای مجازی، دریافتند که افزایش دما، موجب بروز احساس افسردگی بیشتر در افراد می‌شود.

هوای بسیار گرم، آلرژی و آسم را بدتر می‌کند
با آمدن فصل بهار، افراد مبتلا به آلرژی، آن را در بینی، گلو، سینوس‌ها، چشم‌ها و دیگر بخش‌های بدنشان احساس می‌کنند. گرده‌افشانی در اوایل سال شروع می‌شود و افزایش دما به دانه‌های گرده فرصت رشد می‌دهد. افزایش کربن‌دی‌اکسید هوا نیز بر افزایش سطح گرده‌افشانی اثرگذار است. همه این‌ها منجر به عطسه و زکام بیشتر در افراد مبتلا به آلرژی می‌شود و این علائم آلرژی می‌توانند تعداد حملات مکرر آسمی را نیز افزایش دهند.

امواج حرارتی، مرگبارترین شکل آب ‌و هوایی هستند که هرساله مرگ و میر زیادی را منجر می‌شوند
30 درصد جهان در معرض گرمای بسیار شدید است و این گرما برای کشتن روزانه 20 نفر یا بیشتر، کافی است. این میزان شدت با استفاده از یک شاخص گرما تعریف می‌شود که دما و رطوبت را در نظر می‌گیرد؛ در دمای بیش از 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتی‌گراد)، اندام‌ها متورم می‌شوند و سلول‌ها شروع به در هم شکستن می‌کنند.

منبع: تبیان 

     
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *