پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۳
۶۹
مرتضی مبلغ، عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان:

موج پشیمانی از رای به روحانی با تدبیر اصلاح طلبان فروکش کرد/ تنها راه نجات کشور اصلاح‌طلبی است

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 629819
من فکر نمی‌کنم آقای روحانی وعده‌های خود به مردم را فراموش کرده یا تغییر جهت جدی و اساسی داده باشد. معتقدم تعبیر درست برای این کار خطا یا غفلت بزرگ است.
موج پشیمانی از رای به روحانی با تدبیر اصلاح طلبان فروکش کرد/ تنها راه نجات کشور اصلاح‌طلبی است
گروه سیاسی جهان نيوز: مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات و عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان در گفتگو با آرمان گفته است: «پس از انتخابات موجی از پشیمانی از رأی به آقای روحانی راه افتاد که با تدبیری که از سوی اصلاح‌طلبان در جامعه صورت گرفت این موج فرو نشست. به‌نظر من آقای روحانی باید پاسخ لازم به این تغییر رویكرد را به جامعه و افكار عمومی بدهد و حتی اگر اشتباه كرده است از مردم عذرخواهی كند و قول جبران بدهد.»

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*آقای روحانی در دولت اول خود در حوزه اقتصادی، سیاست خارجی و به‌خصوص سیاست داخلی نقاط ضعف و اشکالی داشت که به‌کرات به وی تذکر داده شده بود.

*در دولت دوازدهم نیز آقای روحانی بعد از انتخابات غفلت بزرگی را مرتکب شد و به‌گونه‌ای رفتار کرد که در جامعه احساس شد که از آنچه که وی در جامعه وعده داده بود عقب‌نشینی كرده است.

*پس از انتخابات موجی از پشیمانی از رأی به آقای روحانی راه افتاد که با تدبیری که از سوی اصلاح‌طلبان در جامعه صورت گرفت این موج فرو نشست. به‌نظر من آقای روحانی باید پاسخ لازم به این تغییر رویكرد را به جامعه و افكار عمومی بدهد و حتی اگر اشتباه كرده است از مردم عذرخواهی كند و قول جبران بدهد.

*یکی از ابعاد غفلت آقای روحانی در دولت جدید همین سطح کابینه وی بود که حتی نسبت به کابینه قبلی هم دچار افت شد.

*در داخل از یكسو دلواپسان داخلی که جز منافع باندی خود به چیزی قائل نیستند و از دیگر سو جریان برانداز دست‌به‌دست هم داده‌اند و این یأس و ناامیدی را تشدید می‌کنند.

*من فکر نمی‌کنم آقای روحانی وعده‌های خود به مردم را فراموش کرده یا تغییر جهت جدی و اساسی داده باشد. معتقدم تعبیر درست برای این کار خطا یا غفلت بزرگ است.

*یکی از دلایل گرفتاری دولت، نوع عملکرد و تصمیم‌هایی بوده که در دولت گرفته شده و برون‌رفت از این شرایط، فوق‌العاده پیچیده و سخت شده است.

*اینکه از آقای روحانی انتظار می‌رود واقعا مدیران کابینه خود را تغییر یا ارتقا دهد و مدیران توانمند، شجاع و ریسک‌پذیر را وارد صحنه کند، به‌خاطر این است که مدیریت صحنه فوق‌العاده سخت است.

*مشاهده می‌شود که کارآمدی لازم و هماهنگی در تیم اقتصادی دولت وجود ندارد و حتی برخی از افراد توانمند کابینه به حاشیه رفته‌اند و بسیاری افراد توانمند و كارآمد با این برداشت كه نسبت به آنان حساسیت وجود دارد از عرصه حضور در مدیریت‌های ارشد بركنار مانده‌اند.

*دولت باید خود را از حلقه بسته رها کند و فضای حراستی و امنیتی را بشكند و افکار، اندیشه‌ها و نیروهای توانمند دیگر را وارد صحنه کرده و نوعی گشودگی نسبت به نیروهای توانمند ایجاد کند تا مشکلات را حل‌و‌فصل کنند.

*شرایط جامعه به‌گونه‌ای است که نمی‌توان منتظر ماند تا اگر قرار است مسئولی تغییر کند یا ارتقا یافته و جابه‌جا شود، مدام آن را به آینده و گذر زمان موکول کنیم.

*تیم رسانه‌ای دولت کارآمد نیست و درک درستی از شرایط جامعه ندارد... اگر از شرایط فعلی خارج شویم و به شرایط عادی برسیم نقاط ضعف تیم سیاسی دولت نمود بیشتری پیدا می‌کند...از همان ابتدا نسبت به تیم سیاسی بی‌‌‌توجهی شد و همچنان نیز ادامه دارد. ضعف مدیران منطقه‌ای هم بر سر مدیران ملی آوار می‌شود.

*مهم‌ترین اصل در انتخابات انتخابات آزاد و رقابت به معنای واقعی است. هرگاه این دو نکته اساسی مخدوش شود به همان نسبت به نظام آسیب وارد می‌شود و از اصل خود فاصله می‌گیرد. سالیان سال است که دلسوزان نظام می‌گویند در مراحل انتخابات مشکل وجود دارد و درست و کارآمد نیست.

*آقای کدخدایی به محصول کارشان مراجعه کنند و ببینند که چه اتفاقاتی افتاده چون حرف و سخن ملاک نیست. در همین انتخابات آخر مجلس در اسفند 94 کاری کردند که اصلاح‌طلبان در بسیاری از حوزه‌ها هیچ ‌نامزدی برایشان باقی نماند و در هیچ ‌حوزه‌ای هم به تعداد لازم برایشان نامزد نماند و مجبور شدند برای اینکه لیست خود را پر کنند برای جلوگیری از ورود تندروها به مجلس حتی از برخی اصولگرایان نیز استفاده کنند... از آقای کدخدایی دعوت به مناظره می‌كنم و برای اینكه یك طرفه به قاضی نرفته باشیم، دعوت می‌كنم در صداوسیما یا یک جمع عمومی، هرکجا ایشان خواستند، بنشینیم و بحث کنیم که این رفتارها چه میزان قانونی و به مصلحت كشور و نظام بوده است.

*شما از اصلاحات که خارج شوید یا باید کشور تسلیم جریان اقتدارگرای پوپولیست شود که معلوم نیست چه بر سر کشور می‌آید یا اینکه وارد فازهای دیگر شود که آنها ایران را ایرانستان می‌کنند و فوق‌العاده خطرناک است.

*ما محکم با دلایل عدیده معتقدیم که تنها راه نجات کشور اصلاح‌طلبی است. حال اینکه اصلاح‌طلبان باید خود و گفتمان خود را با شرایط روز جامعه متناسب کنند بحث درون اصلاح‌طلبی است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دقیقا کدوم تدبیر اصلاحطلبان؟
داداش چی میگی؟
Iran, Islamic Republic of
32سال از انقلاب رو شما حکومت کردید همین افکار.. شما مردم رو بیچاره کرد . شما هایی که هیچ وقت از مردم بابت خطاهاتون عذر خواهی خوردی و مردم رو نردبان ثروت اندوزی خودتون کردید الانم که مردم شاهکارتون رو در اقتصاد و کشور داری میبینند باز از رووو نمیرید
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کند افساد طلبان رو که جز به خیانت و کدخداپرستی به چیز دیگر فکر نمیکنند
Iran, Islamic Republic of
تا دیروز روحانی مچکر بودی، حالا ما این نیستیم ما فرق می کنیم؟
United States
این نتیجه محبوبیت خاتمیه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
United States
...
United States
محبوبیت خاتمی هر روز بیشتر میشود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مگه افساد طلبها کاری جز خیانت و دین فروشی هم بلد هستند؟!
لیبرال ها عامل مشکلات کشور هستن .
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات همان معده لیبرالیسم برای هضم انقلاب هاست .
Iran, Islamic Republic of
از این اصلاح طلبان چیزی بجز اصلاحات آمریکایی ندیدم به اون نشان که بعد از هر فتنه ای که راه می انداختند تمام غرب علنآ پشتشان بود و صدنفر صدنفر از اصلاح طلبان به آغوش غرب پناهنده می شدند و دغدغه های رضاشاهی گونه ای بجز کشف حجاب و دفاع از برهنگی نداشته اند.
Iran, Islamic Republic of
مردم اونقدر از اصلاحات و اعتدال ناراحت و پشیمانند که چیزی دیگه تو وجودشون نیست؛ گرانی، ارز، سکه، مسکن، شهرداری ها، موسسات مالی مثل کاسپین، طرحهایی مثل اخذ 20% مالیات از خرید و فروش مسکن. اینا همه حاصل ایناست حالا موج پشیمانی نیست؟! آقای مبلغ خواب دیدی خوش باشه. البته شما اصلاح طلبا فقط طرح بلدید کار بلد نیستید
Germany
مردم اینقد پشیمانن که بارها و بارها به تدبیر و امید رای میدن
م از رفسنجان
Iran, Islamic Republic of
میشه بفرمایند از روز اولی که عده ای عنوان " اصلاح طلبان " را بر خود نهاده اند چه چیزهای را قرار بوده اصلاح کنند و اصلاح کرده اند و یا خواهند کرد؟
Iran, Islamic Republic of
ازادی که الان داری مدیون خاتمی هستی اقای دلواپس
Iran, Islamic Republic of
ما فقط یادمون میاد که هر چی بی بند و باری تو کشور اوج گرفت مال زمان خاتمی هست
Iran, Islamic Republic of
برو بابا دلت خوشه/ نه همه مردم بیان تو این گرما خودشون رو اذیت کنند

شماها دگمید/ حجاب باید ازاد باشه/ یکی دوست نداره گناهه؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نه چه گناهیه؟؟؟ دوست ندارین تو خریم خودتون هر جور دوست دارین باشین ولی در سطح جامعه باید عرف جامعه و نظم احتماعی و اخلاق حسنه را رعایت کنین... این در تمامی کشورهای متمدن امروزی هست و فقط وحوش به نظم اجتماعی بی اعتنا هستن.... اینکه رو دیگه نباید توضیح داد؟؟؟ بخصوص برای شماها که ادعای روشنفکری دارین......
امیر
Iran, Islamic Republic of
یعنی تو سرما رعایت میکنن؟
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
دگم یعنی کسی که ذهنش بسته باشد و نتواند دلایل و براهین عقلی را بفهمد و تغییری در عقاید متعصبانه اش بدهد
حال با این تعریف چه کسی دگم است
ما با دلایل عقلی و قرآنی و حدیثی به این نتیجه رسیده ایم که حجاب برای جوامع بشری مفید است و بی حجابی عامل سقوط اخلاق و سقوط جوامع بشری است
تاریخ سقوط اندلس را لطفا مطالعه کنید
ولی شما خود را روشنفکر و غیر دگم می دانید ولی بر عقایدی اصرار دارید که دلیلی عقلی بر اثبات آن ندارید
و فقط از روی تعصب و دلایلی کودکانه برحرفها و عقاید خود پافشاری می کنید
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخخخخ
اون بدبخت خودشم نمیتونه ازاد کنه چه برسه به دیگران
Iran, Islamic Republic of
ازادی الان؟؟؟؟ عجب؟؟؟؟تا اونجا که من یادمه از زمان خاتمی ایران رفت تو لیست محور شرارت ... و به بهانه ازادی و با پرت کردن حواس مردم مفسدین اقتصادی شروع کردن به چپاول ثروت ملی ... مثل قرارداد کرسنت و امثالهم.....عزیز دلم تو همون زمان هم با قرارداد ننگین سعد آباد داشتیم عزت و استقلالمون رو از دست میدادیم که خوشبختانه عمر دولت خاتمی پایان یافت... عزیز دلم پیش خودت فکر کردی چون چندین سال گذشته مردم همه چی رو فراموش کردن..... دلواپسان دلواپس امروز شما ها شیفتگان غرب و افساد طلبان بودن.... البته دیگه نیاز به دلواپسی نیست چون یه خورده دوربرت و نگاه کن تا ببینی چه به سر مملکت اوردین با شعارها یی مثل ازادی بیان و زنده باد مخخالف من و غیره.....هر وقت شماها سر کار بودین کشور پر شد از دزدی و فساد و وطن فروشی
Iran, Islamic Republic of
آزادی چی؟ نکنه همون خاتمی رو میگی که دانشجوها رو از سالن بیرون کرد
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
آزادی و امنیت و عزتی را که داریم مدیون جمهوری اسلامی هستیم نه چیز دیگر
United States
اصلاح انقلاب از کجیها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
آزادی را مدیون خون شهدا هستیم نه اون خاتمی.........
Iran, Islamic Republic of
پایه اصلی مشکلات کشور خاتمی و دار ودسته افسادطلب هستن که با انواع حقه ها و فریبکاری و جنگ روانی رای مردم رو بدست میارن و شروع به چپاول میکنند. خدایا دیگه بسمونه دیگه نمیخوایم گول این استادان جنگ روانی غربزده رو بخوریم.
امیدی
Iran, Islamic Republic of
خود خاتمی و امثالهن آزادی را مدیون انقلاب هستند
United States
اصلاح انحراف از اهداف انقلاب
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
آهان
اونوقت کسانی که از انقلابی بودن گذشته پشیمان هستند و بارها این را اعلام کرده اند می خواهند انقلاب را اصلاح کنند ؟ یا می خواهند انقلاب را تمام کنند ؟و ساقط کنند ؟
Iran, Islamic Republic of
منظور اصلاح تندروی‌های خودشون در اوایل انقلاب بود که از حول حلیم افتادن توی دیگ آمریکا.
و شدن وطن فروش نمونش گنجی وزیر فرهنگ دولت اصلاحات
امید
Iran, Islamic Republic of
بنده اصولگرا و اصلاح طلب انقلابی هستم
آقای مسئول مگر خوابی ، مگر سخنان سردارعزیزمان به ترامپ قمار باز رو گوش نکردی ، با توجه به مسئولیتت مگر حوادث منطقه رو دنبال نمی کنی
چرا بجای بالا بردن اقتدار و عزت ملی در جهت خنثی سازی برنامه های دشمن سخن نمی گویید
چرا داری در این وضعیت کنونی مسائل پیش پا افتاده سیاسی را دنبال می کنید
درباره رئیس جمهور محترم ، سخنان سردار عزیزمان ملاک است
Iran, Islamic Republic of
بله درست است نباید سرمسائل بی خود انرژی گذاشت
اما فقط درحد چند جمله به بعضی کامنتها نشان دهیم چشم ما باز است
Germany
توهم زدی برادر خواب خوابی
Iran, Islamic Republic of
وقتی روحانی نتونه بچرخونه هیچ کس نمی تونه

تجریه روحانی در حل بحران ها رو هیچ کس نداره
Iran, Islamic Republic of
شما نمونه بارز یک اصلاح طلب هستید گلم
وقی کار دست دیگرانه: ما فقط بلدیم اگه ما بیام چنین و چنان میشود
وقتی کار را به دستشون دادن: اوضاع خراب تر از قبل، اختیاراتمون کمه نمیزارن کار کنیم، هرکه میومد خراب تر میکرد و ....
Iran, Islamic Republic of
اوه اوه چه سوپر منی..... اره دفعه قبل هم تو اون قرار داد سعذ آباد خیلی حل بحران کرد... خاطرات ظریف رئ از اون قراار داد بخوان تا یادت بیاد هنر حل بحران این حضرات را.......
امیر
Iran, Islamic Republic of
حل بحران نه ایجاد بحران
Iran, Islamic Republic of
تجربه در اعتماد به آمریکا و امضای اون را میگی؟
Reza
Iran, Islamic Republic of
باور کن خودتم به این فرضیه باور نداری. فقط یه بحران رو رو بگو تا ما هم باور کنیم. تو رو خدا فقط نگو سایه جنگ رو از سرمون برداشت که خنده مون میگیره.
Iran, Islamic Republic of
خدایی یه دونه بحران رو بگون که روحانی اونو پشت سر گزاشته باشه! مدیونی اگه نگی
محسن
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
هیچ کس نمی توانست مثل روحانی نرخ دلار رو به مرز 10 تومان و سکه رو به مرز 4 میلیون برساند ...
یاسر
Iran, Islamic Republic of
فعلا" که روحانی خوب داره میچرخونه !!!
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
بله یاسر جان
روحانی داره همه رو دور خودش می چرخونه و خودش هم دور غرب
Iran, Islamic Republic of
میشه بفرمایید کدوم مسئله رو ایشون حل کردند که ملت ایران خبرنداره .
علت دوبارگی ریاست هم همونی هست که خیلیا امروز دارن میگن یعنی گول خوردن.
Iran, Islamic Republic of
تنها راه نجات کشور را در نقشه ی ... که سال ۸۸ برای کشور کشیدید و به جنایات بزرگی ختم شد بوضوح دیدیم. تو این چند دهه تمام راه های نجات شما با پشتیبانی غرب به فتنه های بزرگ ختم شده
Iran, Islamic Republic of
اصلا بستر حرکات این جریان تنش زاست وبرنامه اش مشخصا با آرمانهای امام متفاوت است...بدون اینکه در آبادانی کشور نقش مهمی را ایفا کنند همیشه درپیشبرد اهداف دشمن موثرندواکثر سران آن از مرفهین بی درد هستند که با جملات فریبنده در بین مردم دنبال جای پا هستند
م ج
Iran, Islamic Republic of
جناب مبلغ در هر دو صورت دولت مقصرهست؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
هرموقع شما سرکار امدید وضعیت بنفع متمولین وبه ضرر مستضعفین شده است.
Iran, Islamic Republic of
دراین دولت ما به صد سال پیش بازگشتیم.
Iran, Islamic Republic of
آقای مبلغ ...کدوم تدبیر؟؟؟؟ 5 سال مملکت و شوراها و مجلس دست شماست چکار کردین دلار چند برابر شده وضعیت اقتصادی هر روز بدتر میشه؟ مکه نگفتی بلدین مذاکره کنید مدیریت کنید اقتصاد رو بسازید دیدم نتیجه مدیریت اصلاحطلبی رو
...
Iran, Islamic Republic of
بگردید پیدا کنید پرتقال فروش را؟!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر به هیچچیز ایمان نداشته باشم!!!!! به یک چیز ایمان دارم اینکه تنها راه ذلت ایران اصلاح طلبی هست
Canada
در شرایط خوبی نیستیم ولی اگر در بین انتخاب بد و بدتر، بی تفاوت می بودیم الان دقیقا شرایط ونزوئلا را داشتیم.
شرایط خوب نیست ولی دولت را مجبور نکنیم به خاطر راضی کردن عوام اقدامات پوپولیستی انجام بده. جلوگیری از واقعی شدن نرخ ارز، عدم حذف یارانه سوخت و... مسیر هایی هستند که ونزوئلا ختم می شوند.
البته منظورم مردم نیستند منظور کسانی هستند که اجازه حذف یارانه سوخت را در زمانی که باید ندادند و کسانی هستند که از رانت دلار 4200 استفاده می کنند.
Iran, Islamic Republic of
با اصلاحات به ته دره
Iran, Islamic Republic of
ما که نه شاهد تدبیری بودیم نه شاهد فروکش کردن موج پشیمونی مردم فقط به خاطر مواضع ضد آمریکایی اخیرش که سردار سلیمانی هم حسابی پشتش در اومد دوباره اعلام وحدت کردن . اعتراضا کمرنگ تر شد باز اصلاح طلبا به خودشون گرفتن
Iran, Islamic Republic of
این هم بازی خودتان بود برای امتیاز گرفتن بیشتر .فقط ادم متاسف است برای سلبریتی هایی که ...دم از مردم می زنند.
United States
داریم میبیتیم اصلاحات چه به روز کشور آورده
Iran, Islamic Republic of
تنهاراه تخریب کشور و فروش کشور به دشمن اصلاح طلبی است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
واقعا’’ چقدر زحمت کشیدی این جمله رو گفتی. اگر تنها راه نجات کشور اصلاح طلبی باشه ، باید گفت....برابر شرف داره به اصلاح طلبان
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
الان داریم نتیجه تفکرات دولت اصلاح طلب روحانی رو میبینیم. مگه وزیر نفت اصلاح طلب نیست؟ مگه وزیر راه اصلاح طلب نیست؟ مگه معاون اول اصلاح طلب نیست؟ مگه گندتون (خاتمی) از روحانی علنا حمایت نکرد؟
بیخود خودتون رو ناجی مملکت جا نزنید. دولتتون گند زده حالا میخواید با طرح استعفای روحانی و مطرح کردن یه فتنه گر(خاتمی) خودتون رو ناجی کشور معرفی کنید.
دروغ و عوامفریبی بسه!
محمود
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات مرده است چون خاتمی مرده است. سخن از اصلاحات یعنی سخن از مرده ای که کاملا درگور جسدش خاک و از بین رفته است. فقط اصلاحات نمی تواند خودش را نجات دهد چگونه رای نه به روحانی را تدبیر کرده است. یکی از دلایل روی گرانی روحانی و تغییر در روش و شعار همین وزن نداشتن جریان اصلاح طلبی است.
موج پشیمانی از دولت و اصلاح طلبان کجا کاهش یافته ؟
Iran, Islamic Republic of
دچار توهم شدی یا در بین جامعه نیستی عزیز جان
شما اصلاح طلبها با قربانی کردن عارف پشت بیرق روحانی رفتید تا بگویید هنوز زنده ایم حالا با روشن شدن وضعیت نا به سامان دولت روحانی فکر می کنید محبوب شدید ؟!!!
امیدی
Iran, Islamic Republic of
خب مشی و تفکر و عمل اصلاح طلبی را هم دیدیم
مشکلات قبلی و فعلی کشور ناشی از همین مشی و تفکر به اصطلاح اصلاح طلبی است.
Iran, Islamic Republic of
ترا به خدا دیگر اسمی از فساد طلبان نیار
United States
هرچه فتنه و فساد است زیر سر اصلاح طلبان است
Iran, Islamic Republic of
...اصلاح طلبان کشور را به این روز انداختن ...
محمود
Iran, Islamic Republic of
از جریان موسوم به اصلاحات چیزی که نباید انتظار داشت کار برای مردم و کشور است. همه اش داد و بیداد و قیل و قال برای رای آوردن. دروغهایی مانند دموکراسی و حق مردم که بهیچوجه به آن نه اعتقاد دارند و نه حتی در ظاهر پایبند هستند.
Iran, Islamic Republic of
چرا اصلاح طلبان دنبال مسائل حاشیه ای، مثل رفع حصر هستند و گاهی آنرا مطالبه می کنند؟ زیرا اولا مردم را سر کار بگذارند ثانیا به نظام فشار آورند تا امتیاز بگیرند و برای اصلاح طلبان، بهترین گزینه محصور بودن پت و مت است. تازه الان هر ننه قمری می داند که اگر موسوی رئیس جمهور بود همین وزرا را به کار می گرفت و نه تنها هیچ غلطی نمی توانست انجام دهد بلکه این اوضاع اسف بار را نیز زودتر رقم می زد.