جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

پنجشنبه‌هایی که طرح ترافیک نیست اما جریمه‌ دارد!

سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 630627
قضیه از یک پیامک شروع شد، پیامکی در عرض چند ساعت مالکان خودروهای زیادی را شوک زده کرد. پیامک‌هایی که روز پنجشنبه برای تعدادی از مالکان خودروها ارسال شد و درآن مدعی شده بود که به دلیل ورود این خودرو به محدوده طرح ترافیک یا زوج و فرد، اتومبیل یادشده، جریمه شده است.
پنجشنبه‌هایی که طرح ترافیک نیست اما جریمه‌ دارد!
به گزارش جهان نيوز به نقل از اعتماد ، این در حالی است که شهرداری تهران بارها اعلام کرده بود که از زمان اجرای طرح ترافیک جدید تهران، دیگر در روزهای پنجشنبه، طرح ترافیک اجرا نخواهد شد و خودروها برای تردد در همه نقاط شهر آزادند!

پیامکی از دیاری دیگر
متن این پیام اما به اندازه کافی گویا و روشن بود که جای تردیدی برای مخاطبان آن باقی نگذارد: «شهرداری تهران: مالک خودرو به شماره پلاک... ... ... ورود غیرمجاز شما به محدوده طرح ترافیک / زوج و فرد ثبت و عوارض آن به حساب بدهی شما منظور شده است. اطلاعات بیشتر #٣٭٣٭١٣٧٭ و my.tehran.ir»

این پیامک در حالی برای بسیاری از مالکان ارسال شده که اصلا یا در تهران نبوده‌اند یا آن روز خودرو خود را بیرون نبرده‌اند! «سینا. ق» مالک خودرو به شماره ٩٣ل٦٨١ ایران٥٥، - البته خودرو به نام همسرش است - یکی از همین افراد است که به گفته خودش ٣ هفته پیش خودروی خود را به اهواز برده و بدون ماشین به تهران بازگشته است اما در کمال تعجب در همین روزهای مردادماه پیامکی را با همان مضمون بالا دریافت کرده است.
«میترا. م» مالک خودرو به شماره ٢٣ج٧٤٦ ایران٦٦، نیز یکی دیگر از شهروندانی است که به گفته خودش در این روز جریمه شده است ولی خودش نمی‌داند چرا...

برخی‌ها نیز همان‌طور که گفته شد، اصلا خودرو خود را بیرون نیاورده بودند و جریمه شدند. «ثمینا. ر» مالک خودرو به شماره ٥٦ب٢٢٨ ایران٦٦ یکی از همین افراد است که درحالی این پیامک را دریافت کرده که به گفته خودش، در منزل استراحت می‌کرده است.

اپیدمی پیامکی
اما اینها تنها نمونه‌هایی عینی از صدها و شاید هزاران پیامکی بود که پنجشنبه، ٤ مرداد برای تعدادی از مالکان خودروها به شکلی عجیب و غریب ارسال شدند. این پیامک‌ها در چنان سطح وسیعی منتشر شدند که بسیاری از هموطنان را وادار به واکنش و اعتراض کردند؛ اعتراض‌هایی که به لطف فضای مجازی چنان بالا گرفت که در نهایت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را وادار به واکنش کرد. واکنشی که در قالب جوابیه‌ای از سوی این معاونت منتشر شد و در آن آمده است: اطلاعیه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره پیامک‌های ارسالی به شهروندان با موضوع بدهی طرح ترافیک؛ در چند روز گذشته پیامک‌هایی برای صاحبان برخی خودروها ارسال شده است که از بدهکار بودن خودرو بابت عوارض ورود به محدوده‌های طرح ترافیک و زوج یا فرد خبر می‌دهد. البته دریافت این پیامک در این مرحله جنبه اطلاع‌رسانی داشته و به معنی قطعی بودن بدهی یا جریمه خودرو نیست.

کلیه دارندگان خودروها می‌توانند با شماره‌‌گیری #٣٭٣٭١٣٧٭ و اعلام شماره پلاک خودرو، از میزان بدهی احتمالی آن بابت عوارض طرح ترافیک مطلع شوند. از دارندگان خودروهای بدهکار دعوت می‌کنیم بعد از ثبت‌نام در سامانه اینترنتی «تهران من» به نشانی my.tehran.ir با شارژ و افزایش اعتبار خود نسبت به تسویه بدهی خودرو مربوطه اقدام کنند و چنانچه به هر دلیل تصور می‌کنند اشتباهی رخ داده است، درخواست خود را در بخش «پشتیبانی» سامانه تهران من به ثبت برسانند تا در اسرع وقت برای بررسی مجدد و بازنگری اقدام شود.

ولی بازهم این اطلاعیه نتوانست بسیاری از دریافت‌کنندگان پیامک‌ها را قانع کند. علی پیر حسین‌لو مشاور فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص می‌گوید: اصولا اگر در پیامک‌های ارسالی، تاریخ ذکر شده باشد، تخلف مربوط به همان روز است ولی چنانچه تاریخی در آن نیامده باشد، تخلف قبلا صورت گرفته و در آن روز فقط پیامک اطلاع‌رسانی آن برای مالک ارسال شده است.

از مثال‌هایی که در مورد دریافت‌کنندگان پیامک دربالا به آن اشاره شد، دو مالک سهمیه طرح ترافیک داشته‌اند و بنابراین ورود و خروج آنها در طرح اصولا نباید مشکلی داشته باشد ولی با این حال آنها نیز جریمه شده‌اند. پیر حسین‌لو در مورد «چرایی» این جریمه شدن نیز می‌گوید: احتمالا این افراد یا حساب شخصی خود را شارژ نکرده‌اند یا قبل از دریافت طرح ترافیک خود به طرح ترافیک وارد و جریمه شده‌اند. در هرصورت آنها می‌توانند با مراجه به آدرس‌های اینترنتی یا پیامکی اشاره شده، دقیقا از محل و تاریخ تخلفی که انجام داده‌اند مطلع شوند.

سینا اما یکی از کسانی است که هم حسابش را شارژ کرده و هم سال‌هاست که طرح دارد ولی با این وجود باز هم جریمه شده است...!

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز بعد از ارسال چند نمونه یاد شده در این گزارش، اعلام می‌کند که موارد فوق را برای بررسی به کارشناسانش داده است ولی با این وجود وی نیز مانند پیرحسینلو معتقد است که این تخلفاتی که پیامک‌های آن برای مالکان آمده، متعلق به گذشته است: مالکانی که معتقدند پیامک فوق بی‌دلیل برای آنها ارسال شده می‌توانند ابتدا به یکی از دو شیوه‌ای که اطلاع‌رسانی شده، از وضعیت تخلف خود آگاه شوند و اگر باز هم قانع نشدند یا اشتباهی صورت گرفته بود، ما آماده‌ایم تا آنها را پیگیری کنیم.

با این وجود هنوز هم جای چند سوال باقی است. اینکه چرا قبل از دریافت طرح ترافیک جدید، مالکانی که قبلا هم طرح داشته‌اند جریمه شده‌اند؟ یا اینکه اصولا چرا به یک‌باره این معاونت تصمیم می‌گیرد طی یکی دو روز به مالکان متخلف قبلی و فعلی، پیامک بزند و آنها را مطلع کند ؟ مگر نه اینکه شهرداری مدعی است که پیامک‌ها فوری و بلافاصله بعد از ثبت تخلف توسط دوربین‌ها، برای مالکان ارسال می‌شود، پس چرا این‌بار شهرداری برای ارسال پیامک این‌همه تعلل کرده است؟!

نگرانی رانندگان اسنپ
در همین حال رانندگانی که برای اسنپ کار می‌کنند از مشکل دیگری سخن می‌گویند. خبرنگار «اعتماد» دست‌کم با ۱۰ راننده اسنپ صحبت کرده است. همه آنها در دو یا سه‌هفته اخیر با پیامکی در روز پنجشنبه مواجه شده‌اند که به آنها اعلام کرده است به صورت غیرمجاز وارد محدوده طرح ترافیک شده‌اند. این در حالی است که طبق مدل جدید طرح ترافیک در سال ۱۳۹۷ روزهای پنجشنبه محدودیت ورود به محدوده طرح ترافیک وجود ندارد. با این حال باید منتظر ماند و دید آیا این مشکل مربوط به خطای سیستمی بود که شورای شهر تهران تاکید می‌کرد به این سرعت به کار گرفته نشود و خطاهایش برطرف شود یا مشکل از جای دیگری است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *