کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مرتضی مبلغ، عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان:

موج پشیمانی از رای به روحانی با تدبیر اصلاح طلبان فروکش کرد/ تنها راه نجات کشور اصلاح‌طلبی است

6 مرداد 1397 ساعت 14:48

من فکر نمی‌کنم آقای روحانی وعده‌های خود به مردم را فراموش کرده یا تغییر جهت جدی و اساسی داده باشد. معتقدم تعبیر درست برای این کار خطا یا غفلت بزرگ است.


گروه سیاسی جهان نیوز: مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات و عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان در گفتگو با آرمان گفته است: «پس از انتخابات موجی از پشیمانی از رأی به آقای روحانی راه افتاد که با تدبیری که از سوی اصلاح‌طلبان در جامعه صورت گرفت این موج فرو نشست. به‌نظر من آقای روحانی باید پاسخ لازم به این تغییر رویكرد را به جامعه و افكار عمومی بدهد و حتی اگر اشتباه كرده است از مردم عذرخواهی كند و قول جبران بدهد.»

به گزارش جهان نیوز، بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*آقای روحانی در دولت اول خود در حوزه اقتصادی، سیاست خارجی و به‌خصوص سیاست داخلی نقاط ضعف و اشکالی داشت که به‌کرات به وی تذکر داده شده بود.

*در دولت دوازدهم نیز آقای روحانی بعد از انتخابات غفلت بزرگی را مرتکب شد و به‌گونه‌ای رفتار کرد که در جامعه احساس شد که از آنچه که وی در جامعه وعده داده بود عقب‌نشینی كرده است.

*پس از انتخابات موجی از پشیمانی از رأی به آقای روحانی راه افتاد که با تدبیری که از سوی اصلاح‌طلبان در جامعه صورت گرفت این موج فرو نشست. به‌نظر من آقای روحانی باید پاسخ لازم به این تغییر رویكرد را به جامعه و افكار عمومی بدهد و حتی اگر اشتباه كرده است از مردم عذرخواهی كند و قول جبران بدهد.

*یکی از ابعاد غفلت آقای روحانی در دولت جدید همین سطح کابینه وی بود که حتی نسبت به کابینه قبلی هم دچار افت شد.

*در داخل از یكسو دلواپسان داخلی که جز منافع باندی خود به چیزی قائل نیستند و از دیگر سو جریان برانداز دست‌به‌دست هم داده‌اند و این یأس و ناامیدی را تشدید می‌کنند.

*من فکر نمی‌کنم آقای روحانی وعده‌های خود به مردم را فراموش کرده یا تغییر جهت جدی و اساسی داده باشد. معتقدم تعبیر درست برای این کار خطا یا غفلت بزرگ است.

*یکی از دلایل گرفتاری دولت، نوع عملکرد و تصمیم‌هایی بوده که در دولت گرفته شده و برون‌رفت از این شرایط، فوق‌العاده پیچیده و سخت شده است.

*اینکه از آقای روحانی انتظار می‌رود واقعا مدیران کابینه خود را تغییر یا ارتقا دهد و مدیران توانمند، شجاع و ریسک‌پذیر را وارد صحنه کند، به‌خاطر این است که مدیریت صحنه فوق‌العاده سخت است.

*مشاهده می‌شود که کارآمدی لازم و هماهنگی در تیم اقتصادی دولت وجود ندارد و حتی برخی از افراد توانمند کابینه به حاشیه رفته‌اند و بسیاری افراد توانمند و كارآمد با این برداشت كه نسبت به آنان حساسیت وجود دارد از عرصه حضور در مدیریت‌های ارشد بركنار مانده‌اند.

*دولت باید خود را از حلقه بسته رها کند و فضای حراستی و امنیتی را بشكند و افکار، اندیشه‌ها و نیروهای توانمند دیگر را وارد صحنه کرده و نوعی گشودگی نسبت به نیروهای توانمند ایجاد کند تا مشکلات را حل‌و‌فصل کنند.

*شرایط جامعه به‌گونه‌ای است که نمی‌توان منتظر ماند تا اگر قرار است مسئولی تغییر کند یا ارتقا یافته و جابه‌جا شود، مدام آن را به آینده و گذر زمان موکول کنیم.

*تیم رسانه‌ای دولت کارآمد نیست و درک درستی از شرایط جامعه ندارد... اگر از شرایط فعلی خارج شویم و به شرایط عادی برسیم نقاط ضعف تیم سیاسی دولت نمود بیشتری پیدا می‌کند...از همان ابتدا نسبت به تیم سیاسی بی‌‌‌توجهی شد و همچنان نیز ادامه دارد. ضعف مدیران منطقه‌ای هم بر سر مدیران ملی آوار می‌شود.

*مهم‌ترین اصل در انتخابات انتخابات آزاد و رقابت به معنای واقعی است. هرگاه این دو نکته اساسی مخدوش شود به همان نسبت به نظام آسیب وارد می‌شود و از اصل خود فاصله می‌گیرد. سالیان سال است که دلسوزان نظام می‌گویند در مراحل انتخابات مشکل وجود دارد و درست و کارآمد نیست.

*آقای کدخدایی به محصول کارشان مراجعه کنند و ببینند که چه اتفاقاتی افتاده چون حرف و سخن ملاک نیست. در همین انتخابات آخر مجلس در اسفند 94 کاری کردند که اصلاح‌طلبان در بسیاری از حوزه‌ها هیچ ‌نامزدی برایشان باقی نماند و در هیچ ‌حوزه‌ای هم به تعداد لازم برایشان نامزد نماند و مجبور شدند برای اینکه لیست خود را پر کنند برای جلوگیری از ورود تندروها به مجلس حتی از برخی اصولگرایان نیز استفاده کنند... از آقای کدخدایی دعوت به مناظره می‌كنم و برای اینكه یك طرفه به قاضی نرفته باشیم، دعوت می‌كنم در صداوسیما یا یک جمع عمومی، هرکجا ایشان خواستند، بنشینیم و بحث کنیم که این رفتارها چه میزان قانونی و به مصلحت كشور و نظام بوده است.

*شما از اصلاحات که خارج شوید یا باید کشور تسلیم جریان اقتدارگرای پوپولیست شود که معلوم نیست چه بر سر کشور می‌آید یا اینکه وارد فازهای دیگر شود که آنها ایران را ایرانستان می‌کنند و فوق‌العاده خطرناک است.

*ما محکم با دلایل عدیده معتقدیم که تنها راه نجات کشور اصلاح‌طلبی است. حال اینکه اصلاح‌طلبان باید خود و گفتمان خود را با شرایط روز جامعه متناسب کنند بحث درون اصلاح‌طلبی است .


کد مطلب: 629819

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/629819/موج-پشیمانی-رای-روحانی-تدبیر-اصلاح-طلبان-فروکش-تنها-راه-نجات-کشور-اصلاح-طلبی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com