پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

توصیه جهانگیری به رئیس کل بانک مرکزی

يکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 630041
معاون اول رئیس جمهور گفت: بانک مرکزی باید با اقتدار تصمیمات خود را عملیاتی کند.
توصیه جهانگیری به رئیس کل بانک مرکزی
به گزارش جهان نيوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل بانک مرکزی درخصوص مسائل کشور اظهار کرد:در پنج سالی که، ولی الله سیف سکان دار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود هماهنگی لازم با تیم اقتصادی دولت صورت گرفت و سیاست‌های خوبی در پیش گرفته شده که نتیجه آن شاخص‌های اصلی اقتصادی کشور در طول ۵ سال گذشته بوده است و عملکرد بسیار مثبتی را رقم زده است؛ این در حالی است که تورم، نرخ بیکاری، رشد سرمایه گذاری، رشد اقتصادی صادرات غیر نفتی و توجه به تنگنا‌های بخش خصوصی دستاورد‌های آن بوده است که در ۵ سال اول دولت حسن روحانی روند مناسبی را سپری کرده است.
 
معاون اول رئیس جمهور افزود: عبدالناصر همتی نیز که به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شده فردی شایسته بوده و کار‌های علمی شایسته‌ای را نیز در پرونده کاری خود به ثبت رسانده و در مدیریت بیمه مرکزی نیز سابقه اجرایی و توان علمی مناسبی را رقم زده است که امیدواریم بتوانیم شاهد دوران خوبی در بانک مرکزی برای ایشان باشیم. اما لازم است به برخی مسائل اقتصادی امروز نیز توجه داشت.

وی ادامه داد: شرایط امروز شرایط بسیار خطیری است به این معنا که محدودیت‌های زیادی پیش رو است و در وضعیت دشواری قرار داریم که این به معنای بن بست نیست؛ فرصت‌هایی پیش روی ما است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. این شرایط خطیر یک ویژگی اقتصادی دارد که باید مسئولان اقتصادی کشور آن را به خوبی تصویر کنند.

جهانگیری خواستار شناخت شرایط کنونی از سوی مسئولان اقتصادی کشور شد و گفت: آمریکا طراحی‌های خاصی در این زمینه صورت داده و نیز می‌خواهد نرخ فروش نفت ایران را به صفر برساند؛ ضمن اینکه در حوزه نقل و انتقالات پولی نیز تنگنا‌هایی نیز می‌خواهد در مقابل اقتصاد ایران اعمال کند که ما باید در برابر آن تصمیماتی را لحاظ کنیم که اقتصاد کشور آسیب کمتری ببیند.

وی با بیان اینکه امریکایی‌ها یک کار دیگر نیز به کمک صهیونیست‌ها و کشور‌های منطقه انجام داده اند که بر مبنای آن قبل از جنگ عملی یک جنگ سیاسی و رسانه‌ای جدی را در افکار عمومی مردم آغاز کرده و پیش رفته اند، افزود: رسالت تمامی نخبگان کشور و رسانه‌ها در این جنگ رسانه‌ای که افکار عمومی ملت را نشانه گرفته است و می‌خواهد امید و اعتماد مردم را از بین ببرد؛ این است که اجازه ندهید سرمایه اجتماعی، امید و اعتماد به مسئولان دولت تضعیف شود. پس ممکن است بسیاری از سیاست‌های خوب اقتصادی که اتخاذ می‌شود آثار مناسبی را به جای نگذارد.

به این معنا که تک تک افرادی که صاحب نظر بوده باید تلاش کنند تا بر دشمن غلبه کنند و امید مردم را افزایش دهند به نحوی که سرمایه اجتماعی و امید مردم افزایش یابد.

این عضو کابینه دوازدهم افزود: در مقطع فعلی چند نکته فعلی باید در دستور کار قرار گیرد که یکی از مهمترین آن‌ها نظام بانکی است که در روز‌های نخست دولت یازدهم این موضوع مطرح بود که نظام بانکی با مشکلات جدی روبرو است و در این میان یکی از مهمترین نکاتی که به آن پرداخته می‌شود معوقات بانکی بود که بخش عمده آن به خاطر شرایط اقتصادی ایران بود که فعالان اقتصادی نتوانسته بودند وام‌هایی که گرفته بودند را برگرداند.

ضمن اینکه برخی بحث‌های دیگر به دروغ مطرح شد که از جمله آن در سال ۹۴ رئیس جمهور دستور داد طرحی برای اصلاح نظام بانکی تهیه شود که همراهان دولت در ستاد اقتصادی به ریاست دکتر نیلی طرحی را تهیه نموده اند و بنده نیز آن را تأیید نموده و رئیس جمهور ابلاغ نمود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: رئیس جمهور به تازگی یادداشتی به بنده داده اند که بر این اساس جلساتی در رابطه با اصلاح نظام بانکی برقرار شود، ولی آنچه که مهم است آن است که مسائل نظام بانکی ایران نیاز به مطالعه آنچنانی ندارد و تک تک بانک‌های کشور تقریبا همه مشکلات را می‌دانند؛ بنده نیز که فردی اقتصادی نیستم، به راحتی می‌توانم در مورد آن‌ها اظهارنظر کنم.

اجازه نمی‌دهیم فروش نفت با مشکل مواجه شود
وی افزود: نظارت بر بانک‌ها یکی از نکاتی است که بانک‌ها باید بر آن تمرکز کنند به این معنا که نمی‌شود بانک مرکزی دستورالعملی برای کاهش نرخ سود بانکی ابلاغ کند، ولی بانک‌ها آن را اجرایی نکنند. بانک مرکزی باید با اقتدار تصمیمات خود را عملیاتی نماید ضمن اینکه در حوزه سیاست‌های ارزی نیز کشور شرایط جدیدی را تجربه می‌کند به این معنا که طرف مقابل دو تا سه محدودیت جدی را برای ایران اعمال کرده که یکی از آن‌ها محدودیت فروش نفت است.

ولی اینکه چه میزان آن‌ها موفق شوند محدودیت بر فروش نفت ایران اعمال کنند نکته دیگری است که ستاد تحریم‌ها در دولت است که اجازه ندهد فروش نفت با مشکل مواجه شود.

جهانگیری مبنای منابع ارزی کشور را پتروشیمی و صنایع فلزی دانست و گفت: در بخش عرضه و تقاضا باید بانک مرکزی سیاست‌های خود را متناسب با عرضه و تقاضا تدوین کرده و مطمئنم با شناختی که از رئیس کل بانک مرکزی دارم انتظار است تمام انتظارات نخبگان کشور که به مسئولان اقتصادی ارائه می‌شود از سوی ایشان مورد توجه واقع شود.

جهانگیری گفت: بحث نقل و انتقالات ارزی در ایران یکی از نکات مهمی است که امروز برخی چالش‌ها را پیش روی بانک مرکزی قرار داده است، این در شرایطی است که هیچ محدودیتی پیش روی بانک مرکزی در منابع ارزی مستقر در خارج از کشور نیست و ممکن است تنها نوع ارز متفاوت شده باشد، پس وظیفه نخبگان آن است که رهنمود‌هایی بدهند که نسبت به جابجایی ارز اقدام کنند.

باید نقدینگی را در کشور مدیریت کرد
وی گفت: مسئله دیگر موضوع نقدینگی است که در جلساتی که با حضور مقام معظم رهبری تشکیل شده، قرار است با حضور سران سه قوه و اختیارات ویژه مقام معظم رهبری تصمیمات مشخصی در سطح فراقوه‌ای صورت گیرد تا کشور را از تنگنا نجات دهند که در این میان موضوع نقدینگی از جمله مواردی است که باید بتوان آن را مدیریت کرد تا به سمت ارز، سکه و مسکن نرود، بلکه به سمت بخش‌های مولد روانه شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت باید در حوزه نقدینگی پیشنهادات مُکفی را ارائه داده و بتوانند شرایط را به نحو مناسبی پیش برند، اما همچنان موضوع اینکه نقدینگی کشور در مقطع فعلی مورد برنامه ریزی قرار گیرد، نکته اصلی است که این نقدینگی منجر به افزایش غیرقابل کنترل تورم نشود که باید این موضوع در دستور رئیس کل جدید بانک مرکزی قرار گیرد.

وی افزود: با سیاست‌هایی که اتخاد خواهد شد، می‌توان روند نقدینگی را کنترل کرد، ضمن اینکه بورس نیز در این زمینه نقش آفرینی خواهد کرد و امروز نیز تصویب شده تا طرح‌های نیمه تمام دولتی که برای تکمیل خود به رقم بالایی نیاز دارد به سهولت در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. پس این‌ها سیاست‌ها و اولویت‌های جدی بانک مرکزی است که باید با سیاست‌های خوبی که در شورای پول و اعتبار تصویب واعلام می‌شود، اجرایی گردد تا بتوان از شرایط پیش رو به خوبی عبور کرده و از فرصت‌های آن بهره‌مند شد.

به معیشت مردم باید توجه داشته باشیم
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید داخلی کشور گفت: باید زمینه‌ای را فراهم کرد که تولید کشور به خوبی مورد حمایت قرار گیرد و در این مقطع به معیشت مردم نیز به خوبی فکر شود تا به زندگی مردم و طبقات متوسط رسیدگی شود.

جهانگیری گفت: باید ارز کالا‌های اساسی، دارو و اقلام اساسی تامین شده و این کالا‌ها به وفور در اختیار مردم قرار گیرد تا مردم دغدغه آن را نداشته باشند که در مورد برخی کالا‌ها ممکن است کمبودی را احساس کنند، پس با مجموعه سیاست‌هایی که هم اکنون هم اتخاذ شده، دسترسی مردم به دارو و کالا‌های اساسی به خوبی فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: از دو روزی که، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی از این سمت کنار رفته است، رنگ و روی او بسیار بازتر شده است که امیدواریم وی به رئیس کل جدید نیز کمک کند تا بتواند در شرایط کنونی وضعیت را به خوبی مدیریت کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *