کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاسه صبر لبریز شده از انفعال دولت و مجلس؛

چرا مجلس نقش تاریخی خود را ایفا نمی‌کند؟/ نه دولتمردان حرفی می‌زنند نه مجلس اقدامی می‌کند

9 مرداد 1397 ساعت 8:54

این روزها با وجود اینکه در مجلس زمزمه استیضاح وزیر اقتصاد و سئوال از رئیس جمهور وجود دارد اما هنوز اقدام عملی جدی از مجلس شاهد نیستم.


گروه سیاسی جهان نیوز: اوضاع اقتصادی کشور آنچنان نا به سامان شده که سردرگمی و گیجی و گنگی در بازار حاکم شده است. افزایش لحظه به لحظه قیمت دلار، سکه و طلا که از جمله عوامل اصلی تعیین کننده بازار هستند سبب شده تا کسبه و تجار نسبت به کار خود درمانده شوند. دولت هم تا به اینجا تنها تغییری که در کابینه خود انجام داده، تعویض اجباری رئیس کل بانک مرکزی بوده است. تغییری که با نادیده گرفتن افکارعمومی تنها تمام شدن دوره یک رئیس و جایگزینی فرد دیگری بوده است. البته با این تغییر نه تنها گشایشی حاصل نشده است بلکه قیمت دلار و طلا رشد صعودی بیشتری پیدا کرده است و رئیس کل بانک مرکزی که از چین آمده هم نتوانسته تا به اینجا کاری بکند.

اما بسیاری باور دارند که دولت نباید کاسه کوزه ها را تماما بر سر بانک مرکزی بشکند و با تغییر معنادار در این حوزه بقیه حوزه های اقتصادی کشور رانادیده بگیرد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که نگاه تیم اقتصادی دولت عامل اصلی بحران اقتصادی کنونی است و بایستی در این زمینه فکری کرد.

مجلس شورای اسلامی نیز در پی استیضاح و سئوال از رئیس جمهور درباره اوضاع وخیم اقتصادی است اما حرکت مجلس لاک پشتی و بسیار کند است و هنوز در اولیات این امر مانده است. دیروز از یکی ازنمایندگان مجلس درباره طرح سئوال از رئیس جمهور خبر رسید که کارشکنی‌هایی برای پس گرفتن امضاء از نمایندگان و از حد نصاب افتادن آن صورت گرفته است. سئوال از رئیس جمهور که پیشترها باید انجام می شد اما با پس گرفتن امضاهای نمایندگان لغو شد هنوز هم اندر خم یک کوچه است.

در همین رابطه، «سید حسین نقوی حسینی»، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی به همکاران خود هشدارداد که سوال از رئیس جمهور با 91 امضا تقدیم هیات رئیسه شده است و هیچ کسی نیز امضای خود را پس نگرفته است. بنابراین کارهایی مانند اینکه به امضاکنندگان می گویند تعداد امضای سوال از رئیس جمهور از حد نصاب پایین تر آمده، تا امضای انان را پس بگیرند، یک نوع جنگ روانی است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: «همکاران بدانند امضاها از حد نصاب کمتر نیست.»

اینکه یک نماینده به دیگر نمایندگان هشدار می دهد که اسیر جوسازی ها نشود و بر تصمیم خود استوار بمانند نشان از وضعیت مجلس در خصوص همراهی و هماهنگی نمایندگان است. لابی گری و تزلزل در رای از جمله آفت های امروز مجلس به شمار می رود.

مجلس دهم را از این حیث باید مجلس متزلزلی در خصوص به کار گیری ابزار نظارتی دانست. تحقیق و تفحص و استیضاح از ابزارهای دیگر نظارتی در مجلس اثراگذارترند اما اغلب اتفاق می افتد که نمایندگان یا در این حین حمایت و همکاری نمی کنند یا در میانه راه رفیق نیمه راه شده و از تلاش خود دست بر می دارند.

«محمدعلی پورمختار»، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این باره می گوید: «رای به نتیجه رسیدن این تحقیق و تفحص ها باید همراهی نمایندگان وجود داشته باشد، اما بعضا در برخی موارد نمایندگان بنا به دلایلی امضاهایشان را پس می گیرند و این امر موجب تنها شدن یک نماینده می شود که وی نیز نمی تواند کاری از پیش ببرد.»

پورمختار بیان کرد: «در واقع عدم همراهی، از مشکلات فراروی مجلس در بحث نظارت است، اگر اکثریت نمایندگان هماهنگ و همراه باشند در واقع این پیام را به دستگاه های اجرایی می دهد که در صورت عدم همراهی با نمایندگان حتما این امر در استیضاح اثرگذار خواهد بود که متاسفانه امروز این هماهنگی در مجلس تقریبا وجود ندارد.»

وی می افزاید: «استیضاح ابتدا در اختیار هیئت رییسه قرار می گیرد و یکی از اعضا هیئت رییسه مسئول سوالات و استیضاح است که معمولا تلاش وزیر یا نماینده وزیر مربوطه برای لابی و جلوگیری از روند کار از اینجا آغاز می شود.»

البته در گذشته هم اتفاقاتی در خصوص استیضاح وزراء رخ داده که به طور کاملا جالب توجهی وزیری که بیشترین انتقادات در خصوص او در میان افکارعمومی و رسانه‌ها وجود دارد با رای محکمی از جلسه استیضاح خارج شده که این موضوع شبهات زیادی را درباره مجلس به وجودآورده است. این روزها با وجود اینکه در مجلس زمزمه استیضاح وزیر اقتصاد و سئوال از رئیس جمهور وجود دارد اما هنوز اقدام عملی جدی از مجلس شاهد نیستم.

چنین موضوعی در زمانی که دولتمردان با مردم درباره بحران اقتصادی صحبت نمی کنند و شفاف سازی لازم را انجام نمی دهد باعث ناامیدی مردم می شود. دولت تا به اینجای کار تغییر قابل قبولی در تیم اقتصادی خود اعمال نکرده و با بیان اینکه دوره رئیس کل پیشین بانک مرکزی تمام شده، رئیس جدید برای این پست منصوب کرده که نوعی دهن کجی به انتقادات افکارعمومی بوده است. عدم ورود جدی مجلس در این زمینه نیز بیشتر بر ناامیدی مردم از دستگاه‌های مختلف می افزاید. تعلل مجلس در این عرصه بسیار قابل تامل است. دلار رقم تاریخی 10 هزار تومان را با سرعت سرسام آور رد کرده اما مجلس هنوز اقدام عملی جدی برای بازخواست دولت انجام نداده است. بنابراین مجلس در ایفای نقش خود در این برهه تاریخی عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشته و ضعف آن به خوبی مشهود است.

امیر حمزه نژاد


کد مطلب: 630379

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/630379/چرا-مجلس-نقش-تاریخی-خود-ایفا-نمی-کند-نه-دولتمردان-حرفی-می-زنند-اقدامی-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com