جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رایزنی جابری‌انصاری با دی‌میستورا و بشار الجعفری

دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۹
کد مطلب: 630571
مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و بشار الجعفری رئیس هیأت اعزامی سوریه در شهر سوچی به رایزنی پرداخت.
رایزنی جابری‌انصاری با دی‌میستورا و بشار الجعفری
به گزارش جهان نيوز، حسین جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه در ادامه رایزنی‌ها در سوچی و در حاشیه دهمین کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه عصر امروز (دوشنبه) با استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار و به رایزنی پرداخت.
 
مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه همچنین با بشار الجعفری رئیس هیات اعزامی سوریه به دهمین دور کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
 
دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه پیش از این نیز با «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و رئیس هیات مذاکره کننده روسیه در اجلاس سوچیدیدار و گفت‌وگو کرد.
 
در این دیدار که «الکساندر ورشنین» معاون وزیر خارجه روسیه و هیأت‌های دو کشور نیز حضور داشتند، جابری انصاری و لاورنتیف، پیرامون آخرین تحولات سوریه، و مذاکرات جاری درباره شکل گیری کمیته قانون اساسی، بازگشت آوارگان سوری و کمیته تبادل بازداشتی‌ها، ربوده شدگان و مفقودان بحران سوریه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

جابری‌انصاری صبح امروز (دوشنبه) ٨ مرداد 1937 جهت شرکت در دهمین دور کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه، در راس هیأتی وارد شهر ساحلی سوچی در روسیه شد. 

جابری انصاری همچنین قرار است با سدات اونال مذاکره کننده ارشد ترکیه در روند آستانه دیدار کند.
محور اصلی این دور از گفت‌وگوهای روند آستانه، تسهیل شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه (مصوب کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی)، بررسی راه های تسهیل بازگشت آوارگان سوری به خانه و کاشانه خود و برگزاری نشست جدید کمیته تبادل بازداشت شدگان و مفقودان بحران سوریه است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در خصوص این نشست اعلام کرد: «شرکت‌کنندگان به تبادل دیدگاه‌ درباره روند تسهیل گفت‌وگوهای سوری-سوری بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ و قطعنامه شورای امنیت و تصمیم‌‌های ''کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی" خواهند پرداخت.»

در این بیانیه آمده است: «شرکت‌کنندگان به رایزنی‌ها درباره برداشتن گام‌های بیشتر برای آغاز به کار هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی ادامه خواهند داد.»

«استفان دی‌میستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه و هیأت اردن در نقش ناظر حاضر خواهند بود. از «فیلیپو گراندی»، کمیسیونر ویژه امور پناهندگان سازمان ملل هم برای شرکت در این نشست دعوت شده است.

نهمین نشست روند آستانه 24 و 25 اردیبهشت ماه سالجاری (1397) در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.

مذاکره کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن روند آستانه (ضامنان رعایت رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه) در پایان نهمین نشست خود در آستانه بیانیه‌ مشترکی را در 9 بند صادر و مجددا بر پایبندی خود بر حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کردند.

طرفین در این بیانیه بر عزم خود مبنی بر ادامه مبارزه با تروریسم در سوریه به منظور نابودی نهایی داعش، جبهة النصره و دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند تأکید کردند.

سه کشور ضامن روند آستانه همچنین تصمیم گرفتند که نشست عالی بین‌المللی بعدی درباره سوریه را در سوچی ژوئیه ۲۰۱۸ در شهر سوچی برگزار کنند.

نمایندگان عالی سه کشور ضامن روند آستانه در این بیانیه با رهنمود گرفتن از مفاد قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل، بر عزم خود مبنی بر ادامه تلاش‌های مشترک با هدف پیشبرد فرآیند حل و فصل سیاسی، از طریق تسهیل اجرای توصیه‌های کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی تأکید کردند؛ در همین راستا، ضامنان توافق کردند که رایزنی‌های مشترک نمایندگان بلندپایه خود را با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و با طرف‌های سوری به منظور ایجاد شرایطی برای تسهیل آغاز هر چه زودتر کار کمیته‌ قانون اساسی در ژنو برگزار و این قبیل نشست‌ها را به طور منظم پیگیری کنند.

در همین راستا 28 و 29 خرداد ماه سالجاری (1397) مذاکرات فشرده دو و چندجانبه‌ای با حضور نمایندگان عالی ایران، روسیه و ترکیه و استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه برگزار و قرار شد دور جدید این گفتگوها و رایزنی‌ها براساس توافق نمایندگان سه کشور ضامن روند آستانه و دی‌میستورا در ژنو برگزار شود. 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت که نشست چهارجانبه با حضور مذاکره کنندگان ایران، روسیه و ترکیه و دی‌میستورا قرار است ماه آینده در ژنو برگزار شود.

به گزارش فارس، جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه ایران بیست و چهارم تیر ماه 1397 به دمشق سفر و با بشار اسد رئیس جمهور و ولید المعلم معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدارها در خصوص آخرین تحولات روند سیاسی و مسائل مربوط به کمیته قانون اساسی سوریه، نشست آتی سه کشور ضامن و نماینده ویژه دبیرکل در امور سوریه در ژنو، و همچنین اجلاس دهم آستانه در شهر سوچی گفتگو و تبادل نظر شد.  

جابری انصاری همچنین در دیدار با برخی دیگر از مقامات عالیرتبه سوریه در خصوص آخرین تحولات میدانی و سیاسی سوریه و پرونده‌های مربوط به کمیته تبادل بازداشت شدگان گفتگو و تبادل نظر کرد.
به گزارش فارس، هشتمین نشست روند آستانه 30 آذر ماه و یکم دی ماه 1396 در آستانه قزاقستان برگزار شد. هفتمین دور این نشست آبان 1396 در این شهر برگزار شده بود. شهریور 96 شهر آستانه میزبان ششمین دور نشست مذاکرات صلح سوریه بود.

پنجمین دوره کنفرانس بین‌المللی آستانه با مشارکت هیأت‌های سه کشور ضامن روند آستانه (جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه) و هیأت‌های طرف‌های ناظر عضو آستانه و دولت و معارضه سوریه، تیر ماه 1396 در آستانه برگزار شد.

چهارمین نشست این گفت‌وگوها اردیبهشت 1396 در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *