جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲۷
سلیمی نمین:

زیباکلام هنرمندانه به تحریف تاریخ می‌پردازد

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 629975
سلیمی نمین گفت: ملت ایران قبل از روی کار آمدن رضاخان تو دهنی‌های محکمی به انگلستان زدند. به همین دلیل انگلستان فرد بیسوادی مانند رضاخان را آورد تا به فرهنگ هویت بخش ایرانیان ضربه بزند. زیبا‌کلام گفت: کشف حجاب منفعتی برای انگلیس نداشت. من با کشف حجاب مخالفم اما آنرا می‌فهمم.
زیباکلام هنرمندانه به تحریف تاریخ می‌پردازد
به گزارش جهان نيوز، نشست «رضاشاه؛ استقلال یا وابستگی» امروز عصر با حضور صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران عصر امروز در سالن همایش کانون اندیشه جوان برگزار شد.

صادق زیباکلام طی سخنانی در ابتدای این مناظره گفت: به گمان من دهه اول و دوم انقلاب اگر کسی به ایران می‌آمد و گزارشی تهیه می‌کرد سخنی از مردم به عنوان رضا شاه روحت شاد و علاقه به پهلوی اول در ایران نمی‌دید. اگر همین شخص بعد از یک دهه به ایران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آمد و می‌خواست گزارشی تهیه کند با این شعارها مواجه می‌شد شک می‌کرد که چه اتفاقی در ایران افتاد که رضاخان محبوب شد! شگفت‌زده می‌شد که نسل جدید چرا اینگونه شد؟.

وی افزود: شاید آن فرد گزارش‌کننده پیش خود فکر کرد و به این نتیجه رسید که مردم مطالعه کرده‌اند و به همین دلیل به کتاب‌هایی که در جمهوری اسلامی منتشر شد رجوع کرد اما می‌دید که  تغییری در کتاب‌ها پدید نیامده است. اگر فیلم‌های تلویزیون را هم می‌دید، متوجه میپ شد که فیلم‌ها هم تغییری نکرده است و از خود می‌پرسید آیا مردم تحت تأثیر شبکه‌های فارسی‌زبان به خصوص من و تو به چنین دیدگاهی رسیده‌اند؟ اما مردم مانند مومی نبودند که با دیدن چند برنامه به این نتیجه برسند بلکه عملکرد مسئولین جمهوری اسلامی باعث شد که مردم علاقه‌مند به رضاشاه شوند.

عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر نیز طی سخنانی در مقدمه بحث گفت: اگر عده‌ای در خیابان بر اثر لجاجت با با مسئولین جمهوری اسلامی به نفع رضاشاه شعار دادند. این شعارها نباید مبنا بحث شود. مردم ما باید امروز تاریخ را به گونه‌ای که هست بخوانند و از تاریخ درس بگیرند. اگر مسئولی را انتخاب کردند که دچار لغزش شد و از او تبری می‌جویند به این دلیل است که حمایت از آن فرد دور از شأن آنها است. اگر چنین است رضاخان قبل از سلطنت فاسد بود و بعد از سلطنت فاسدتر شد.

وی افزود: آقای زیباکلام بحث عامیانه مطرح می‌کند قطعاً عوامل مختلف در احیای رضاخان مؤثر بود. یکی نخواندن تاریخ، دوم ضعف اجرایی مسئولان و سوم مدیریت دیپلماسی عمومی؛ 

سلیمی نمین: اگر با تاریخ آشنا باشید. بی‌بی‌سی و عوامل مانند او بر شما تأثیر نخواهند گذاشت 

سلیمی نمین گفت:‌ اگر با تاریخ آشنا باشید. بی‌بی‌سی و عوامل مانند او بر شما تأثیر نخواهند گذاشت و باید در این زمینه عوامل مختلف را بررسی کرد که علمی و مستند تاریخی است یا نه.

زیباکلام در ادامه این نشست بیان  داشت: اگر چیزی فکر می‌کنید حقیقت است اگر به شما انگ زدند نترسید. من کتابی در رابطه با رضاشاه نوشتم که وزارت ارشاد اجازه انتشار آن را به من نداد و این کتاب براساس فهم من از ظهور رضاخان در قدرت بود، چرا جلوی انتشار آن را گرفتند من فقط به بررسی ظهور رضاخان در آن مقطع تاریخی ایران پرداختم و این کتاب سعی کرده است دوره برآمدن رضاخان را نشان دهد که ایران در چه مقطع تاریخی به سر می‌برد.

وی ادامه داد:‌ بعد از کودتای سوم اسفند 1299 هجری شمسی ستاره اصلی کودتا سیدضیاء‌الدین طباطبایی بوده که به علت اشتباهات متعدد افول کرده است و رضاخان برآمده است. اگر کسی در سال 1299 هجری شمسی به ایران می‌آمد و از وضعیت صنایع روستاهای ایران فیلم‌برداری می‌کرد و بعد از اخراج رضاخان نیز فیلم‌برداری می‌کرد این دو فیلم را مقایسه می‌کردید می‌دیدید ما چه بودیم و چه شدیم. 

زیبا‌کلام: روح انگلستان از کودتا رضاخان خبر نداشته است

زیباکلام افزود: مشکلات اساسی وزارت ارشاد برای جلوگیری از انتشار این کتاب این است که آنچه در این کتاب آمده است حقیقت دارد و فرد بعد از مطالعه این کتاب پی می‌برد تمام روایات حکومتی که از رضاشاه وجود دارد از بین می‌رود و اگر چنین نشد در واحدهایی که در کتاب اشاره شده حتی ارزش خواندن ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: این کتاب، کتاب تفسیر و تحلیل از رضاخان نیست بلکه مبتنی بر اسناد مخابره شده بین سفارت انگلستان قبل و بعد از کودتا است تا زمانی که رضاخان تاج‌گذاری می‌کند.

وی افزود: اگر جمهوری اسلامی ادعا می‌کند کودتا رضاخانی انگلیسی بوده است در حالیکه اینگونه نیست و انگلستان از کودتا خبر نداشته و وزیر انگلستان مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد. 

سلیمی نمین در پاسخ به زیباکلام گفت: مبنای بحثی که زیباکلام در کتاب رضاخان نوشته شده کتاب سیروس غنی است  و من اشکال اساسی بر این کتاب داریم از جمله اینکه چرا  یک استاد دانشگاه در نوشتن کتاب از یک کتاب دیگر استفاده کرده است؟.

وی افزود: سیروس غنی در نوشتن کتاب گزینشی اسناد را انتخاب کرده است و شما نیز از کتاب غنی گزینشی اسناد را انتخاب کرده‌اید. حتی آقای زیباکلام بیش از 10 برابر در مقدمه‌ای برای کتاب که در فضای مجازی منتشر کرده اسم نویسنده را به اشتباه قاسم غنی نام برده است.

وی گفت: سیروس غنی کتاب خود را براساس اسناد انگلستان و آمریکا نوشته است این در حالی است که زیباکلام گفته است کتاب خود را براساس اسناد انگلستان نوشته است. 

سلیمی نمین: زیباکلام هنرمندانه به تحریف تاریخ می‌پردازد

سلیمی نمین با طرح این پرسش چرا زیباکلام از شیوه‌های مرعوب‌کننده استفاده می‌کند و به جوانان می‌گوید توپ در رفته است و کلیه محفوظات تاریخی شما را از بین می‌برد. شما اگر به کتاب سیروس غنی مراجعه کنید می‌بینید غنی می‌گوید اسنادی وجود دارد که انگلستان منتشر نکرده است و اوایل انقلاب می‌گفتند قبول داریم که کودتا انجام گرفته است و توسط یک افسر سرکش انجام شده و به این دلیل بحثی را راه انداختند و بعداً آمدند این حرف‌ها را زدند که این حرف‌ها کدام است. کودتا ساخته و پاخته جمهوری اسلامی است و روح انگلستان از کودتا خبر نداشت. 

وی افزود: کتاب خاطرات محمد مصدق که قبل از انقلاب نوشته شده است درباره رضاخان و خط راه‌آهن سراسری اشکالاتی را وارد دانسته است. امروز زیباکلام هنرمندانه به تحریف تاریخ می‌پردازد و خواهش می‌کنم علاقمندان به تاریخ کتاب «برافتادن قاجار و برآمدن رضاشاه» آقای سیروس غنی را بخوانند تا به نتایجی برسند. نه اینکه فقط شبکه من و تو به تحریف تاریخ می‌پردازد بلکه کسانی که در داخل کشور هستند نیز از این قاعده مسثتنی نیستند البته اشکالی نیست که برخی در داخل کشور با جمهوری اسلامی مخالف باشند و به جمهوری غیردینی معتقد باشند. بلکه مشکل اینجا است که اگر خواستند از جمهوری غیردینی دفاع کنند باید استدلال علمی بیاورند نه اینکه هنرمندانه به جعل تاریخ بپردازند.

زیباکلام در ادامه مناظره گفت: درسی در رشته علوم سیاسی تحت عنوان تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران داریم که بخشی از تحولات تاریخ سیاسی ایران مربوط به دوره رضاخان تا پیروزی انقلاب می‌شود و من زمانی که این درس را تدریس می‌کنم با این پرسش کلاسم را شروع می‌کنم و از دانشجویان می‌خواهم خیانت‌های رضاخان را بنویسند.

وی ادامه داد: دانشجویان می‌گویند رضاخان صنایع مونتاژ را وارد ایران کرد، دانشگاه ساخت تا فرهنگ غربی را گسترش دهد، خط راه‌آهن شمال و جنوب را ساخت به جای اینکه از غرب به شرق باشد، کشف حجاب انجام داد و من می‌پرسم اینکه خانم‌ها چادر و روسری سر کنند یا نکنند چه نفعی برای انگلستان دارد. شما اگر در سال 1950 میلادی به انگلستان می‌رفتید می‌دیدید که دو دسته خانم‌های محجبه در انگلستان یا خانم‌هایی بودند که از مستعمرات انگلستان به کشور انگلستان آمدند تا در این کشور مشغول به کار شوند یا کشورهای ثروتمند عرب برای تفریح به آن کشور سفر می‌کردند و محجبه بودند. 

وی افزود: اما در حال حاضر به انگلستان برویم خانم‌هایی انگلیسی که در انگلستان متولد شده‌اند و از خانواده‌های مسلمان هستند می‌بینید که محجبه هستند، تحصیل کرده‌اند و هیچ مشکلی برای انگلستان ایجاد نکردند. من از دانشجویان سؤال می‌کنم اگر برای انگلستان حجاب مهم بود چرا در مملکت خود جلوی حجاب افراد محجبه را نگرفت یا در هند و عراق که مستعمره انگلستان بودند کشف حجاب نکرد. 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بسیاری از روایت‌های رسمی درباره رضاخان به انجام راه‌آهن سراسری شمال به جنوب نقد دارند این درحالی است که فکر ایجاد راه‌آهن در زمان امیرکبیر وجود داشت و یکی از آرزوهای مشروطه‌خواهان احداث راه‌آهن بود. در مجلس اول و دوم مشروطه احداث راه‌آهن تصویب شده بود و در مجلس چهارم مجدداً تصویب شد و کنسرسیوم آمریکایی طرح احداث راه‌آهن را در سال 1304 شروع کرد حال این سؤال است آیا انگلستان می‌دانست که جنگ جهانی دوم حوالی 1320 شروع می‌شود تا بعد بتواند از این راه‌آهن استفاده کند.

عباس سلیمی نمین در پاسخ به سخنان زیباکلام گفت: رضاخان کیست، مکانیسم به قدرت رسیدن او چیست، من از کتاب «سه زن» مسعود بهنود متنی را انتخاب کردم خدمت شما قرائت می‌کنم، بهنود در آن کتاب نوشت رضاخان زمانی که مهتر سفارت هلند بود یک نگین زین اسب سفیر هلند را می‌دزد و به این جرم تنبیه می‌شود. 

وی افزود: انگلیسی‌ها رضاخان را در چارچوب نیروی قزاق می‌گزینند و او را در اختیار فرمان فرمایی که در خدمت انگلیس بود قرار می‌دهد تا آموزش ببیند و اگر ما فرض کنیم تمام صحبت‌های زیباکلام درست باشد آیا رضاخان با این شخصیت می‌تواند منشأ خیر باشد. شخصی که قبل از روی کارآمدن سلطنت دزدی می‌کند و هزار فساد دیگر انجام می‌دهد.

سلیمی نمین با طرح این پرسش آیا روی کار آمدن چنین انسانی توسط انگلستان شأن ملت ایران را تأمین می‌کند، گفت: قطعاً پاسخ این سؤال خیر است و افرادی مثل زیباکلام با داستان‌سرایی‌هایی از جمله اینکه اگر از قبل از روی کارآمدن رضاخان و بعد از روی کار آمدن رضاخان فیلم از ایران ساخته می‌شد و مقایسه می‌شد یه خدمات رضاخان پی می‌بردید. اما در تاریخ اگر هیچ ارزشی ندارد.

وی افزود: شما برای یافتن جواب این سؤال که راه‌آهن شمال - جنوب به نفع ایران بود یا نه به متون تاریخی و افراد حاضر در آن زمان مراجعه کنید به طور مثال بزرگانی مانند مصدق احداث راه‌آهن شمال - جنوب را به نفع ایران ندانستند حتی کسی مانند لرد کرزن که به عنوان خبرنگار آن زمان به ایران آمد احداث راه‌آهن شمال - جنوب را به نفع انگلستان و شرق - غرب را به نفع ایران دانست و اگر بند 2 قرارداد رویترز را بخوانید متوجه می‌شوید که احداث راه‌آهن به نفع انگلستان بود ما برای پاسخ به سؤالات تاریخی باید به منابع تاریخی رجوع کنیم نه بازی‌های امثال زیباکلام در می‌آورند.

وی ادامه داد: کشیدن راه‌آهن شمال به جنوب هیچ آورده‌ای برای ما نداشته است چون شوروی دیوار آهنی بین خود و ما کشیده بود و ارتباطی بین ایران و شوروی نبود و از قدیم بین روسیه و انگلستان بر اثر تسلط بر هند دعوا وجود داشت  و انگلستان این راه‌آهن را کشیده است تا اگر روسیه خواست به هند حمله کند نیرو‌های خود را نزدیک مرزهای روسیه پیاده کند.

زیباکلام در پاسخ به سلیمی نمین اظهار داشت: انگلستان در سال 1930 که خط راه‌آهن کشیده شده است مثل آمریکای امروز بود همه کشورهای مسلمان به نوعی مستعمره انگلیس بودند و جمعیت ایران حدود 15 تا 20 میلیون بود که نصف آن زن بود و اگر کشف حجاب اجرا می‌شد باید در عراق، عربستان و هنوز نیز اجرا می‌شود به جز ایران در هیچ کشوری این سیاست اجرا نشد من به عنوان انسانی لیبرال با کشف حجاب مخالف هستم همانطوری که با حجاب اجباری مخالف هستم.
وی افزود: اما می‌توانم بفهمم چرا رضاخان با حجاب مثل پوشیه و چادر مخالفت کرد چون در آن روز اگر با مردی می‌خواست صحبت کند پشت در صحبت می ‌کرد و در آن وضع نمی‌توانستند زنان را وارد عرصه اجتماع کنند.

زیباکلام گفت: اگر رضاخان نوکر انگلستان بود چرا او را برداشت و پاسخ تمام منتقدان رضاخان این است که تاریخ مصرف رضاخان تمام شده بود. این در حالی است که نه صدام، نه رضاخان، نه اسامه بن‌لادن هیچکدام اینها وابسته به غرب نبودند اگر تاریخ مصرف اینها تمام شد من می‌توانم بگویم تاریخ مصرف محمدرضا شاه پهلوی تمام شد و انگلیس و آمریکا او را برداشتند.

وی افزود: شما بررسی کنید ایرانی که در آن زمان کودتا صورت گرفت متوجه راز موفقیت رضاخان می‌شوید و موفقیت رضاخان به دلیل حمایت انگلیسی‌ها نبود بلکه شرایط به گونه‌ای بود که همه رجال اعم از روحانیون، روشنفکران و نویسندگان در پی یک مرد قوی بودند و سیدضیاء مجموعه‌ای از اشتباهات بود و بخش عمده‌ای از کتابی که نوشته‌ام به این کودتا پرداخته‌ام.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران  با طرح این پرسش که چرا فکر می‌کنید انگلستان در زمین لم‌یزرع رضاخان را برکشید، گفت:‌ در آن زمان روحانیون، نخبگان، هنرمندان همه در فکر آمدن یک مرد قوی بودند.

عباس سلیمی نمین در پاسخ زیبا‌کلام گفت: اصلاً اینگونه نبود فکر کنید خیلی از کسانی که آقای زیباکلام گفتند در پی آمدن رضاخان بودند، حتی یاران رضاخان در اندازه اختیاراتی که داشتند اگر کاری می‌کردند که منافع انگلستان تأمین نمی‌شد به شدت از سوی رضاخان برخورد می‌شدند. 
وی ادامه داد: تیمورتاش یکی از رضاخان بود که در به قدرت رسیدن رضاخان سهم بسیار عمده‌ای داشت اما زمانی که تیمورتاش در لندن با انگلیسی‌ها چانه زد و پیشنهاد آنها را نپذیرفت بعد از آنکه به ایران آمد رضاخان برای او پاپوش درست کرد و او را به قتل رساند و زمانی که علی‌اکبر داور بر سر مسئله داور با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شد رضاخان زمینه کشته شدن او را فراهم کرد.
وی افزود: تا زمانی که رضاخان در قدرت بود حافظ منافع انگلیسی‌ها در ایران بود. آقای زیباکلام گفت رضاخان به آلمان نزدیک شد آیا در تاریخ قراردادی را می‌بینید که رضاخان به کشوری غیر از انگلستان بسته باشد.

سلیمی نمین ادامه داد: علت برکناری رضاخان برای آن نبود که تاریخ مصرف او گذشته بود خروج رضاخان از ایران بود اگر رضاخان در ایران می‌ماند مردم بر ضد او شورش می‌کردند و او محاکمه می‌شد و به این طریق اسرار رضاخان و حمایت انگلیس از او فاش می‌شد رضاخان نیمی از املاک قابل کشت ایران را تصرف کرد و انگلیسی‌ها بعد از تبعید او زمین را به فرزند او سپردند و در سال‌های 20 تا 24 شمسی برخی از آزادی‌هایی وجود داشت به همین دلیل روزنامه‌های بخشی از جنایات رضاخان را منتشر کردند که این جنایات‌ها در نهایت منجر به محاکمه رضاخان می‌شد.

سلیمی نمین گفت: ملت ایران قبل از روی کار آمدن رضاخان تو دهنی‌های محکمی به انگلستان زدند از جمله در قرارداد 1919 و جنبش تنباکو و یکسری قابلیت‌هایی داشتند که در برابر انگلستان مقاومت می‌کردند و رضاخان بعد از به قدرت رسیدن با داشته‌های ملت ایران مقابله کرد حتی در زمینه‌های گوناگون از جمله معماری و موسیقی ایران رضاخان مقابله با فرهنگ ایرانی پرداخت. حتی سندی موجود است که پس از احداث هنرستان موسیقی در پی آن بود فقط موسیقی غربی را ترویج کند و علیه موسیقی سنتی جبهه گرفت.

مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: رضاخان با تمام توان درصدد تودهنی به ملت ایران بود و فرد بی‌سوادی بود که فرهنگ نمی‌دانست و با مشت آهنی سیاست انگلستانی را اجرا می‌کرد. 
وی با بیان اینکه آقای زیباکلام بگوید که کدامیک از اقدامات صنعتی ایران بعد از رضاخان توقیف شد، گفت: کارخانه فولاد کرج و کارخانه قند شمال از صنایع‌هایی بود که بعد از رضاخان تعطیل شد و این حرف من نیست بلکه در کتاب ابوالحسن ابتهاج که در دوران پهلوی دوم برمسند مدیریت برنامه و توسعه بود آمده است.

وی افزود: سیروس غنی در کتاب خود گفته است که فتح تهران توسط نیروهای قزاق به رهبری رضاخان با هماهنگی انگلستان انجام شده اما زیبا کلام می‌گوید روح انگلستان از کودتا خبر نداشت و این جعل تاریخ است. من براساس اسناد سیروس غنی می‌گویم رضاخان خبرچین انگلیسی‌ها بود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
نرسی یوریان
Iran, Islamic Republic of
با کمال احترام برای جناب آقای زیباکلام؛ نامبرده فاقد یک دیدگاه عمیق و ژرف راهبردی است. ایشان همیشه با یک سری حرفهای تکراری، نخ نما و فاقد انسجام آکادمیک، با حرفهای عوام گرایانه و پوپولیستی بخش کوچکی از جوانان (دوران جنگ ندیده و کم تجربه) را به خود جلب نموده و آنان نیز با تکرار حرفهای بی پشتوانه آن جناب، پیوسته خود را تکرار می کنند. آقای زیبا کلام آن چنان باش که می نمایی و آن چنان بنما که هستی. والسلام علی من اتبع الهدی و العاقبت للمتقین.
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان قم به لاریجانی رای دادند و الا انتخاب نمیشد
پس باید پاسخگوی حمایت از روحانی و لاریجانی باشند بجای نقش بازی کردن
Iran, Islamic Republic of
ای بابا
بهتره کمی واقع بین باشیم 40 ساله که انقلاب کردیم خوب فکر کنید کدام یک از ارمانهایمان محقق شده است ؟
زیاد دنبال تاریخ نگاری و تاریخ نویسی نباشیم
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
با دلیل اثبات کرده رضاخان خاین بوده لذا میگی تاریخ را ول کنید اما اگر حقیقت ب نفع رضاخان بود از این بحث حمایت میکردید این روش شما و کسایی هست ک دنبال حقیقت نیستند
Iran, Islamic Republic of
حقیقت این هست که 7 درصد ذخایر معدنی دنیا را داریم ولی پول کشورمان بی ارزش ترین پول دنیاست

شما خوش باش
Iran, Islamic Republic of
شما بفرمایید کدوم آرمان مورد نظرتونه؟ کامنت، جای بحث مشروح نیست؛ اما فرمایشات حضرت آقا رو در اول نوروز امسال بخوانید و انصاف داشته باشید: «ملت ایران توانسته است، اکثر شعارهای اصلی انقلاب را به همان استحکام و نشاط اولیه تا به امروز محقق کند.
استقلال و آزادی، مردم سالاری، اعتماد به نفس و خود باوری ملی، عدالت و تحقق احکام دین و شریعت، اصول بنیادین انقلاب اسلامی است.
درخصوص «استقلال» که در واقع واکنش ملت ایران به ۲۰۰ سال سلطه بیگانگان بود، کشور از استقلال واقعی برخوردار است و امروز هیچ کشوری به اندازه ایران مستقل نیست و تنها ملتی که آراء او تحت تأثیر هیچ قدرتی قرار نمی گیرد، ملت بزرگ ایران است.»
ادامه در کامنت بعدی ....
Iran, Islamic Republic of
تو برو یک کتاب جک از خودت بده بیرون
کدام نشاط و استحکام
کدام وعده و وعیدی محقق شده
هر کول و کچلی هم سر کار میبود با امکانات این کشور حتما بیشتر از این چیزی که اقایان تحویل دادند انجام میداد

حرفی بزن که خریدار داشته باشه
Iran, Islamic Republic of
ادامه کامنت قبلی:
مقام معظم رهبری: «برخی افراد بی انصاف، با سوءاستفاده از آزادی، می‌گویند در کشور آزادی نیست و بیگانگان هم در تبلیغات خود آن را بازتاب می دهند؛ درحالی‌که در کشور آزادی فکر، آزادی بیان و آزادی انتخاب وجود دارد؛ با این حال آزادی در جمهوری اسلامی، همانند سایر نقاط دنیا، چارچوب دارد.
چارچوب آزادی در جمهوری اسلامی، «قانون اساسی و قوانین کشور» است که همه این قوانین نیز الهام گرفته از شریعت هستند و مباشرتاً و یا وکالتاً به تأیید مردم رسیده است.»
ادامه در کامنت بعدی ....
Iran, Islamic Republic of
ادامه کامنت قبلی: ....
مقام معظم رهبری: «مردم سالاری، از افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی است. در چهل سال گذشته، تقریباً در هر یک یا دو سال انتخابات برگزار شده است و مردم آزادانه و با شور و شوق شرکت کرده اند که ثمره آن هم روی کار آمدن دولت‌هایی با گرایش های مختلف سیاسی در چهار دهه اخیر بوده است.»
ادامه در کامنت بعدی ....
Iran, Islamic Republic of
ادامه کامنت قبلی
مقام معظم رهبری: « «خود باوری و اعتماد به نفس ملی» یکی دیگر از اهداف انقلاب اسلامی است که تا حد زیادی محقق شده و موفقیت های عظیم و اعجاب انگیزی که ملت و جوانان در عرصه های گوناگون علمی و فن آوری رقم زده اند، نشانه آن است.
تبلیغات دشمن و متأسفانه خیلی از رسانه های داخلی، این طور وانمود می کنند که وضعیت اقتصادی جامعه ایران بعد از انقلاب، به شدت آسیب دیده است؛ در حالی که آمارهای دقیق مراکز بین المللی که اتفاقاً با ما دشمنند، خلاف این را نشان می دهد. بر اساس آمار مراکز بین المللی، ضریب جینی که نشان دهنده فاصله طبقاتی در جامعه است، قبل از انقلاب، بالای پنجاه بود؛ در حالی‌که در سال ۹۴ به عدد ۳۸ رسیده است. هم چنین قبل از انقلاب، قشر فقیرِ مطلق درکشور، ۴۶ درصد بود؛ در حالی‌که در سال ۹۳، این عدد به ۹.۵ درصد رسیده است.»
ادامه در کامنت بعدی ....
Iran, Islamic Republic of
ادامه کامنت قبلی ...
مقام معظم رهبری: ««من از موفقیتهای خیره کننده انقلاب و نظام گفتم؛ نوشتند که وظیفه نظام در قبال مردم بوده؛ این یک مغلطه است. من نگفتم که در تقابل مسئولان و مردم، مسئولان این کارها را برای مردم کرده اند؛ اتفاقاً همه این دستاوردهای خیره کننده، کار جوانان این مردم است؛ اما با تکیه بر آرمان گرایی و استقلال و عزت نفس و خودباوری که انقلاب مردم به جوانان ما داد. انقلاب و نظام، همان مردم و مردم، همان انقلاب و نظامند.
ما دو گفتمان داریم: یک گفتمان می گوید که مردم در تجربه انقلاب عظیم اسلامی، موفق بوده و درخشیده اند؛ آنهم درخششی اعجاب آور. این گفتمان ملی ماست و گفتمان دوم می گوید که مردم ایران در این تجربه، شکست خورده اند و باید ابراز پشیمانی کنند و از این راه برگردند. این گفتمان دشمن و ایادی اوست. در هر دو گفتمان، مردم قضاوت می شوند. تأکید بر پیشرفتها و موفقیتها، پاسخ به گفتمان دشمن است؛ نه محاجه کردن با مردم. مردم صاحبان این انقلابند؛ ولی نعمت انقلابند؛ ...»
سعید110
Iran, Islamic Republic of
همه درس ها تو دانشگاه از جمله همین دیپلماسی عمومی تدریس می شود، فقط در هنگام کاربرد به کار چنین افرادی همچون زیبا کلام و مشارکتی ها می آید.
Iran, Islamic Republic of
پول زلزله زده ها رو اره .حالا هم اروق روشنفكري ميزنه روش
سروش
Iran, Islamic Republic of
مناظره با آقای دکتر زیباکلام مهم فقط دانستن و آگاهی نیست، بلکه اشراف به استراتژی هایی که آقای دکتر زیباکلام استفاده می کند هم مهم است. نباید به او اجازه داد تا موضوع به پایان نرسیده پنجره ای دیگر باز کند، او هر جا کم می آورد سریع پنجره های زیادی باز می کند و طرف تا بیاید هر کدام از موضوعات جوابی دهد دکتر باز پنجره های زیادی باز می کند و این شما هستید که از او عقب می افتید.
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
از زیبا کلاغ بپرسید چطور ....
United States
مشي زيبا كلام ريشه در تلمود دارد
استاد زبان
Iran, Islamic Republic of
از استاد زیبا کلام با توجه به دانشگاه محل تحصیلش انتظار دارم چند سخنرانی و مناظره زنده به زبان انگلیسی برگزار کند.
Iran, Islamic Republic of
....زبان خودشو نمي تونه يك كلاغ چهل كلاغ ميكنه
شاگرد زبان
Iran, Islamic Republic of
استاد زبان فک میکنی زیبا کلام میتونه به انگلیسی سلام و احوالپرسی کنه. مناظره انگلیسی ..ههه
Iran, Islamic Republic of
امثال زیباکلام نفهم نیستند بلکه خودشان را به نفهمی می زنند تا بتوانند حرف دلشان را بزنند و مطالبی را به عوام و جوانان القء کنند.
Iran, Islamic Republic of
بعد از چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی هم چنان معتقدم منفورتر از پهلوی های وابسته، دزد، مزدور، معتاد و خانم باز و مفسد وجود ندارند.
محسن
Iran, Islamic Republic of
ما در شهری که زدگی می کردیم یک بابایی بود که دامدار بود و بچه هاش مدرسه می رفتند نا گهان این با با بچه هاش رو از رفتن به مدرسه منع کرد دلیلش رو که پرسیدیم میگفت اینا میرن مدرسه حرامزاده می شوند!!!!!!!
گذشت تا انقلاب شد بعد انقلاب این با با که هیچ سواد خواندن و نوشت نداشت چنان تحلیلهای سیاسی می کرد که ادم می ماند چی بگه راستش من الان با این تحلیلهای زیبا کلام یاد اون بابا افتادم و تحلیلای سیاسیش
آقای زیبا کلام دوست دارند همیشه یک چالش باشند و خوب بد هم نیست اونایی که اهل دقت هستند شاید با این هنرهای ایشان بروند مقداری مطالعه کنند
چون متاسفانه دولت جمهوری اسلامی در دوران تحصیلات هیچ گونه وقتی برای فرزندانمان نمی گذارد تا مطالعه کنند و کتب تاریخی تحصیلی هم متاسفانه پر از هیچ هست شاید این چالشها باعث شود جوانان اهل مطالعه بروند دنبال دانستن
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
از جریان مخوف و انحرافی اصلاحات همین ها انتظاره!!
تاریخ که هیچ اینها اینقدر گستاخ هستند که قرآن را تحریف که هیچ مال خودشون می کنند!!!
افتخار -سیدنی
Australia
آقای زیبا کلام: متاسفم که شما با جعل تاریخ عمدی و یا غیر عمدی جوانان ایران را که تاریخ کم مطالعه می کنند فریب می دهید و دلایل من برای ادعا ی خود به قرار ذیل است:
۱) پدر من ( حاج محمد.رضا افتخار ) از مریدان سید ضیا طباطبائی بود بطوریکه هر جمعه وقتی پدرم از هامبورگ به نهران می آمد به قلعه سعادت آباد نزد سید ضیا میرفت ۰ در سال ۱۳۳۶ وقتی از یکی از این بازدیدها برگشت گفت که امروز بالاخره از او سوال کردم “حضرت آقا آیا عقیده عموم که کودتا کار انگلیس بود درست است”۰. جواب سید ضیا این بود “بله چون ما می خواستیم ایران را از وضع خطرناک و فلاکت بار آن نجات دهیم و در انزمان هیچ کاری بدون اجازه انگلیس میسر نبود”۰.
۲) مرحوم مصدق نقل کرده که در ضیافتی در منزل مستوفی اممالک در سال ۱۳۰۳ که رضا خان نخست وزیر بود در جریان بحثی گفت” مرا انگلیس ها آوردند” - این نقل از مصدق را در ده ۱۳۲۰ مرتب نوشته شده و اگر شما خود را تاریخ دان محسوب میکنید حتما انرا خوانده اید.
۳) اردشیر ریپرتر پدر شاهپور ریپرتر (یکی از مهره های اصلی کودتا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) در خاطرات خود که قبل از انقلاب در ایران نیز چاپ شد عکس خود را نشسته دور میزی با افسران قزاق ها در قرار،گاه قزاق ها در قزوین ۲ روز قبل از ۳اسفند ۱۲۹۹ انداخته و نوشته که او رضا خان را به General Ironsides جهت کودتا معرفی کرد! حال از شما سوال می‌کنم آیا از خود پرسیده اید اردشیر ریپرتر که پارسی تبعه مستعمره هند انگلیس بود چه کاری به امور ایران دارد که ۲ روز قبل از کودتا به قرارگاه قزاق ها می‌رود؟. سوال دوم که باید از خود بکنید اینست چرا قبل از انقلاب وقتی کتاب ریپرتر چاپ شد پهلوی دوم دستور نداد که ادعای معرفی رضا خان به جنرال ایرونساید را انکار کنند؟
۳) شما اگر تاریخ نویس بی طرفی بودید فقط می توانستید بنویسید - مدارک در.دست نشان می دهد که کاردار انگلیسس و ایرونساید رضا خان و سید ضیا را برای کودتا انتخاب کردند ولی آیا لندن اقبل از کودتا و یا بعد از آن ااطلاع داشت و یا کاردار و ایرونساید خودسرانه کودتا سوم اسفند را راه انداختند مدرکی تا کنون در دست رس نیست. حداکثر ی که یک تاریخ نویس عادل و درست کار می‌تواند ادعا کند اینست و نه کاری که زیبا کلام کرده یعنی دخالت لندن را انکار کرده۰۰
۴) هم مرحوم مصدق و هم دیگر آن مرتب نوشتند و گفتند کشیدن رااه آهن از زاهدان و یا بوشهر تا مرز ترکیه منافعی بیش‌تر از ره آهن جنوب دارد و هر کس IQ بیش‌تر از ۱۰۰ داشته باشد این را در بست قبول می‌کند چون خلاف آن جای بحث عقلانی ندارد.
۵) حرف شما که یک پارچگی ایران ناشی از شمشیر آغاز محمد خان و چکمه های رضا خان است از جنبه تاریخی صحیح است ولی بقیه نتیجه گیری های شما از این مورد صحیح نیست
۶) بله صحیح است که گفته شود که رضا شاه قلبا فرنگی ها را دوست نداشت و به آنها اعتماد نداشت و شاید به این جهت مرحوم امام خمینی بت شکن در یکی از سخنرانی های تلویزیونی خود گفت “پدر به بدی پسر نبود” - حرفی از جنبه تاریخی بسیار درست۰
۷) یکی دیگر از حرفهای شما اینستکه اگر فیلمی از روستا در ایران قبل و بعد از رضا شاه گرفته می‌شد فرقی زیاد مشاهده میشد۰. این حرف شما در باره شهرهای ایران درست است ولی در باره روستاها خیالبافی است چون من روستاهای ایران را در دهه ۲۰ و۳۰ دیده ام م هیچ آثاری از تمدن جدید حتی دوچرخه ندیدم - عکسهای رو ستاها ایران در دهه ۲۰ فراوان است - البته روستاهای مازندران و گیلان که بیش از دو هزار آنها را رضا خان بزور تصاحب کرده بود کمی آثار تمدن جدید از قبیل جاده خاکی و چاه عمیق و ژاندارم فاسد در زمان رضا شاه نشان می دهند۰
۸) رضا شاه چون قلبا از ارباب خود انگلیس نفرت داشت وقتی هیتلر ظهور کرد (۱۳۲۲-۱۹۳۳) فکر کرد فرصتی فراهم شده که از دست انگلیس رها شود ولی وقتی ارتشی که او با خون جبین ایران در مدت بیست سال با مکیدن بودجه ای کلان درست حتی ۳ روز هم مقاومت نکرد خود. ا تسلیم کرده. آقای زیبا کلام هیچگاه از خود پرسیده چرا حتی یک عکس از مردم ایران در مسیر اتو موبیل رضا خان مستعفی از تهران تا بندر عباس ندیده ای که مردم گریان باشند و یا حتی او را بدرقه کنند؟. بر عکس من با شاهد عینی برخورد مردم اراک با اعبور اتو مو بیل او صحبت کرده ام .لی چون شما فریفته رضا خان می باشید درج آن عکس عمل عبث است۰. همه ما می دانیم که در دوره ۱۶/ساله رضا خان تحولات مناسبی از جنبه نظم و شکوفائی اقتصادی و ورود مدرنیته و تعلیم و تربیت در ایران وقوع پیوست - پس چرا مردم ابران در هیچ نقطه ای از رفتن او ناراحت نشدند و بل بر عکس خوشحال هم بودند!! شما اگر تاریخ نویسی متعادل و بی طرف بودید باید به این چرا ها جواب می دادید. آقای زیبا کلام شما که تاریخ. دآن هستید می.دآنید که در سال ۱۹۳۸ کشور کوچک فنلاندی جمعیتی اندک و اقتصادی ابتدائی ۴ ماه در برابر ارتش شوروی مقاومت کرد پس چرا ارتش رضا خان در برابر ۱۵۰۰۰ سرباز هندی که فقط افسران آنان انگلیس بود و ۲۰۰۰۰ سرباز روسی که اسلحه زیادی هم نداشتند حتی ۳ روز هم مقاومت نکرد. شما باید جواب این چراها را پیدا کنید!
۹) آقا ی زیبا کلام من هم با نظر شما که حجاب اجباری با کشف حجاب اجباری هر دو را دوست ندارید هم عقیده هستم ولی آقای زیبا کلام حجاب اجباری محصول حکومتی استکه با رای ۹۸/۵ د رصد مردم ایران قانون حجاب.تصویب کرده یعنی حکومتی مشروع از جانب مردم حال آیا کشف حجاب رضا خان نیز همین مشروعیت را داشت؟!
من فرض پی دارم که خاطرات مخبر السلطنه هدایت نخست وزیر رضا شاه را خوانده اید (خاطرات و خطرات) که مینویسد “ امروز از اعلیحضرت استدعا کردم که خواهر زاده از (نام شهر را به خاطر ندارم) نماینده شود”!! - آیا حکومتی که چنین باشد می تواند مشروعیت.باشد تا آقای زیبا کلام کشف حجاب چنین حکومتی را مانند حجاب اجباری حالیه محسوب کند- آن کجا و این کجا ؟

در خاتمه : اقای زیبا کلام من هم مانند بسیاری دیگر متاسفم که انقلاب شکوهمند ایران که زنجیر ۱۵۰/ساله استعمار را از گردن ایران برداشت با اعمال مشتی رانت خوار و مفسد و آقا زاده لاکچری منش آسیب دیده و نصایح خمینی کبیر اکنون رنگ باخته و همه باید توجه خود را به مبارزه با این افت های انقلاب اسلامی مبارزه کنیم ولی تحریف تاریخ چرا؟. من صحبتهای شما را در چند سال گذشته مرتبا دنبال می کنم و عموما حرف های شما از جنبه تاریخی و منطقی درست است ولی هر از گاهی نظرات شما به علت نگفتن کل مطلب به نظر می اید که شما تعمدا چنین میکنید و نیجه آن تحریف تاریخ و گمراهی جوانان ایران و نهایتا تضعیف هم بستگی ملی- آیا آقای زیبا کلام به تبعات حرفهای خود در شرایط حساس کنونی که دیوانه ای به نام ترامپ به دشمنی با ایران تفخر می‌کند تامل کرده است۰
United Arab Emirates
خیلی جالب بود
Iran, Islamic Republic of
عجبه از جهان ! اين كامنت آخرى از زيبا كلامتعريف كرده و سانسورچى هاى جهان سانسور نكرده و حتى تحريف هم نكرده اند ؟ يا للعجب !