پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

جدال با جان بر سر حفاظت از جنگل

يکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب: 630201
برای حفاظت از جنگلها و مراتع کشور اکنون ۵۰۰ جنگلبان، جانباز و ۱۹ نفر کشته شده اند، اما لایحه حفاظت از حقوق این از جان گذشتگان همچنان پس از دو سال پیگیری در مجلس خاک می خورد.
جدال با جان بر سر حفاظت از جنگل
به گزارش جهان نيوز، با صنعتی شدن جوامع و رشد جمعیت در جهان، اهمیت فضای سبز به ویژه جنگل‌ها و مراتع دوچندان می‌شود. کشور ایران با آن‌که در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته اما ۱۵ میلیون هکتار جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت و ۸۰ میلیون هکتار اراضی مرتعی دارد.
 
متأسفانه طی چند دهه اخیر به دلیل بی‌توجهی‌های مختلف از جمله تخریب مراتع به دلیل چرای بی‌رویه دام، قاچاق چوب و از بین رفتن درختان جنگل‌ها، آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها که بخش عمده‌ای از آن عوامل انسانی ازجمله روشن کردن آتش در جنگل، باعث شده تا این نعمت الهی روبه‌ افول برود. همه کارشناسان معتقدند که برای تعدیل هوا و اکوسیستم، توسعه جنگل‌ها امری ضروری است که برای نسل‌های آینده نیز باید حفاظت شود.

همه ساله در دنیا ۳۱ ژولای به عنوان روی جهانی رنجر یا جنگلبان نامگذاری شده است و از سال گذشته به همت بخش خصوصی ۹ مردادماه به عنوان روز ملی جنگلبان نامگذاری شد.

در همه جای دنیا برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع از نیروهای زبده به همراه تجهیزات استفاده می‌شود تا در مقابل تخریب‌ها، آتش‌سوزی و قاچاق چوب حفاظت شود.

در راستای استاندارد جهانی به ازای هر ۳ تا ۵ هزار هکتار یک نیرو فعالیت می‌کند اما متأسفانه در کشور ما به دلیل کمبودهای مختلف به ازای هر ۱۴ هزار هکتار یک نیرو فعال است.

کشته شدن جنگل‌بان‌ها توسط قاچاقچیان چوب و شکارچیان یکی از معضلاتی است که به دلیل نبود قانون یا محدودیت‌های قانونی همواره وجود داشته و جنگلبانان ما با وجود فعالیت در شرایط سخت همواره با خطر مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در همین زمینه به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اهمیت منابع طبیعی و مغفول ماندن زحمات جنگلبان‌ها در کشور و در کنار آن عدم همراهی مردم، امروز با چالش جدی و زیربنایی در این حوزه مواجه هستیم و تاکنون ۵۰۰ جنگلبان به دلیل مخاطرات این حوزه جانباز و ۱۹ نفر کشته شده‌اند.

وی از پیگیری لایحه محیط‌بان و جنگلبان طی یک سال اخیر در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: خلاء قانونی در حوزه بیمه، بازنشستگی، پست سازمانی، حراست از جان جنگلبانان و اینکه این شغل جزو مشاغل سخت محسوب شود، در این لایحه پیشنهاد شد که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

سبزعلی به این نکته اشاره کرد که تمام جنگلبانان و محیط‌بانان در معرض تهدید و خطر جانشان قرار دارند و طی همین چند هفته اخیر مواردی را داشته‌ایم که با شلیک مستقیم قاچاقیان به شهادت رسیده یا با ضربه چاقو دچار جراحت شدید شده است. 

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از طرف دولت برای تجهیز این بخش خبر داد و گفت: طی سال‌های ۹۶ و  ۹۷ این اعتبار عملیاتی شد که توانستیم بخشی از تجهیزات موردنیاز جنگلبان‌ها را تهیه کنیم اما همچنان از نظر نیروی انسانی با محدودیت مواجه هستیم.

وی توانمندسازی اقتصادی جوامع محلی در حاشیه جنگل‌ها و مراتع را از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها برشمرد و گفت: بیشترین تخریب و خسارت از جمله بوته‌کنی و استفاده از چوب جنگل‌ها به عنوان هیزم توسط جوامع محلی صورت می‌گیرد که امیدواریم با راهکارهایی که در پیش گرفته‌ایم تا حدی مرتفع شود.

 مخاطرات بسیار جدی ازجمله تخریب سرزمین، از بین رفتن زیست‌بوم کشور در حوزه آب، خاک و هوا پیش روست که امیدواریم دولت‌مردان با نگاه ویژه‌تری چه از لحاظ اعتباری و چه از لحاظ تصویب قوانین لازم که به همت دستگاه قضا، قوه مقننه و دولت محقق می‌شود به بهبود شرایط کمک کنند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *