جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۸
۷۰
کاسه صبر لبریز شده از انفعال دولت و مجلس؛

چرا مجلس نقش تاریخی خود را ایفا نمی‌کند؟/ نه دولتمردان حرفی می‌زنند نه مجلس اقدامی می‌کند

سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 630379
این روزها با وجود اینکه در مجلس زمزمه استیضاح وزیر اقتصاد و سئوال از رئیس جمهور وجود دارد اما هنوز اقدام عملی جدی از مجلس شاهد نیستم.
چرا مجلس نقش تاریخی خود را ایفا نمی‌کند؟/ نه دولتمردان حرفی می‌زنند نه مجلس اقدامی می‌کند
گروه سیاسی جهان نيوز: اوضاع اقتصادی کشور آنچنان نا به سامان شده که سردرگمی و گیجی و گنگی در بازار حاکم شده است. افزایش لحظه به لحظه قیمت دلار، سکه و طلا که از جمله عوامل اصلی تعیین کننده بازار هستند سبب شده تا کسبه و تجار نسبت به کار خود درمانده شوند. دولت هم تا به اینجا تنها تغییری که در کابینه خود انجام داده، تعویض اجباری رئیس کل بانک مرکزی بوده است. تغییری که با نادیده گرفتن افکارعمومی تنها تمام شدن دوره یک رئیس و جایگزینی فرد دیگری بوده است. البته با این تغییر نه تنها گشایشی حاصل نشده است بلکه قیمت دلار و طلا رشد صعودی بیشتری پیدا کرده است و رئیس کل بانک مرکزی که از چین آمده هم نتوانسته تا به اینجا کاری بکند.

اما بسیاری باور دارند که دولت نباید کاسه کوزه ها را تماما بر سر بانک مرکزی بشکند و با تغییر معنادار در این حوزه بقیه حوزه های اقتصادی کشور رانادیده بگیرد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که نگاه تیم اقتصادی دولت عامل اصلی بحران اقتصادی کنونی است و بایستی در این زمینه فکری کرد.

مجلس شورای اسلامی نیز در پی استیضاح و سئوال از رئیس جمهور درباره اوضاع وخیم اقتصادی است اما حرکت مجلس لاک پشتی و بسیار کند است و هنوز در اولیات این امر مانده است. دیروز از یکی ازنمایندگان مجلس درباره طرح سئوال از رئیس جمهور خبر رسید که کارشکنی‌هایی برای پس گرفتن امضاء از نمایندگان و از حد نصاب افتادن آن صورت گرفته است. سئوال از رئیس جمهور که پیشترها باید انجام می شد اما با پس گرفتن امضاهای نمایندگان لغو شد هنوز هم اندر خم یک کوچه است.

در همین رابطه، «سید حسین نقوی حسینی»، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی به همکاران خود هشدارداد که سوال از رئیس جمهور با 91 امضا تقدیم هیات رئیسه شده است و هیچ کسی نیز امضای خود را پس نگرفته است. بنابراین کارهایی مانند اینکه به امضاکنندگان می گویند تعداد امضای سوال از رئیس جمهور از حد نصاب پایین تر آمده، تا امضای انان را پس بگیرند، یک نوع جنگ روانی است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: «همکاران بدانند امضاها از حد نصاب کمتر نیست.»

اینکه یک نماینده به دیگر نمایندگان هشدار می دهد که اسیر جوسازی ها نشود و بر تصمیم خود استوار بمانند نشان از وضعیت مجلس در خصوص همراهی و هماهنگی نمایندگان است. لابی گری و تزلزل در رای از جمله آفت های امروز مجلس به شمار می رود.

مجلس دهم را از این حیث باید مجلس متزلزلی در خصوص به کار گیری ابزار نظارتی دانست. تحقیق و تفحص و استیضاح از ابزارهای دیگر نظارتی در مجلس اثراگذارترند اما اغلب اتفاق می افتد که نمایندگان یا در این حین حمایت و همکاری نمی کنند یا در میانه راه رفیق نیمه راه شده و از تلاش خود دست بر می دارند.

«محمدعلی پورمختار»، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در این باره می گوید: «رای به نتیجه رسیدن این تحقیق و تفحص ها باید همراهی نمایندگان وجود داشته باشد، اما بعضا در برخی موارد نمایندگان بنا به دلایلی امضاهایشان را پس می گیرند و این امر موجب تنها شدن یک نماینده می شود که وی نیز نمی تواند کاری از پیش ببرد.»

پورمختار بیان کرد: «در واقع عدم همراهی، از مشکلات فراروی مجلس در بحث نظارت است، اگر اکثریت نمایندگان هماهنگ و همراه باشند در واقع این پیام را به دستگاه های اجرایی می دهد که در صورت عدم همراهی با نمایندگان حتما این امر در استیضاح اثرگذار خواهد بود که متاسفانه امروز این هماهنگی در مجلس تقریبا وجود ندارد.»

وی می افزاید: «استیضاح ابتدا در اختیار هیئت رییسه قرار می گیرد و یکی از اعضا هیئت رییسه مسئول سوالات و استیضاح است که معمولا تلاش وزیر یا نماینده وزیر مربوطه برای لابی و جلوگیری از روند کار از اینجا آغاز می شود.»

البته در گذشته هم اتفاقاتی در خصوص استیضاح وزراء رخ داده که به طور کاملا جالب توجهی وزیری که بیشترین انتقادات در خصوص او در میان افکارعمومی و رسانه‌ها وجود دارد با رای محکمی از جلسه استیضاح خارج شده که این موضوع شبهات زیادی را درباره مجلس به وجودآورده است. این روزها با وجود اینکه در مجلس زمزمه استیضاح وزیر اقتصاد و سئوال از رئیس جمهور وجود دارد اما هنوز اقدام عملی جدی از مجلس شاهد نیستم.

چنین موضوعی در زمانی که دولتمردان با مردم درباره بحران اقتصادی صحبت نمی کنند و شفاف سازی لازم را انجام نمی دهد باعث ناامیدی مردم می شود. دولت تا به اینجای کار تغییر قابل قبولی در تیم اقتصادی خود اعمال نکرده و با بیان اینکه دوره رئیس کل پیشین بانک مرکزی تمام شده، رئیس جدید برای این پست منصوب کرده که نوعی دهن کجی به انتقادات افکارعمومی بوده است. عدم ورود جدی مجلس در این زمینه نیز بیشتر بر ناامیدی مردم از دستگاه‌های مختلف می افزاید. تعلل مجلس در این عرصه بسیار قابل تامل است. دلار رقم تاریخی 10 هزار تومان را با سرعت سرسام آور رد کرده اما مجلس هنوز اقدام عملی جدی برای بازخواست دولت انجام نداده است. بنابراین مجلس در ایفای نقش خود در این برهه تاریخی عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشته و ضعف آن به خوبی مشهود است.

امیر حمزه نژاد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قتی بجای وکیل المله ، وکیل الدوله به مجلس بره نتیجه این میشه که مجلس از رأس امور تبدیل میشه به مجلس فرمایشی
Iran, Islamic Republic of
نتيجه ليستي راي دادن همينه .مجلس و دولت يكي هستند و با هم تعارف دارند نه قصد حل مشكلات
Iran, Islamic Republic of
با هم تعارف ندارند برادر من
یه سفره ای پهنه، با هم سرش نشستن دارن استفاده می کنن.
Iran, Islamic Republic of
از مجلسی که پراست از نمایندگان وکیل الدوله چه انتظاری دارید
Iran, Islamic Republic of
لیست دولت کلا در مجلس هستند کدام کارمند می تواند بر کارفرمای خود سخت بگیرد طرف شغلشو مدیون روحانی هست
سرور
Iran, Islamic Republic of
فعلا رییس مجلس با محافظان محترم بازارگردی می کند و صداوسیما فیلم تبلیغاتی از وی در سیما نشان می دهد.
نه اینکه رییس جمهوری که با حمایت آنخا روی کار آمده است انواع گل ها را بر سر ملت زده است حالا خودشان هم هوس ریاست جمهوری کرده اند.
کاش یکی پیدا می شد مجلس مملکت را از دنباله روی دولت به راس امور ارتقا می داد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
هم این مجلس و هم این دولت هر دو دستپخت اصلاح طلبان و اعتدالگرایان باتدبیر و خود عاقل پندار هستند.
Iran, Islamic Republic of
علاوه بر خود مجلس اون جماعت مچ بند بنفش و سبزی هم که سالهای 92 و 96 و 94 برای راهیابی اینها به مسند قدرت از روی لیست اون شبکه ماهواره ای و از توی لیستهای از تلگرام برآمده رای می دادند، باید جوابگو باشند.
Iran, Islamic Republic of
سلبریتها کجایند؟!
Iran, Islamic Republic of
مردم از دولت و مجلس نا امیدیند.
100
Iran, Islamic Republic of
عزیزم مجلس کجا بگو بنگاه ....
Iran, Islamic Republic of
دنیا رو که آب ببره بعضی ها رو خواب میره .. شاید هم یه حساب دو دو تا کردن دیدن به صلاح و صرفه شون هست که خواب ببردشون یا حتی خودشون رو به خواب بزنن ... امن وسط هم بیچاره مردم بینوا که دل به این سرنشینان صندلی سبز بسته اند تا شاید .... ولی غافل از اینکه خود طرفها ....
Iran, Islamic Republic of
مراجع کجا هستن که کفن بپوشن بیان کف خیابونها یا دلواپسان کجا هستن
بدبین به کدخدا
Iran, Islamic Republic of
عزیزم آن روز که دلواپسان دلسوز را با القاب گوناگون دهانشان را میبستید باید این روزها را میدید .آنروز که هشدار میدادند بجای کدخدا بازی به کشور داری بپردازید وعشق کدخدا بعضی ها راکور کرده بود ومصلحت کشور را نمیدانستند ودلسوزان نظام وکشور هرچه گفتند به تمسخر گرفته شدند وبا القاب زشت وناپسند مواجه شدند را به یاد بیاورید!
هرجا خرابکاری میکنید بجای استیضاح از خرابکاران همانند دشمنان به نیروهای انقلاب میتازید!!!!
آنان که شیره خوردند باید پاسخگوی اعمالشان باشند.والسلام
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخع ارزوش به دلتون میمونه که مردم با ریختن به خیابان ،نقشه تون برای به هم ریختن اقتصاددرجهت جدا کردن مردم از نظام ، محقق بشه.
Iran, Islamic Republic of
ما مثل شما ، اهل فتنه و آشوب نیستیم
Iran, Islamic Republic of
یعنی در برابر ظلم ساکت می مونی؟
Iran, Islamic Republic of
...
عمار
Iran, Islamic Republic of
بی خاصیت ترین
وکیل الدوله ترین
منفعل ترین
....ترین
مجلس تاریخ امروز اکران شده
Iran, Islamic Republic of
... اجازه نخواهد داد .
چرا؟ چون هر دو رفیق گرمابه گلستان هستند!
....
سرور
Iran, Islamic Republic of
چرا کوچکترین انتقاد به رییس مجلس را باز سانسور کردید؟
Iran, Islamic Republic of
چون می ترسند قاضی القضات که برادر رئیس مجلس است دستگیر وزندانیشان کند مگه نه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الی
Iran, Islamic Republic of
البته خدا را شکر کمتر ازیکسال مانده‌.
به همان دلیل که در کسری از ساعت ننگین ترین معاهده را امضا کردند
به همان دلیل که در برابر قراردادهای نفتی وکرسنت ها ساکتند و یا همراه
به همان دلیل که از وزرا سوال میشود و همیشه قانع ! میشوند
به همان دلیل که وزیر راه با همه ایرادات استیضاح میشود ولی هربار با رای بیشتری رای اعتماد می گیرد
به همان دلیل که همه با همند
یاسر
Iran, Islamic Republic of
اگر مجلس به وظیفه ذاتی خودش که همان نظارت وتقنین صحیح است عمل میکرد امروز شاهد این وضعیت نبودیم.
وقتی وزیری قصور داشت وبه مجلس فرا خوانده شد وبا لابیگری با رای بیشتر ابقا شد باید فاتحه نظارت وعمل را خواند.
وضعیت امروز گردن کسانی است که وزرا را استیضاح کردند وبجای برکناری وانتخاب مدیر شایسته تر با تحسین وزرا به ادامه نامدیریتیها کمک کردند.
احمد
Iran, Islamic Republic of
الحق و الانصاف این مجلس ضعیف ترین مجلس پس از انقلاب است مجلسی که در کار اصلی اش درمانده است مجلسی که وکیل الدوله است مجلسی که رئیس آن به جای آن که دولت را استتضاح کند ملتمسانه از دولت می خواهد با مردم حرف بزند ...
حسین
Iran, Islamic Republic of
کدام مجلس را می گویید؟ چند نماینده واقعی در این مجلس وجود دارد؟
اگر و تاکید می کنم اگر فردی 10% مدرس نماینده مجلس بود وضع مملکت بسیار بهتر این می بود.
...
خوب شد سال گذشته داعش موفق نشد داخل مجلس برود وگرنه ...
Iran, Islamic Republic of
عزیزم همان مجلس لیستی که محبت نموده وملت به داخل بهارستان هول دادند!!
Iran, Islamic Republic of
بگو 5 درصد مدرس
Iran, Islamic Republic of
چون لجن را هرچه بیشتر هم بزنند گندش بیشتر میشه
منم نماینده مجلس: مردم شما چقدر بی انصاف و قدر نشناسید!!!
Iran, Islamic Republic of
آقا جان وقت مجلس را برای این موضوعات پیش پا افتاده ارز و سکه و گرانی سرسام آور و بیکاری به مرز بحران رسیده و.... بیخودی نگیرید مجلس مشغله های مهمتری مثل اصل حضور نمایندگان در روسیه و نظارت بر عملکرد تیم ملی، عدم حضور پویول در برنامه جام جهانی روسیه، پیگیری شعار هواداران استقلال علیه وزیر ورزش و... دارد.
مگر یکی از ماها که اصولگرای فی الواقع اصلاح طلب بود راهکار عملی و اجرایی نداد که مردم 6 ماه این اوضاع و شرایط را باید تحمل کنند؟!
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد می شود سر در مجلس نوشته شود:
" شعبه دوم قوه مجریه(مجلس شورای اسلامی سابق)"
Iran, Islamic Republic of
لایک
Iran, Islamic Republic of
مثلا قرار بود مجلس در راس امور باشد!
البته مجلس نه مجمع وکیل الدوله ها!!!
Iran, Islamic Republic of
عده ای درکشورماوقتی میگی کارکنید حال ندارن ولی وقتی بگی مذاکره تمام تبلیغاتشونو میارن پای کار.والااگه ما این وقتی رو که صرف مذاکره کردیم داخل کشور به کارخانه جات وکشاورزان کمک میکردیم وضعمون بهتربود.چرادولت به پولدارا باید ارز دولتی بده.کجای دنیا با گردشگری خودش این کارو میکنه.چرا این همه سکه پیش فروش کردن.چرا این همه نخبه ومخترع داریم باید محتاج خودرو سازی دنیا باشیم.چراااااااااااااااااا مسئولین
م ج
Iran, Islamic Republic of
جهان حرف دل مردم رازدی؟ا یکاش زود تر؟؟؟؟؟؟
کارمند
Iran, Islamic Republic of
...
محال است قبول کنند.
Iran, Islamic Republic of
برای ابراز همدردی با مردم و اعلام اینکه شرایط طاقت فرسای مردم را درک می کنند، خود نمایندگان 6 ماه حقوق نگیرند یا حداقل 50 درصد حقوق خود را به بیت المال برگردانند!
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز! آی ملت! شما چرا اینقدر ساده هستید!
چاقو دسته خودش را که نمی برد. از کی به کی شکایت می کنید و انتظار رسیدگی هم دارید؟! عجب ...
Iran, Islamic Republic of
مردمو خسته کردن اینا/ از رایمون پشیمون شدیم
کارمند
Iran, Islamic Republic of
جواب سوال این مقاله بشرح زیر است:
- اقتصاد ایران با معضل ورشکست کننده مخربی بنام نقدینگی بالا روبروست و بانک ها در راس متهمین بوجود آورنده این وضعیت هستند به نظر شما کدام نماینده و وزیر عاقلی می آید در کاری دخالت نماید که به او ربطی ندارد!!!!
- وزرا و وکلای مجلس کلا منافع مشخص سیاسی و اقتصادی شیکی را دنبال می کنند که اساسا نمی توانی ردپایی از ارتباط اقداماتشان با فساد و رانت و اخلال در اقتصاد پیدا کنی و چنانچه یکی از آنها بسیار خرابکاری کند تازه از سمتش فعلا تنزل مقام می یابد تا در اینده نزدیک ارتقای مناسب سمت اعطا بشود...محال است که وزرای لیبرال برنامه ای بجز "آزاد سازی اقتصاد" و وزرای اصولگرا بجز "توزیع عمومی ثروت میان توانمندان و فقرا" چیز نویی در چنته داشته باشند.
نتیجه : کل وزرا و کلا منتظر می نشینند تا تکلیف حسن روحانی در منازعه قبیلگی با رقبای داخلی مشخص شود و چنانچه گوی سبقت را برباید یا شکست خورد از مزایا و رانت های پس از فتح و شکستش منتفع شوند یعنی مزایا و منافع عینی صحنه های سیاست و اقتصاد را بین الاحبا تقسیم عالمانه نمایند
Iran, Islamic Republic of
مقدمه متن قابل قبول هست اما با موخره و نتیجه گیری مخالف.
Iran, Islamic Republic of
از مجلسی که برگزار کننده جلسات سوال کسل کننده و نمایش های ظاهری و تکراری استیضاح وزیران برای مثلا بستن دهان منتقدان و مردم است، توقع بیجا نداشته باشید چون مانع کسب است!!!
حسین
Iran, Islamic Republic of
شکایت چه کسی را نزد چه کسی می برید؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
چه بگویند؟
مگر حرفی برای گفتن دارند نهایتا یکی احمدی نژاد را متهم کند که این هم خریدار ندارد بازارش مثل بازار ریال است
محمد
Iran, Islamic Republic of
در روانشناسی مقوله ای تحت عنوان تاثیر نقش بر شخصیت و شخصیت بر نقش وجود دارد
شخصیت های ضعیف جایگاه مجلس را تضعیف کردند
کو سکندر کو اساس نادری
Iran, Islamic Republic of
مجلس مورد پسند روحانی وهیات دولت همین هست یک حیاط خلوت دنج و آروم و باصفا و سرسبز
Iran, Islamic Republic of
مردم چ گناهی کردن/ رای بدیم برن علیه منافع ما کار کنند
Iran, Islamic Republic of
با اين حاشيه امني كه مجلس بر مبناي قوميتكرايي حزبي براي دولت بوجود آمد و وزرا به هيچ مقامي پاسخگو نيستند.
هيچ صداي از مردم توسط دولت شنيده نشد .
نه بيكاري جوانان تحصيلكرده - نه مسكن مردم بي سرپناه كه طرح مسكن مهر كه مسكني بود براي درد بي سرپناهي آنها به استهزا گرفته شد .
نه مشكلات اقتصادي مردم .
نه جلوگيري از فساد اقتصادي و بر خورد با متخلفين و زالو صفتان .
نه بر خورد با حقوق هاي نجومي بگير كه هر يك صد برابر يك كارمند حقوق مي گيرند .
نه آب خوردن استان هايي مثل خوزستان .
نه چاره انديشي زيست محيطي .
نه برخورد با رانت خواران اقتصادي و بيرون آوردن بيت المال از حلقوم آنها.
نشيدن مطالبات مطالبات مردم كه اوج در ديماه 96 بود .
و هزاران نه ديگر كه شنيده نشد
لیاخوف
Iran, Islamic Republic of
مجلس شما منتظر من است. منم توپام توپه توپه.

ولی شما مردم باید بخواین
بنده
United Arab Emirates
...
توضیه عالی
Iran, Islamic Republic of
مجلس را تعطیل کنن. نماینده ها برن خونه. حقوقاشونم بگیرن. حداقل آب و برق مجلس بیخودی حروم نشه. ملت کمتر عصبی بشن
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان فله ای امید همین هستند . ...
Iran, Islamic Republic of
تکرار می کنم به هر 30 نفر
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم در همین سایت یه تحلیل بعد اعلام نتایج منتشر شد که گفت برای اولین بار دولت نتونست یه مجلس همسوی خودش درست کنه!! همه هم به به و چه چه کردن!! بعدش هم گفتن لیست امید فقط تو تهران برنده شد!! حالا که موقع حساب و کتاب شده همه چی افتاد تقصیر لیست امید!! اسم این چیه؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
وقتی مجلسی باحمایت مادی ومعنوی دولت مستقر روی کار بیاید چه انتظاری جز سکوت می توان داشت؟
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
چون برای اخرت خودشان دارند وز رو وبال جمع می کنند
امام خمینی خطالب به نماینده های مجلس : قیام وقعود شما وسخنان شما در محضر خداست وفردا ( در روز قیامت ) باید جواب دهید
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
از نماینده ای که با دوتا امتیاز و رانت ساده امضای استیضاح رو پس میگیره چه توقعی دارین؟
ولی مجلسیها مطمئن باشن این کم کاریشون حق الناسه و به زودی گریبانشون رو میگیره.
Iran, Islamic Republic of
حالا که مملکت رو به باد دادید,از رایتون پشیمونید!؟!...
United States
ایشان چگونه باید عمل کند که به همه ثابت بشود که اونی که این مجلس را بیخاصیت کرده ... طیف ناامید هست. ای مردمی که به اینها رای دادید حالا می فهمید چه بلائی سر مملکت آوردید با این انتخابتون؟
یک دوست
Singapore
وقتی دولت قبیله ای بر سر مردم حاکم هست!!! چرا باید انتظار اقدام داشت!! مگر یادمون رفته که وقتی انتخابات مجلس تموم شد برخی چقدر خوشحال بودند؟!!!!!!!!!.
یک دوست
Singapore
...
Iran, Islamic Republic of
خیلی دلم میخاد بدونم چقدر از اون نورچشمی ها که با برجام شهروندی امریکا گرفتن سهم مجلس بودن و چقدر سهم بقیه! ماه پشت ابر نمیمونه. یه روزی اسامی همشون منتشر میشه....
Romania
مجلس هیچکاره است!!!!!!!!!!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
اگر مجلس مجلس بود که وضعیت مردم و مملکت این نبود...
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه دولت برای نمایندگان هستند و نمایندگان هم برای دولت
United States
...
Iran, Islamic Republic of
این رئیس جمهور و این وزیران و نمایندگان مجلس و مدیران، وقتی مشکلات مردم را حل نمی کنند و همه ی امور را به حال خود رها کرده اند، برای چه، هر ماه این همه حقوق به این ها می دهند؟؟؟؟!!!!
آیا گرفتن این حقوق برای آنها حرام نیست؟؟؟
یا این ها کاری به حلال و حرام ندارند؟؟