جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تامین ارز دولتی محدود شد

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب: 629962
وزیر اقتصاد توضیحاتی پیرامون اختصاص ارز دولتی ارائه کرد و از اختصاص ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی به کشور خبر داد.
تامین ارز دولتی محدود شد
به گزارش جهان نيوز،  مسعود کرباسیان با اشاره به مشکلات تخصیص ارز دولتی، گفت: رییس جمهور شفاف سازی اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی را ابلاغ کرده و این موضوع تا اعلام اسامی کامل از سوی بانک مرکزی پیگیری می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه یکی از گروه‌هایی که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کرده گروه یک است که شامل کالا‌های اساسی می‌شود، افزود: ارز این گروه به خوبی و به میزان مناسب تامین شده چرا که باید آرامش به جامعه بازگردانده شود و خیال مصرف کننده از تامین کالا‌های اساسی راحت شود.

کالا‌های گروه یک ارز نفتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌گیرند
وی با اشاره به اینکه در یک بازه زمانی مشخص محدودیتی برای ارائه ارز دولتی وجود نداشت، ادامه داد: در این مرحله از مکانیزم تخصیص ارز دولتی، عنوان شد به هر آنچه ثبت سفارش می‌شود ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تخصیصص داده شود؛ البته در آن زمان محدودیتی برای ثبت سفارش وجود نداشت.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه پس از این بازه زمانی تقسیم بندی چهارگانه کالا صورت گرفت، یادآور شد: براساس این تقسیم بندی برخی کالا‌ها گروه یک هستند که به آن‌ها ارز نفتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد و بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار به آن‌ها ارز تعلق یافته که شامل کالا‌های اساسی، دارو و بخش‌های صنعتی که کالای نهایی آن‌ها همردیف با کالای اساسی است، می‌شود.

وی افزود: گروه دوم ارز حاصل از صادرات پترووشیمی و فولاد است که باید ارز را به بانک مرکزی و یا کسی که بانک مرکزی معرفی کرده در سامانه واگذار کند تا ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تامین شود که شامل کالا‌های ضروری و مواد اولیه کارخانه‌ها است.
کرباسیان با بیان اینکه گروه سوم آن‌هایی هستند که در ازای صادرات می‌توانند واردات انجام دهند که حدود دو هفته این موضوع مطرح و اجرا شده است، ادامه داد: گروه چهارم کالا‌هایی هستند که فعلا ضرورتی برای واردات آن‌ها وجود ندارد و لیست آن‌ها مشخص شده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه موارد مذکور سیاست‌های اصلی دولت درباره ارز دولتی بوده و با دو قوه دیگر هماهنگ شده و اجرا می‌شود، تصریح کرد: از زمان تقسیم بندی صورت گرفته برای کالا‌ها دستگاه‌ها موظف هستند که بر واردات کالا‌ها با ارز دولتی نظارت کنند.

منبع:خانه ملت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *